steekas vervangen

Forumindex Forums Modellen Manta steekas vervangen

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17230102

    hoi,

    ik heb na een ongeluk een kromme steekas in de manta zitten, nu wil ik deze gaan vervangen door een ander uit een andere as.
    Kan ik deze steekas zo uit dea andere as halen n overzetten of moet er nog iets afgesteld worden???

    gr tom

    #17781773

    even manta24v vragen. die heeft er veel verstand van

    #17781774

    steekas kun je bij mijn weten zo omzetten.

    Maar weet dit niet 100% zeker.

    #17781775

    Het buitenste lager zit opgesloten in een “kamer”.
    De grootte van deze kamer wil wel eens iets verschillen tussen de veerschillende assen.
    Tevens zou het lager van een iets andere breedte kunnen zijn.
    Deze ruimte moet worden opgevuld door shim-ringen.
    Angezien je nu twee assen open hebt, zul je wel voldoende “shims” hebben.

    Tevens heb je nieuwe pakkingen nodig. (ik weet niet meer of er nu 1 of twee pakkingen per kant zitten).

    #17781776

    heb nog niets open liggen op t moment. kreeg van de losse as de steekas er niet uit moet ik even iets op maken, de andere zit onder de auto ga t pas doen als ik zeker weet hoe moet nl vervoer hebben…
    wat stel je precies met deze shims af en waar kan ik de maten hiervan vinden??

    #17781777


    Soms gaan ze d’r gewoon uit en enkele keren heb ik al zo’n megazware slagtrekker gebruikt
    van één van onze pantservoertuigen.
    De afstelling: meet de diepte van de ligplaats van het roulement (zonder shims)dus vanuit je
    ankerplaat. Meet dan de dikte van je lager (evt met shims). De speling mag max. 0,05 mm zijn
    maar lager (met shims) mag tot 0.15 mm dikker zijn. Ik ben voorstander van wat spanning op
    je roulement, je wilt niet meemaken dat je krimpring er af trilt door teveel speling!

    #17781778

    Zo’n ding als hierboven had ik ook nodig, echter had ik slechts een ‘kleine’ slagtrekker. Ben echt 3 kwartier met 1 kant bezig geweest. Andere kant floepte er gewoon uit.
    Heb me echt helemaal het leplazarus getrokken (klinkt misschien weer een beetje dubieus), paar keer me vingers en velletje er tussen gehad.. :argue

    Per kant zitten 2 pakkingen. De opvulringen horen in princiepe bij de as, dus als je die in de as houd, moet het goedkomen met het lager.

    #17781779

    de mijne kwam er niet uit, heb er een velg opgehad en daartegen geslagen, volgende week op me werk even iets maken wat op de as komt, daar heb ik een zware slagtrekker.

    @H-400
    wat bedoel je met roulement??

    #17781780

    [rquote=1827592&tid=139245&author=Kale gek]de mijne kwam er niet uit, heb er een velg opgehad en daartegen geslagen, volgende week op me werk even iets maken wat op de as komt, daar heb ik een zware slagtrekker.

    @H-400
    wat bedoel je met roulement??[/rquote]

    roulement = lager

    #17781781

    HaHa!! Raymond, je bent me voor! Is idd lager, sorry wij gebruiken soms een vocabulair (woordenschat)
    die soms woorden bevat van onze opgedrongen anderstalige landgenoten.

    @McLambo
    : Is zoals je zegt, de lagers zijn geslepen en tot enkele hondersten nauwkeurig;
    dus normaal kan je de lagers in dezelfde as met dezelfde shims monteren.

    #17781782

    Sorry om even dit topic te hacken, maar ‘k heb namelijk ook een hele poos geleden es m’n steekassen eruit gehaald.
    Maar toen heb ik die niet gemerkt links of rechts, binnenkort moeten ze er terug in. Maar mag je ze verwisselen?
    Aangezien ik 50 procent kans heb dat ze gaan mis zitten. Maar als ik dit topic lees vermoed ik van wel.

    Greetz

    #17781783

    Ben ik ook wel benieuwd naar.. zelf heb ik er onmiddelijk met een zilverstift L en R opgezet.

    Misschien probleem om ze om te draaien ivm met tordering?

    #17781784

    Heb ik net niet gedaan… :cry Dus hoop ik dat iemand hier een antwoord daar op kan geven.

    Greetz

    #17781785

    Het maakt niks uit welke steekas je waar in stopt, het zijn rollagers en deze kun je voor en achteruit laten rollen. Ze zijn beide even lang.

    Over de shimms, deze horen bij de as (in het huis dus) de pakkingen zijn niet van heel groot belang, daar de olie al tegengehouden word bij de O-Ring die om het lager zit.

    #17781786

    In de lagers zelf zit ook een afdichting ;)

    #17781787

    Okay en als je de shimms ondertussen verloren zijn gegaan of je niet meer weet waar ze horen te zitten (welke zijde).
    ‘k zou een 75% sper willen laten plaatsen en de rollagers enz. vernieuwen, maken die shimms dan nog iets uit?
    Of zijn die echt eigen ad as? Of kunnen die vervallen bij het plaatsen van nwe rollagers?


    @Kale
    gek: Sorry voor het hacken van je topic…

    Greetz

    #17781788

    [rquote=1829862&tid=139245&author=red_maniac]Okay en als je de shimms ondertussen verloren zijn gegaan of je niet meer weet waar ze horen te zitten (welke zijde).
    ‘k zou een 75% sper willen laten plaatsen en de rollagers enz. vernieuwen, maken die shimms dan nog iets uit?
    Of zijn die echt eigen ad as? Of kunnen die vervallen bij het plaatsen van nwe rollagers?


    @Kale
    gek: Sorry voor het hacken van je topic…

    Greetz[/rquote]

    Als je een sper gaat LATEN plaatsen zou degene die dat gaat doen wel verstand van zaken hebben :thumbup

    #17781789

    @red maniac: maakt niet uit zolang t interesant is:P

    maar als ik t goed begrijp moet ik de shims van de achteras bij dezelfde as houden en kan ik de steekas dan gewoon verwisselen?

    #17781790

    [rquote=1830761&tid=139245&author=Manta 24V][rquote=1829862&tid=139245&author=red_maniac]Okay en als je de shimms ondertussen verloren zijn gegaan of je niet meer weet waar ze horen te zitten (welke zijde).
    ‘k zou een 75% sper willen laten plaatsen en de rollagers enz. vernieuwen, maken die shimms dan nog iets uit?
    Of zijn die echt eigen ad as? Of kunnen die vervallen bij het plaatsen van nwe rollagers?


    @Kale
    gek: Sorry voor het hacken van je topic…

    Greetz[/rquote]

    Als je een sper gaat LATEN plaatsen zou degene die dat gaat doen wel verstand van zaken hebben :thumbup[/rquote]

    Maar ‘k upgrade m’n eigen kennis ook graag. Snap je?;)

    Greetz

    #17781791

    De shimms horen bij de as, eigenlijk bij de kamer waar het lager in ligt. Over het algemeen hebben de lagers exact dezelfde afmeting. De assen willen nog wel eens een kleine afwijking hebben.

    Je kunt het nameten door een los wiellager in de ”kamer” te duwen en dan meet je het diepteverschil tussen de rand van de kamer en de buitendste ring van je lager.

    Als je lager speling zou hebben in die kamer (wat niet gauw voorkomt) dan zou bij stevig bochtenwerk je lager heen en weer kunnen gaat schuiven.

    #17781792

    Hmm… Ik denk dat ik een ander idee heb wat jullie bedoelen met shimms…
    Kan iemand es een foto plaatsen, gewoon om te weten of ik het over hetzelfde heb? ;)

    Greetz

    #17781793

    het zijn die losse ringetjes.

    bij mijn as zijn ze echt zo dun als papier..

    #17781794

    Thx, ‘k heb ook zo’n shimms gevonden op de buitenkanten van m’n as maar dan in een andere vorm.
    Kan dat? En inderdaad volgens dat ik mij nog herinner waren die ook heel dun.

    Greetz

    #17781795

    Afhankelijk van de ruimte kunnen ze in dikte afwijken van 0,05mm tot 0,5mm (dacht ik zo)

    Voor de shimms voor je pignonas geldt hetzelfde.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.