Start/Stop standaard uit…

Forumindex Forums Modellen Insignia Start/Stop standaard uit…

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267669

    Beste mensen,

    Heeft er iemand het voor elkaar gekregen de start/stop mode(eco stand) standaard uit te hebben staan ipv standaard aan?

    Mvrgr, Marco

    #18249610

    De stopstand, schakelt toch pas in op het moment jij de auto in z’n vrij hebt en de koppeling los?

    #18249611

    Dat zou ik ook graag willen.
    Laat me weten of dit kan?

    #18249612

    ik ben eigenlijk ook niet erg te spreken over dit start/stop systeem. je kan het wel uitschakelen met de eco knop, maar wat maakt dit uit? je beslist immers zelf of je het gebruikt bij het rode licht of niet, door idd de wagen in zijn neutraal te zetten en de koppeling te lossen. bij andere merken werkt dit met een tijdschakeling. na een aantal seconden slaat de motor af en bij enige actie weer aan. ook heb ik de ergernis dat als je de wagen wilt laten draaien in neutraal, om bvb je poort te openen eerst de ecoknop moet uitschakelen. anders valt hij stil en wanneer je het portier opent start hij weer. ook ondervindt ik vaak dat het systeem niet werkt. volgens het boekje hangt dit af van verschillende omstandigheden. nl buitentemperatuur, stroomverbruik, ladingsniveau van de batterij. ook heb ik al enkele meegemaakt dat de wagen na het stilvallen spontaan, zonder enige handeling, terug start. nogal verschietachtig.

    #18249613

    Het spontaan weer starten heeft ook met stroom verbruik te maken en het gebruik van de Airco.

    #18249614

    Heeft allemaal te maken met de 20% bijtelling.
    Als je het uit zou kunnen schakelen voldoet de wagen niet meer aan de eisen….

    Mijn insignia met het sportpakket bestelt. Dat blijft dus ook niet actief.
    Moet je iedere keer weer inschakelen. Die optie klinkt trowuens leuk maar ik merk nauwelijks of geen verschil….

    #18249615

    @Alex from Holland wrote:

    Heeft allemaal te maken met de 20% bijtelling.
    Als je het uit zou kunnen schakelen voldoet de wagen niet meer aan de eisen….

    Ik denk niet dat je buiten die categorie gaat vallen als je dat systeem permanent uitschakelt. Dat getal wordt gebaseerd op de beroemde verbruikstestcyclus. Als ze naar het werkelijk verbruik gaan kijken, kunnen alle Mitsubishi PHEVs en de Ampera’s wel naar de schroothoop.

    #18249616

    @gose91 wrote:

    @Alex from Holland wrote:

    Heeft allemaal te maken met de 20% bijtelling.
    Als je het uit zou kunnen schakelen voldoet de wagen niet meer aan de eisen….

    Ik denk niet dat je buiten die categorie gaat vallen als je dat systeem permanent uitschakelt. Dat getal wordt gebaseerd op de beroemde verbruikstestcyclus. Als ze naar het werkelijk verbruik gaan kijken, kunnen alle Mitsubishi PHEVs en de Ampera’s wel naar de schroothoop.

    Toch wel frapant dat heel veel (of alle) auto’s in de 14 en 20% bijtelling dit systeem hebben.
    Iets wat trouwens alleen op de Nederlandse markt speelt.

    #18249617

    http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Start-stopsysteem” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Schakel je het definitief uit dan voldoe je dus niet meer aan de co2 richtlijnen.
    Zo ook de regel dat sommige 14% auto’s maar iets van 200 kg moegen trekken middels een
    trekhaak. Trek je meer dan ben je offcieel in overtreding en riskeer je een naheffing. De typische Nederlandse mazen van de wet….

    #18249618

    Dat veel auto’s dat hebben is omdat de fabrikanten dan weer zoveel grammetjes en een paar deciliter van de cijfers af mogen trekken, zodat hun modellen aantrekkelijker worden. En dat dat in Nederland zoveel voorkomt is door ons inmiddels redelijk uit de klauwen gelopen autobelasting systeem.

    Dat van die trekhaak vind ik echt dikke onzin. Als ik mijn auto gebruik voor betonhandel, moet ik dan ook maar meer wegenbelasting betalen omdat ik meer slijtage aan het wegdek toe breng? Ik weeg dan misschien altijd 200 kilo meer dan waar de belastingdienst vanuit gaat.

    #18249619

    @wimdm wrote:

    ik ben eigenlijk ook niet erg te spreken over dit start/stop systeem. je kan het wel uitschakelen met de eco knop, maar wat maakt dit uit? je beslist immers zelf of je het gebruikt bij het rode licht of niet, door idd de wagen in zijn neutraal te zetten en de koppeling te lossen. bij andere merken werkt dit met een tijdschakeling. na een aantal seconden slaat de motor af en bij enige actie weer aan. ook heb ik de ergernis dat als je de wagen wilt laten draaien in neutraal, om bvb je poort te openen eerst de ecoknop moet uitschakelen. anders valt hij stil en wanneer je het portier opent start hij weer. ook ondervindt ik vaak dat het systeem niet werkt. volgens het boekje hangt dit af van verschillende omstandigheden. nl buitentemperatuur, stroomverbruik, ladingsniveau van de batterij. ook heb ik al enkele meegemaakt dat de wagen na het stilvallen spontaan, zonder enige handeling, terug start. nogal verschietachtig.

    Het is even wennen, maar bij mij werkt het in de stad goed. Binnen de tijd die je nodig heb om hem in de eerste versnelling te zetten, loopt de motor weer.

    Het is wel zo dat als je jaren zonder zo’n systeem hebt gereden, dit even wennen is. Het enige puntje bij mij, is dat wanneer je naar een rood stoplicht rijdt en je staat vooraan, dan kun je het best je koppeling even ingedrukt houden zodat je motor blijft lopen. Want springt het stoplicht op groen op het moment dat je motor uitvalt, dan duurt het een seconde of twee voordat hij weer loopt. En dat zijn twee hele lange seconden.

    Dat de motor aanspring bij deur openen, dat vind ik ook vreemd, maar ik denk dat dat als een soort reminder is ingebouwd, om te waarschuwen dat je sleutels er nog in zitten. Dat is dan weer wel slim.

    #18249620

    Die reminder is er ook als je de wagen af zet en de deur sluit. Als de sleutels nog in de wagen liggen gaat hij 3X kort claxoneren, soms wel verschietachtig en niet aangenaam als je ’s nachts ongemerkt wil thuiskomen ;)

    #18249621

    het staat wel degelijk beschreven in het boekje dat de motor aanslaat eens je de deur opent. nu heb ik al de gewoonte genomen om eerst de ecoknop uit te schakelen voor ik de deur open. alles is een kwestie van wennen.

    #18249622

    Het systeem werkt prima bij mij, dat is het probleem niet, maar ik zou het liever niet standaard aan hebben.
    Mede om bovenstaande redenen zal het wel niet gewijzigd kunnen worden vermoed ik.

    Het werkelijk verbruik wijkt trouwens gruwelijk af van het opgegeven verbruik, dat is vast niet alleen het start/stop systeem wat ik standaard uit zet :)

    gr Marco

    #18249623

    @mdoorman wrote:

    Het systeem werkt prima bij mij, dat is het probleem niet, maar ik zou het liever niet standaard aan hebben.
    Mede om bovenstaande redenen zal het wel niet gewijzigd kunnen worden vermoed ik.

    Het werkelijk verbruik wijkt trouwens gruwelijk af van het opgegeven verbruik, dat is vast niet alleen het start/stop systeem wat ik standaard uit zet :)

    gr Marco

    Ik heb de 2.0 CDti 120pk en volgens de display gebruik ik 5.4 liter per 100Km. Dat is best zuinig voor zo’n grote middenklasser.

    #18249624

    @bert pitt wrote:

    Ik heb de 2.0 CDti 120pk en volgens de display gebruik ik 5.4 liter per 100Km. Dat is best zuinig voor zo’n grote middenklasser.

    van wat er op het display staat zou ik niet te veel geloven…

    bij mij zit daar in realiteit 1 liter en meer verschil op

    #18249625

    Display geeft ook niet het gemiddelde van de hele trip sinds 0 stelling weer, maar van de laatste 50km dacht ik, vandaar het verschil.
    Ik vind 5,4 idd prima, ik kom niet onder de 6,8 :) en rij wel rustig vind ik.

    Misschien nieuwigheid, zit net op 1000km

    #18249626

    even dit terzijde. Ik zit me af te vragen he. Hoe werkt dit dan met turbo auto’s. Bedoel je klapt t ding uit dus krijgt hij ook geen smering meer of zie ik dit verkeerd. En hoe zit het dan met je start motor? Lijkt me dat die extra slijtage heeft zo ook de accu?
    Of zit ik er nu compleet naast?

    #18249627

    Een S/S heeft een andere type accu, en als ik het goed begrepen heb loopt de smering van de Turbo tijdens een S/S aktie gewoon door tot een bepaalde temperatuur.

    #18249628

    Dus met een apart pompje? En de starter dan. Die lijkt me 2x of niet meer dan normaal gebruikt worden.

    #18249629

    Ja daar zul je meer slijtage aan hebben maar die zal daar ook wel op aangepast zijn.
    Dat zou je kunnen uitzoeken, of een gewone motor een andere starter heeft dan een Turbo.

    Maar zo als mijn garage houder mij al vertelde het blijft afwachten hoe die Turbo motoren het de komende jaren gaan doen wat slijtage e.d. betreft.

    #18249630

    Ik denk dat een turbo motor meer slijtagw heeft. En een starter zal veel meer slijtage hebben denk ik. Of je nu 3x je starter gebruikt op de dag of 10x tijdens een ritje naar de stad. En wat te denken van het oo bedrijfstemperatuur komen van de motor op korte ritten. Ik wil de eerste wel eens zien in t 2de hands circuit. Dus zeg 10jaar.

    #18249631

    De motor moet eerst op temperatuur zijn voor dat het systeem werkt, dus dat probleem zou er niet moeten zijn.

    #18249632

    O ok. Ja lijkt me ook verstandig. Maar zoals met veel dingen. Tijd zal t leren

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.