Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › Startproblemen Corsa-A 1.4i C14NZ
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 11 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
10 december 2009 om 20:54 #17214954
Hoi allemaal,
M’n eerste post op dit forum, en meteen al een met een probleem ;)
Sinds 2 weken ben ik in bezit van een Corsa-A 1.4i (4deurs sedan, U9) met C14NZ blok. Van de vorige eigenaar heb ik begrepen dattie altijd goed onderhouden is e.d.
Vannochtend wou ik met m’n karretje richting werk vertrekken maar ik kreeg hem met geen mogelijkheid gestart. Ik moet het wel een keer of 20 hebben geprobeerd, soms ruim 10 seconden lang aanhouden. Het was koud en nat, dus ik dacht dat dat het probleem wel eens kon zijn. Simpelweg kou of misschien condens in de verdeler oid.
Eergisteren was het nog starten en gaan. Gisteren was ik op de fiets naar het werk (tis sneller op de fiets, maar eergister regende het ;) ) en heb ‘savonds iets van anderhalf uur in de auto gezeten met de stereo aan op een milde stand en de interieurverlichting aan omdat de bluetooth firmware van de radio een update nodig had.
Naja, goed… lief, leuk en aardig. Ik ben vandaag dus maar uit nood op de fiets gegaan en heb gevraagd of moeders even rond de middag wou testen en een ritje maken. Zij kreeg hem ook niet gestart en de dashboard verlichting begon wel heeeel erg zwak te branden.
Accu dus op z’n laatste poten. Kwestie van opladen of een set startkabels denk ik dan…Voor het eten even de motorkap open gegooid voor een startpoging en ik hoorde direct al een raar geluidje.
Onder de luchtfilter vandaan kwam een geluidje alsof een servomotortje en/of regelklep constant open en dicht klepperde.
Het stomste is dat de sleutel nog niet eens in het contact zat…
Ik kan me voorstellen dattie sinds gisteravond al aan het klepperen is geweest.Naja, toch maar even gepoogd te starten, maar uiteraard geen sjoege. Auto van pa er naast met een set startkabels.
De auto klonk alsof hij tegen starten aan kwam, maar er geen verbranding plaatsvind.
Daar na rook het ook lichtelijk naar benzine, dus waarschijnlijk verzoop de motor.Ik heb de auto stilgezet en hoorde het geluidje niet meer. Ik ben gaan eten en heb daar na, zeg anderhalf uur later, nog eens een poging met startkabels gedaan, maar nogsteeds hetzelfde.
Inmiddels heb ik de accu uit de auto gehaald omdat die bijna leeg is. Hij staat op dit moment aan de lader. Wel een zwakke lader. Een 500mA/12V modelbouw lader geschikt voor loodaccu’s. Helaas is dat het enige wat ik hier heb.
Gezien er wel wat regelende elektronica in deze auto zit heb ik als theorie dat de stroom er af halen misschien een soort reset triggert. Aan de andere kant zal de elektronica wel niet heel geweldig geavanceerd zijn dus het kan dat ik iets te veel verwacht ;)Nu heb ik al wat advies gekregen, namelijk rotte of natte bougiekabels en een vuile verdeler.
Het is nu te donker om te gaan prutsen dus dat ga ik morgenochtend checken.
Wat ik wel opgemerkt heb is dat er naast de oliedop een klem zit waar de bougiekabels op horen te zitten. Ze hingen er naast, vlak boven de radiator, net onder de rand van de motorkap. Die zullen dus wel goed nat zijn geworden. Ze zitten ondertussen wel op de klem, mooi hoog en droog.Mijn vraag is of iemand dit probleem al eens eerder meegemaakt heeft.
Wat is het vreemde geluid geweest, waardoor bleef het klepperen zonder dat de sleutel in het contact zat en welk onderdeel produceert dat geluid?
En heeft iemand nog tips? Dingen die ik na kan kijken om de auto weer gestart te krijgen?Als het me morgen niet lukt haalt m’n pa een autoambulance op en brengt m’n lieve karretje naar de dealer/garage. En dat na nog maar net twee weken en een km of 400 die er mee gereden is sinds hij in mijn bezit is :cry
10 december 2009 om 22:54 #17564275zal inderdaad aan een slechte verdeler rotor / bougiekabels kunnen liggen, zeker gezien hij benzine krijgt.
wat je ook eens kan doen is achterop het inlaat tegen het schutbord, achter dynamo zit een blauwe stekker.
trek deze er eens af, kijke of ie dan wel aan wil
Willem
10 december 2009 om 22:59 #17564276En wat is dat voor stekker? Wil graag weten wat ik aan het doen ben als ik ergens aan ga sleutelen ;)
Weet je toevallig ook wat het vreemde geluid is?
Edit:
Accu lijkt wel op te laden hier btw. Uurtje terug was het voltage nog 11.94, nu staatie op 11.98, aldus m’n multimeter.11 december 2009 om 17:14 #17564277Zo, het karretje rijd weer :)
Ik heb vandaag even de motorkap open gehad, alle bougiekabels even nagekeken en de stekkers schoon gepoetst. Die waren vooral van buiten nogal smerig, in de stekkers was het wel netjes en de bougies zelf zagen er als nieuw uit.
De verdelerkap heb ik er even af gehad, en een doekje er doorheen gehaald, maar hij was eigenlijk bijna brandschoon. Ook de rotor zag er goed uit, maar voor de zekerheid toch even afgeveegd.
Verder geen groene aanslag oid, geen vuil, geen vocht.Luchtfilter er af gehad. Er lag wat troep (dooie vliegjes e.d.) buiten de filter-ring, en dat heb ik er even uit geveegd. De brandstof vernevelaar zag er wat vochtig uit maar dat leek een olierafinaat te zijn (geen idee wat. kan benzine zijn maar ook olie). Stekker wel even stevig aangedrukt.
Oliepijl en koelvloeistofpijl gecontroleerd, was prima.
Zekeringen waren ook allemaal intact.Accu is vanmiddag van de lader gekomen met 12.2volt. Indicator was weer groen, dus die is er weer in gezet en daar na startte de wagen direct. Meteen even een rondje stad en een stukje snelweg gedaan. Ging weer als van ouds, dus het probleem lijkt te zijn opgelost.
Ik weet niet zeker wat het nou precies geweest is maar ik weet wel dat het een ontstekingsprobleem is geweest.
Getuige de benzinewalm gisteren en het feit dattie klonk alssoffie wel wou gaan maar er geen verbranding plaatsvond.
Wat ook nog zou kunnen is dat er iets is ge-reset doordat er een nacht geen accu in de auto heeft gezeten.13 december 2009 om 20:17 #17564278Hoe start je de auto?
Bij een ingespoten motor moet je absoluut van het gaspedaal afblijven met starten. Het kan goed zijn dat je de motor verzopen hebt, de benzinelucht is daarmee dan verklaart. Vooral ook omdat de bougies, verdelerkap, rotor en kabels er allemaal goed uitzagen.:hmmz
Meet ook eens of de accu wel goed bijlaad.
14 december 2009 om 13:14 #17564279origineel gepost door giuliettaevo
Hoe start je de auto?Bij een ingespoten motor moet je absoluut van het gaspedaal afblijven met starten. Het kan goed zijn dat je de motor verzopen hebt, de benzinelucht is daarmee dan verklaart. Vooral ook omdat de bougies, verdelerkap, rotor en kabels er allemaal goed uitzagen.:hmmz
Meet ook eens of de accu wel goed bijlaad.
Koppeling intrappen en de sleutel omdraaien. Thats it.
Ik denk dat het geluidje de brandstof inspuiting was en die stond al te pruttelen zonder dat ik de sleutel in het contact had.
Het kwam onder de luchtfilter vandaan iig, en recht daar onder zit de carb met inspuiting.Denk dattie de hele nacht er voor al heeft staan verzuipen dan…
Gisteren heb ik de tank volgegooid en ik had oppeens ook een afwijkend slecht brandstof verbruik. Krap aan 1 op 13 ipv 1 op 14.5
Rijstijl is niet anders en ook het soort routes hetzelfde. Veel snelweg en provinciale wegen, lekker cruisen tussen de 80 en 120kmh in z’n 5.
Ik had zelfs 1 op 15 verwacht omdat de vorige tankbeurt na een aantal ritten van m’n moeder was, en ze heeft een zwaardere rechter voet als ik…De nacht voordattie het weer deed is de accu er uit geweest, dus heeft de inspuiting sowieso niet kunnen draaien.
Denk dat de brandstof toen weer er uit verdampt is.
Sindsdien is het ook weer perfect starten en gaan geweest. Zelfs gisteravond in de vrieskou.14 december 2009 om 22:14 #17564280Zodra contact eraf is sluit de injector, geeft zelfde effect als accu los.
als de iniector zou hebben blijven inspuiten is deze aan het overlijden..
en zou ook de pomp in de tank hebben moeten draaien, tijdens uitgeschakelde motor..
willem
23 december 2009 om 22:17 #17564281Naja, ik ben er nogsteeds niet achter wat het precies is geweest, maar het is tot op heden nogsteeds starten en gaan geweest na het akkefietje.
Ik heb ook geen vreemd geluid meer onder de motorkap vandaan gehoord, dus ik denk dat het iets eenmaligs is geweest.
Misschien is er iets blijven steken in het sleutelcontact waardoor de boel is blijven pompen oid. Ik heb echt geen flauw idee.Feit is wel dat hij het nogsteeds perfect doet sinds ik onder de kap aan het wroeten ben geweest.
29 december 2009 om 05:48 #17564282Ik heb nog even contact gehad met de monteur die voor de vorige eigenaar onderhoud heeft gedaan.
Hij zegt dat het mogelijk de bougiekabels zijn (zijn eerder problemen mee geweest) en heeft mij aangeraden om bij een draaiende motor met een plantenspuit de kabels nat te spuiten en dan te kijken of de motor overslaat.
Komend weekend maar eens testen.30 december 2009 om 15:37 #17564283Moet je even doen als het wat donker is, dan kan je het makkelijker zien (wel dus met gestarte motor):thumbup
Als je vonken over ziet springen vervangen, maar aangezien je toch al vuile kabels had zou ik dit gelijk al hebben gedaan ;)
Het gaat voornamelijk om de nevel die je creerd met het vocht (lage luchtweerstand), waardoor de spanning niet volledig naar de bougie gaat maar een groot gedeelte naar de massa ;)30 december 2009 om 16:55 #17564284Daar heb ik toch eens een schok van gehad!! Ik voelde met wat lichte motregen en draaiende motor of mn verdelerkap wel precies goed zat en heb toch staan springen en schreeuwen… :P
2 januari 2010 om 22:32 #17564285Uiteindelijk heb ik de moeite niet eens genomen om het te testen en er zitten inmiddels een setje nieuwe kabels onder de kap ;)
Oude kabels waren helemaal ingetaped en ik ben er maar vanuit gegaan dat de monteur gelijk heeft. Een setje nieuwe was sowieso wel aan de orde.Voor plaatjes oud en nieuw kan je ff kijken in het “wat heb ik vandaag aan de auto gedaan” topic.
2 januari 2010 om 23:27 #17564286Had hier laatst ook een slecht startende c16nz (met c14nz ontsteking ed)
daar was de bobineaansluiting groen van binnen.
En de ontstekingsmodule gaf problemen, waardoor de auto op de vreemdste momenten niet wilde starten.
Ander moduletje en bobine er op, en problemen nooit meer gehad. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.