standaard koeltemperatuur Opel Vectra C – 2008

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum standaard koeltemperatuur Opel Vectra C – 2008

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254617

    Hallo allemaal,

    Deze zomer een Vectra aangeschaf, na mijn hele leven opel te hebben gereden, even een uitstapje gemaakt naar Audi, maar nu toch echt weer terug.
    Ik heb een vraag over de koelvloeistof temperatuur.

    Deze komt al sinds het begin niet boven de 85 graden. Op lange ritten (randstad-friesland) wil ie wel eens 86 of 87 aangeven in de BC testmode.
    In het begin (auto had lang stilgestaan bij de dealer) kwam hij net voorbij de 80 graden , ook op lange ritten.
    Thermostaat is toen vervangen , kwam toen enkele dagen voorbij de 85 (gaf 89 graden aan in BC, heel soms 90)
    Nu komt ie weer op lange ritten niet boven de 85.
    Garantie dus terug naar de dealer en wederom geeft men aan dat de thermostaat is vervangen, maar ik zie geen verschil.
    Dus of er zit een thermostaat in die bij 85 graden opgaat
    Of er is iets anders mis
    Of de thermostaat is niet vervangen

    Maar nu is het weer kouder dan in de zomer, dus mijn vraag, wat is normaal ?
    Als de thermostaat klep goed werkt, zou je verwachten dat hij altijd (ook in de winter) opwarmt tot die temperatuur (88 graden bijv) en dat dan de klep pas opengaat en dat de temperatuur dan weer iets zakt. Maar goed, ik weet niet wat de standaard temperatuur hoort te zijn ?

    Weet iemand raad ?

    #18097706

    Uit het verhaal op te maken is het een vectra C ??
    Om welke motor gaat het , benzine diesel???
    Er zit namelijk een verschil in.
    bij de een gaat de thermostaat pas bij 92 graden open bij de ander al op 82 graden.

    #18097707

    en een diesel word met dit weer ook bijna nooit 90 graden, 85-87 is normaal hoor

    #18097705

    M.n ZDTH heeft net een maand een nieuwe thermosstaat en die wordt binnen 7 km prima warm, zo rond de 80 graden. Met dit weer is dat prima.
    Met een kapotte thermosstaat komt ie naald geen eens van z’n plek :jerry

    Niks mis mee dan ook volgens mij. Mits het een 1.9 diesel is….
    Groet jraaf

    #18097708

    Sorry dat ik zo onduidelijk was.
    Het is een 1.9 CDTI 120 PK Diesel inderdaad.
    Dus ik begrijp dat er dan niet zoveel aan de hand is als hij 85 graden wordt ?
    Dat is een geruststelling.

    #18097709

    De diesel heeft een 88 graden thermostaat. En zal normaal gesproken niet daar boven komen.
    Mits file of als het 35 graden buiten is. Of als je aan het trappen bent.
    En nog zal een (moderne) diesel “kouder” blijven dan een benzine motor.
    Dit komt door de compacte verbranding, waardoor er veel lucht om de verbranding zit. En die lucht is een isolator.
    Dat is de reden waarom er ook gloeibougies in het koelsysteem zitten.

    #18097710

    Dank voor je duidelijke uitleg.
    Ik heb afgelopen jaren vreselijk veel pech gehad met auto’s, dat heeft me werkelijk tienduizenden euros gekost.
    En gelukkig heb ik een neef die automonteur is anders had het me nog veel meer gekost.

    Ik maakte me dus een beetje zorgen want mijn vorige vectra uit 2007 die ik van 2008 tot 2009 reed, reed op gas en werd veel warmer.
    En was bang dat ik dan straks _weer_ ellende zou hebben omdat mijn motor nooit warm zou worden en de boel in de soep zou draaien.
    Nu snap ik waarom dus bedankt Arjontje en de anderen.

    #18097711

    Mag ik dan even aanhaken op deze vraag?
    Wat is de normale gebruikstemperatuur voor een 2.2 direct benzine motor? Ik zit namelijk regelmatig boven de 100 graden…..

    #18097712

    @hobbybob123 wrote:

    Dank voor je duidelijke uitleg.
    Ik heb afgelopen jaren vreselijk veel pech gehad met auto’s, dat heeft me werkelijk tienduizenden euros gekost.
    En gelukkig heb ik een neef die automonteur is anders had het me nog veel meer gekost.

    Ik maakte me dus een beetje zorgen want mijn vorige vectra uit 2007 die ik van 2008 tot 2009 reed, reed op gas en werd veel warmer.
    En was bang dat ik dan straks _weer_ ellende zou hebben omdat mijn motor nooit warm zou worden en de boel in de soep zou draaien.
    Nu snap ik waarom dus bedankt Arjontje en de anderen.

    Als met dit weer je naald nauwelijks omhoog komt en als je eventjes stil staat hij weer direct zakt , dan is je thermostaat stuk.
    Tussen de 80 en 85 graden is voor een diesel een mooie temperatuur!! Niks aan de hand dus !

    #18097713

    Mijn thermostaat (benzine) staat zelfs met dit koude weer op ongeveer 93 graden.

    #18097714

    @R van Lune wrote:

    Mag ik dan even aanhaken op deze vraag?
    Wat is de normale gebruikstemperatuur voor een 2.2 direct benzine motor? Ik zit namelijk regelmatig boven de 100 graden…..

    tussen de 80 en 95 graden is een mooie temperatuur in deze tijden..

    Willem

    #18097715

    Ik ga vandaag een wat langere rit maken. Ik zal dan eens kijken hoe warm hij wordt.

    @wim-v6 wrote:

    @R van Lune wrote:

    Mag ik dan even aanhaken op deze vraag?
    Wat is de normale gebruikstemperatuur voor een 2.2 direct benzine motor? Ik zit namelijk regelmatig boven de 100 graden…..

    tussen de 80 en 95 graden is een mooie temperatuur in deze tijden..

    Willem

    #18097716

    ook vandaag met een langere rit werd de temperatuur zo’n 104 graden van het koelwater. Dit heb ik afgelezen in het secret menu zeg maar. Op de meter gaf hij zo’n 95 a 97 graden aan. Is dit normaal? @wim-v6 wrote:

    @R van Lune wrote:

    Mag ik dan even aanhaken op deze vraag?
    Wat is de normale gebruikstemperatuur voor een 2.2 direct benzine motor? Ik zit namelijk regelmatig boven de 100 graden…..

    tussen de 80 en 95 graden is een mooie temperatuur in deze tijden..

    Willem

    #18097717

    ja hoor, niks raars aan..

    zolang deze (de meter) niet boven de 105graden komt is er niks aan de hand.

    Willem

    #18097718

    Mijn z19dth komt ongeveer tot 88 graden met dit weer.

    #18097719

    Okay! Bedankt voor de reactie!

    @wim-v6 wrote:

    ja hoor, niks raars aan..

    zolang deze (de meter) niet boven de 105graden komt is er niks aan de hand.

    Willem

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.