Sputtererende Astra F bij koude start

Forumindex Forums Modellen Astra Sputtererende Astra F bij koude start

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur

Mijn vrouw rijdt in een Astra 1.6 tailgate uit 1997. Probleemloos al jaren. Recentelijk wilde ze wegrijden en sloeg de motor opeens af en deed hij het niet weer, niet aanslaan dus. Het was overdag toen min 5 graden.

Na een tijdje kreeg ik hem wel aan de praat, anwb gebeld. Je kent het wel. door even gas te geven en pruttelen als het ware begon hij weer goed op toeren te komen en beter te lopen. Volgens de ANWB is het vocht in de uitlaat of ontsteking. Ze rijd 7500 per jaar en geen echte lange snelwegkilometers. Sinds dien echter bij een koude motor moet je echt gas bijgeven om hem aan de praat te houden.

Ga je dan rijden, en dan met name bij het schakelen en optrekken schokt hij erg. Dit verdwijnt na enkele minuten

WAT KAN DIT ZIJN !!!

gasklep en egr klep schoon??

Controleer de bougies.
    Zijn die goed, dan heb je een goede kans dat de motortemperatuursensor defect is en een verkeerde waarde aangeeft. Afhankelijk van hoever hij heen is is de motor alleen te starten met een beetje gas te geven of zelfs alleen maar te starten met volgas.
    Bij een 8 klepper zit die achterop het inlaatspruitstuk. Meestal een blauw stekkertje.

De bougies zal ik preventief vervangen. Toen we hem kochten kwam hij niet op termperatuur weet ik nog de meter en toen is er wel iets vervangen, de thermostaat, maar dat is iets anders weer als de temperatuursensor denk ik en al weer 2 jaar terug.

Ik ben verder niet technisch, maar zoals net mijn vrouw kwam thuis en de hele dag had ze nog niet gereden, bij het rijden schokte hij erg en leek het alsof hij stil wilde vallen, echter hierna geen problemen meer.

Oftewel het gebeurt niet meer na 2 a 3 minuten rijden. Ik wil toch even een garage bellen maar voordat zij alles uit elkaar halen met een gepeperde rekening, wat moet men allemaal controleren !

Het is natuurlijk wel een auto van 14 jaar oud, maar hij geeft tot op heden minder problemen als mijn lease auto van 1 jaar.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.