Spruitstuk moertjes aandraaien… HOW TO??

Forumindex Forums Modellen OPC-Modellen Spruitstuk moertjes aandraaien… HOW TO??

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17214572

    Hoi,

    Allemaal rijdt alweer enkele maanden met de Zafira OPC. En nog steeds met veel plezier. Iedere keer als ze weer warm is gelopen en je drukt het gas in, dan heb ik nog steeds die grijnz op mijn kop LOL :P

    Maar nu de vraag….. Heb een geluidje erin zitten als ze koud is alsof er een klein trekkertje weg rijdt. Dit hoor je nog beter als je in een garage rijdt. Kleine plofjes zeg maar.

    Nu ben ik erachter dat het een kwaaltje betreft bij dit type dat het spruitstuk los kan gaan zitten. En dat als je de moertjes even aantrekt dat het weg is.

    Echter nu het probleem, er zitten van die rare stervormige moertjes op het hitteschild. En mijn doppenset past daar nou net niet op. Hoe krijg ik die dingen los?

    Tips en trucs meer dan welkom.:angel

    #17557354

    stervormige dop halen

    #17557355

    origineel gepost door geert666
    stervormige dop halen

    Euh ja, ben bij de Bo-mij, Gamma, Praxis en Toolstation geweest.

    Maar heb begrepen, ook na wat zoekwerk op internet, dat niet iedereen stervormige doppen heeft….. Het lijkt wel een torx bit waar je een dop op moet zetten.

    Je hebt 6 kantige doppen en een dop met meer kanten. Is er nog een variant ofzo??

    #17557356

    ja 12 kant

    Maar die hebben ze bij hazet gegarandeerd

    #17557357

    oke dus de 12 kantige dop, dan wordt het een klein maatje denk ik.

    ik ga wel even kijken bij Groenhart in Heerhugowaard van de week.

    #17557358

    TORX boutjes zijn dat, je kunt bij elke automat. zaak zo’n doppe setje scoren voor een paar tientjes vaan van Facom, hazet, gedore ofzo.

    #17557359

    Moet je idd met een torx doppenset los draaien
    Had ik ook last van met mijn voorkat vervangen :thumbdown

    Is bij de betere doe het zelf zaken te vinden :thumbup

    #17557360

    Ordinaire ringsleutel past er ook overheen.:D

    #17557361

    Ps , ik bedoel voor het spruitstuk.:P

    #17557362

    Is dit wat ik nodig heb om het klusje te klaren?? M.a.w. weet iemand of de maat er tussen zit die ik benodigd ben.

    http://link.marktplaats.nl/293963060

    #17557363

    Dit is zo’n setje ja :thumbup

    #17557364

    ik durf niet te zeggen welke maat het is, als ik het zo bekijk lijkt het maat 10 te zijn .

    #17557365

    Thnx, dan gaan ik dit setje bestellen. Want het stinkt in de auto….

    #17557366

    euh setje van Midlock gekocht bij de Brezan, wou niet meer wachten. Morgen als het droog is maar even verder kijken.

    Kosten heel erg veel, een rib uit mijn lijf whahaha LOL….

    € 15,40 incl btw……..

    #17557367

    Dop maat 13, heb je torx set helemaal niet voor nodig.

    Ik had zelfde probleem, bij het opstarten van de auto leek die wel op een tractor. Zodra de spruitstuk warm was geworden werd alles netjes afgedischt.
    Bij mij waren er 2 Schroefjes afgebroken (Naast de thermostaat). Dat is een grote Opel kwaal die er heerst.
    Ik hoop dat het jou niet hetzelfde overkomt :).

    Succes.

    #17557368

    het gaat over het hitteschild…….13 kun je inderdaad gebruiken voor het spruitstuk.

    Hopen voor tijgetje dat er niets afbreekt!!!!

    succes inderdaad

    #17557369

    Je kan dan wel zeggen,
    ik bespaar nu iets van €15 door zo’n torx setje niet te kopen
    Maar er zitten genoeg dingetjes vast met torx :thumbdown
    En dan kom je niet ver met doppie 13 ;)

    #17557370

    nou het is gelukt hoor kon het hitteschild verwijderen met een torx dopje.

    Vervolgens met een steeksleutel alles even nagetrokken waar ik met een steeksleutel bij kon komen.

    Het betrof de moer aan de linkerzijde die bij mij los was.

    Deze heb ik aangedraaid. Nu moet het geluidje weg zijn. Maar eens horen de volgende keer in een parkeergarage of het nu dan ook weg is.

    Ben benieuwd.

    Maar hoe hebben jullie de moeren aan de onderzijde van het spruitstuk aangetrokken cq gecontroleerd?

    #17557371

    Op gevoel (vast is vast) je komt er met een momentsleutel toch niet bij , is niet ieders ding , waarmee ik wil zeggen : oppassen 1 keer te ver vastzetten en het is over .:(
    Succes , Marcel.

    #17557372

    d8 ik al vast is vast.

    als ooit turbo sneuvelt, waarvan ik hoop nog lange na niet, dan maar eens kijken voor een andere mooiere oplossing om dit eens goed vast te zetten.

    Heb wel een keertje iets gezien met tapeinden en koperen moertjes. Zag er heel erg strak uit moet ik zeggen.

    #17557373

    Hallo,

    Kun je daar makkelijk bijkomen? neem aan als je m op een brug zet dat je er goed bij kan?
    Wil dit namelijk zaterdag gaan doen, heb bij koude start een lekkend geluid en een benzinelucht in de auto.

    Groetjes

    #17557374

    De bovenste zijn wel makkelijk aan te draaien maar ik vond de onderste een getob
    Bij mij waren er ook nog eens 2 afgebroken :(

    #17557375

    Is wel te doen, geen brug bij nodig hoor. Je kan ze aandraaien met een ringsleutel. Tenminste de bovenste. Degene die eronder zitten met een sleutel met een bocht erin. Tenminste zo werd het gedaan.

    #17557376

    heb bij turbo-wissel alles gewoon aan kunnen draaien(incl. nieuwe tapeinden).
    had de hele voorkant eraf “gesloopt”:D
    is wel een hoop werk maar geen gelek en gezeik achteraf.en ALLES 8Nm aangetrokken met een momentsleutel met verlengstuk en in de goede volgorde……heb nou wel een koelvloeistof lekje bij de banjo-bout op de turbo.kom dr met geen een sleutel of dop aan :cry.had bij wissel ook meteen de LEH koeling gemonteerd,maar banjo-bout zit onder drukdoos van de waste-gate :fy1

    #17557377

    Dan heb je weer een nieuwe uitdaging Deef.:P

    Hoe verwijder je trouwens koolafzetting in je turbo?

    En hoe kan het dat een turbo die tijdens montage nog gewoon de schoepen kon draaien en na verloop van tijd niet meer? Of heel moeilijk…..

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.