Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › spruitstuk kapot, kat vervangen?
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 6 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
2 mei 2013 om 15:13 #17257486
Vraagje? Auto is momenteel weg voor APK, maar kreeg een belletje dat het spruitstuk kapot is of de pakking lekt?
Dus vraag ik wat zijn de kosten voor beide gevallen afzonderlijk? Zegt de beste man……indien het spruitstuk kapot is dan moet ook de katalysator worden vervangen. Nu ben ik geen automonteur, maar zijn dit geen losse delen? Kosten voor het vervangen van spruitstuk met kat minimaal € 700,- .
Ik heb zo het idee dat ik wordt getild……heb de wagen 2 weken geleden weggebracht voor APK elders, daar werd de remmenset achter en band achter afgekeurd en ook aangegeven dat de spruitstuk pakking lekte.
Hier krijg ik weer hele andere dingen te horen, fuseebus, dit, en nog een aantal kleine dingen.
Krijg steeds meer een hekel aan al die malafide (ja sorry…heren automonteurs) garagebedrijven!
2 mei 2013 om 15:22 #18139423De ene keurmeester ziet meer dan de andere, wellicht mankeert je auto wel veel?
Welk motortype heb je? Want er zijn een hoop motortypes met spruitstuk en kat in 1 deel.
2 mei 2013 om 15:55 #18139424uiteraard mankeert een auto uit 2001 meer dan uit 2013, maar het gaat volgens mij erom dat we met onze auto`s veilig deelnemen aan het verkeer toch? De lekkage van gassen op een uitlaatsysteem is gewoon bullshit…..en geldklopperij. Kijk…als het onderdeel los hangt of totaal verroest is zeg ik vervangen i.v.m het loskomen van de onderdelen en gevaar op de weg, maar dit..nee.
Ik kan legio dingen benoemen waarin de uitstoot van gassen vele malen en in veel grotere mate de norm overschrijden, waarin geen eisen zijn opgenomen.En dan het feit dat de ene keurmeester de ander niet is. Ben ik niet mee eens. Hoe kan het zijn dat de één zo`n essentieel onderdeel van de auto, de remschijven en blokken afkeurt en de ander niet. Heeft de één de LOI-opleiding gevolgd en de ander de autovakschool?
Nee….mijn ervaringen met garagebedrijven zijn niet echt opbeurend te noemen.
By the way het gaat hier om een Z 18XE
2 mei 2013 om 16:40 #18139425die van mij is ook lek en wordt al 3 jaar goedgekeurd king:
ook een z18xe by the way ;)zoek eens een andere garage op en laat um daar eens keuren.
zo’n universeel autobedrijfje met aardig wat oude autootjes voor de deur.2 mei 2013 om 17:14 #18139426Spruitstukken kunnen inderdaad nog wel eens kapot gaan (scheuren) maar in heel veel gevallen is er dan nog vrij weinig aan de hand. Ken nog iemand met een Vectra B2 met ‘gescheurd’ spruitstuk dat ‘heel erg hard lekt’. Komt al jaren zonder problemen door een APK… Overigens is de ene APK de andere niet. Mijn vorige Vectra is ooit afgekeurd op afgebroken hoekjes van de gordelsluitstukken, een afwijking op de achterremmen van 80%, lekke stuurbekrachtigingspomp (erg knap in een auto zonder stuurbekrachtiging) en roest aan de dorpels. Fijn naar een ander APK station gegaan en verrek: goedkeur met steekproef. ;)
Als ie gescheurd is en je weet ook waar kun je dat op een aantal manieren oplossen. Sommige zijn eleganter dan de goedkopere oplossingen maar kosten dan ook het nodige. Afhankelijk van de schade kun je het spruitstuk laten lassen, maar daarvoor moet ie wel los en waarschijnlijk ook gevlakt worden (trekt vaak net iets krom bij ’t lassen). Uitlaten en aanverwanten maak en maakte ik altijd dicht met bison metaallijm. Geen gungum of iets dergelijks, dat blaas je namelijk bij de eerste keer boven de 3500 rpm weer netjes eruit ondanks dat het voor die toepassingen gemaakt zou zijn (is en blijft troep).
Vorig jaar nog de pakking tussen middenpijp en kat dichtgemaakt aangezien ie wat lekte. De restanten gungum eruit gepeuterd, flensjes ingesmeerd met bison metaallijm, aangedraaid en ik hoor er niks van. Kon ook een nieuwe middenpijp kopen natuurlijk maar had dit spul nog liggen. ;)
2 mei 2013 om 18:01 #18139427@sw_reijnders wrote:
die van mij is ook lek en wordt al 3 jaar goedgekeurd king:
ook een z18xe by the way ;)zoek eens een andere garage op en laat um daar eens keuren.
zo’n universeel autobedrijfje met aardig wat oude autootjes voor de deur.Noem jij er eens één ;) Dit wordt voor mij de 4de al waar ik mijn twijfels bij heb.
Mijn Surinaamse collega bracht hem bij Babylon ( turkse garage). APK- klaar terwijl u wacht, misschien is dat wat voor mij ;)2 mei 2013 om 20:15 #18139428in zuid holland . . . weet ik veel :angel
vraag het wimpie eens.8 mei 2013 om 22:53 #18139429hoor je m lekken als ie knap warm is???
Zo nee, laten keuren met Stikwarme motor, zo werd de mijne ook goed gekeurd met verrotte Flex.
willem
8 mei 2013 om 23:04 #18139430en die van mij werd er ook mee goedgekeurd, kan ook gewoon het egr pijpje zijn..
arjan
9 mei 2013 om 05:58 #18139431@wim-v6 wrote:
hoor je m lekken als ie knap warm is???
Zo nee, laten keuren met Stikwarme motor, zo werd de mijne ook goed gekeurd met verrotte Flex.
willem
Nee Willem, ik hoor hem niet lekken als ie warm is, maar die monteur, die mijn auto heeft toegetakeld heeft hem zonder verdere opmerkingen goedgekeurd ????? Echt een raar wereldje…….voordeel is wel dat ik nu een geldige APK heb tot mei 2014.
9 mei 2013 om 05:59 #18139432@usbstick wrote:
en die van mij werd er ook mee goedgekeurd, kan ook gewoon het egr pijpje zijn..
arjan
nee, heb het hitteschildje eraf gehaald en zie een scheurtje in het uitlaatspruitstuk
9 mei 2013 om 06:56 #18139433@ arjan, dit is een Z18XE als ik het goed heb, deze heeft geen EGR pijpje op het spruitstuk.
Willem
9 mei 2013 om 08:06 #18139434@wim-v6 wrote:
@ arjan, dit is een Z18XE als ik het goed heb, deze heeft geen EGR pijpje op het spruitstuk.
Willem
Klopt, maar wel een KAT achter het spruitstuk en dat maakt dit ding zo kostbaar!
9 mei 2013 om 08:41 #18139435Ga de volgende keer is nou een garage die alleen keurt ….
Die verdienen alleen op de apk en repareren niks ….
Ik kom hier in Lelystad ook al een aardige tijd bij een Apk keurstation en
als er wat mis is schrijft hij het op …
En kan ik het zelf repareren …
Dus nooit geen extra kosten voor dingen die zogenaamd stuk zijn ;)9 mei 2013 om 13:04 #18139436Tja ik heb het ook gehad. 3 jaar met een lekke sprutstuk gereden. Toch maar een keer gemaakt. Is wel een beste klus omdat vaak er een tap eind is afgebroken. Ik keur een auto goed als ik niks hoor en niks geks zie bij de 4 gastest. Hoor ik hem blazen is het afkeur.
11 mei 2013 om 17:27 #18139437Mijn is ook jaren goed gekeurd met een gare Flex eronder..
Willem
11 mei 2013 om 21:47 #18139438@wim-v6 wrote:
@ arjan, dit is een Z18XE als ik het goed heb, deze heeft geen EGR pijpje op het spruitstuk.
Willem
euhm… ja.. had mn bril niet op :jerry
11 mei 2013 om 22:42 #1813943912 mei 2013 om 07:58 #18139440whahaha.. is dat gek?? :jerry
12 mei 2013 om 08:02 #18139441nee… :shock:
vandaar haha.. :vertag :jerry :jerry
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.