Sponzige remmen na nieuwe blokken

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Sponzige remmen na nieuwe blokken

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17275320

    Hoi allen

    Vandaag de remblokken voorzijde vervangen. De schijven hadden lichte randjes maar niets ernstigs ofzo. Wat me opvalt is dat na een kort stukje rijden de remmen wel heel sponzig aanvoelen. Maw: ik weet dat ze ingeremd moeten worden maar het lijkt wel alsof er alleen op de achterste schijven geremd wordt en voor niets gebeurd. Voe ik me niet goed bij. Is dit een normaal iets bij nieuwe blokken op oude schijven ivm het randje? Werkwijze die ik gehanteerd heb:

    Veertje eraf
    Klauw los,
    Remblokken eruit
    Schoonmaken
    Terug stellen met terugstelgereedschap en niveau in de gaten gehouden
    Nieuwe blokken ingevet en erin gedaan
    Monteren
    Auto starten en rempedaal x aantal keren ingetrapt tot ik weer druk had en een stukje gereden

    Wie kan t me vertellen want normaal gesproken doe ik altijd alles tegelijk

    #18310082

    Schuine randjes aan de blokken schuren zodat ze mooi tussen de slijtrand van de schijf vallen.
    Dat scheelt ten eerste al piepen, en vaak ook het sponzige gevoel.
    Nieuwe blokken voelen eerst altijd anders aan als je gewend bent.

    #18310083

    Dit is niet alledaags dat ik dit zeg maar om te kijk of je auto voor femt.. De auto voor op bokken zetten.. Of in een doe het zelf op de brug.. Met de motor een beetje snelheid maken (max 30 km/h) en dan remmen…
    Ook de vraaf.. Hoe diep was de rand op de schijf?? Als je dan nieuwe blokken monteert kan het zijn dat je niet met het werkvlak van de remmen werkt maar met de randen….

    #18310084

    Ik denk dat het dan de randen zullen zijn die problemen geven.

    Ik kan dan 2 dingen doen. Morgenochtend als ik naar m’n werk ga om 5 uur de wagen op de snelweg wat inremmen of de auto laten staan en in de middag even vijlen. Denk dat het een randje va 1 mm is

    #18310085

    Inremmen zal dan niets uithalen.
    Blokken los en een schuin randje er aan maken.
    Vaak zullen ze ook gaan piepen als je het niet zou doen

    #18310086

    Dan is dat de optie die we moeten gaan doen dan denk ik. Morgen maar eens fixen dan

    #18310087

    Ff mijn ‘2 cents’…
    Een rand ontstaat omdat er geen contact is met de remblokken, als je de remblokken vervangt voor hetzelfde type zou je toch nog steeds geen contact moeten maken met dat deel v/d schijf, toch?
    Ik heb iig nooit remblokken hoeven te bewerken.
    Ik zou me eerder zorgen maken om groef & richel vorming op het contact oppervlakte van de schijf, dat zorgt juiste voor een vermindering van remvermogen door slecht contact.
    Als de groeven niet al te ernstig zijn zal inremmen de oplossing moeten zijn, anders wordt het toch nieuwe schijven.

    Sent from my SM-P900 using Tapatalk

    #18310088

    Groefvorming en dergelijke heb ik geen last van. Net even opnieuw een stuk gereden en lichtjes ingeremd. Je ziet idd dat het blokje half contact maakt ivm het opstaande randje. Morgen dus afvijlen

    #18310089

    Wat KRSA2000 al zegt, als je de goede blokken hebt dan zullen de nieuwe blokken er ook binnen moeten vallen.

    #18310090

    Ik monteer elke dag remblokken….en uit ervaring weet ik……
    Dat als je geen schuin randje maakt aan je nieuwe blokken, ze er net tegen aan lopen. Wat gaat piepen.
    En sommige blokken komen zelf op het slijtrandje…wat een sponzig gevoel in het pedaal met zich mee brengt.

    Haal ze er maar eens af, na een tijd er mee gereden te hebben, dan zie je vaak dat de rand op de schijf al een stuk in het blok gesleten is.

    Op nieuwe schijven hoef je dit trucje niet toe te passen uiteraard. Maar nieuwe blokken op oude schijf altijd doen.
    Hou maar eens een oud blok op een nieuwe en kijk eens naar de kleine verschillen. Soms zijn ze zo een aantal mm breder als de oude.

    #18310091

    Geen zorgen maken.

    Gewoon lekker rijden en proberen nog geen noodstop te maken.

    Toevallig 2 weken terug nieuwe remblokken laten monteren op mijn huidige schijven, waarin ook een randje zit aan de buitenkant.

    In het begin voelde het bij mij ook sponzig aan en het remde zeker niet goed. Nu een paar 100km verder en het remt nu super goed.

    #18310092

    in dat geval bedankt voor de tips allen. Morgen eerst even rustig naar het werk en in de middag dan even bijvijlen. Sowieso ook eerst de dikte nog even controleren van de schijven. Ik kom erop terug

    #18310093

    Niet aan je blokken gaan veilen joh… Laat het inremmen zijn werk doen!

    #18310094

    Doe het goed, of doe het niet……Je kunt iemand niet op pad sturen met vage remmen en dan zeggen dat het later wel goed gaat remmen. Dat kan je niet verkopen.

    #18310095

    Is ook kwestie van je gezond verstand gebruiken.
    Als je idd ziet dat je remblokken slecht contact maken door een rand, moet je dat uiteraad aanpakken.
    Ik heb alleen in de 16jr dat ik met auto’s ‘knutsel’ nooit last van randen gehad.

    Sent from my SM-P900 using Tapatalk

    #18310096

    Ik ga toch voor de zekerheid maar de schijven meepakken. Nu zie ik 2 maten. 285mm en 302mm diameter als ik m’n kenteken invoer. Meten is weten dat weet ik maar kan op weg naar huis wellicht een set 302 ophalen en dat zou mooi meegenomen zijn op de route. Kan ik het vandaag nog aanpakken. Heb een z19dt. Toevallig iemand een idee?

    #18310097

    als het goed is heb jij een schijfdiameter van 285mm als je de z19td 100 pk hebt.. net even opgezocht
    schijfdikte nieuw is 25 mm en minimale dikte is 22 mm

    de 302mm schijven zijn voor als je een sport onderstel hebt

    #18310098

    Heb een gts. Is toch een sport onderstel of is dat voor die modellen met sport knop?

    #18310099

    durf ik je zo niet te zeggen.. staat dat niet in je kenteken papieren of bij de rdw op de site bij de database?? ik heb een vectra b diamond sport.. dus bij mij staat het er bij en ik heb een sport onderstel en staat ook op mijn kentekenbewijs

    of wellicht dat een kenner hier je wel kan helpen..

    #18310100

    en anders je wiel er even af halen en dan opmeten..

    #18310101

    Inremmen, die rand wint het wel van je nieuwe blokken. En volgende keer schijven ook gewoon vervangen als er een flinke rand op zit.

    #18310102

    Ik ga wel even meten.

    #18310103

    Ik ben eruit. Via autoweek. Heb 285mm. De 302mm is geleverd op veelal de V6(turbo)

    #18310104

    weet niet of je vaker schijven vervangen hebt.. maar voor het geval als je het niet weet.. voordat je schijven monteert met remreiniger de coating eraf poetsen anders zit je met het zelfde probleem als nu….

    #18310105

    Tegenwoordig zie je steeds vaker schijven zonder coating. Zijn dan iets ruw.die hoef je dan weer niet schoon te maken.
    Wel even de naven goed ontroesten.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.