Spoed dynamo probleem!!!

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Spoed dynamo probleem!!!

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17214745

    Hallo,

    Ik heb al enige tijd problemen met mijn dynamo.
    Het gaat om een vectra 2.0 station automaat uit 99.
    Lampjes gaan vel branden en vallen daarna uit automatenbak slaat in storing km en toerenteller geven nul aan dit alles bij een snel oplopende toerental.
    Bij terug nemen van toeren gaat alles weer normaal werken op de automaat na die blijft vrolijk in storing.

    Bij rustig rijden heeft de auto nergens last van.
    Laadstroom op de accu gemeten dik 20 volt bij een klein beetje gas.

    auto staat momenteel bij een dynamo revisie bedrijf deze heeft de dynamo getest op een test bank en daar doet alles het goed.
    De stroom regelaar is inmiddels daar ook vervangen met nog steeds het zelfde euvel als resultaat.

    Het lijkt er op dat het probleem in de auto zit, echter kan het niet zo zijn dat als de dynamo en de spannings regelaar netjes werken er een te hoge spanning optreed bij de accu en dashboard en andere componenten in de auto.
    Of toch wel…..?

    Wie heeft er een antwoord op dit al lang slepende probleem?

    Mvg Ruth.

    #17559226

    Had je een tijd terug geen last van een massaprobleem?? Wat is daar toen aan gedaan?

    #17559227

    Probleem zit in de spannings regelaar van de dynamo!!!!!!!

    deze regeld de laadspanning…

    en niet anders!!

    ander revisiebedrijf zoeken, een auto kan zelf geen stroom opwekken anders hadden ze geen dynamo hoeven inbouwen.

    gewoon een andere dynamo proberen!!!

    Willem

    #17559228

    ^^^^^^^ sluit me bij Wim aan ^^^^^^

    #17559229

    origineel gepost door speaker
    ^^^^^^^ sluit me bij Wim aan ^^^^^^

    me deux :agent

    #17559230

    Ja dat klopt ik heb toen 2 nieuwe massa kabels getrokken van de accu naar het blok en naar de chassis.

    Het lijkt mij dus ook erg sterk dat voorbij de stroomregelaar hogere stroom kan uitkomen.
    Maar het is dus niet zo dat er van af de dynamo ergens nog een kabel naar één of ander kastje loopt buiten de regelaar om dus die dan voor problemen kan zorgen?

    Het is zo vreemd dat dit dus de 4e dynamo is in anderhalf jaat tijd en niet door dezelfde garage uit gevoerd.

    Het gaat trouwens om de orginel opel dynamo een elmco of iets dergelijks.
    Is dit nou een bekend opel probleem of ben ik de enigste die veel problemen heeft met opel?
    Echt al een legio aan onderdelen vervangen en nu weer een hoop werk aan dat ding.

    Is niet echt plezierig rijden zo moet ik eerloijk zeggen.

    Mvg Ruth.

    #17559231

    origineel gepost door sjouke

    origineel gepost door speaker
    ^^^^^^^ sluit me bij Wim aan ^^^^^^

    me deux :agent

    Mi tambien :afro

    #17559232

    origineel gepost door wim-v6

    … een auto kan zelf geen stroom opwekken …

    Willem

    degene die dat kan krijgt de nobelprijs !! :D

    #17559233

    je hebt je massa nu vervangen? … check dan ook eens de + kabel … als die een te hoge weerstand heeft (door slijtage) dan vernachel je ook snel een dynamo (of 4 in dit geval)

    vraag AliGSI maar welke draad ik bedoel

    #17559234

    Jupzz, Slechte + kabels kan je Dynamo’s kosten,

    Ik heb alleen een massaprobleem gehad bij mij, mijn dynamo kan zijn VOLLE 125amp prima kwijt door de + kabel…

    maar alles kan, kijk deze eens na..

    mijn dynamo gaat voor de 200.000km iig.

    Willem

    #17559235

    1e dynamo ongeveer anderhalf jaar geleden laten vervangen, 2e ongeveer 2 maanden daar na,
    vandaag dus de 3e er in laten zetten deze gaf dezelfde problemen.
    En de originel dynamo die er in zat gaf op de test bank goede resultaten aan.

    Kan de + kabel ook problemen geven ten opzichten van de stroom regelaar dan want laden doet hij uitstekend dus de dynamo is in orde alleen het probleem zou hem zitten in de spannings regelaar.

    En ik neem aan dat dit om de rode + kabel van de accu naar het verdeel kasje gaat?

    Mvg Ruth.

    #17559236

    Verdeel kastje????

    Er loopt een DIRECTE verbinding van de Dynamo naar de Accu, ongezekerd en wel!!!

    deze kabel kan te veel weerstand hebben…

    Willem

    #17559237

    Een dynamo zelf gaat niet meer spanning afgeven omdat de + kabel defect is.

    Spanningsregelaar zit in de Dynamo, en daarmee mag de dynamo niet meer als 14.5 Volt afgeven.

    willem

    #17559238

    Oke duidelijk Willem.
    Het gaat dus om de kabel van de dynamo naar de accu.
    Ik was in de veronderstelling dat het om de kabel na de accu ging.

    Morgen vroeg maar even proberen zo’n kabel bij de dealer te regelen en hem dan gelijk door de dynamo revisiteur te laten monteren daar deze het spul toch al los heeft liggen.
    Ik hoop dat het probleem van het telkens opnieuw kapot gaan opgelost is.

    Ik zal ook gelijk vragen om opnieuw een nieuwe spanningsregelaar te monteren, in de hoop dat dan het overladen opgelost is.

    Ik laat het nog weten hoe het afloopt.

    Mvg Ruth.

    #17559239

    Er zijn overigens 3 merken dynamo’s geleverd:

    Delco

    Valeo

    Bosch

    ik moet zeggen dat ik de beste ervaringen met de Valeo’s heb..

    bij Bosch gaan vaak de spanningsregelaars kapot, al meerdere corsa’s en Astra’s gehad met hetzelfde probleem, overladen!! (type: 70amp dynamo)

    Willem

    #17559240

    Ja klopt het was een Delco.
    Maar het gaat om een revisie ik weet niet of ze zomaar een delco voor een valeo willen ruilen.
    En om nou ff een nieuwe aan te schaffen….

    Mvg Ruth.

    #17559241

    of het mogenlijk is is ook maar de vraag denk ik zo.

    Willem

    #17559242

    Nou de dynamo is vervangen.
    Raar verhaal originel dynamo is er uit gehaald en op een test bank getest goed bevonden.
    terug geplaatst wederom problemen.
    nogmaals getest weer goed….

    Nieuwe dynamo gemonteerd probleem opgelost.
    kabel van dynamo naar accu is gemeten op weerstand, was goed volgens de dynamo reviseur, nou hopen dat de dynamo het langer uit houd dan een jaar.

    Van de week grote grote beurt laten doen bij de dealer.
    Banden vervangen nieuwe remleideing achter (was veroest) uitlaat spruitstuk gescheurd en hier en daar nog een nieuw lampje.

    Ik schat dat dit rond de 1500euro gaat kosten.
    auto loopt als een zonnetje rijd weer super.
    Echter vind ik dat hij nog wel veel gebruikt.
    Volgens de bc 500 km op een volle tank en volgens mijzelf een hele krappe 1/10….
    is dit teveel voor een 2.0 16v?
    Voor de grote beurt liep hij wel af en toe te stotteren bij het starten net of die op 3 poten liep.
    Mogenlijk nieuwe bougie kabels nodig??

    Wat ik nog wil vervangen zijn de gasveren van de achter klep die werken niet meer en nieuwe gordel spanners die werken slecht.
    Dus als iemand nog wat heeft liggen….

    Fijne feestdagen groet Ruth.

    #17559243

    1 op 10 is bij een normale rijstijl wel aan de hoge kant, in de winter moet wel 1 op 12 te halen zijn, tenzij je veel korte stukjes rijdt.

    Willem

    #17559244

    Brandstof verbruik laatste tijd goed in de gaten gehouden.
    370 km op een tank van 47 liter (korte stukjes veel met airco en verlichting aan).is 1 op 7.8??!!!

    480 km op een tank van 48 liter (half om kort en lange stukjes iets minder airco aan gehad).is 1 op 10!

    Bc geeft aan een gemiddeld verbruik van 13.6 liter per 100 km. (1 op 7.3)
    En op de snelweg 8.9 liter per 100 km bij een snelheid van 120 km per uur op de cruise control. 1op 11.2

    Lijkt me een beetje hoog in het verbruik.
    Motor loopt goed lijkt iets minder vermogen te hebben na de grote beurt.

    Garage zegt bc uitgelezen te hebben en niks opvallends te hebben gezien.
    Temp sensor moet dan toch als defect gezien worden?
    Garage zegt ook dat dit redelijk is met een 2.0ltr automaat met koud weer en airco aan!!!

    Wat me ook is opgevallen bij het aan komen van bijvoorbeeld een stoplicht het toerental terug valt naar een onrustige 700 a 800 toeren, dit duurt 2 sec en loopt dan weer netjes 900 a 1000 toeren.

    Ik krijg ook nooit meer dan 50 liter in de tank terwijl de bc aangeeft dat die echt leeg is(rijbereik nog 30 km).
    Brandstof meter komt ook nooit tegen het volledig vol aan (60 liter).

    Mijn vermoeden is bougie of kabels stuk of motor temperatuur meter stuk?

    Iemand enig idee.

    Groetjes Ruth.

    #17559245

    je moet je gemiddeld verbruik berekenen aan de hand van
    de gereden km’s en de getankte liters.
    op de BC niets uit doen, die klopt vaak niet.

    #17559246

    origineel gepost door Ruth
    Brandstof verbruik laatste tijd goed in de gaten gehouden.
    370 km op een tank van 47 liter (korte stukjes veel met airco en verlichting aan).is 1 op 7.8??!!!

    480 km op een tank van 48 liter (half om kort en lange stukjes iets minder airco aan gehad).is 1 op 10!

    Bc geeft aan een gemiddeld verbruik van 13.6 liter per 100 km. (1 op 7.3)
    En op de snelweg 8.9 liter per 100 km bij een snelheid van 120 km per uur op de cruise control. 1op 11.2

    Lijkt me een beetje hoog in het verbruik.
    Motor loopt goed lijkt iets minder vermogen te hebben na de grote beurt.

    Garage zegt bc uitgelezen te hebben en niks opvallends te hebben gezien.
    Temp sensor moet dan toch als defect gezien worden?
    Garage zegt ook dat dit redelijk is met een 2.0ltr automaat met koud weer en airco aan!!!

    Wat me ook is opgevallen bij het aan komen van bijvoorbeeld een stoplicht het toerental terug valt naar een onrustige 700 a 800 toeren, dit duurt 2 sec en loopt dan weer netjes 900 a 1000 toeren.

    Ik krijg ook nooit meer dan 50 liter in de tank terwijl de bc aangeeft dat die echt leeg is(rijbereik nog 30 km).
    Brandstof meter komt ook nooit tegen het volledig vol aan (60 liter).

    Mijn vermoeden is bougie of kabels stuk of motor temperatuur meter stuk?

    Iemand enig idee.

    Groetjes Ruth.

    ik weet niet hoelang je die auto al hebt, maar misschien reed je eerst wat rustiger omdat ie nieuw voor je is en raak je er meer aan gewent en ga je ook sneller optrekken etc. dan is dat verbruik volgens mij niet zo gek, dacht dan een automaat ook duurder is in verbruik dan handbak.

    terug zakken van toerental (tot 500tpm) bij terugschakelen (kopeling intrappen lees; handbak) heb ik ook last van.
    ik heb een open filter, en dacht dat dat het misschien, in combinatie, met het koude weer te maken zou hebben.

    over je tank meter, als je hem vol gooit zit je wijzer zeker ook niet boven aan, is bij mijn ook, maar was dat bij jouw voorheen dan niet zo?

    wat het eventueel zou kunnen zijn weet ik niet, ben wel benieuwd, lees het hier eventueel wel zeker?

    gr Peter

    #17559247

    De tank meter komt i.d.d. niet tot de 60.
    Blijft altijd ergens tussen de 50 en de 60 hangen.
    Dit is nooit anders geweest.

    Dit verbruik is geweest bij mijn vrouw die zeker geen sportieve rijder is. (normaal zeg maar)

    Uiteraard is het verbruik in de winter hoger en ook de kleine stukjes helpen niet echt mee maar een gemiddelde van 1 op 7.8……
    Dat vindt ik wel extreem.

    De filters in mijn vectra zijn origineel dus dat zou goed moeten zijn.

    Groetjes Ruth.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.