Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Splitsen aanstekerplug naar 2 pluggen + lampje dashboardkast
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 8 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
20 maart 2012 om 09:10 #17238713
Aangezien er in onze auto regelmatig een navigatiesysteem (of smartphone als zodanig) gebruikt wordt is het wel handig om een oplader daarvoor paraat te hebben. Die hebben we intussen ook, een mooi klein dingetje maar dan zit je weer met kabels die overal voorlangs hangen enzo. Het liefst wil ik nu het opladertje (5 volt, 1,2A) mooi wegwerken, en dan de draden binnendoor naar boven leiden (en dan bij de TID naar buiten laten komen).
Dat lijkt me niet zo’n kunst: de draad die naar de aanstekerplug gaat splitsen en dan één setje naar de aanstekerplug en één setje naar het opladertje toe. Bij voorkeur wil ik dan dat opladertje in het dashboardkastje plaatsen. Waar ik alleen een beetje over inzit: hoe zit dit qua stroomgebruik ? Wordt het geen probleem als we ooit eens de ‘ingebouwde’ oplader én een apparaat in de aanstekerplug tegelijk gebruiken ?
Verder wil ik misschien verlichting gaan inbouwen in ons dashboardkastje (kan nog aan een dashboardkastje met verlichting komen, dat wordt een klein projectje), is die ook af te tappen hiervan ? Of kan ik daarvoor een andere draad gebruiken ? De aanstekerplug doet het niet als het contact uit is, bij voorkeur moet de verlichting in het kastje natuurlijk wél werken als het contact uitstaat ;)
20 maart 2012 om 10:31 #17890827Hmm, als ik hier zo zie zit te sigarettenaansteker op een 20 amp zekering, dan zal die 1,2 amp extra het grootste probleem ook wel niet zijn ?
20 maart 2012 om 10:40 #17890828Weet niet in hoeverre de kabels meer aankunnen. Kan natuurlijk altijd een zwaardere zekering er in gooien.
Greetz Emiel
20 maart 2012 om 10:44 #17890829Kabels zien er wel redelijk degelijk uit, vergelijkbaar met de bedrading in een computervoeding (daar heb ik wat meer ervaring mee), als ik dat zo inschat gaat dat geen probleem wezen :)
Waar zou ik overigens het beste de stroom voor een dashboardkast-lampje vandaan kunnen halen ? Binnenkort moet toch het dashboard grotendeels open, dus dan maar gelijk goed aanpakken :p
20 maart 2012 om 10:47 #17890830Persoonlijk ben ik klaar met AMPjes en zo. Lekker solderen en dan t liefst bij de originele aansluiting van de clipjes…
Kan je het altijd netjes weghalen, maak je geen onnodige schades en heb je de meeste ruimte als je er ooit weer bij moet ;)
Greetz Emiel
20 maart 2012 om 10:56 #17890831Het zal vast wel een n00b-vraag zijn, maar ‘AMPjes’ ? Dat zegt me even niks :p
20 maart 2012 om 11:03 #17890832Sorry kabelschoentje king: AMP is een merk
20 maart 2012 om 11:19 #17890833Ah okee, dat is de bevestigingsmanier, daar kom ik wel uit ja :)
Blijft nog over: waar haal ik het beste de stroom vandaan voor het lampje in het dashboardkastje, die ook aanblijft als het contact uit is ? :p
20 maart 2012 om 11:23 #17890834Constante spanning bij de radio…of je moet echt naar je zekering kast gaan. Geschakelde + vind je ook op je bestaande aansteker.
20 maart 2012 om 12:18 #17890835verlichting / stroom toevoer van dashbordkastje gaat na even weer uit !
ik zelf heb daar ook 2 aansteker pluggen erop gezet, voor de foon en eventueel navi of fm transmittorZo kunnen de apparaten wat je erop aansluit ook niet aanblijven en zo dus stiekum de accu leeg trekken
20 maart 2012 om 17:01 #17890836Dat was voor mij ook de reden om het zo te willen doen:
* Aanstekerplug splitsen naar aanstekerplug (origineel) + 1 extra aanstekerplug in dashboardkastje. Dus aan de originele aansluiting die uitgaat als het contact uit is.
* Verlichting dashboardkastje aftakken van de radio (zodat het wél altijd aan kan, wordt toch uitgeschakeld als het kastje dichtzit)Heb in elk geval een opbouw 12V-aansluiting gekocht bij de Halfords vanmiddag.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.