Speling op trommelrem rechts achter

Forumindex Forums Modellen Kadett Speling op trommelrem rechts achter

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257189

    Beste mensen,

    Ik merk al heel lang dat er ‘gerommel’ (klank) komt van het rechter achterwiel. Nu heb ik hier vandaag naar gekeken en het blijkt dat er wat speling op de trommel zit. Het is maar een heel klein beetje maar net genoeg om dat irritantje gerommel-geluid te veroorzaken.

    Zou dit aan het lager kunnen liggen? Zou deze versleten kunnen zijn? Of zou de kroonmoer aandraaien voldoende kunnen zijn?
    Als ik het wiel met de hand ronddraai dan loopt ie ook ergens aan. Het eerste stuk draait dan soepel en dan ineens loopt ie een stukje aan.

    Mocht het lager versleten zijn, is dit dan veel werk om te vervangen?
    Hoe haal ik bijv. het lager er vanaf?

    Het gaat om een Kadett E1.3 NB S6 uit 1989.

    Alvast bedankt,
    Kevin :agent

    #18128047

    een conisch lager kun je afstellen:

    met de hand/waterpomptang helemaal aandraaien (de moer die het lager op ze plek houd) zodat die aanzit, en dan een tikkie terug zodat die minimale speling heeft , absoluut nooit met een luchtsleutel of iets dergelijks vastzetten.

    en recht lager kun je gewoon goed vast zetten. en is volgens mij niet af te stellen dus ik denk dan dat je hem moet vervangen

    remmen aanlopen:

    haal de trommel er eens af alles even goed schoonmaken , remblokken even schuren trommel ook. dan met remreiniger alles afspuiten , en dan alle scharnierende punten met remmenpaste oid insmeren
    ik weet niet of dit een zelf stellende rem is, maar meestal zitten tussen de 2 remblokken een stangetje met aan bijde kanten 2 vorkjes en 1 kant zit een moertje met tandjes met daarop een soort van plaatje. door aan dat moertje met die tandjes te draaien vergroot/verklein je de afstand tussen de 2 remblokken en kun je hem afstellen.

    ik kan er helemaal naast zitten qua de remmen aangezien ik nog nooit de achterremmen van een kadett e heb losgehad maar 9 van de 10 zit het bij trommelremmen zo.

    #18128048

    Bedankt voor de info!

    Alleen dan heb ik nu nog het volgende:
    Ik zag meteen, toen ik het afschermdopje eraf haalde, iets raars..
    Zie foto’s:

    Er zit een soort klein ‘lasje’ bij de kroonmoer. Hoe kan ik deze het beste verwijderen, zonder het schroefdraad te vernielen?

    Groet,
    Kevin

    #18128049

    Je bedoelt de splitpen die door de kroonmoer heensteekt? (daar is het een kroonmoer voor, die is op deze manier geborgd zodat hij niet los kan trillen)
    Makkelijkste is met een punttang de splitpen openbuigen en voorzichtig eruit te tikken, kun je hem hergebruiken (ik heb ze nooit op voorraad)

    – Als je de kroonmoer aandraait terwijl de trommel eraf is geweest, draai hem dan eerst heelstrak aan en os hem dat een stukje. Zet het lager zich beter.
    – Speling na afstellen hoef je niet te voelen (beste te testen met het wiel er even op en heen en weer schudden), voel je het nog –> kroonmoer slag strakker
    – Trommel kan naar je idee wat stroef lopen als je het lager wat vaster draait, dit is normaal. Hebben rechte lagers ook.

    Dat gebonk heb ik ook gehad, was inderdaad de kroonmoer strakker draaien en het was opgelost.

    #18128050

    Dat dat gelast is, lijkt me een teken voor wat ergers.

    #18128051

    Ja dat “lasje” lijkt mij ook maar iets raars :s nog nooit gezien…

    #18128052

    Ik zie het stukje nu pas zitten, toch proberen los te draaien denk ik, waarom zou je dat uberhaupt lassen?

    #18128053

    Ik raad je aan om even langs de slegte te gaan en een vraagbaak aan te schaffen voor een paar euro. Daar staat mooi beschreven met afbeeldingen en dergelijke hoe je dit soort dingen moet aanpakken. Vooral met minimale sleutelervaring een ideaal boekje om op terug te vallen als je het even niet weet :)

    #18128054

    @joop1970 wrote:

    Ik zie het stukje nu pas zitten, toch proberen los te draaien denk ik, waarom zou je dat uberhaupt lassen?

    waarschijnlijk een vorige eigenaar het schroefdraad dol gedraait
    zou maar in je achterhoofd houden dat je om een andere achteras moet als je dit gaat los draaien

    #18128055

    @arnold kadett wrote:

    @joop1970 wrote:

    Ik zie het stukje nu pas zitten, toch proberen los te draaien denk ik, waarom zou je dat uberhaupt lassen?

    waarschijnlijk een vorige eigenaar het schroefdraad dol gedraait
    zou maar in je achterhoofd houden dat je om een andere achteras moet als je dit gaat los draaien

    Dit klopt toch niet??
    Je kan toch gewoon een nieuwe astap gaan halen (+ moer en lager eventueel)…
    Die zit toch vastgebout op de achteras.

    #18128056

    Zit als het goed is vast met 3/4 bouten aan de achterkant van de ankerplaat.

    #18128057

    Met een 4 tal imbusbouten veelal ja. Zijn deze toevallig niet hetzelfde als die van een Corsa-A volgens mij waren de lagers in elk geval wel hetzelfde. Heb nog wel een setje fuse’s liggen dacht ik.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.