Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Soms ineens hoger verbruik
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 3 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
8 augustus 2014 om 12:55 #17267388
Beste Corsa-liefhebbers,
Ik heb sinds kort een ‘nieuwe’ corsa 1.3 diesel uit 2012. Ik ben zeer tevreden over het verbruik (4.3 / 100) bij 110 km/u. Echter, ik heb iets vreemds gezien. Soms lijkt het verbruik ineens door te schieten naar 6.2 / 100. Ik ben er niet precies achter wat dit veroorzaakt, maar een paar dingen zijn mij opgevallen:
1) Het lijkt slechts 10 minuten te duren, of
2) Het is verholpen als ik mijn snelheid flink verlaag en weer ophoog, of
3) Het wordt veroorzaakt/verholpen als ik flinke hellingen neemHet zou overigens best kunnen dat deze 3 punten niets te maken hebben met het verbruik, maar dat mijn Corsa op de achtergrond iets ‘doet’ om de zoveel kilometer. Het kan echter ook zijn dat ik even terug moet naar de garage (binnen de 14 dagen).
Ik hoor heel graag wat de experts hier van vinden :)
Groeten Senne
8 augustus 2014 om 13:01 #18246935hij gaat regenereren na een tijdje en dan verbruikt hij meer.
8 augustus 2014 om 13:04 #18246936Toevallig vorige week bij de dealer geweest met eenzelfde auto. Motorstoringslampje ging aan om niets, dus even uit laten lezen.
De monteur vertelde mij dat het hoogst waarschijnlijk om een verzadigde roetfilter ging en die kon door het “nieuwe rijden” niet meer goed schoongebrand worden daardoor. Hij had daarom iets in de tank gegooid en gaf aan dat ik maar even een stuk in hogere toeren moest rijden zodat het spul goed verwerkt kon worden. Hij gaf hierbij expliciet aan dat het verbruik omhoog zou gaan.
Dus ik de BC op verbruik gezet en jawel…na een stukje rijden ging het verbruik van +/- 3.0 / 100 km ineens naar 6.x / 100 km. Dit bleef enige tijd van kracht en daarna daalde het weer.In het verleden nooit last van gehad, maar ik moest mijn gemiddelde verbruik even bijstellen :angel
Dus even je punten nog netjes samenvattend behandelen:
1) Correct, dat wordt allemaal automatisch geregeld
2) Af en toe lekker blazen. Je kan ook met een warme motor 120 in zijn 4 rijden. Kan dat motortje prima hebben en je verbruikt er niet meer om, check je BC maar ;)
3) Zie 28 augustus 2014 om 14:25 #18246937Beste Pascal en Haasje,
Klinkt alsof ik me wat minder (neurotisch) zorgen moet maken :)
Heel erg bedankt voor jullie feedback. Pascal, zou je adviseren om even langs te gaan in de garage voor hetzelfde middeltje? of eerst even een wat hoger toerental rijden een paar keer.Groeten Senne
8 augustus 2014 om 14:49 #18246938Ik zou me er idd ook niet al teveel zorgen om maken.
Een diesel kan tegenwoordig ook rustig toerenmaken. Vinden ze wel fijn.
8 augustus 2014 om 15:43 #18246939Zolang je auto geen storing geeft, is je klacht geen probleem. Roetfilter regenereren hoort er gewoon bij, en zorgt voor een tijdelijk verhoogd verbruik. Niks aan het handje dus.
Het hoger in toerental gaan rijden of middeltjes in je tank gooien, zal je klacht dus niet oplossen. Het hoort zo :)9 augustus 2014 om 11:25 #18246940Okee. Bedankt iedereen voor de toffe hulp!!
Gr Senne
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.