Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Snelheids meter afwijking
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren geleden door .
-
AuteurBerichten
-
3 november 2010 om 17:10 #17227983
Ik heb de winterbanden er weer onder, het zijn de banden/velgen van mijn zafira dus afwijkende maat..
Normaal zit er 215/50/17″ voor mijn GTS
Nu zit er 195/65/15″ winterbanden onder.
weet iemand of ik teller afwijking heb, en zo ja welke kant op, omhoog of omlaag…
Dan kan ik dar rekening mee houden en onzin bekeuring…kjes:vertag van 3…4 km mee voorkomen..Ik kom er zelf niet zo uit…
3 november 2010 om 17:20 #17753661origineel gepost door aapje1963
Ik heb de winterbanden er weer onder, het zijn de banden/velgen van mijn zafira dus afwijkende maat..Normaal zit er 215/50/17″ voor mijn GTS
Nu zit er 195/65/15″ winterbanden onder.
weet iemand of ik teller afwijking heb, en zo ja welke kant op, omhoog of omlaag…
Dan kan ik dar rekening mee houden en onzin bekeuring…kjes:vertag van 3…4 km mee voorkomen..Ik kom er zelf niet zo uit…
Huidige wiel omtrek 2031.98mm
Winter wielomtrek 1993.34mmIs dus – 1.9%
Met zomerband teller op 100 rij je nu dus 98,1km
Jan
3 november 2010 om 17:22 #17753662Bedoel je niet met winterband? teller 100 rij je 98,1 km?
gr Arnold
3 november 2010 om 17:29 #17753663Klopt Arnold. Als je met de zomerband 100 reed, rij je nu 98.1.
3 november 2010 om 17:30 #17753664origineel gepost door aapje1963
Bedoel je niet met winterband? teller 100 rij je 98,1 km?gr Arnold
Inderdaad maar hij wijkte natuurlijk met je zomerband al af(misschien wel 4-7km) dus daar komen er nu bijna 2 bijKan je even testen met een tom-tom.
Jan
3 november 2010 om 17:31 #17753665ps krijg net een berichtje banden zaak met handige Nederlandse link…
Deze wil ik hier ook ff meegeven
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm
Mensen bedankt voor jullie goede hulp en reacties..:thumbup:thumbup
3 november 2010 om 17:40 #17753666Ik maak hieruit op dat je altijd een afwijking naar beneden hebt, ook al zitten de orginaile fabrieks velgen/banden 215/50/17″er onder?
3 november 2010 om 17:43 #17753667die link had ik al in mijn favorieten staan zag ik net haha..
Willem
3 november 2010 om 17:50 #17753668Ja dat klopt (bijna altijd)
Maar de meeste hebben kleinere winterbanden vooral als je naar sommige Vec stations kijkt, met die gigantische wielkasten en dan soms een te kleine velg met band vind ik het geen gezicht.
Ik had op mijn GTS dezelfde maat winterbanden als die jij nu hebt heb ik ook maar een seizoen mee gereden en daarna een maat groter gekocht 205x55x16, maar toen ik die weer onder mijn huidige vec monteerde vond ik ze te klein en heb weer een groter set gekocht 225x55x16, die heb ik inmiddels ook weer verkocht en nu zit ik dus nog zonder. (heb alleen een set alu opel wielen van Eric liggen nog zonder banden)
Jan
3 november 2010 om 17:54 #17753669ik heb dat gewoon zelf in excel geklopt.
is kei simpelen kun je precies zien wat je wil
3 november 2010 om 17:56 #17753670Ach de velgies heb je al…ik heb zwarte stalen velgen…. niet zo mooi maar je waardeert wel je LM wielen weer in het voorjaar..

Thxxxxx nog….Arnold
4 november 2010 om 11:44 #17753671origineel gepost door aapje1963
niet zo mooi maar je waardeert wel je LM wielen weer in het voorjaar..Haha, ja zo heb ik het nog nooit bekeken.
Zou het met vrouwen ook zo werken? Als je ff een lelijke vriendin hebt dan waardeer je de rest van de vrouwen in de wereld meer?4 november 2010 om 12:53 #17753672origineel gepost door aapje1963
Ach de velgies heb je al…ik heb zwarte stalen velgen…. niet zo mooi maar je waardeert wel je LM wielen weer in het voorjaar..Dat niet alleen.
Maar als je in de winter ’s avonds door een sneeuwbuitje naar huis rijdt, en je ziet al die “stoere jongens” met lichtmetaal en brede banden met samengenkepen billetjes over een rotonde gaan, dan waardeer je je smalle bandjes nog meer. :)
4 november 2010 om 13:19 #17753673origineel gepost door yzf1kr
origineel gepost door aapje1963
Ach de velgies heb je al…ik heb zwarte stalen velgen…. niet zo mooi maar je waardeert wel je LM wielen weer in het voorjaar..Dat niet alleen.
Maar als je in de winter ’s avonds door een sneeuwbuitje naar huis rijdt, en je ziet al die “stoere jongens” met lichtmetaal en brede banden met samengenkepen billetjes over een rotonde gaan, dan waardeer je je smalle bandjes nog meer. :)
Rijden smallere banden in de sneeuw beter?
4 november 2010 om 13:34 #17753674Smallere banden geven in regen en sneeuw meer grip omdat ze het water/sneeuw makkelijker afvoeren.
Daarnaast hebben ze bij de juiste bandenspanning meer gewicht per cm² contact oppervlak.In geval van droog weer hebben brede en smalle banden de zelfde grip (mits ze de zelfde rubber samenstelling hebben).
Brede banden hebben alleen het voordeel dat ze meer warmte kunnen afvoeren.
Iets waar de normale gebruiker zelden of nooit problemen mee zal hebben.De keuze voor brede banden is dus puur esthetisch, en heeft weinig met grip te maken.
4 november 2010 om 17:41 #17753675Die winterband ben ik het wel mee eens dat dat beter is in de sneeuw, maar die brede zomerband die dan meestal ook vrij plat is geeft toch een betere wegligging in de bochten:hmmz en als je Vec dan ook nog sportief geveerd is dan rijdt het als een kart (in de bochten tenminste)
En als je er dan 195x65x15 opgooit gaat ie echt niet strak door de bocht,ik spreek uit eigen ervaring met mijn GTS (verlaagd) op winterbanden 195x65x15 en zomerbanden 225x40x18.Jan
4 november 2010 om 20:18 #17753676Ik zei ook in geval van de zelfde rubbersamenstelling.
Ik heb het zo direkt niet bij de hand, maar er door autobladen en op tv verschillende tests geweest met hoge/lage banden met verschillende breedte. Men was het er wel over eens dat het gevoel tussen de banden anders was, en de lagere banden meer feedback gaven, maar wbt rondetijden was het verschil verwaarloosbaar.
Dit is ook wel een heel goede site over banden: http://www.carbibles.com/tyre_bible.html
4 november 2010 om 21:30 #17753677origineel gepost door yzf1kr
Smallere banden geven in regen en sneeuw meer grip omdat ze het water/sneeuw makkelijker afvoeren.
Daarnaast hebben ze bij de juiste bandenspanning meer gewicht per cm² contact oppervlak.In geval van droog weer hebben brede en smalle banden de zelfde grip (mits ze de zelfde rubber samenstelling hebben).
Iets waar de normale gebruiker zelden of nooit problemen mee zal hebben.De keuze voor brede banden is dus puur esthetisch, en heeft weinig met grip te maken.
Hier ben ik het niet mee eens.
Brede banden hebben droog wel degelijk meer grip.Heel simpel druk eens 1 vinger naar voren op een gladde onder grond. Doe dit daarna eens met 2 vingers
Gevolg meer grip.
Die test waar je het over hebt zal ik wel eens willen lezen.
Ander is het on nodig dat Rwd auto’s met bredere banden achter worden afgeleverd.4 november 2010 om 21:39 #17753678Brede banden hebben meer oppervlakte op de weg staan en dus meer grip bij droog.
smallere banden zijn bij regen en sneeuw inderdaad beter quia grip door beter afvoer van water en sneeuw.
Voordeel van smallerebanden in sneeuw is dat ze dieper in de sneeuw worde gedrukt zodat ze ook de zijkanten meer worden gebruikt voor tractie…
Willem
5 november 2010 om 08:42 #17753679origineel gepost door arjontje
origineel gepost door yzf1kr
Smallere banden geven in regen en sneeuw meer grip omdat ze het water/sneeuw makkelijker afvoeren.
Hier ben ik het niet mee eens.
Brede banden hebben droog wel degelijk meer grip.Heel simpel druk eens 1 vinger naar voren op een gladde onder grond. Doe dit daarna eens met 2 vingers
Gevolg meer grip.
Die test waar je het over hebt zal ik wel eens willen lezen.
Ander is het on nodig dat Rwd auto’s met bredere banden achter worden afgeleverd.Het grote misverstand komt doordat mensen denken dat met een bredere band, het contact opppervlak met de weg ook groter wordt.
Dat is niet zo, de vorm veranderd alleen:

Uiteindelijk heb je dus net zo veel grip.
Maar de hoeveelheid grip wordt ook beinvloed door rubbersamenstelling en profiel. Mensen die bredere banden nemen, nemen vaak een sportievere versie met een zachtere rubbersamenstelling en ander profiel. Dat is wat de grip verhoogd, niet de breedte van de band zelf.
Met RDW wagens neem ik aan dat je die pickups bedoeld, met die zware licht installatie in de bak, en waarmee ze regelmatig door zachte bermen moeten?
5 november 2010 om 09:04 #17753680Het grote misverstand komt doordat mensen denken dat met een bredere band, het contact opppervlak met de weg ook groter wordt.
Dat is niet zo, de vorm veranderd alleen:

Wat ik zie is dat de brede band een kleinere diameter heeft waardoor het contactoppervlak in de lengte van de band kleiner is.
Het contactoppervlak van een bredere band is wel degelijk groter, maar daardoor is de druk per cm² wel lager.
Mijn ervaring met bredere banden is een beter wegcontact met name in bochten. Dit bij droog wegdek. Bij sneeuw en gladheid echter zijn ze een stuk minder qua wegvastheid!5 november 2010 om 09:48 #17753681Mee eens Navy,
Ik heb overigens originele banden(maat) en heb onder de 100 km/h redelijk wat afwijking, maar 120,130,140,150,160 op de teller is met verschillende naviapparaten precies gelijk.
heb de eerste kilometers een aantal boetes gehad omdat als ik met mijn senator 130 op de teller 124 reed op de navi, en nu 130 precies 130 dus allemaal lullige boetes van 15 tot 30 euro.Ook wel fijn omdat gemiddeld een auto ongv 4 tot 8 km afwijking heeft en mensen die op de teller 120 rijden gaan dus ongv 112/115 en ik met 120 op de teller kan alles voorbij zonder geflitst te worden :)
ben benieuwd wat de afwijking met mn winter banden is,
nu 175-65-14 straks 195-60-14
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.