Sludge, hoe kom ik er van af ? (Astra F LPG)

Forumindex Forums Modellen Astra Sludge, hoe kom ik er van af ? (Astra F LPG)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 37)
  • Auteur

Medeforummers,

Ik zit hier toch wel een beetje mee:

De motor van mn F (C1.6NZ) produceerd sludge, en toch net wat te veel.
    ik moet de carterventilatie goed in de gaten houden.

Nu is de bedrijfstemperatuur zo’n 85 graden in deze winterse omstandigheden.
    De thermostaat opent bij 91 graden zo’n beetje en daarna zakt de meter op het dashboard zeker 10 graden om bij de 80 weer te stoppen. Vervolgens stijgt die weer langzaam naar de 85 graden MET triplex voor de grille !

Ik heb dus zaterdagmorgen de thermostaat vervangen omdat ik dacht dat ie niet goed meer functioneerde.
    maar dit bleek niet juist te zijn want na vervanging blijft de warme motor op 85 graden hangen.

Nu heb ik een stuk triplex (geschilderd nog wel :) ) voor de grille.

Had ik dit niet dan was de temperatuur zelfs rond de 80 graden :(

Oke,

Even een paar dingen uitsluiten:

– Geen lekke kop,
    – Geen vies koelwater,
    – geen koelwater via de uitlaat eruit
    – geen koelwaterverlies.

Kortom: waarom is de bedrijfstemperatuur van mn F zo laag ?

NB: nu rijdt ik wel op LPG, zou dit een oorzaak kunnen zijn ?
    Ze zeggen dat LPG heter is dan benzine, en toch sludge.

Zomers is de bedrijfstemperatuur 87 graden, eigenlijk ook net niet genoeg maar geen sludge in elk geval :)

Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat de verdamper voor de LPG zodanig veel warmte opslokt dat het hele koelsysteem “onderkoeld raakt”

Graag jullie mening !!!

In deze link staat iets wat het zou moeten oplossen …. maar of het werkt?
    http://wiki.tdiclub.nl/Sludge” onclick=”window.open(this.href);return false; (bv. Engine Flush van Forte).

http://www.marcovw.nl/Woordenboek/s/sludge/sludge.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

Of je olie verversen

Succes

@nova…. wrote:

In deze link staat iets wat het zou moeten oplossen …. maar of het werkt?
    http://wiki.tdiclub.nl/Sludge” onclick=”window.open(this.href);return false; (bv. Engine Flush van Forte).

http://www.marcovw.nl/Woordenboek/s/sludge/sludge.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

Of je olie verversen

Succes

Even je linken bekeken.

Onder de korte ritten worden ritten genoemd van minder dan 20 minuten.
    Nu ben ik smorgens 20 en smiddags 30 minuten onderweg.

Vrijdag zal ik naar Maastricht gaan, goed voor 700 km heen en terug.
    Ik ben erg benieuwd hoe het zaterdagmorgen eruit ziet onder de olievuldop.

Tja, olie verversen, ik ververs mn olie al om de 10.000 km :sleeping

Rik ;)

Als jij naar maastricht gaat moet maar mijn weten die slugde opgelost zijn?

dat korte afstanden hoeft ook niet alles te zeggen rik.
    ik kom eigenlijk zeer weinig buiten hoogeveen, maar heb totaal geen sludge aan mijn dop zitten.

Ik werk in Hoogeveen.

Slugde gewoon even een stukje toeren, zorgen dat de motor goed op bedrijfstemperatuur is.

@nova…. wrote:

dat hoop ik dan maar :)

Rik ;)

@soepkiepe wrote:

dat korte afstanden hoeft ook niet alles te zeggen rik.
    ik kom eigenlijk zeer weinig buiten hoogeveen, maar heb totaal geen sludge aan mijn dop zitten.

dat weet ik, mn E rijdt korte stukken maar die heeft HELEMAAL NIKS.
    Maar die wordt wel keurig 90/91 graden :)

Rik ;)

@predator wrote:

Ik werk in Hoogeveen.

Slugde gewoon even een stukje toeren, zorgen dat de motor goed op bedrijfstemperatuur is.

Dart is het hem juist, de motor komt NIET op het juiste bedrijfstemperatuur van 90 graden :(

Rik ;)

tijdje terug zei je tegen me dat je laag in de toeren schakelt, kan die sludge daar niet op een 1 of andere manier mee te maken heeft?
    misschien moet je eens bij wat hogere toeren schakelen, zoals ik zei, ik weet niet als het er mee te maken heeft hoor.
    en het kan natuurlijk ook aan de olie liggen die je er in gooit.

waar werk je dan predator?

Ruma rubber.

Binnenkort weer heerlijk met de opc heen.

De motor een keer schoonblazen en wat hoger in de toeren rijden kan nooit kwaad, en zeker je olie verversen na de rit naar Maastricht.

Mn vorige Astra C16SE Automaat stond veel in de garage en reed ook kleine stukjes ( heel zn leven al ) maar had soms een heel klein waasje met sludge wat na een paar km al weer weg was. Toen ik hem verkocht had zou ik nog de APK regelen na 3 maanden oid en ik herkende de auto niet meer terug!
    Hij was veel vlotter geworden en de automaatbak schakelde echt veel soepeler. Nu werdt hij dagelijks gebruikt en werdt er gewoon normaal mee gereden.

@KadAstra-EF wrote:

@nova…. wrote:

dat hoop ik dan maar :)

Rik ;)

Hopen doe je op de wc :D
    Gewoon onderweg een paar stops doen en motor uitzetten ff laten rusten endan onder je oliedop kijken. ;)

En wat denken jullie over die verdamper, zou die veel warmte uit het koelcircuit halen ?
    Deze zit daarop aangesloten, andres bevriest hij :angel

Rik ;)

Jupz, De Gasverdamper pakt knap wat Warmte weg..

De Koelvleoistof temperatuur heeft WEINIG invloed op deze sludgevorming, zeker als het maar 10 tot 15graden verschil is, bij deze temperaturen is 80 a 85 graden netjes voor deze motoren, en zou ik niet gaan lopen klooien met een plaat voor de radiateur..

Toch vind ik het Vreemd, ik heb eveneens een smallblock 1.6 (16SV Carburateur) motor, met eenzelfde carterventilatie systeem als de jouwe, mijn motor komt gewoon NIET op bedrijfstemperatuur (thermosstaat gaar),

ik rijdt dagelijks stukjes van 7km koud naar en 7km koud van het werk, en ik heb nergens last van.

Ik weet nu niet wat voor olie er in zit (ja 10w40 halfsyntheet), maar welk merk???

Ik heb bij mijn kadett C16SE en Kadett C16NZ ook nooit last gehad van sludge (zelfde woon werk afstand).
    Ook de botergare (meer Carterdruk dan Compressiedruk :jerry ) had geen sludge opbouw.

Nu heeft de Koelvloeistof temperatuur niet heel veel invloed op de Olietemperatuur bij deze motoren, en hebben deze motoren zeker als ze rustig bereden worden, een flinke tijd nodig om de olie warm te krijgen.

Ik denk het probleem is gewoon dat er te lief omgescprongen word, met de auto..
    Bij mij moet de 16SV gewoon werken (en nog 1 op 13 op deze korte ritjes rijden), koud effe mak-an, en dan lekker vlot door karren.

Te veel laag toeren rijden is ook Funest voor de drijfstnglagers, zowiezo is (te) laag toeren vrijwel meestal onnodig, een auto loopt zeker niet zuiniger bij accelratie bij lage toerentallen, dan loopt ie in toeren zuiniger, eenmaal op gang kun je rustig laag toeren gaan draaien, moet je weer gaan trekken, huppa toeren omhoog!!
    ook bij afremmen op de motor kan je beter wat toeren maken (terugschakelen)..

ik denk het grootste deel ontstaat door de rijstijl, en zeker niet door de wat lagere bedrijfstemperatuur (koelvloeistof temperatuur)

Willem

Owja, de Ascona 16SV heeft er wel vorige week 2x 700km in 2 dagen afgelegd, die is weer lekker fris…

met een Kruissnelheid van tussen de 100 en 140km/u.

Willem

Kom vrijdag maar met 160 naar me toe geknald :jerry

en bij 2500 a 3000 toeren schakelen inplaats 1200 a 1500 toeren :jerry

@soepkiepe wrote:

met die oude blokken kun je beter een hoop toeren maken idd

Valt me ook op dat mijn huidige C16SE er op een dun waasje na soms ook geen last van heeft, en als hij het heeft is het na een klein ritje weer weg.
    Sinds de aanschaf in 09-2012 is daar maar +- 1000 km mee gereden :shock:

@soepkiepe wrote:

Dat heb ik altijd al gedaan wat jij daar zegt juh :jerry

Rik :)

Merk van de olie is Valvoline halfsyntetisch 10W40.

Rik :)

heb er naast gezeten, je blijft wel netjes laag in de toeren ;)
    als ik jou was zal ik met weg rijden bij de stoplichten of zo eens iets langer door trekken, wie weet dat de sludge dan wel minder word.

Precies, netjes laag is 2500 tot 3000 toeren. :wub

Rik ;)

Kom vrijdag maar rondje in de diesel, dan laat ik je zien dat je bij het rode moet opschakelen :agent

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 37)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.