slotbouten

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207596

    Ik heb een opel corsaatje gekocht een paar weken terug.
    Nou moet ik 1 van de bandjes binnenkort laten vervangen maar ik heb 1 probleem.

    1 van de bouten in die velg is een slotbout (is de enige slotbout op de hele auto :wtf )
    Maar van het opzetstukje is geen spoor te bekennen….

    Mijn vraag: zijn er mensen die dit ook wel eens hebben gehad? En hoe is de bout toen losgemaakt? Uitboren lijkt me niet echt een optie…….

    #17421055

    je kunt proberen of je der een andere oude dop klem op kunt slaan

    maar uitboren valt wel mee hoor

    klein beginnen 4 mm
    en dan steeds groter
    ;);)

    #17421056

    ik dacht dat men slotbouten over het algemeen maakt van gehard staal…
    Dat boor je toch niet zomaar uit?

    #17421057

    Kunt ge daar niks oplassen en die zo los wringen?

    #17421058

    dat kon je dan nog wel eens tegen vallen

    meeste setjes zijn van mickey mouse staal:o:o
    en zijn vrij gemakelijk te boren
    :o:o

    #17421059

    origineel gepost door Goossens Bjorn
    Kunt ge daar niks oplassen en die zo los wringen?

    zonder je wiel te beschadigen??
    valt dat vaak niet mee inderdaad

    mischien als je n gewone moer erop kunt lassen
    dan enkel de binnekant van die moer vollassen

    dan kun je op de buitenkant weer n dop plaatsen

    #17421060

    Lassen is niet altijd een optie, ligt maar net aan het type velg dat je hebt.

    Heb je bijv een velg waar alle bouten achter een naafkap liggen dan kan het wel.

    Maar wanneer de bouten dus verzonken zijn zoals tegenwoordig ook veel gebeurd, dan kun je dus niet lassen.

    Wij hebben in de garage daar een speciaal setje voor liggen.

    Dit zijn een soort van doppen die je op/over de slotbout slaat, vervolgens zet je de luchtsleutel of een momentsleutel erop en trek je ze in 99% van de tijd los.

    De slotbout is dan echter onbruikbaar geworden :P

    #17421061

    De meeste velgen / bandenboeren hebben wel een setje van die doppen liggen.

    Vaak zijn het van die agenebus slotjboutjes die je met een dopje 17 of 19 er zo afdraait.

    Gr. Arjan

    #17421062

    origineel gepost door opel_omega_steinmetz
    Lassen is niet altijd een optie, ligt maar net aan het type velg dat je hebt.

    Heb je bijv een velg waar alle bouten achter een naafkap liggen dan kan het wel.

    Maar wanneer de bouten dus verzonken zijn zoals tegenwoordig ook veel gebeurd, dan kun je dus niet lassen.

    Wij hebben in de garage daar een speciaal setje voor liggen.

    Dit zijn een soort van doppen die je op/over de slotbout slaat, vervolgens zet je de luchtsleutel of een momentsleutel erop en trek je ze in 99% van de tijd los.

    De slotbout is dan echter onbruikbaar geworden :P

    Helaas zal dit bij nieuwe slot bouten niet meer lukken.
    Die hebben een draai schijf er om heen, als je daar wat omheen zet dan kan je draaien wat je wil maar je krijgt hem niet los.

    helaas moeten we steeds vake de lucht hamer pakken
    om een bout los te krijgen.:(

    De meeste banden boeren hebben wel over gebleven slotjes liggen.

    Misschien kan je eens een foto maken van de bout.
    Dan kunnen we zien, of het lastig is om hem te verwijderen.

    #17421063

    soms zijn de gaten van de velgen te klein voor die doppen, want dat had ik met mijn ex-astra meegemaakt.

    Ik ging toen naar vanessenbanden in westervoort en die hadden mijn slotbouten binnen 10/15 min af. Echt een aanrader dus voor mensen die hun sleutel van de slotbout kwijt zijn.

    #17421064

    Als het kan sla dan een lange dop over de bout, met een goeie moker. Dan met een luchtsleutel op de dop, draai je hem zo los.
    Zo die ik het altijd als er maar een dop in het boutgat past.

    #17421065

    ff de anwb bellen, die hebben van die doppen die je erover heen slaat. werkt perfect.

    #17421066

    Aah,

    thx voor de vele suggesties :)

    Daar heb ik iig wat aan. Er zitten tigra velgen onder mijn bakkie, ze staan wel leuk voor nu. Maar de bouten zijn dus verzonken en in het zicht. Ik zal morgen even een fotootje maken van de bout.

    Denk dat ik eerst even langs een garage ga rijden of ze daar spullen hebben om m te wisselen voor een normale bout. Slotbout waar ik de adaptor niet van heb ga ik toch niet meer terug plaatsen :D

    #17421067

    had laatst hetzelfde probleem

    1. speciaal setje gekocht. helaas hadden mijn slotbouten een randje wat meedraaide, zodat de gripdoppen niet aangrepen. het randje eraf gekapt, was het een tussenmaat dus allebei de doppen pasten niet meer.

    2. drijvers gekocht. daarmee proberen los te kappen, helaas zaten de bouten echt te vast

    3. moeren erop gelast en losgedraaid. dit werkte wel…

    #17421068

    origineel gepost door Kilat
    soms zijn de gaten van de velgen te klein voor die doppen, want dat had ik met mijn ex-astra meegemaakt.

    Ik ging toen naar vanessenbanden in westervoort en die hadden mijn slotbouten binnen 10/15 min af. Echt een aanrader dus voor mensen die hun sleutel van de slotbout kwijt zijn.

    haha lache daar werk ik.
    we hebben ook diverse manieren om sloten te verwijderen

    #17421069

    ik heb het wel eens met een slagschroevendraaier gedaan
    eerst met de dremel een sleuf in vrezen en dan hengsten

    #17421070

    bout erop lassen elektrode stijl

    alleen lastig om je aardklem te aarden op je wiel :P

    #17421071

    Gewoon op de remschijf :P

    #17421072

    en is het al gelukt trouwens……

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.