(slecht schakelen) Hoe versnellingsbakolie bij te vullen Vec

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum (slecht schakelen) Hoe versnellingsbakolie bij te vullen Vec

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur
    Berichten
  • #17232426

    Dag Allemaal,

    mijn Vectra 1.8s van 1990 schakelt wat moeilijk soms bij warme motor. Bij koude motor gaat het wel goed, dacht laat ik eerst maar eens de bakolie bijvullen. De vul plug heb ik gevonden bovenop, alleen waar zit de niveau plug? waar de olie uit gutst als ie vol zit..

    Ik dacht dat ie links van de bak zat alleen kan ik hem nergens vinden.. Het is een F16 bak

    Ik heb nog een busje olie van het merk Brega staan, GL5 80W 90, kan ik die gebruiken of moet er perse GM olie in van de dealer?

    Alvast bedankt:thumbup

    #17813626

    Hoeft niet perse Gm olie in hoor.
    Maar let wel goed op dat je dezelfde olie erin gooit als wat voorgeschreven staat. (alleen ander merk natuurlijk)

    #17813627

    [rquote=1863150&tid=142264&author=Edwin1104]Hoeft niet perse Gm olie in hoor.
    Maar let wel goed op dat je dezelfde olie erin gooit als wat voorgeschreven staat. (alleen ander merk natuurlijk)[/rquote]

    het is inderdaad de voorgeschreven olie.. Had weleens gehoord dat opelbakken geen kroon olie aankonden vandaar..

    #17813628

    Daar heb ik nog nooit van gehoord.
    Anders ff wachten tot je meerdere reacties krijgt.

    #17813629

    [rquote=1863193&tid=142264&author=Edwin1104]Daar heb ik nog nooit van gehoord.
    Anders ff wachten tot je meerdere reacties krijgt.
    [/rquote]tnx voor je reactie iig

    eerst nog de niveau plug vinden :D iemand een idee?

    #17813630

    ik zou er gewoon olie in gooien van de dealer
    er gaat 1.6 liter in ofzo en het kost 7 euro per liter.

    Ook zou ik zowiezo de complete inhoud van de bak vervangen en niet bij vullen.

    Bij een F13 en F17 bak zit er aan de bestuurderszijde een overloop plug voor het juiste olie niveau (mits de auto niet scheef of op een krik staat natuurlijk :angel)
    Rechts naast de aandrijfas.

    Daar zou ik ook eens gaan zoeken bij de F16.

    #17813631

    ja hoor, als je in de auto zit rechter kant, links boven de homokneed, zeg maar
    10 voor 12.

    nu heb ik zelf ook eens de bak olie ververst, brega 80sae90 (brezan) er gaat
    1.8liter in als ik het goed heb want ik kreeg de nivo-plug niet los, ik heb er dus gewoon
    2 liter in gedaan, maar nu komt het smorgens niet in zijn 1 te krijgen wel krakend
    in zijn 2, hier werdt ik niet blij van dus weer het deksel onder de bak van daan en
    2liter gehaald bij de opel dealert, en hij schakelde weer super, maar dit is
    mijn ervaring.

    #17813632

    beiden bedankt voor jullie antwoord, laat ik dan maar alle olie vervangen.. Als ik de deksel eronder uithaal moet daar zeker een nieuwe pakking op? Als ik dan toch bij de dealer ben laat ik die ook maar meteen kopen..

    #17813633

    precies,
    vers nieuw pakkinkje is altijd goed
    en dat zijn de kosten nu ook weer niet.

    #17813634

    Okay dan vervang ik dat allemaal sowieso..

    heb even rond gezocht, dat de auto zo slecht schakelt bij warme motor kan dat niet eerder te maken hebben met metaal dat zich uitzet? dat de afstelling verkeerd is of dat er een motorsteun gebroken is? de auto heeft net 145.000km gelopen

    #17813635

    tja, ik weet niet hoelang je de auto al heb, misschien heb de vorige eigenaar
    de bakolie eens ververst voor niet de goede

    #17813636

    de vorige eigenaar en ik hebben de olie niet ververst in elk geval in de laatste 8 jaar.. Daarvoor was de auto van oude mensen.. Kan het me niet indenke

    Laten we dan eerst maar kijken wat ie doet met nieuwe olie, hou jullie op de hoogte

    #17813637

    kroon olie is ook troep…

    Willem

    #17813638

    dus als ik jou was, haal het bij de dealer, dan weet je zeker dat het
    niet aan de olie ligt.

    #17813639

    hallo, even een update:

    Ik heb er vorige week pas na gekeken, eerst even de niveauplug eraf gedraaid, en de olie liep er gewoon uit terwijl de auto recht stond. In een bakje opgevangen was ongeveer een handpalm vol dus viel mee. Het zag er erg mooi helder rood uit dus ik denk dat dat wel goed zit..

    Kan de druklager misschien het probleem zijn? Ik heb ook dat als hij start of optrekt in de 1, R en 2 een beetje, hij een piepend geluid maakt, dacht eerst de v-snaar maar heb die al vernieuwd.. Als je stationair gas geeft hoor je het niet, alleen tijdens het optrekken.. Ook als je schakeld van 1 naar 2 of van 3 naar 4 dan voel je de pook soms echt uit de versnelling schieten… Dus de afstelling van de pook kan misschien ook het probleem zijn? En het is nog steeds zo dat naarmate de auto warmer wordt, hij moeilijker uit en in de versnelling wil. De koppeling maakt verder geen versleten indrukt, gaat ook heel makkelijk in de 1 terwijl ie nog uitrolt en maakt geen boemeltrein geluiden. Staat nu 147.000 km op de klok

    Wat denken jullie? Alvast bedankt

    #17813640

    vanavond misschien iemand die er wat vanaf weet? :thumbup

    #17813641

    druklager hoor je voornamelijk als je stil staat en de koppeling intrapt.

    #17813642

    hm wordt het allemaal toch wat moeilijker.. Het moeilijke schakelen lijkt me dan door de schakelstangen komen, die maar eens afstellen als ik erachter ben hoe dat moet..
    Zal wel met de warmte te maken hebben, dat het metaal zich uitzet en moeilijker schakelt..

    Maarja waar komt die piep vandaan dan :hmmz

    #17813643

    [rquote=1863488&tid=142264&author=sw_reijnders]ik zou er gewoon olie in gooien van de dealer
    er gaat 1.6 liter in ofzo en het kost 7 euro per liter.

    Ook zou ik zowiezo de complete inhoud van de bak vervangen en niet bij vullen.

    Bij een F13 en F17 bak zit er aan de bestuurderszijde een overloop plug voor het juiste olie niveau (mits de auto niet scheef of op een krik staat natuurlijk :angel)
    Rechts naast de aandrijfas.

    Daar zou ik ook eens gaan zoeken bij de F16.[/rquote]

    En hoe zit dat bij mijn vectra 1.8 16v Bas.
    Waar kan ik de olie aftappen en weer bij vullen want die van mij schakelt ook slecht.

    Dirkjan

    #17813644

    aftappen is gewoon de bak open draaien op het laagste punt, er zit geen aftapplug op

    Vullen staat er al, de X18XE1 en Z18XE hebben een F17 bak
    makkelijkst is het schakelmechanisme van de schakelstang te demonteren en via die doorgang te vullen.

    #17813645

    Stel je schakelmechanisme ook eens opnieuw. En check de speling op het schakelmechanisme, die pin bij de bak wil nog wel eens lam worden. Die is zo vervangen. Stellen van het complete mechanisme stelt niet veel voor.
    Ik vul mn eigen versnellingsbakken altijd met ATF olie….gaat perfect. geen bijgeluiden of rare fratsen.

    #17813646

    [rquote=1907963&tid=142264&author=sw_reijnders]aftappen is gewoon de bak open draaien op het laagste punt, er zit geen aftapplug op

    Vullen staat er al, de X18XE1 en Z18XE hebben een F17 bak
    makkelijkst is het schakelmechanisme van de schakelstang te demonteren en via die doorgang te vullen.
    [/rquote]

    Bedankt Bas, maar laat maar lekker zitten,komt nog wel een keertje:D

    #17813647

    Nou het slechte schakelen is bij mij opgelost, het lag uiteindelijk aan de afstelling.. Heel af en toe bij lange afstanden kleeft ie nog iets.. zal proberen of ik het nog een keer wat strakker kan krijgen maar het voelt verder eindelijk weer normaal.

    Het piepen is er nog wel, maar hij rijdt verder goed dus als het niet erger wordt laat ik het zo. :thumbup

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.