Slecht lopen/starten Z18XE; LMM?

Forumindex Forums Techniek Ecotec Slecht lopen/starten Z18XE; LMM?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271952

    Hallo allemaal,

    Een vriend van mij heeft problemen met zijn Astra H Z18XE.
    De motor loopt slecht en heeft naar zijn idee niet het volle vermogen. Ook wil hij soms slecht starten en slaat hij af. Als de motor warm is worden deze problemen minder.
    Aangezien ik laatst een Op-com setje heb aangeschaft zijn we aan het uitlezen geslagen:

    P1110 –
    (06) – Niet aanwezig

    P0420 – Efficiency katalysatorsysteem onder drempel (cilinderrij 1)
    (5A) – Niet aanwezig

    P1530 – Airco-relais, spanning laag
    (06) – Niet aanwezig

    P1614 – Verkeerde transpondersleutel
    (50) – Niet aanwezig

    P0170 – Brandstoftoevoersysteem arm
    (12) – Niet aanwezig

    P0136 – Bereik/werking circuit O2-sensor (cil.rij 1, sensor 2)
    (04) – Niet aanwezig

    Deze foutcodes kwamen eruit. Hieruit concludeer ik dat de 2e lambdasonde niet goed meer is. Alleen deze zou toch in principe niks regelen en kan de motor er dus ook niet slecht van gaan lopen?

    Na wat zoekwerk hier op het forum kwam ik nog achter de volgende mogelijke oorzaken:
    – carterontluchting verstopt en opboren.
    – Maf-sensor / LMM
    – Gasklep reinigen
    – Egr reinigen

    Allereerst op zoek gegaan naar de EGR, bleek dat dit type geen EGR heeft, enkel een blindplaat.
    De gasklep was inderdaad vervuild en het bekende gaatje zat helemaal dicht, deze hebben we opgeboord naar 2,5mm.

    Ook hebben we uit voorzorg de injectoren even ultrasoon gereinigd.

    Echter is het probleem nu nog steeds niet weg. De auto rijdt nog steeds beroerd.

    Ik heb ook nog een log gemaakt van een stukje rijden.
    – De MAF-sensor geeft stationair 9-10 kg/h en dit loopt bij gas geven evenredig omhoog. Dit lijkt me toch oke?
    – De eerste lambdasonde wisselt stationair steeds tussen 0-900 mV, bij gas geven blijft deze op ca. 39-59 mV
    – De tweede lambdasonde blijft op ca. 100-200 mV staan met uitschieters naar 2500mV :hmmz Dus daar zit mijn storing in de tweede lambda, echter hiervan zou hij niet beroerd mogen lopen.

    Iemand van hier nog enig idee wat we kunnen doen?
    Ik zit zelf te denken aan de LMM omdat dit een vaker voorkomend probleem blijkt te zijn bij de Z18XE

    #18284821

    jouw motor heeft wel een EGR
    http://www.fsrs-opelwebshop.nl/egr-klep-opel-astra-corsa-meriva-tigra-vectra-zaf-76511.html” onclick=”window.open(this.href);return false;
    ook al heeft jouw EGR een blinde pakking kan het zijn dat je EGR kapot is.. dan heeft een blinde pakking niet veel nut als je EGR steeds een storing blijft geven.. daar kan je motor ook beroerd van lopen…
    heb je nadat je dit allemaal gedaan hebt de ECU nog eens uit gelezen??

    #18284822

    Niet alle Z18XE’s hebben een EGR.

    Zou de 2de lambda vervangen kan ie wel slecht van lopen( ivm de laatste foutcode)

    En dan kijken of P0420 zich oplost kan ook heel goed de kat zijn die stuk is.

    P0170 kan een helehoop zijn, idd de gasklep schoonmaken carterventilatie schoonmaken.

    #18284823

    Idd niet alle Z18XE’s hebben een EGR, deze dus niet.

    Ik dacht dat de 2e lambdasonde alleen een diagnose voor de werking van de kat was en hij hier niet beroerd om kan lopen?

    #18284824

    Klopt deze controleert de kat, maar geeft deze een storing op de lambda zelf kan hij er zeker slechter om lopen/afslaan.

    Hoeft niet meteen een defecte sensor te zijn, wellicht een probleem in de bedrading, lek in de uitlaat, vacuüm lek

    #18284825

    Gisteren eindelijk de 2e lambdasonde vervangen, maar helaas zonder resultaat. Nog steeds stotteren en beroerd lopen.
    Ook meteen even de kat bekeken vanuit onderen, misschien dat het inwendige loslaat/afbrokkelt en de uitlaat verstopt gaat zitten (heb ik eerder meegemaakt vandaar)
    Maar de kat zag er van binnen heel netjes uit.

    Gedaan:
    – 2e lambdasonde vervangen
    – gasklep gereinigd
    – carterventilatie uitgeboord
    – injectoren ultrasoon gereinigd

    Ik zit nu toch sterk aan de LMM te denken.

    Iemand nog enig idee?

    #18284826

    Zou ook effe de eerste lambda eruit halen en van boven op de kat kijken of ie daar mischien stuk is.

    LMM lijkt me nu ook de eerste verdachte.

    #18284827

    Wil nu een nieuwe LMM bestellen,

    ik zie dat de H-base 2 merken aanbiedt,
    Sidat? :hmmz of VDO, denk dat VDO een betere optie is ofniet?

    #18284828

    volgens mij is een LMM van siemens… vdo kan ook..
    http://www.fsrs-opelwebshop.nl/luchtmassameter-opel-astra-corsa-meriva-omega-sig-1635801.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    #18284829

    Ben benieuwd naar de uitkomst van dit probleem…

    #18284830

    Nog nooit meegemaakt dat een motor beroerd ging lopen op een storing van de 2e lambda.

    Deze controleert enkel de werking vande katalysatoren en geeft zonodig een storingsmelding.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18284831

    Wat trouwens nog wel eens wil helpen bij deze motoren is na het schoonmaken van gasklephuis de ingeleerde waarden resetten.
    Kan je bij OPCOM dacht ik bij programmeren of speciale functies doen

    #18284832

    @wim-v6 wrote:

    Nog nooit meegemaakt dat een motor beroerd ging lopen op een storing van de 2e lambda.

    Deze controleert enkel de werking vande katalysatoren en geeft zonodig een storingsmelding.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    Heb het een keer gehad, met een C vectra(Z22SE) gaf een storing op de 2de lambda, sloeg bijna niet aan met de koude start, en bleef beroerd lopen.

    #18284833

    Uiteindelijk toen de LMM vervangen, nu al tijd geen problemen meer en vermogen is ook terug :thumbup

    Allen bedankt voor het meedenken :D

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.