Senatorman’s project: Ombouw Senator (update 26-06-2021

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Senatorman’s project: Ombouw Senator (update 26-06-2021

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 141)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242100

    Hier dan ook een begin van mijn project.

    Nadat ik de Senator nu zo’n 11 jaar in bezit heb, en deze niet van plan ben om weg te doen, wilde ik toch eens wat anders.
    Nouja dan maar een andere motor inbouwen. Het oude C30 12V blokje gaat eruit, en wordt vervangen voor de veel efficientere, en rappere C30SE 24V.

    We gaan dus van de 177pk naar de 204 pk, en daarnaast komt er nog een 23pk chip extra bij.Totaal dus 227pk.

    Ondanks de weinige vrije uurtjes heb ik afgelopen periode een C30SE blok lekker onder handen genomen. Dit betreft een Blok welkle 80000Km geleden een volledige revisie heeft ondergaan.

    Hier al een beetje idee hoe de motor er momenteel al uitziet.

    04092011128[1]

     

    04092011127[1]

    04092011126[1]

    04092011125[1]

    #17926390

    Zo, dat ziet er netjes uit…!
    De auto is het zeker waard zoiets.
    Succes met het project!

    #17926391

    dat ziet er goed uit kerel ! suc6 met je project en veel foto’s plaatsen he ! :thumb

    #17926392

    Leuk om te zien dat je net zo’n idioot ben als ik :D Erg mooi :thumbup

    #17926393

    Kheb het blokje voorheen gezien, deze heeft nu een behoorlijke opknapbeurt gekregen :thumbup

    Geweldig, zo te zien kosten noch moeite bespaard om tot dit resultaat te komen
    ziet er echt weer als nieuw uit, mooi staaltje werk :wors :thumb

    #17926394

    altijd mooi, zo’n C30SE… :thumb :wub

    en zeker een hele fijne motor… :wors

    #17926395

    ided ziet er allemaal piekfijn uit! :thumb

    ff vraagje. is die oude motor die eruit gaat goed? en een echte c30ne met 177pk? doe je hem weg?

    ik zoek er nog 1 namelijk die ik in moet bouwen voor de klant maar hij moet specifiek die motor hebben.

    #17926396

    @bettus accu wrote:

    ided ziet er allemaal piekfijn uit! :thumb

    ff vraagje. is die oude motor die eruit gaat goed? en een echte c30ne met 177pk? doe je hem weg?

    ik zoek er nog 1 namelijk die ik in moet bouwen voor de klant maar hij moet specifiek die motor hebben.

    Wat het exact is moet ik even kijken, maar denk dat jouw auto sneller klaar is, als dat mijn motor eruit gaat.
    Heb geen haast met mijn project, en gebeurt in de vrije uurtjes. Kan dus nog wel even duren voordat de motor eruit gaat.

    #17926397

    okee. na die klant is ook nog niet bij mij. maar zodra ik een motor heb dan kan ik die die auto van de klant ophalen. en dan kan de motorombouw beginnen.

    als je de motor eruit hebt moet je maar een gil geven. :thumb misschien dat ik dan al een motor heb, misschien ook nog niet. ;)

    #17926398

    Is dit niets voor je bettus, heb je gelijk wat reserve onderdelen voor de senator in jullie showroom ;)
    Staat op mobile.de !

    390 EUR MwSt. nicht ausweisbar

    Limousine, Gebrauchtfahrzeug EZ 10/1990 325.292 km Benzin 130 kW (177 PS) Automatik

    Händler

    Autohaus Bilk Posenerstrasse 222
    40231 Düsseldorf Deutschland

    Tel.: +49 (0)211 396011

    #17926399

    Weer enkele uurtjes aan de C30SE mogen werken.

    Momenteel ben ik, nadat ik alles gezandstraald heb alles in de juiste kleur aan het spuiten.

    Hieronder enkele onderdelen die gespoten zijn.

    #17926400

    :wub :wub

    zo netjes wil ik mijn 24flappertje ook maken+ alles nieuw van binnen

    #17926401

    Ziet er weer netjes uit, net nieuw :thumb

    #17926402

    Ziet er idd mooi uit :) Als je alles nieuw hebt, heb je tenminste al dat gezeik niet met sensoren, kabelbomen etc. king: :jerry

    #17926404

    We zijn weer enkele weken verder, en ik heb van middag weer even tijd kunnen vinden om weer lekker verder te sleutelen.
    Afgelopen week een zeer grote krik kunnen kopen, welke 80cm hoog kan. superding.
    Kunnen we lekker gaan “slopen”

    Eerste maar even een paar foto’s hoe de Senator er nu uitziet onder de motorkap.
    27112011155[1]

    Zelf vindt ik het onder de motorkap niet erg netjes, en dus tijd om dit eens aan te gaan pakken
    27112011150[1]

    27112011156[1]

    27112011151[1]

    27112011155[3]

    27112011154[1]

    27112011153[1]

    27112011152[1]

    27112011157[1]

    Vanmiddag eens lekker begonnen om alles lekker te verwijderen. De motor en bak moeten er uit zodat we het nodige las en slijpwerk kunnen gaan verrichten.

    27112011160[1]

    27112011161[1]

    27112011159[1]

    27112011158[1]

    Weer lekker opgeschoten vandaag. :D

    #17926405

    Even een vraagje over de “domstrebe” verstevigingsbalk tussen de voorpoten.

    Ik heb enige tijd geleden precies zo’n ( aluminium) domstrebe gekocht, paste perfect op de bouten op de veerpoten.

    Het enige is dat de motorkap dan niet perfect sluit, bij de rechtervoorpoot raken de opstaande montagekanten van de balk precies een verstevigingsribbel aan de onderzijde van de motorkap. OOK het hoogste (bult) gedeelte van de domstrebe vlak boven de luchtbuis “duwt” tegen de isolatiebekledingvan de motorkap.

    De motorkap gaat wel dicht , maar je ziet dat er spanning op staat.

    Aan de veerpoten, ophanging enz enz. mankeert niets . alles is perfect op maat .Niets doorgerot of verzakt . Alles is gewoon keihard en nagemeten. En alles nog geheel orgineel

    Hoe was dat bij jouw motorkap ??

    Autounion (Dirk)

    #17926406

    Die veerpootbruggen passen wel onder de kap kwa maat maar je kap gaapt een beetje aan de bestuurderskant of andere kan weet het zo ff niet,heb precies hezelfde probleem,bij mijn A2

    Trouwens 1 klein detail die brug die je daar hebt past niet met een 24V je moet dan een andere hebben Ronald Bolz heeft die.(dacht dat Rekord Herman ze laat maken en door verkoopt aan Ronald)
    Maar aangezien jij airco hebt weet ik niet of die van Herm/Ronald passen bij een auto met en 24V en airco,die Mantzel bruggen die achter je inlaat gaan passen niet met airco,de wiechers bruggen die bovenover gaan passen wel bij airco..

    Als je die brug kwijt wilt wil ik um wel overnemen voor mijn V8 project waar ik al tijden niks aan heb gedaan..
    Heb geen airco gelukkig anders had dat ook nog allemaal in de weg gezeten.

    #17926407

    Gaaf blokje ben je aan het opbouwen Senatorman! Ben benieuwd naar het eindresultaat!

    #17926408

    Schijnt een beetje roestig te zijn onderaan de a-stijl en Bermuda-gebied cq veerpoot bijrijderskant ,
    staat niet duidelijk op de foto, maar de kleur bruin is ruim aanwezig. :hmmz

    Maar het begin is er, kopje wordt al aardig kaal zo, succes :thumbup

    #17926403

    @autounion Inderdaad veerpootbrug niet perfect qua passing, en komt deze bij mij ook tegen de motorkapbalk aan. Hierdoor staat de motorkap ietswat onder spanning. Dit kan je ook zien aan de afdruk bovenop de brug. Ik had hier vooralsnog geen oplossing voor, maar is wel storend.


    @GSE
    Bedankt voor de info. Ik vroeg me al af of deze veerpoot zou passen met de C30SE erin. Tegen die tijd neem ik eens contact op met Ronald, of ik maak er zelf 1.
    De huidige doe ik niet weg, omdat deze op onze Monza gaat.

    @Monzaron Ja…er is wel wat werk aan de winkel. Bedoeling is nu de motor en alles onder de kap verwijderen, veerpoten en voorterrein eraf, stralen, schuren slijpen enz. en zien we waar de gaten gaan vallen. Vervolgens de veerpoten verstevigen, spuiten en daarna weer opbouwen.

    #17926409

    Die brug van ronald en rekordherm passen niet met airco. Heb ik ook geprobeerd. Die brug komt dan tegen het ventilatorhuis.
    Je kan ook de zogenaamde ABS steuntjes erin zetten, tussen veerpoot en binnen scherm. Of natuurlijk zelf maken, heb ik ook gedaan.

    #17926410

    klopt passen niet als airco hebt

    #17926411

    Vandaag weer lekker verder kunnen gaan met mijn project.
    Zo hebben we vandaag de motor eruit gelepeld

    Blok zoekt nog nieuwe eigenaar.
    viewtopic.php?f=60&t=158779&p=2040587#p2040587

    #17926412

    Mooi projeckt zo :thumbup

    #17926413

    We zijn weer enkele dagen verder, en ondertussen heb ik het een en ander kunnen doen.

    Zo heb ik de luchtdoorstroming in auto vanaf de aanjager altijd minimaal gevonden, hier kwam zeer weinig lucht doorheen.
    Oorzaak gevonden. De kachelradiateur was in de 33 jaar tijd helemaal dichtgeslipt met pollen, stof gemengd in een zwarte olieachtige substantie.
    In tegenstelling tot een Senator met alleen een kachelradiateur onder het dashboard, waarbij het demonteren van de radiateur mogelijk is door alleen het onderste deel van het dashboard te verwijderen, moet in mijn geval het gehele dashboard eruit, om de radiateur te kunnen verwijderen. Hier had ik dus geen zin in, en vond bij mijn duitse naamgenoot de oplossing.
    Zo heb ik een vierkante opening in het kachelhuis onder het dashboard gemaakt met een drempel en een minislijpschijfje. Hierdoor kon ik met een luchtspuit naar buiten blazen. Indertussen het rooster aan de buitenkant laten inweken met terpetine, en met een stofzuiger voorzichtig de lamellen schoongezogen. Dit ging moeizaam omdat het wel een soort van textyl ( Pollen, stof en straatvuil) was waarmee de lamellen verstopt zaten. Uiteindelijk gelukt en het “deurtje” in het kachelhuis weer gedicht met twee componenten vloeibaar plastic. Ben zo’n 2 uur bezig geweest met deze klus.

    Voor:
    Eigenlijk vergeten een duidelijke foto van het kachelrooster te maken. Maar je ziet dat deze geheel zwart is.

    Na:
    Alle lamellen zijn weer open.

    Dan even een een inventarisatie gemaakt van alle rotte delen. ( Met telefoon)

    Even de slijptol ter hand genomen.

    Nu de telefoon thuisgelaten en mijn betere camera gepakt.

    Ook ben ik bezig geweest met het verwijderen van alle rotte delen aan de rechterkant van de auto.
    Dit is nog niet helemaal klaar, maar de meeste krokante delen zijn verwijderd.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 141)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.