Secundaire luchtpomp verwijderen

Forumindex Forums Modellen Corsa Secundaire luchtpomp verwijderen

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17242652

    Goede avond!

    Ik wil de secundaire luchtpomp van mijn opel corsa b verwijderen, want deze maakt een pokke herrie!
    Nu heb ik een paar vraagjes:

    – Kan ik het gehele ding bij 1 weghalen. Of moet ik alleen de gaten afdoppen? (van de dikke slang en het vacuüm slangetje)
    – Wat is dat ding bij 2? Kan ik dat slangetje gewoon loshalen en afdoppen of kan ik ook dat hele ding weghalen? Geen idee namelijk waar dat slangetje met dat wit/gele ding naartoe gaat.

    Mvg,
    Roel

    #17932316

    1 kan iig helemaal weg. Het gat in het uitlaatspruitstuk wat dan overblijft kan je afdoppen.

    2 lijkt een vacuumleiding te zijn. Die kan niet zomaar weg. Zoek eens uit waar die heen gaat. Als die op de luchtinjectie aangesloten zit kan die wel weg ja. Even afdoppen natuurlijk.

    #17932317

    ben benieuwd dan kan ik de mijne ook weg halen :thumb

    #17932318

    is dat niet gewoon het puls air systeem dat je hoort als je de auto start meestal in de ochtend

    #17932319

    Ja, en het is volkomen nutteloos. Dat dingetje bij 1 kan je helemaal weghalen, alleen moet je zorgen dat je een plaatje hebt om het gat wat ontstaat op je spruitstuk af te doppen.

    2 heb ik helemaal weggehaald. Dit komt van je powerbox of inlaat af. Dus dit doet verders niets.

    #17932320

    Als het van je inlaat komt is het een vacuum aansluiting. Check eerst even waar die heen gaat. Kan zomaar dat het wel nuttig is.
    Je rembekrachtiger werk bijvoorbeeld ook op het vacuum wat de motor trekt in de inlaat.


    @Vannos
    : Dat heet dus “Secundaire Lucht Injectie” ofwel een “SAI”.
    Het dient om extra zuurstof toe te voegen aan je uitlaatgassen, zodat de verbranding in de katalysator sneller op gang komt. Arme verbranding van restgassen produceert meer hitte, en hoe sneller de kat warm is, hoe eerder hij z’n werk goed doet.

    De pomp draait ook maar de eerste 90 seconden na het starten. Verder niet meer.
    Het is verder niet nadelig om het weg te halen, buiten dat de katalysator niet zo gauw op temperatuur komt en niet zo snel perfect z’n werk doet. Maja, als je op moet voor de APK rijd je toch eerst een eindje en is de boel al lang warm als je bij de keuring aankomt.

    #17932321

    Als je het hoedje bij je spruitstuk weghaald, haal dan gelijk ook de pomp weg.
    Boel goed afdoppen.
    Gat in spruitstuk daar heb ik een overmaatse carterplug ingedraaid. :angel

    #17932322

    Hoe heb jij die theepot van je spuitstuk gekregen, Ik heb de vacuumslang nu maar laten zitten en een grote bout in de slang gedraaid maar een plaatje op het spruitstuk is wat mooier.

    Zit bij mij ook een aircoslang voor, moet je hitteschil eraf oid?

    #17932323

    C16XE uitlaatspruitstuk erop, en klaar is Joop, je kan het potje ook laten zitten en de dunne slang afkoppelen en dicht maken

    X16XE met C16XE uitlaatspruitstuk:

    Willem

    #17932324

    Dat is misschien ook wel een optie, even op de sloop gaan zoeken!

    #17932325

    anders draad in de gaatjes tappen in het spruitstuk, en boutjes erin draaien…

    Willem

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.