saab bak in calibra

Forumindex Forums Modellen Calibra saab bak in calibra

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 41)
  • Auteur
    Berichten
  • #17225098

    hallo, ik rijd al een tijdje met een cali c20ne, alleen begint het blok de moed een beetje op te geven.
    hoge carterdruk en na koppakking vervangen nog steeds koelwater gebruiken.

    ik heb een kennis in de saab onderdelen, dus zat ik te denken aan een saab 2.3 met of zonder turbo.
    nu weet ik dat de saab 9-3 op het vectra B platform staat, maar nu is mijn vraag of blok en bak nog een beetje in een calibra te hangen zijn.

    mocht iemand nog tips hebben voor zo’n bouwproject hoor ik het graag
    Groeten John

    #17717534

    Volgens mij moet dat wel kunnen ja.
    De C25XE met F23 of F25 is immers ook geleverd in diezelfde Saab.

    #17717535

    origineel gepost door JohnSmith

    ik heb een kennis in de saab onderdelen, dus zat ik te denken aan een saab 2.3 met of zonder turbo.
    nu weet ik dat de saab 9-3 op het vectra B platform staat, maar nu is mijn vraag of blok en bak nog een beetje in een calibra te hangen zijn.

    Die gedachte is mij ook wel eens voorbij gegaan als zou toch haast moeten kunnen (niet dat ik denk aan over bouwen).

    #17717536

    dan ga ik toch eens kijken of het wat gaat worden.
    als ik er aan begin plaats ik wel een paar:kewlpics

    #17717537

    ik wacht al 2 jaar totdat de vrouw van de baas haar saab 93 Aero kort rijdt :P

    #17717538

    staat nog wel een 9000 op MP, zijn de zelfde turbo blokken voor zover ik weet,
    werkt alleen de traction control niet van, het hoogste bod is tot nu 150 euro.
    is alleen een automaat, maar die blokken passen ook voor de opel bakken, dus dat moet om te bouwen zijn met je huidige bak.

    #17717539

    ben nog ff op internet aan het puzzelen geweest, en daar zag ik dat het saab 9000 blok iets voorover ligt.
    nu weet ik niet of de bak ook iets meegekanteld is, of dat de kom iets anders is zodat het blok wat voorover gekanteld is.
    als dat laatste het geval is past een saab 9000 blok +bak niet zomaar.
    maar de turboblokken uit de 9000 zijn volgens mij het zelfde als de 9-3 dus dat zou moeten passen voor een opel bak.

    #17717540

    ik ken iemand met een saab die rijd met een saab turbo motor, en met een f20 en verdeelbak met assen van een opel.
    is wel in de autocross, maar past wel.
    dus ik zeg, doen.

    groeten.

    #17717541

    ja op de opel bakken past het ook gewoon, de 2 liter turbo van saab is een opel blok, en de 2.3 is daar op ontwikkeld zodat hij ook voor dezelfde versnellingsbakken past, dus ik schroef hem ook gewoon aan m’n eigen bak.

    #17717542

    De 2.0 Saab motoren (tot 2004) zijn zowiezo gewoon saab motoren (met distri ketting), ook de turbo motoren.

    Willem

    #17717543

    ok, mijn fout, zijn het na 2004 dan de opel turbo motoren ofzo?
    ik heb ook bericht gehad van een kennis van me in de saab wereld en die wees mij er op dat de 2.3 motoren van voor ’94 breder zijn aan de distributiekant.
    de motoren vanaf ’94 liggen ook in de 9-3 (vectra-B platform dus) dus die zouden wel moeten passen, die van voor ’94 weet ik dus niet zeker.
    zitten dus nog wel wat variaties in de saab motoren dus ff goed puzzelen voor je aan zo’n project begind:hmmz

    #17717544

    De klepdeksels van de oude Lengtemotor saab 16v,s is in princiepe gelijk aan dat van de latere dwars geplaatste saabs 900 en 9-3, echte saabmotoren allemaal, en volgens mij NA 2004 ook nog.

    er zijn een paar uitzonderingen en dat zijn de V6en, die komen van de OPEL stal.
    de diesels komen van OPEL en FIAT.

    echter staan de Laatste (dwars geplaatste motor) Saab900 (t/m 1998) en de 1e 9-3 (gelijk aan de laatste 900) op een Vectra-A of Calibra onderstel.

    Willem

    #17717545

    ah ok, zo leer je elke dag weer bij :P
    maar als de laatste 900 en de eerste 9-3 op vec a platform staat moet het helemaal goed komen.
    zijn de latere 9-3’s dan op het vectra b platform gekomen, weant daar heefd een collega van me het over.

    d8 toch gehoord te hebben dat de 2 liters ook van opel zijn, misschien na 2004.

    #17717546
    #17717547

    sattan nog wel intresante dingen in ja :thumbup

    #17717548

    origineel gepost door JohnSmith
    ah ok, zo leer je elke dag weer bij :P
    maar als de laatste 900 en de eerste 9-3 op vec a platform staat moet het helemaal goed komen.
    zijn de latere 9-3’s dan op het vectra b platform gekomen, weant daar heefd een collega van me het over.

    d8 toch gehoord te hebben dat de 2 liters ook van opel zijn, misschien na 2004.

    alle turbo blokken zijn van saab zelf.
    opel heeft hier niks mee te maken.
    De diesels zijn van opel, fiat, renault. En de 6 cil benzine zijn van opel

    saab 900 van 1993 tot 1998 staat op het vectra a platform
    saab 9-3 van 1998 tot 2003 staat op het vectra a platform
    saab 9-3 van 2003 tot heden staat op het vectra c platform

    saab 9000 van 1985 tot 1998 staat op een fiat platform
    saab 9-5 van 1997 tot 2010 staat op het vectra b platform
    saab 9-5 van 2010 tot heden staat op het insignia platform.

    #17717549

    ah ok:P

    #17717550

    Gewoon een 9000 2.3 aero of 2.0 aero motor overnemen..
    Heb op migweb.co.uk een astra gsi gezien met ne saab turbo motor en bak..

    Zal ne foto posten als k hem vind.

    #17717551

    ja, maar dan moet je ze wel van na 94 hebben, de motoren zijn na 94 kleiner grworden aan de distributiezijde.
    de ouden passen niet in de 9-3, en dat zijn net de saabs op opel vectra platform

    #17717552

    Wij hebben een 900 (vectra-A onderstel) motor in een 9-3 (vecta-A ondrstel) gelepeld.

    Deze motoren worden uit bijde auto’s in opels gelepeld, metname de 2.0 turbo (B204L motor dacht ik uit mijn hoofd).

    de distrikant van een vanaf ’98 9-3 is groter als de vanaf ’94 900 dit ivm de balansassen die er vanaf de eerste 9-3 (1998) in zijn gekomen.

    Willem

    #17717553

    origineel gepost door JohnSmith
    ja, maar dan moet je ze wel van na 94 hebben, de motoren zijn na 94 kleiner grworden aan de distributiezijde.
    de ouden passen niet in de 9-3, en dat zijn net de saabs op opel vectra platform

    K kan u wel helpen aan saab motoren..
    Bij interesse ofzo kunde pm’en..

    Wim-v6@ de balansassen zijn te verwijderen..
    Zijn ook ne stuk gezonder en veiliger voor de motor als de balansassen verwijdert zijn..

    #17717554

    bedankt, ik zal het eens in de gaten houden, maar de carrosserie is slechter alls ik d8 kwam ik achter toen ik dit weekend de auto op de krik had, dus eerst eens kijken of de rest door de apk komt :(

    #17717555

    ik lees hier een aantal dingen wat niet kan / klopt

    de motoren hebben op enkele ’94 na allemaal balans assen dus ook de 900ng en die zitten niet in de weg wel is het raadzaam deze van de 2de distributie ketting te ontdoen dit geeft 5 pk meer en voorkomt problemen met de ketting (wel de assen laten zitten i.v.m de olie kanalen)

    de 9000 motoren zijn niet zomaar te gebruiken en er zijn 2 type gebruikt tot ’94 longblok (zijn niet bruikbaar wanneer overdwars geplaatst zijn te lang)

    en vanaf ’94 shortblok en die zijn na verbouwing bruikbaar je kan het hele blok kaal trekken en alles verkopen wat er aan het blok zit want dat past niet ook de bak gaat niet passen
    verder moet de voorzijde, oliepomp, carter en alles om het blok van een 900ng / 9-3 komen

    de t7 motoren van de 9-3 / 9-5 te herkennen aan de zwarte di cassette en de olie dop uit het midden van de motor hebben de nijging om te black-sludge te gaan vormen en lopen hier vaak op vast dit is een zwak punt / probleem van deze motoren

    in de oudere 9-3 zit ook nog de betere t5 motor te herkennen aan de rode di / bougiekabels (non turbo)

    verder zit er onder de 900ng / 9-3 ook nog andere draagarmen en stabi die de moeite waard zijn om onder je calibra te plaatsen ik bied 2 compleet met subframe tekoop aan op dit forum

    als er nog meer vragen over saab zijn doe maar een u2u dan zie ik die zeker omdat ik meer op het saab forum zit ;)

    #17717556

    origineel gepost door tanisha
    ik lees hier een aantal dingen wat niet kan / klopt

    de motoren hebben op enkele ’94 na allemaal balans assen dus ook de 900ng en die zitten niet in de weg wel is het raadzaam deze van de 2de distributie ketting te ontdoen dit geeft 5 pk meer en voorkomt problemen met de ketting (wel de assen laten zitten i.v.m de olie kanalen)

    We troffen een 96er 900ng 2.0 motor Zonder balans assen.

    Daar had ie er nog wel een paar (3 of 4) van leggen, maar geen met balans assen!!

    als hij alleen al blokken heeft liggen zonder balans assen, heeft hij (de sloperij) dan alleen maar zeldzame getroffen??

    blokken lagen er met bouwjaren 1993 t/m 1998

    ik bedoel zo vaak hang ik geen Saab motor over, en dan ga je op zoek naar een goede 2.0 voor in een ’99er 9-3 en tref je alleen motoren die er toch iets anders uitzien van buiten.

    we waren op zoek naar een gelijke, maar die 9-3 blokken gingen vlot van de hand zei de sloper.

    dan maar de gok gewaagd en een motor zonder balans assen gekocht.

    Reed evengoed moet ik zeggen (wel een stuk stiller met een niet uitgelopen 3e drijfstang lager / had slechts 5mm speling verticaal / zuiger tikte zelfs de kop aan met draaien, maar liep goed op 4 pitten en had power genoeg / heb m nog goed kapot proberen te rijden maar dat wou niet!! (sterk spul)).

    Willem

    #17717557

    ik sleutel bijna uitsluitend met met saab 900ng ik ben tot nu toe geen blokken zonder de balans assen tegen gekomen en ik heb er dit jaar alleen al 8 gesloopt en ik heb er nog 2 wachtende op sloop

    de motoren van de 900ng (t5) en van de 9-3 (t5 tot en met 2000) zijn gelijk daarna had de 9-3 de t7 motoren

    saab is zeker sterk en in de 900ng een sterke combinatie met opel
    vandaag een opel astra g rijder in een saab laten rijden met als reactie ik heb nooit geweten dat saab zo lekker rijd ik moet nu trouwens op zoek naar een saab 900ng als tweede auto voor hem:P

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 41)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.