Rotte voorpijp

Forumindex Forums Modellen Corsa Rotte voorpijp

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274727

    Dag allemaal,

    Recentelijk begon m’n corsa steeds meer lawaai te maken, lag volgens de garage aan de stuurbekrachtigingspomp, althans, het lager daar van. Dus ik een nieuwe 2e hands gekocht. Toch nog eens zelf gekeken, blijkt dat de voorpijp van het uitlaatspruitstuk naar de uitlaat gewoon los zit…

    Dit ding dus:

    Details:

    Ik denk er nu over om het spruitstuk + voorpijp te vervangen en heb hier en daar wat gelezen over nieuwe (spaghetti) spruitstukken. Kunnen jullie e.e.a. aanraden? Het moet onder een Corsa B uit 1999 met een X14XE blokje.

    #18306073

    Haha, pak een slijptol en een schroevendraaier en sloop het hitteschild er maar af. Weg herrie en lekker doorrijden

    #18306074

    Oh! Haha, dat is enkel een schilletje? Tjonge zeg…

    Maarrrrr, eigenlijk wil ik ook wel van de sec. pomp en zo af en dan komt een nieuw spruitstuk ook niet slecht uit dus met zo’n spaghetti ding sla ik dan toch een paar vliegen in 1 klap?

    #18306075

    Pomp kun je zo weghalen, potje ook. Klein plaatje maken en op het gat in het spruitstuk bouten. Vacuumslangetjes afdoppen.

    Spaghetti kan en levert je wat meer vermogen op, echt merkbaar word dat pas als er gelijk een andere inlaat op schroeft.

    #18306076

    Ik houd er wel van om alles “clean” te hebben dus wil ik ook geen restjes zien waar dat potje op heeft gezeten ;-)

    Zit even naar spuitstukjes te googelen…. Kom deze tegen:

    http://autoparts4u.nl/ap60010c-spruitstuk-opel-corsa-b-1-4.html

    Waar is dat gat voor wat er rechts in zit?

    Maar daar moet nog een stukkie uitlaat achterop. Dat hoeft niet bij deze:

    https://hottuning.nl/spruitstukken/ta-technix-spaghetti-spruitstuk-opel-corsa-b-16v-62771/#tab-specs

    Daar zie ik ook een klein dingetje op de linker buis zitten. Is dat het zelfde?

    Het spruitstuk dat er nu op zit is best behoorlijk verroest, ook daarom zou ik het wel willen vervangen. Loop ik nog tegen problemen aan als ik dat spaghetti moster er op zet?

    Groetjes,
    Vincent.

    #18306077

    Wat op de linkerbuis zit is gwn een extra lambda sonde gat , 1 vd 2 gebruiken en dan de andere afdoppen

    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

    #18306078

    Ik houd er wel van om alles “clean” te hebben dus wil ik ook geen restjes zien waar dat potje op heeft gezeten

    Dan mag je die op het spaghetti spruitstuk alsnog dichtmaken. Eer de huidige is doorgeroest…..

    De eerste is voor een 1.4 8 klepper, de 2e inderdaad voor een 16 klepper. Ben je van plan hem zelf te gaan vervangen? Zou ik mezelf eerst even goed inlezen.

    Ik zie geen foto bij de eerste maar deze moet je hebben:
    https://hottuning.nl/spruitstukken/ta-technix-spaghetti-spruitstuk-opel-corsa-b-16v-62771/” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Zit maar 1 gat voor een lambda, kun je overschoeven vanuit je huidige spruitstuk.

    #18306079

    Na overleg met mn bankrekening is de slijptol optie misschien nu wel even de beste ;-) Is dat schild lastig te verwijderen?

    Waar zie je op dat spaghetti spruitstuk een aansluiting voor dat potje dan? En is het vervangen zo lastig?

    Net even gekeken en mijn lambdasonde ziet er ook beetje vastgeroest uit…

    Denk dat de snelle goedkope oplossing de voorkeur heeft nu…

    #18306080

    Als je goed kijkt zie je tussen 2e en 3e pijp een gat zitten.
    Je moet wel even wat aan de kant halen en het nodige gereedschap hebben. Bout onder thermostaat huis zit altijd leuk.

    Lambda moet je gewoon een steeksleutel opzetten, gaat altijd los.

    Schild kun je open breken, is van redelijk zacht materiaal. Kniptang oid, kun je gelijk de losse slangklem verwijderen.

    #18306081

    Vanochtend gratis uitlaatkeuring gedaan bij kwikfit. Heb zelf geen brug dus kon ik effe snel kijken.

    Voorpijp en katalysator moeten vernieuwd. Kwikfit kosten: 650 euries. Daar heb ik geen zin in. Laat t spruitsuk maar zitten voor nu.

    Wil wel zelf de 2 uitlaat-delen vervangen maar heb dat nog niet eerder gedaan. Waar moet ik op letten?

    Volgens mij hoeven enkel de bouten bij het spruitstuk losgemaakt? Weet iemand welke maat bout dat is? M8?

    En tussen de voorpijp en de kat zit een rubber. Moet dat los gekocht worden? En pakkingen ergens nodig?

    Moet kunnen voor minder dan 300 toch?

    #18306082

    Is die lek dan?

    Pakking tussen spruitstuk en voorpijp en nieuwe boutjes –> Oude breken heel vaak af dus veel plezier ;)
    Pakkingset van gevolchten staal tussen voorpijp en kat
    Uitlaatklem tussen kat en middendemper.

    Als je troep koopt ben je onder de 300 klaar. Wil je een normaal merk ben je voor de kat alleen al 300 kwijt nieuw.

    #18306083

    De kat op zich lekt niet maar de verbinding met de voorpijp is niet zo lekker meer:

    1 flens is afgebroken en de 2 delen zitten nu vast met nog maar 1 bout.

    Op zich is er niks echt lek maar ik kan er geen nieuwe flens op toveren ;-)

    Ik had een bosal voorpijp gezien voor iets van 6 tientjes. Een nieuwe cat gaat van 130 – 470.

    Die uitlaatklem, is dat enkel om de 2 uitlaat-delen te verbinding of hangt ie daarmee ook aan het chassis?

    #18306084

    Die is gaar ja, gebeurt meer na zoveel jaar.

    Enkel om te verbinden. Wat je ook kun doen is een flexibel deel ertussen laten lassen:
    http://www.uitlaatdiscounter.nl/product/45x280mm-flexibel-uitlaatstuk” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Voordeel is dat je je originele kat houdt, die zijn vaak beter dan een imitatie deel ivm doorstroming. Gaat ook minimaal 5 jaar mee. Wel lassen, klemmen gaan weer los zitten.
    Heb het zelf ook in mn uitlaat.

    #18306085

    Lassen kan ik niet en god weet hoe dik/dun de pijp ondertussen is…

    Is dit (http://www.uitlaatdiscounter.nl/product/uitlaatflenspakking-voor-256-859) de pakking die tussen de voorpijp en de kat moet?

    Je koopt dat een voorpijp voor 56, montageset voor 10 en kat voor 187. Is dat nou allemaal zo slecht dan?

    Zitten enkel geen bouten in om de voorpijp op het spruitstuk te schroeven. Is dat M8? Als dat afbreekt kan ik het toch opboren naar M10?

    #18306086

    Breekt niet zomaar af als jij met beleid sleutelt

    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

    #18306087

    Vaker wel als niet ivar.

    #18306088

    @MrVinz wrote:

    Is dit (http://www.uitlaatdiscounter.nl/product/uitlaatflenspakking-voor-256-859) de pakking die tussen de voorpijp en de kat moet?

    Je koopt dat een voorpijp voor 56, montageset voor 10 en kat voor 187. Is dat nou allemaal zo slecht dan?

    Iemand nog enig idee? Ik wil er wel graag een nieuwe voorpijp en kat onder zetten, zo moeilijk kan het niet zijn maar ik heb nog nooit een uitlaat vervangen…

    #18306089

    wil je een sport uitlaat spruitstuk of gewoon de standaard behouden??? want je zou anders een rvs spruitstuk van een X16XE erop kunnen zetten.. blokken zijn het zelfde…

    standaard kat http://www.katalysatorstunter.nl/product_info.php/products_id/449″ onclick=”window.open(this.href);return false;
    standaard voorpijp http://www.katalysatorstunter.nl/product_info.php/products_id/195″ onclick=”window.open(this.href);return false;

    sport spruitstuk http://www.europeantuningshop.nl/spruitstuk-Opel-Astra-F-FMOPFK07-md-FMOPFK07_md_FMOPFK07″ onclick=”window.open(this.href);return false; en dan moet je voor de laatste link een imitatie kat er tussen zien te krijgen…

    #18306090

    als je met monteren ruimte te kort komt kun je overwegen je radiateur te verwijderen tijdelijk… en je stukken draadeind te vervangen met boutjes…

    #18306091

    Die nep kat zie je dus duidelijk het probleem, bij de knik in de pijp knijpt die onwijs. Goedkope rommel.

    Ja dat is de pakking, beter is om een set te kopen waar nieuwe boutjes en veren bij zitten.

    #18306092

    @joop1970 wrote:

    Ja dat is de pakking, beter is om een set te kopen waar nieuwe boutjes en veren bij zitten.

    die bedoelde ik niet.. ik bedoel de draadeindes in de kop…
    mochten die afbreken met het loshalen als hij het complete spruitstuk wil vervangen…

    #18306093

    Heel erg bedankt voor de hulp heren, denk dat ik er wel uit kom zo.

    Een nieuw spruitstuk wordt me te duur dus ik laat de bestaande zitten. Moet ik nog wel n pakking (tussen spruitstuk en voorpijp) voor vinden.

    Ik zal letten op knikken in de pijp en op nieuwe veren en bouten.

    Fijn oudjaar morgen! :-)

    #18306094

    thx.. jij ook.. niet te ruig afsteken.. moet nog wel de dopjes en steeksleutels vast kunnen houden :P

    #18306095

    Ik heb de voorpijp en kat van Bosal gekocht. Bekende naam, verwacht iets betere kwaliteit dan de andere zaken. Is me alleen niet helemaal duidelijk wat er aan “bevestigingsmateriaal” bij de bosal kat zit maar dat zien we wel. Nou, leuke klus voor in het nieuwe jaar :-)

    #18306096

    De “uit” kant van de nieuwe kat is vrouwelijk maar die van mijn huidige kat is mannelijk. Is raar?

    Zal ik een stukkie pijp van de oude afzagen en dat er tussen zetten?

    Het nieuwe spul:

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.