Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Remleiding Zafira: Nog een levensbesparende tip er bij !!!
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 2 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
5 september 2012 om 20:41 #18060526
Ik lees net alles nog een door, inclusief de quote van fearless.
Nu valt het dubbelte :) beetje laat van mij fearless ;) beetje dom
Hij beschreef hierboven al dit probleem….en de oplossing:
Van Fearless: “De leiding langs het schutbord boven het subframe ook goed controleren. Die zijn ook ALTIJD slecht. En dat is een lastig ding om te vervangen. Laatst moest ik een koppeling vervangen, en dus het subframe er onder uit. Dan is het ineens heel goed te doen. En anders maak ik de leiding BOVENLANGS met klembeugels tegen het schutbord gepopnageld. Het is altijd wel een tijdrovend klusje, maar als het gedaan is heb je er geen omkijken meer na.”
Dat ga ik dus doen!
Fearless? Zijn er speciale hulpstukjes die je tegen het schutborad hebt gepopnagelt, waar de leiding mee bevestigd zijn? Of hoe heb je dat precies gedaan?
Groeten Rinus
5 september 2012 om 21:10 #18060527Er gaan deuren open die anders heel moeilijk gingen.
Ik denk dat het best wel eens een oplossing zijn.
Maar zou het enig verschil maken als de remleiding dan korter of mogelijk langer word??
Ben overigens ook benieuwd naar de klembeugels.
En ff uitijken met gaatjes boren natuurlijk, niet dat je door essentiele onderdelen boort die aan de ander kant van het schutboard zitten.Groet Cobus
5 september 2012 om 22:38 #18060528De lengte maakt niet uit….hoe korter hoe “stugger” …..en hoe beter.
Alles tussen de kortse leiding (links voor) en de langste (rechts achter) zal wel goed zijn.Achter het schutbord zit denk ik niets….met uitzondering van misschien een kabelboom van de dashboard bedrading!!!???
fearless……kun je zo maar overal boren?
6 september 2012 om 07:19 #18060529Ik kom net een mooie site tegen met “bekende geniepige problemen”. Lijkt afkomstig van gevonden apk problemen, en inzendingen van ervaren monteurs.
Ik probeerde eens uit wat ze over opel te zeggen hadden en kwam bij de astra-g, waar de remslangen rotten onder een beschermhoes.

[url]http://www.autoadviezen.nl/Afbeeldingen/Remslang/Remlang%20los-B.jpg
[/url]Ook alle remleiding problemen die hierboven besproken waren zijn daar te vinden, met foto’s.
Ik ga maar eens snel verder lezen….wie weet wat ze allemaal nog verder adviseren om eens goed te bekijken
9 september 2012 om 13:27 #18060530Cobus (en anderen)
De remleiding van het rechter voorwiel, op de plaats tegen het schutbord achter de motor is dus de aller zwakste plek!
Ik ben blij dat ik dit even gedaan heb. De oude leiding was zo rot dat ik hem zonder gereedschap uit de wagen kon trekken. Corrosie was tot op de helf van de metaal dikte (na 10 jaar en 200.000km). In10 jaar de APK heeft nooit iemand mij gewaarschuwd! Het ligt gewoon te veel uit het zicht, vanwegen het subframe.
Handleiding voor handig omleggen langs boven, zodat het sub frame niet los hoeft (Gedaan bij Zafira A Z1.8XE):
Verwijder de middelste delen van die water opvangbak die onder de ruitenwissers doorloopt. Verwijder ook het filter met MAS sensor en de leiding die op de gasklep vastzit. Maak de (grote) relais kast los die tussen de watertank en de betuurder zit, en stop hem in een hoekje (terwijl de draden er nog aan zitten).
Nu kun je overal goed bij!
Als je het reservoir vult tot max, en de dop goed vastschroeft kun je de rechtsvoor-leiding op het kastje waar alle leidingen vertrekken los schroeven. Er loopt geen rem vloeistof uit, noch wordt er lucht aangezogen :). Daarna pas de wielkant losmaken.
Maak de remleiding in twee delen (van iets meer dan 1 meter), met een koppelstuk er tussen, dat maakt het een flink stuk makkelijker. Ik heb er voor gekozen om geen knelkoppeling te gebruiken. Op de aangegeven plek is er ruimte genoeg om goed te felsen tijdens montage:
Deel 1: Van het rem kastje eerst een paar cm naar rechts, dan naar achter, en dan via het schutboard helemaal naar links. Vastzetten met 4 rubber beklede beugeltjes, met elk een RVS boutje en moer van 5 of 6mm, ONDER de rand die onder de ruitenwisserd doorloopt. Niet te dicht op de rand zetten, want dan krijg je die water opvang bak niet terug geplaatst. Ook niet te dicht op de geluiddempende mat. De leiding moet vrij hangen! Gebruik desnoods afstand stukjes. Niet beginnen met de leiding recht naar achter leggen, want dan krijg je de relais kast, die een ribbel in de bodem heeft niet terug geplaatst. Gaten boren (vanuit schuine hoek) gaat het makkelijkst als je met een scherp beiteltje een klein V-vormig gaatje in de ijzer plaat maakt, die je daarna uitboort met een 5mm boor. (Aan 1.25m leiding heb je meer dan genoeg).
Je eindigt dan bij de bijrijder. Daar is een mooi vlak stukje waar je het koppelstuk kunt plaatsen, en een beugeltje links en rechts daarvan. Beugels vastzetten met stevige zelftapper met hex kop in een krap-aan voorgeboord gat (bijvoorbeeld 4.8mm zelftapper in een 3.5mm gat)
Deel 2: vanaf het wiel, net als de oude leiding om de wielkast rand heen, maar dan vertikaal omhoog. En bovenaan twee knikjes om bij het koppelstuk uit te komen. De wielkast heeft een uitstekende ribbel waar (met een hoek opzet stuk) een gat in is te boren om een beugel vast te zetten met RVS bout en moer. (aan 1.25m leiding heb je weer meer dan genoeg)
Cobus: Veel succes.
9 september 2012 om 14:52 #18060531@Rinus,
Oke dat heb je dus weer even gefixt.
Helemaal top dus.
Ik zal van de week even een nieuwe rol remleiding halen en dan gaan we ook maar eens aan de knutsel.
Heb je stalen remleiding gebruikt of Koper.
Zozie je maar met zijn allen komen we voordelig verder.9 september 2012 om 17:28 #18060532Ik heb bij de overbuurman nagevraagd, die was opzichter werkplaats en nu leraar aan MBO, en die zei dat gewoon koper goed genoeg was, en makkelijk werkt. Hij adviseerde om zeker geen ijzer te nemen! Hij zij dat koper de verplichte standaard was in Scandinavie, wegens corrosie gevaar. (Meer sneeuw, steenslag, (en zout?))
Heb koper gebruikt voor twee leidingen onder de auto. Gehaald by T????A in Enschede. Die hadden koper op voorraad in pakken van 5 meter. CuNiFer konden ze bestellen, zou 3x zo duur gaan worden.
Toen ik bij het rechter-voorwiel aan de slag had had ik te weinig koper over. Ben toen naar B????n in Almelo gegaan. Die verkochten het per meter en halen dat van een grote rol af. Na even wachten kwamen ze uit het magazijn met een afgemeten stuk CuNiFer aan. Voor dezelde prijs als waarvoor ik koper had bij T????A!
Als ik dat geweten had was ik gelijk naar B????n gegaan. CuNiFer ziet er mooier uit. Is degelijker, en met een goed fels apparaat net zo makkelijk.
CiNiFer is iets steviger, en dus beter bestand tegen steenslag.
Beiden zijn goed te bewerken met de hand. Mooi recht maken, en daarna bochtjes maken is geen probleem. Buigen over beide duimen!
Voor de onderkant heb je aan 2x 1.80 ruim genoeg
Voor rechts-voor heb je aan 2x 1.25 ruim genoeg -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.