McLambo’s Rekord – Verkocht!

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD McLambo’s Rekord – Verkocht!

25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 235)
  • Auteur
    Berichten
  • #18315410

    Nou die oorzaak lijkt steeds aannemelijker te worden;

    Vanmiddag weer verder gegaan waar ik zaterdag gebleven was:

    Eerst even gekeken hoe de onsteking in de basis stand moest worden gezet, ik had hem inderdaad per ongelijk verdraaid.

    vanmorgen nog even dit stukje onmisbare gereedschap opgehaald:

    Eenmaal op tijd gezet -> starten en lopen.

    2 dingen vielen hierbij op:
    – koude start: geen rammel te horen, duurt ongeveer 20 seconden voor hij weer komt.
    – olie opbrengst lijkt klein beetje meer nadat ik de oliepomp aangepakt heb. Hij gooit het nu stationair naast de kop (op het uitlaatspruitstuk 8) ) en dat deed ie eerst niet.

    Toen met de strobelamp aan de slag, maar dat bleek toch niet zo eenvoudig. Ik was al snel het stipje helemaal kwijt op het vliegwiel, dus moest ik de boel opnieuw op tijd zetten.
    Daarna ging het beter, maar het viel mij op dat het stipje nogal rond het puntje danst bij stationair. Klein beetje gas bij gaf de oplossing.

    Hierna de kleppen gesteld bij draaiende motor, wat een oliefabriek zeg! Je bent er toch zo 10 minuutjes mee bezig, terwijl de olie heet wordt king:

    Ook nog gekeken waarom het olielampje niet brandde, maar na even verwoed aan het draadje frunniken bij de oliedruk opnemer deed deze het ook weer.
    Lampje gaat direct na het aanslaan van de motor uit.

    Toch bezig, dus ook maar gelijk het vaccuum potje van de Varajet vervangen, en de automatische choke opnieuw afgesteld. Deze gaat overigens netjes binnen 4 minuten er vanaf.
    Deze stond bij aanschaf auto volledig op R, en we hadden hem per ongeluk helemaal op L gezet, ik heb hem nu 2 streepjes richting L gezet.
    Gelijk maar even het verhoogd stationair toerental afgesteld, want dat deed hij met 2500 rpm, beetje te hoog.

    Als laatste heb ik nog even de voorste deksel van de nokkenas eraf gehaald, maar ik kon zo niet 1 2 3 zien hoe ik dit moest afstellen.
    Het deksel kwam tegen de nokkenas aan, maar ik kon hem iets heen en weer bewegen. Boel beetje schoongemaakt, andere pakking erop en weer dicht.

    Daarna even proefritje gemaakt, en het lijkt allemaal weer goed te draaien.

    De rammel zit nog steeds in het blok, ik heb er nog eens goed naar geluisterd, maar het is niet een rammel die volledig synchroon loopt met de slagen van de motor.
    Met name bij het optoeren van de motor valt de rammel weg, en bij stationair toerental ‘zingt’ het een beetje rond. (zie/hoor filmpje beneden)

    Ik wil nog eens naar de axiale speling kijken van de nokkenas, maar ben op zoek naar een omschrijving van hoe dit te doen.
    Zowel het haynes boek van de Rekord als de Ascona gaan hier niet goed op in.

    Ik heb nog een filmpje gemaakt.. ben benieuwd of julie de theorie van de axiale speling aannemelijk vinden:

    https://youtu.be/v2Ki1l8aYLM

    #18315411

    Ik denken eerder dat je een ovaale drijfstang hebt. Dan is het geluid niet evenredig aan de op en doen gaande beweging van de zuigers.

    Dus ik zou de carrerpan eraf halen. En even kijken hoever je ze kunt bewegen.

    #18315412

    @Haasje17 wrote:

    Ik denken eerder dat je een ovaale drijfstang hebt. Dan is het geluid niet evenredig aan de op en doen gaande beweging van de zuigers.

    Dus ik zou de carrerpan eraf halen. En even kijken hoever je ze kunt bewegen.

    Mag ik vragen waarop je deze suggestie basseert? Heb je dit zelf meegemaakt?

    En zit het dan waarschijnlijk aan de krukaskant? of bij de pistonpen?

    #18315413

    Denk dat hij bedoelt dat door tekort smeering het drijfstanglager is gaan ronddraaien om de krukas waardoor de drijfstang uitgelopen is en dus ovaal is geworden.

    meestal als dit gebeurt is het bij cil 4 aan de vliegwiel kant omdat daar pas het laatstolie komt vanaf de pomp.

    #18315414

    Okay, dat is dus als het ware een meer voorkomend probleem bij dit type motor (CIH).

    Dus dat is dan eventueel krukas slijpen en nieuwe lagers erop?

    Sorry voor alle vragen, maar dan weet ik waar ongeveer waar ik op moet rekenen :cry: :cry:

    #18315415

    Ik heb het zelf ook ervaren bij een 1700. Zelfde geluid. 2 drijfstangen ovaal lagers heet gelopen.

    #18315416

    @Haasje17 wrote:

    Ik heb het zelf ook ervaren bij een 1700. Zelfde geluid. 2 drijfstangen ovaal lagers heet gelopen.

    Heb je de oorzaak kunnen vinden?

    Wat moest je uiteindelijk repareren aan het blok?

    #18315417

    Hoogstwaarschijnlijk krukas slijpen naar ondermaat, drijfstang weer “rond” laten maken of een andere erin, olie pomp voormekaar maken, nieuwe lagers en gaan.

    #18315418

    Krukas laten slijpen, overmaatslagers, drijfstangen allemaal laten innemen (iets lagere compressie). Maar loopt nu weer als zonnetje.

    #18315419

    Innemen? Is dat ook een soort inslijpen??

    #18315420

    Als een drijfstang ovaal is kun je deze vervangen voor nieuwe of ze kunnen ze allemaal iets inkorten waardoor ze ze weer rond kunnen maken in plaats van ovaal.

    #18315421

    Even op de zaken vooruit lopen: Kun je een zuiger + drijfstang onderuit het blok halen zonder de krukas te demonteren?

    #18315422

    Nope, moet van bovenuit dus kop moet er dan ook vanaf.

    #18315423

    :???: :(

    Een ander blok begint steeds aantrekkelijker te worden..

    Koppakking, kop bouten, kop vlakken, etc

    #18315424

    TJa, dat ken ik dan koop je vaak de rommel van een ander
    die na half jaar ook weer zelfde heeft.

    #18315425

    Idd je koopt met deze motoren heel rap de troep van een ander.
    Niemand bied voor leuk geld een goeie motor aan.
    Moet je geluk mee hebben of een kopen en gelijk lostrekken en reviseren.

    #18315426

    Het is ‘maar’ voor een daily driver, dus als de schade aan het huidige blok te groot is komt er denk ik toch een compleet ander blok in.
    Ik heb nog een andere Opel met CIH waar ik liever mijn euro’s in stop.

    #18315427

    Daar staat ie dan, rustig in het hoekje te wachten tot hij aan de beurt is in de garage…

    #18315428

    Nu! met on-board zwembad: :shock:

    Ik heb er maar even een bodemstop uitgetikt zodat het water gelijk weer naar buiten loopt.
    Tijdens een regenbui straks kon het water naar binnen zien stromen, dus dat moet niet heel moeilijk op te sporen te zijn.

    #18315429

    Je blijft wel lekker aan het werk zo. ..
    Heel herkenbaar allemaal

    #18315430

    @Fearless wrote:

    Je blijft wel lekker aan het werk zo. ..
    Heel herkenbaar allemaal

    sja…. inherent aan het opel-schap??? Heb er nu 5 gehad, en eentje reed zonder problemen, maar die heb ik niet meer king:

    #18315431

    Lang leven de dakramen. Zeer herkenbaar, heeft mn Monza ook last van :cry

    #18315432

    Afwatering slangen?

    #18315433

    @McLambo wrote:

    Afwatering slangen?

    Nee, het metalen schuifgedeelte sluit niet goed meer aan, kromme geleiders.

    #18315434

    Ook lang mee geworsteld bij mijn vorige A1,5 monza. A stijl was achter het spatbord helemaal gaar, dit goed dicht gelast en aan de binnenkant (toen het dashboard er uit lag) met een dikke lading nadenkit dicht gemaakt. Met lassen hou je vaak hele kleine pietepeuterige gaatjes over en daar lekte het in eerste instantie doorheen. Op zich ook wel logisch want door dat luchtrooster in de motorkap stroomt de hele handel de parafan in. Dit is het meest waarschijnlijke als die van onder het dashboard lekt.

    Dan hebben we nog het dakraam. Die slangen links en rechts voor goed doorsteken met een dun draadje (GEEN PERSLUCHT!). Als die slangen los schieten ben je verder van huis. In de C stijl zitten ook nog twee slangen, deze zijn moeilijker door te steken maar van onder naar boven is het wel te doen vanuit de kofferbak.

    Het zou zo moeten zijn dat al het vocht wat langs het dakraamrubber door glipt via die slangen weg loopt. Bij mij was het op den duur zo erg dat bij de eerste de beste remvertraging ik een lading water in de nek kreeg…

    Smeer de geleiders goed in met vet en probeer kruipolie tussen het kantelmechaniek te spuiten. Smeer tot slot het raamrubber/vilt in met vaseline.

    Bij de GSE (A2, iets andere contructie) heb ik het dakraam er niet uitgehaald maar de boel goed schoon gemaakt en ingevet en slangetjes doorgestoken. Tot nu toe geen lekkage van dakraam gehad. Wel vanuit de A stijl, maar dat was een gevalletje niet goed dicht gekit….

25 berichten aan het bekijken - 126 tot 150 (van in totaal 235)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.