Re: Ascona A ’72 MV6 24v, RDW gekeurd, nu cosmetisch werk!

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling Re: Ascona A ’72 MV6 24v, RDW gekeurd, nu cosmetisch werk!

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 30 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren geleden door .
25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 102)
  • Auteur
    Berichten
  • #17880936

    het zijn weer hamsterweken bij mark geloof ik :mrgreen:
    geen open laadbak nodig, in een saab past het anders prima.

    #17880937

    en die mensen elke x weer raar kijken dat een motor in een ruim uurtje netjes uitgebouwd is :jerry

    mark doet de motoren nu inslaan :jerry komt altijd wel weer eens vanpas

    #17880938

    met zijn 4e :mrgreen:
    zag je hem kijken toen ik zei stop de Tijd :jerry

    lol.
    binnen kort nog 1 op halen ????
    kan het binnen een uur :hmmz
    ja iets harder ons best doen LOL :lol: :lol:

    #17880939

    :???: en de motortakel er nog bij naast :wtf

    #17880940

    jazeker!! waarom niet! :jerry

    #17880941

    zo, een tijdje niets met het topic gedaan, maar in de schuur zeer zeker wel!
    tussendoor even een bmw e30 gedemonteerd voor onderdelen incl de neus eraf gezaagd, altijd handig voor motorswaps:

    neusje heeft een mooie hangplek

    -een saab gekocht, gefixt en apk erop, foto staat hier al in het topic op pag 2

    -Daarna een saab gesloopt voor het blokje, ook foto van aanwezig hier

    -mn moeders kadett c weer eens opgelapt voor de apk en het oog


    eruit geslepen, binnendorpel vervangen en buitendorpel, strakgemaakt, gespoten en de onderkant nieuw in de anti steenslag en tectyl

    en nog wat andere autootjes tussendoor wat onderhoud en reparatie gedaan, dus nu weten jullie dat ik niet op de bank heb gezeten :vertag

    #17880942

    zo, nu weer terug naar de ascona;

    motor incl vooras e.d zit er weer in, ben begonnen met aansluiten koelsysteem en bedrading.

    stuurbekrachtigingsleidingen gemaakt, bestaande uit een deel BMW en een deel opelleiding welke ik aan elkaar getiglast heb dmw een bus, welke meteen als Reducer dienst doet:

    busje gedraaid met 4mm reducerdoorlaat, zelfde maat als de bmw leiding had:

    en afgelast en gelakt:

    Ook het remsysteem is aangepast, nieuwe leidingen icm goodridge rvs remslangen en astra gsi remklauwen

    remklauwen voorzien van revisiesetje en een nieuwe lak:

    nieuw steuntje, nu achter de vooras zoals bij een manta B, zodat ik niet hoefde te rommelen met lange remslangen tussen de veer door, nu kan ik gewoon een manta b gsi remslang gebruiken:

    het complete systeem;

    ook zie je op deze foto dat de slangen van de stuurbekrachtiging erop zitten, deze is dan ook klaar en zou moeten functioneren.

    Reservoir voor de bekrachtigingsolie ook geplaatst, mooi weg in de neus zodat het niet teveel opvalt:

    wat fotos hoe het blok er nu inligt:

    ondertussen ben ik bezig met het aanpassen van de bedrading en een koelfan plaatsen, binnenkort weer meer :kewlpics

    #17880943

    damm dat word vet !! :D

    #17880944

    gaat weer helemaal goedkomen, weer een strak stukje tig-werk

    heb je al borgplaatjes voor je remslangen?

    binnenkort moeten we maar eens wat leuks verzinnen voor je luchtinlaat

    #17880945

    @marcel; ja die moeten nog wel ergens liggen! Luchtinlaatsysteem heeft me al flink hoofdpijn bezorgd maar ik denk dat ik er wel uit ben.

    Heb niets meer gepost, maar destemeer bezig geweest met de ascona! Bedrading is zo goed als klaar nu incl koelfan, kachelbak en slangen zitten erin en het dashboard. Alleen nu loop ik dus tegen een probleem aan, de toerenteller. Deze moet omgebouwd worden om de correcte waardes aan te geven ivm de 6 pitter. Nu weet ik dat er in het verleden wel eens een topic incl schema is geweest, maar ik kan het niet meer terugvinden evenals in mi
    jn documentatie niet. @ Jo, of danny(manta24v), jullie hebben dit ook wel eens gedaan niet? Hulp is zeer welkom! (ook van eenieder die het weet!)

    #17880946

    he beunhaas :P

    hoe is het nu met je gascona project ?

    je klasgenoot wil m wel is zien :D

    #17880947

    zo, sevenum 2012 is ook weer verleden tijd! was een zeer geslaagd weekend, alleen wel erg warm :shock:
    Jo Heunen nog even kort gesproken en zijn commodore b coupe met bmw v8 erin bewonderd, wat een heerlijke combinatie lijkt me dat en vooral respect! dit gesprek gaf me weer een stimulans mn topic eens eens te updaten.

    Niets gepost betekend nog niet altijd niets gedaan, auto is ondertussen rijdend en alles functioneerd beter dan ik hoopte, vooral de stuurbekrachtiging is werkelijk subliem! aangezien het bmw stuurhuis een stuk korter is dan de orginele van de ascona, stuurt de auto een heel stuk directer.

    motor weer op zn plek:

    oliedrukzender geplaatst voor de GT/E tellerset

    Ook de benzinetank ontsnapte niet aan mijn aandacht, gestraald en een buffer tank gemaakt en in de tank gelast

    morgen meer!

    #17880948

    zo, weer eens een update

    Auto is nu rijdende en alles functioneerd, nog wel enkele zaken die afgewerkt moeten worden voor de RDW keuring maar dit zijn maar wat kleine puntjes.
    ik zal wat fotos posten van de afbouw van de auto hieronder

    uitlaatsysteem in aanbouw, erg krap aan de stuurkoppelings zijde!

    uitlaat in een gevorderd stadium

    de complete voorpijp, klaar om een lakje te krijgen

    de complete uitlaatlijn, dempers die er nu onder zitten zijn de standaard dempers voor de rdw keuring, daarna komt er een wat grotere diameter uitlaat onder

    ook de tank is aangepast aan een injectiesysteem doormiddel van een buffer in de tank te lassen, hierdoor zal het systeem geen lucht aanzuigen als de tank leeg raakt en een bocht genomen wordt.
    hierbij wat fotos voor de liefhebbers

    het reservoir/buffer

    en een foto van de buffer in de tank gelast:

    binnenin de tank ziet het er dan zo uit:

    tank weer gemonteerd onder de auto

    tevens een inlaatcollector gemaakt om de 2 gaskleppen van de omega inlaat naar de luchtmassameter te laten gaan, hier ging wel meer werk inzitten dan ik had gedacht, maar het eindresultaat ben ik tevreden mee en het werkt ook prima.
    Materiaal is aluminium

    En nog wat fotos van de motorruimte met bijna alles gemonteerd

    tevens ook andere velgen gevonden voor de ascona, Revolution 8j 15inch, staat zeer mooi vind ik, alleen de achterste spatbordranden moet ik wat aanpassen.

    dit was het weer voor nu, zodra de auto rdw en apk gekeurd is zal ik eens een leuke fotoshoot doen en mn ervaringen posten.

    #17880949

    superdik, next :thumb

    #17880950

    supergaaf

    #17880951

    respect, echt super gedaan

    #17880952

    lekker bezig mark!

    #17880953

    Bedankt allemaal!

    Auto is nu echt bijna gereed voor de rdw keuring en apk, alleen zijn er nog wat zaken op te lossen zoals uitlijnen, maar bovenal een hinderlijke vibratie en een gonzend geluid tijdens decelereren, met optrekken nergens last van. Nu is wel de baksteun wat aan de slappe kant, maar ik vermoed de kruisstukjes van de tussenas, heb er nog geen tijd aan besteed. Iemand nog ideeen wat dit kan veroorzaken? Heb trouwens ook geen veer meer in de tussenas zitten, wel bekend bij de kenners. Zou dit het verschil kunnen maken? Ik geloof zelf van niet maar als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik dat heel graag!

    #17880954

    wat voor bak heb je dr achter hangen een 1.8s?
    en vraag mij af of de orginele radiateur het wel gaat trekken.

    #17880955

    Bak is inderdaad een 1.8s getrag 240.
    Radiateur is van een manta b gsi, brede model dus, en koelt tot nu toe prima, 12okt naar de rdw, met een beetje geluk wordt hij goedgekeurd en kan ik hem daarna echt goed testen.

    #17880957

    @mantamarkie wrote:

    Bedankt allemaal!

    Auto is nu echt bijna gereed voor de rdw keuring en apk, alleen zijn er nog wat zaken op te lossen zoals uitlijnen, maar bovenal een hinderlijke vibratie en een gonzend geluid tijdens decelereren, met optrekken nergens last van. Nu is wel de baksteun wat aan de slappe kant, maar ik vermoed de kruisstukjes van de tussenas, heb er nog geen tijd aan besteed. Iemand nog ideeen wat dit kan veroorzaken? Heb trouwens ook geen veer meer in de tussenas zitten, wel bekend bij de kenners. Zou dit het verschil kunnen maken? Ik geloof zelf van niet maar als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik dat heel graag!

    Kruisstukje dat kan, maar ik zou het zelf eerder ergens anders zoeken,
    goede kans dat er ergens iets tegen bv. de vooras aankomt en dat het trillen bij decelereren veroorzaakt..
    bv carterpan , uitlaat, etc
    als het tegen de kas zou zijn, dan hoor je dat een heel stuk harder :D

    De veer is meer nodig om te voorkomen dat het staartstuk niet uit de achteras schuift, in het verleden reed ik ook wel eens zonder, maar nu ik weet wat er gebeurt, niet meer :thumb

    #17880958

    @mr-turbo wrote:

    @mantamarkie wrote:

    Bedankt allemaal!

    Auto is nu echt bijna gereed voor de rdw keuring en apk, alleen zijn er nog wat zaken op te lossen zoals uitlijnen, maar bovenal een hinderlijke vibratie en een gonzend geluid tijdens decelereren, met optrekken nergens last van. Nu is wel de baksteun wat aan de slappe kant, maar ik vermoed de kruisstukjes van de tussenas, heb er nog geen tijd aan besteed. Iemand nog ideeen wat dit kan veroorzaken? Heb trouwens ook geen veer meer in de tussenas zitten, wel bekend bij de kenners. Zou dit het verschil kunnen maken? Ik geloof zelf van niet maar als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik dat heel graag!

    Kruisstukje dat kan, maar ik zou het zelf eerder ergens anders zoeken,
    goede kans dat er ergens iets tegen bv. de vooras aankomt en dat het trillen bij decelereren veroorzaakt..
    bv carterpan , uitlaat, etc
    als het tegen de kas zou zijn, dan hoor je dat een heel stuk harder :D

    De veer is meer nodig om te voorkomen dat het staartstuk niet uit de achteras schuift, in het verleden reed ik ook wel eens zonder, maar nu ik weet wat er gebeurt, niet meer :thumb

    Joeri,

    Daar had ik nog niet aan gedacht! Bedankt voor de tip,maar snel een veer opsnorren. Tevens heb ik een probleem met de koppeling, deze “stuiterd” als ik hem langzaam slippend laat opkomen bij laagtoerig accelereren en afremmen op de motor tevens langzaam op laten komen. Nu heeft @marcel hetzelfde probleem en zijn we hier al geruime tijd over aan het denken, veren in plaat te stug, plaatvoering teveel grip? Heb jij dit eens meegemaakt? Misschien @ Jo?

    #17880959

    dat heb ik ook, ik zat aan een krom vliegwiel te denken.

    als ik de koppeling op laat komen dan hokt en stoot ie even.

    #17880960

    Bij mij is vooral als de motor statonair draait en je de koppeling heel langzaam op laat komen zonder gas te geven (filerijden), eigenlijk het begin van het slipmoment, als de plaat net lichtjes klem komt te zitten dan slaat/stuitert hij echt enorm, constant, met meer slip kan je dit probleem camoufleren,

    kan wel zeggen dat ik al het een en het ander geprobeerd heb,

    even een lijstje

    * Vliegwiel gecontroleerd op axiale slingering met een micrometer, dit is 0.05mm,
    * Voering van de koppelingsplaat is veranderd door zachter materiaal.
    * Aangezien de koppelingsplaat van een licht vrachtwagentje was heb ik er andere veren in laten zetten (soepelere) geen resultaat,
    * Drukgroep heb ik laten testen dat hij overal tegelijk vrijkomt, ondanks dat hij nieuw was, je weet maar nooit.
    *Aandrijflijn zit amper speling op, heb autos gehad met 2cm vrije slag in de cardanas die er geen last van hadden.
    *Versnellingsbak gewisseld met een andere, mischien een kromme priesas (ivm los bellhouse), misschien een keer gestuiterd,

    geen verbetering gemerkt met bovenstaande veranderingen…

    huidige plaat die ik nu gebruik: (250mm)

    heb een andere plaat geregeld, 240mm met een ander type demping en kleinere oppervlakte, misschien moet ik het probleem daarin zoeken.

    #17880961

    combinatie vliegwiel / plaat moet je het idd in zoeken.
    meestal als je het vliegwiel ff laat vlakken is het weg…
    Het schijnt oa te komen doordat er (ge)harde stukken zijn ontstaan op je wrijvingsvlak van je vliegwiel, daardoor stuitert de plaat onder bepaalde omstandigheden

    Ik heb wel gemerkt dat bepaalde combinaties het kunnen versterken, zoals soepele motorrubbers , warme motor , korte overbrenging

    Wat je kan doen, is ipv in z’n eerste versnelling optrekken, z’n 2 eens een tijdje gebruiken
    kan ie makkelijk hebben, zeker met een 3.0, goede kans dat het dan een tijdje weg is

    Weet je wat het rare is, dat er een kans is dat met een andere bestuurder het niet of iig veel minder voorkomt :hmmz
    Het kan goed zijn dat je NIETS ziet en meet aan het wrijvingsvlak van je vliegwiel, maar pas als ie warm wordt je het kunt meten omdat ie niet mooi gelijkmatig uitzet

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 102)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.