ratelend geluid tuseen 2000-2100 toeren

Forumindex Forums Modellen Manta ratelend geluid tuseen 2000-2100 toeren

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17241411

    betreft: 2.0e

    Goedemorgen,

    Ik heb al langere tijd dat tussen de 2000 en 2100 toeren de motor een ratelend geluid maakt.
    Nu heb ik dit ook laten horen aan een opel expert maar die zei dat het niet zoveel voorstelde en dat
    als een motor draait je er vanaf moet blijven.

    Maar nu zat ik op internet te lezen en toen las ik dit:

    “Problemen met de kettingspanners kunnen tijdig ontdekt worden door goed te luisteren naar de motor.
    Wanneer bij gas geven rond de 2000 toeren ratelende geluiden vanuit de motor komen die bij hogere
    toerentallen verdwijnen en dan bij gas los rond de 2000 toeren weer optreden, zijn over het algemeen
    de kettingspanner hoofdverdachte.

    Nu is dit voor een porsche motor maar het systeem is hetzelfde. Daarnaast zat ik gisteren te kijken naar
    autodoktoren automobile (dankzij tip in ander topic) en nu zag ik dat er weer een auto was rond de
    2000 toeren met geluiden. Weer ging het om de distributie.

    Wat denken jullie ervan het is een sterk ratelend geluid moet ik het maar is openhalen of kan het iets anders zijn?

    #17919166

    Doet ie het ook wanneer je gewoon stilstaat en gasgeeft? Kun je proberen te horen waar ’t geluid precies vandaan komt?
    Als ’t echt de ketting(spanner) is zoals jij denkt, dan loop je ’t risico dat je ketting verspringt, of zelfs knapt, met alle gevolgen van dien.

    #17919167

    Vraagje…….
    Wat voor merk en type toerenteller hebt ge in uwen Manta?? king:
    Is het alleen bij 2000 tot 2100 t/min.???
    Haal de kleppendeksel er eens af, en trek eens aan de ketting op enkele plaatsen, en kijk of deze ook ruim zit.
    Als de ketting er niet strak om zit dan krijg je bijgeluiden.
    :jerry :jerry

    #17919168

    Doet ie het ook wanneer je gewoon stilstaat en gasgeeft?

    Te net geprobeerd en als hij onbelast tussen de 2000-2100 toeren zit hoor je niks bijzonders.
    Maar het is echt een ratel. :cry En ik wordt er altijd zo naar van als ik het hoor.

    Het merk en type van de toerenteller is gewoon de standaard van een manta gsi. Dus wat
    sluit ik daarmee uit? De kleppendeksel een keer ophalen is wel een idee.

    Nu heb ik het ook opgezocht in een oude auto hulpboek en daar staat dat bij:

    “een aanhoudend getik dat varieert met de belasting en het toerental van de motor:

    Een versleten zuigerpenbusje, een kantelende zuiger of een gebroken zuigerveer”

    Zou dat het ook kunnen zijn want nu moet ik wel toegeven dat de achterste zuiger
    een beetje trilt. :hmmz

    #17919169

    @manta-gsi wrote:

    “een aanhoudend getik dat varieert met de belasting en het toerental van de motor:

    Een versleten zuigerpenbusje, een kantelende zuiger of een gebroken zuigerveer”

    Zou dat het ook kunnen zijn want nu moet ik wel toegeven dat de achterste zuiger
    een beetje trilt. :hmmz

    Euh, hoe kwam je erachter dat je achterste zuiger trilt?

    Als ’t je ketting was had ie geloof ik ook onbelast dit geluid moeten maken.

    #17919170

    Ik heb er een glas met water opgezet aan de voorkant eerst, daar stond deze bijna totaal stil.
    Aan de achterkant echter ging het water in het glas klotsen en moes ik uiteindelijk het glas eraf
    pakken. Midden op staat hij ook steviger.

    Maar wat denken jullie van die informatie van het autoboek is dit juist of zal het ergens anders
    inzitten?

    #17919171

    @manta-gsi wrote:

    Ik heb er een glas met water opgezet aan de voorkant eerst, daar stond deze bijna totaal stil.
    Aan de achterkant echter ging het water in het glas klotsen en moes ik uiteindelijk het glas eraf
    pakken. Midden op staat hij ook steviger.

    Maar wat denken jullie van die informatie van het autoboek is dit juist of zal het ergens anders
    inzitten?

    En nou wil een ieder wel eens weten welk soort klepperdeklep deksel er op zit?
    ;) :thumb
    :jerry

    Ga zo door. :wors

    #17919172

    Het is een kleppendeksel van een 2.2 injection motor (vlak model)
    anders was het glas er al lang van af gevallen inderdaad :vertag

    Ik kan helaas geen foto of filmpje maken want ik ben 2 weken niet thuis voorlopig

    #17919173

    Eerlijk gezegd vind ik ’t een bijzondere test. Je kleppendeksel staat in verbinding met de randen van je cilinderkop, niet met je zuiger.

    En een trillende zuiger, dat zal wel een kabaal maken zeg, lijkt me ook stug dat ie dan nog fijn loopt.

    Maakt ie het geluid trouwens ook als je de koppeling intrapt, of is ’t dan weg?

    #17919174

    Deze test was mij tot nu onbekent,en dat zal ook wel zijn redenen hebben…

    #17919175

    @GSE wrote:

    Deze test was mij tot nu onbekent,en dat zal ook wel zijn redenen hebben…

    ;)

    #17919176

    @The_Undertaker wrote:

    @GSE wrote:

    Deze test was mij tot nu onbekent,en dat zal ook wel zijn redenen hebben…

    ;)

    Wel bij de Bugatti experts onder ons was dat al tijden bekent, maar dan loop je al een tijdje mee. ;)
    :thumb

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.