Ratelend geluid bij koude start

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Ratelend geluid bij koude start

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271653

    Ik rijd in een Opel Vectra GT uit 1997 x20 xev … benzine dus
    Wanneer ik de auto start en de motor is aangeslagen, krijg ik een ratelend geluid vanonder de motor kap, alsof het een diesel is die start of een uitlaat die tegen de auto trilt
    Dit doet hij een paar seconden en dan is het weg.
    Tijdens het rijden en optrekken, doet hij dat niet.
    Als ik dan parkeer, en een uur later de motor weer start, gaat het goed, en ratelt hij (meestal) niet.
    Het is dus alleen als hij een nachtje stil heeft gestaan…

    Iemand enig idee ?

    Stefan

    #18282607

    heb je hydraulische klepstoters?? bij een koude motor willen die wel eens tikken en als de motor warm wordt is het weg…

    #18282608

    Geen idee
    Het is een x20xev
    Heeft die hydraulische klepstoters?
    Wat zou hier dan aan te doen zijn?

    #18282609

    Hallo ?
    Iemand enig idee ?

    #18282610

    Kun je even wim-v6 een pm sturen.. Hij kan je vertellen of je ze hebt. Zul je deze een keer moeten vervangen…
    Maar er komt me welwat anders te binnen… Bij me zus die heeft ook een tik gehad die zo weer weg was.. Dan zat er een scheurtje in het uitlaatspruitstuk… Bij fsrs hebben ze uitlaatspruitstukken met pakkingen enzo.. Maar moet dan een van de 2 zijn… Qua prijs zullen ze beide rond de 200 euro zitten in onderdelen…

    #18282611

    Nou… Het is geen tik, maar een ratel.
    Echt een grrrrrrr, dat na een paar seconden weg zakt.
    Alleen na een nachtje stil staan.
    Wanneer ik gereden heb, doet hij dat niet meer tijdens het starten.

    #18282612

    Ik denk inderdaad de klepstoters, welke olie gebruik je?

    #18282613

    Geen idee.
    Heb de auto sinds dec. 2014
    Heb zelf nog geen olie bij hoeven vullen, omdat hij geen druppel olie verbruikt.

    #18282614

    Je zou dan eens kunnen kijken of je het haarscheurtje kunt vinden in je spruitstuk… Als je motor koud is met de kap open starten en dan luisteren bij het spruitstuk
    Bij de z22xe is dat een bekend probleem maar ik weet niet of dat bij jouw type motor ook kan voorkomen….
    Dan gaat deze ook tikkeb en als het spruitstuk warm wordt gaat het scheurtje dicht en is het net of er niks aan het handje is… Aangezien hier 800 tot 1200 keer per minuut licht doorheen gaat van de uitlaat gassen lijkt mij dit het proberen waard

    #18282615

    Het sp. ruitstuk wordt toch niet in 3 a 4 seconden warm?
    Het ratelen duurt echt zo kort.
    Na/bij het starten die ratel, en in 3 a 4 seconden zakt het weg en komt niet meer terug.
    Pas als ie heel lang [uren] heeft stilgestaan, hoor je het weer tijdens het starten [3 a 4 seconden].

    #18282616

    Ok.. Nouja uitlaatgassen komen wel vanaf seconde 1 met hoge temperatuur uit je motor…
    Je spruitstuk is wel sneller warm dan de rest van je motor i.v.m. de uitlaatgas temperatuur

    Maar kleppenstoters zit wel meer werk in om die te vervangen.. Distributie eraf.. Nokkenassen los en dan kleppenstoters eruit en nieuwe erin enzo…

    #18282617

    Maar blijf je klepstoters niet horen.
    Een constant getik van die klepstoters.
    Dit is echt GRRRrrrr en weg.
    Hierna loopt de motor prima zonder getik of gegrom.

    #18282618

    Kleppenstoters kun je idd blijven horen… Dan is hier niet voldoende olie bij geweest om ze te smeren… Dan gaan ze slijten… Dus als je motor tot nu toe geen olie verbruikt denk ik niet dat het dat is….

    #18282619

    Dat controleer ik regelmatig, maar hoef nooit bij te vullen.
    Staat en blijft net onder max op peilstok staan.

    #18282620

    Dan denk ik niet dat het de klepstoters zijn.. Die slijten harder bij een gebrek aan olie

    #18282621

    Ik denk dat de standaard olie erin zit.
    Kan iemand mij zeggen wat dat is, mocht ik tzt de olie bij moeten vullen?

    #18282622

    dit gaat er meestal in
    http://www.fsrs-opelwebshop.nl/onderhoudspakket-opel-vectra-b-16-18-20-22-benzin.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

    5w30 100% synthetisch dexos 2

    #18282623

    Zou het de startmotor kunnen zijn!? Dat die even aan de starterkrans blijft hangen. En door de warmte dat niet doet. Wanneer de motor warm is

    #18282624

    Ik heb daar helaas te weinig verstand van.
    Het zou kunnen,
    Is er iemand met meer verstand van deze auto/motor die daar uitsluitsel over kan geven.
    Auto start wel probleemloos….starten -> lopen.
    Hij doet het overigens niet altijd.
    Als de motor, na gereden te hebben, na een uur weer wordt gestart, hoor je het niet.
    Motor is na een uurtje toch wel afgekoeld toch ?

    #18282625

    @Helmer opelfan wrote:

    Zou het de startmotor kunnen zijn!? Dat die even aan de starterkrans blijft hangen. En door de warmte dat niet doet. Wanneer de motor warm is

    ik denk het niet.. dan zou de veer in de spoel kapot zijn.. de spoel duwt het tandwiel van de startmotor op de krans.. en de veer duwt deze weer naar binnen als de spoel geen spanning meer heeft na het starten

    #18282626

    Als je de motor start, maakt hij ook wat meer toeren, om dan na enkele seconden terug te zakken naar ong 800 tpm.
    Volgens mij is dat normaal.
    Gedurende die tijd hoor je dat ratelende geluid.
    Als de motor dan terug zakt naar die 800 tpm, zakt ook dat ratelende geluid weg.
    Daarna is tijdens het rijden en optrekken, dat geluid niet meer te horen, en loopt de motor rustig.
    Ook als ik hem dat stilzet en later weer start, is dat ratelende geluid ook niet te horen

    #18282627

    dan denk ik toch meer aan een scheurtje in het uitlaatspruitstuk…. klepstoters blijf je horen als deze versleten zijn.. en de startmotor legt het al af…

    #18282628

    Als ik op het verhaal afgaat lijkt het op de kettingspanner. Eerste 3 tot 4 seconden is hij nog niet op druk.

    #18282629

    De X20XEV heeft geen ketting, maar is een riem motor. Dat rattelen kan vanalles zijn, maar in eerste instantie denk ik zoals die omschrijft dat het de klepstoters zijn. Vaak veroorzaakt door te dikke olie of verstopte oliekanaaltjes waardoor het langer duurt voordat de olie in de kop is. Een keer flushen doet soms wonderen voor deze problemen.

    #18282606

    :thumbup , nooit te oud om te leren

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.