project kadett c coupe c20xe

Forumindex Forums Modellen Kadett project kadett c coupe c20xe

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17261684

    hallo allemaal

    ik zal mij ff kort voorstellen,
    Ik noem Bart en ben nieuw hier op het forum.

    aangezien ik (wat de titel zegt) een kadett c coupe wil opmaken en er een c20xe blok wil inleggen, ben ik al bezig om enkele onderdelen te sprokkelen tijdens mijn zoektocht naar de coupe.
    ik heb hier op het forum al heel wat info gevonden.
    Toch heb ik nog wat vragen.

    * achteras : ik heb een achteras van een ascona b 2.0 s (dikke dus) met overbrenging 3:67. gevonden. ondertussen weet ik al dat de as breeder is (3.5 cm) klopt dit? geeft dit problemen of beperkt mij dit alleen in velgen en banden keuze? (komen later wel breder wielkassen op, welke gebruik ik hier best voor)

    versnellingsbak : getrag 240 5 bak cih (ik vermoed van dezelfde ascona want het is dezelfste eigenaar)
    wat betekent de cih en is deze geschikt ?

    iemand die mij hier even met kan helpen?
    mvg
    Bart

    #18190197

    Bak gaat niet passen, is wel een getrag 240, maar niet die van een manta 1.8s. De 1.8s manta bak past plug&play icm een manta (kadett1600?) automaat as (als ik me niet vergis) Een r25 of een r28 passen ook, alleen heeft een r28 een hydraulisch druklager waardoor er extra werk ontstaat. Tevens weinig ruimte in de tunnel. En de aandrijfas moet je geheel aanpassen i.v.m. de hardyschijf.
    Achteras vind ik een afrader, de velgenkeuze wordt hierdoor (voorlopig) zeer beperkt

    #18190199

    ok bedankt

    dus best opzoek achter de achteras en versnellingsbak van een manta a 1.8 s ?
    of zijn er nog andere opties aangezien de schaarsheid van de 1.8 onderdelen

    #18190198

    CIH = camshaft in head, oftewel de nokkenas ligt in de cilinderkop en dus
    niet zoals bijv. de Kadett 1200 motor in het blok.

    #18190200

    Je moet de OHC bak hebben.

    Andere optie is zoals 2000 al zegt de R25/28 bak , moet je even zelf overwegen of je het werk en de daarbij komende kosten de moeite waard vind.
    De bak zou sterker moeten zijn dan de dure getrag 240 OHC bak, in engeland zweren ze er bij.

    Als je iemand kent die voor jou de aandrijfas op maat maakt voor weinig geld is het wel interessant denk ik.

    Een R25/28 moet je wel kunnen scoren voor 150 a 200 euro, met daarbij het werk aan de tunnel en de kosten van de aandrijfas aan laten passen, kom je denk ik goedkoper uit.

    Getrag 240 OHC bak 400-500 euro , manta b automaat as 100 euro , tel maar op.

    Andere optie kan ook zijn een Ford bak, type 9 bijvoorbeeld, ongeveer net zo sterk als de 240 schijnt. Aandrijfas zelfde verhaal, pasplaten zijn te koop bij diverse kitcar onderdelen shops.
    Deze bak koop je ook al voor zo’n 150 euro.

    Nog even een tip wat betreft de schaarsheid van de manta 1.8s delen, tegenwoordig is er steeds meer nieuw te krijgen. (engeland, via Retropower)
    Zelf heb ik goede ervaringen met hun!

    Een nieuwe carterpan kooop je voor 200 pond, motorsteunen omgerekend voor zo’n 50 euro bij elkaar thuisbezorgd.
    Ook een siliconen slangenset koop je nieuw voor zo’n 120 euro.

    Wat mij betreft loont het niet meer om te zoeken naar een oude carterpan en een paar steunen, het is dat ik al voorzien ben…

    #18190201

    ok merci ben ik al heel wat mee verder.

    ook bedankt voor de tip, het is inderdaad soms niet de moeite aan het zoek werk en half nederland / belgië af te rijden
    als je bepaalde onderdelen nieuw kunt krijgen.

    zijn er soms zo nog andere site’s ?

    #18190202

    heb nog wel een bak liggen van een omega voor je

    ik heb zelf achter de turbo een 240 ohc maar die zouden niet zo sterk zijn

    als je intresse hebt hoor ik het wel

    #18190203

    achteras van een ascona B zou ik niet doen.

    dat gaat niet om 3.5cm maar ik dacht rond de 8cm. ik meende dat de achteras van een kadett c 127cm was en die van een ascona b 135. (dit is de breedte van ankerplaat naar ankerplaat).

    die van een manta A zou wel beter kunnen. is wel iets breder maar niet al te veel. de meeste 1600 achterassen van de kadett C zijn met 3.89 overbrengingen en dit is in combinatie met de getrag 240 bak van de manta aan de ene kant wel fijn, aan de ander kant ook weer niet. ik draai met deze combi 4000 toeren in zijn 5 bij 120kmh.

    succes met de ombouw :thumb

    #18190204
    #18190205

    qedmotorsport.co.uk heeft veel c20xe delen, groot en klein.

    het spul van retropower kan je het beste op ebay.co.uk bekijken, ook vind je daar de stalen motorsteunen die trouwens uit ierland komen.

    @Cauwy wrote:

    ok merci ben ik al heel wat mee verder.

    ook bedankt voor de tip, het is inderdaad soms niet de moeite aan het zoek werk en half nederland / belgië af te rijden
    als je bepaalde onderdelen nieuw kunt krijgen.

    zijn er soms zo nog andere site’s ?

    #18190206

    Er is ook een manta en rekord geleverd met een 1.8 met 4 bak. Deze zijn nog wel eens voor een leuk prijsje te krijgen. Het deze bakken hebben een los koppelingshuis .

    #18190207

    Koppelingshuis is voor diverse bakken (naar c20xe) te verkrijgen bij sbd motorsport, dacht iets van 150 euro, plug&play

    EDIT: 250 pond, iets duurder :shock:

    #18190208

    hoi allemaal,
    na enkele operaties en enige afwezigheid zijn we er terug.
    Nu kan ik mij terug wat focussen op mijn project.

    Ondertussen heb ik een hal / garage / werkhuis (6 m breed op 9 m lang 4 m hoog)gekocht en afgebroken om deze bij mij thuis te plaatsen om
    in te werken en natuurlijk wat te sleutelen aan mijn project. de planning is om dit deze zomer te doen.

    2 weken terug heb ik dan ook een opel kadett c coupe gekocht ben deze vandaag gaan halen.

    het is een 1.2N kadett c coupe van 12/1977

    de carroserie is niet in de beste staat en hij heeft lang stil gestaan maar da was allemaal te merken aan de prijs dus…..
    nu heb ik enkele vraagjes.

    wat doe ik best aan de motor omdat hij zolang heeft stilgestaan?
    wat ik zelf al van plan ben is : bougie’s vervangen en beetje olie op pistons doen en proberen met de hand is rond te draaien.
    alle filters vervangen plus alle vloeistoffen, riemen
    remmen na kijken
    alle rubberen darmen nakijken
    nafttank uitkuisen
    carburateur proper maken

    mss nog iets?

    nog een vraagske weet iemand waar de motornummer staat want nu heb ik gelezen
    dat de versie’s vanaf 1975 een * achter de N hebben en dat vanaf motornr 1500001 ze meer pk hebben bij lager toerental.

    (foto’s volgen nog als iemand mij kan vertellen hoe ik deze erop moet zetten)
    greetz
    Bart

    #18190209

    Hoi Bart,

    Mijn C kadett had 20 jaar stil gestaan.
    Ik ben begonnen met nieuwe bougies, olie, koelvloeistof en heb verder gekeken of de motor los zat.
    Toen tank eruit gehaald leeg gegooid, leidingen leeg geblazen (en ofcourse weer terug geplaatst en gevuld) en ben vervolgens gaan starten met bougies die loshangen om te kijken of die vonken en weer wat oliedruk op te bouwen.
    Dit heb ik een minuut ongeveer gedaan met natuurlijk tussenpauzes.
    Daarna bougies er weer in en steeds een beetje brandstof in de carburateur.
    Na een tijdje slaat die wel aan als de brandstof door de leidingen zijn.
    Daarna verdelerkap met rotor en contactsetje, bougiekabels en v riem vervangen. Kleppen moet ik nog stellen en carburateur mag ook wel gereinigd worden, hij loopt nog niet perfect.
    Koelvloeistof moet ik nog wel zeker 2x vervangen zit vol roest en andere troep :puke

    Bij mij heb ik verder het complete remsysteem moeten vervangen op de hoofdremcilinder na.
    Remcilinders zaten vol roest en waren lek, remschoenen viel de voering er zo vanaf, remleidingen nippels braken direct af en remslangen zaten haarscheurtjes in.
    Oftewel alles vervangen voor nieuw spul met koperen remleidingen (veiligheid voorop king: ).

    Rubbers van het onderstel waren bij mij ook aardig verrot (vooral stabilisatorstang), sommige zijn dat nog steeds maar beetje bij beetje vervang ik de boel.
    Dat er een * op het motornummer is vanaf 1975 klopt volgensmij wel. Bij mij staat het motornummer aan de zijkant (bestuurderskant) links waar de rotor zit. Motor even beetje schoonmaken en hij valt al snel op.
    Binnenkort ook differentieel olie vervangen en (als ik de vul en aftapplug is kan vinden) ook de bak olie.

    Success :thumb
    Vind het altijd een van de leukste klusjes. Veel leuker dan al dat roest en laswerk ;)

    #18190210

    Hey,

    Hij heeft donderdag al gedraaid.
    Ik had de bougies er al uitgedraaid en beetje olie in
    Gedaan de dag na dat ik hem was gaan halen.
    Een paar dagen laten staan, de riem eraf en met de hand
    Is gekeken of ik hem rond kreeg en hij zat los
    Dus dat was positief.
    Nu donderdag had ik startmotor uitgebouwd en extern
    Getest ( belast) was ook inorde dus terug erin.
    Nieuw contactpuntjes in stroomverdeler en de bougie kabels
    Getest ( schroevendraaier erin en kort bij de kas gehouden)
    Vonkte dus was ook goed.
    Dan verse benzine in carbu en wa brakecleaner en testen.
    En hij starte dus ik was blij.
    Nu had ik de olie voor dit al ververst met olie dat ik
    Nog had staan voor mijn motor 10w60.
    Nu ben ik andere olie gaan halen (15w40) en koelvloeistof
    (Blauwe) nieuwe bougie’s , olie filter en riem.
    Ik had voorlopig gewoon water in de radiator
    Gedaan omdat ik direct niks bij handen had.
    Nu ga ik deze aflaten, terug vullen met kraantjeswater
    Starten en opnieuw aflaten en dit tot er geen
    Vuiligheid meer afkomt.

    Benzinetank ga ik ook demonteren en zuiver
    Maken. Kleppen en carbu regelen en afstellen.
    Nu had ik donderdag gemerkt dat de remmen wa vast zitten
    Dus deze ook eventjes nachecken.

    Nog enkele vraagjes

    Qua interieur is de kadett nog goed intact
    Nu mis ik denk ik nog een knopje rechts naast de radio
    Zelfde formaat als knop om verwarming op te zetten
    ( ronde knop met lichtje int midden)
    Weet iemand welke ik bedoel en of iemand deze nog heeft?

    Ook zou ik nog een andere hoedenpkank moeten hebben.
    Ik heb gezien dat je veel plaatwerk nieuw kan kopen
    Iemand ervaring met dit ?

    Kan iemand mij uitleggen hoeje foto’s post of is er een topic?

    Mvg
    Bart

    #18190211

    De knop die je mist is waarschijnlijk sigareten aansteker, rond gat

    #18190212

    idd de knop is de sigaretten aansteker.

    de voorste remmen bleven hangen dus deze eventjes open gehad de pistons in de remklauw zaten vast nu met deze eruit te halen
    zijn er 2 pistons beschadigd. weet iemand of je deze apart kan krijgen?

    remschijf en blokken zijn nog nieuw ( zijn pas vervangen geweest net voor hij aan de kant is gezet geweest)

    #18190213

    :kewlpics :kewlpics :kewlpics

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.