Probleem starten

Forumindex Forums Techniek C20ne/seh (2.0 8v) Probleem starten

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267340

    Sinds afgelopen donderdag heb ik een probleem met m’n c20ne (kadett).
    Tijdens het rijden viel de auto uit, en wilde vervolgens niet meer starten.

    Vonk is perfect, benzinepomp/druk is perfect, paperclipmethode gaf storing 19 (krukaspositiesensor).
    Bij de garage was de auto weer afgekoeld en wilde hij weer even starten, echter snel weer klaar.
    Krukaspositiesensor vervangen, echter geen positief resultaat.

    Na wat meetwerk: krukaspositiesensor heeft 3 draden, 1 daarvan is geschakelde plus, nu blijkt dat op het moment dat de auto niet wil starten, er geen spanning op deze pin staat.
    Waar komt deze pin vandaan? Mijn gevoel gaat uit naar een gaar brandstofrelais of ecu???

    En klopt het dat de injectoren 2 draden hebben, 1 constante plus, en 1 mindraad die vanaf de ecu geregeld wordt en dus de injector opent?
    De ANWB gaf aan dat hij wel constante plus had op de injectoren, maar geen min/opening injector.

    #18246480

    Injectoren zijn inderdaad min geschakeld. Tis niet je brandstofrelais want dan had je geen vonk gehad.

    Probeer ff een ecu te scoren want ik denk eerder richtig ecu.
    Code 19 krijg je altijd als de motor niet loopt. Bdp sensor functioneert nooit bij een uitgeschakelde motor.

    #18246481

    Aha, ik had al zo’n vermoeden, ik heb een gezocht advertentie geplaatst
    Mocht iemand iets hebben laat het weten!
    Op mijne staat: Bosch 0261200368 GM 90351650
    Het is er 1 met 3 rijen uit m’n hoofd, zijn er nog andere ECU’s die misschien een ander GM nummer hebben maar wel hetzelfde/bruikbaar zijn?

    #18246482

    Er moet nog een extra code opstaan. Ik wil nog wel ff kijken volgende week, maar ben bang dat ik ook geen 8v ecu’s meer heb.

    Misschien iemand in de buurt die je ff een ecu wil lenen. Om uit te sluiten of het de ecu is.

    #18246483

    ecu is onderweg, vrijdag binnen, hoop de oplossing.

    #18246484

    Of simpel gewoon een draadbreuk?

    #18246485

    Misschien wel ja, ik krijg dus geen spanning op de krukassensor, ik ga de kabelboom maar eens nakijken, ecu vervangen was niet de oplossing. Iemand een idee welke pin en kleuren de krukassensor zijn?

    #18246486

    pfff das lang geleden, heb de schema’s op de andere laptop staan..
    Zal vanavond eens kijken.

    #18246487

    De krukaspositiesensor heeft 3 draden:
    1= zwartgrijs en gaat naar ECU pin 13
    2= roodwit en gaat naar ECU pin 12
    3= ground
    De draden tussen de stekker en de ecu zijn in orde.

    #18246488

    je bdp sensor heb je al vervangen geef je aan, is dat voor een nieuwe??

    #18246489

    Ja nieuwe.. En de bedrading is in orde. Ik heb vonk, pomp draait/bouwt druk op… Kan het alsnog een rot brandstofpomprelais zijn? of schakelt deze niets qua signaal injectoren?

    #18246490

    hmmmm
    kan, maar ik geloof dat het brandstofrelais alleen de ontsteking en de pomp schakelde.
    Maar dit is simpel te testen:

    neem 2 stukjes draad

    van de constante dikke plus moet je naar de twee andere plus draden gaan.

    Uit mijn hoofd zitten er de volgende draden in:

    1 – constante plus
    2- dikke draad voor je ontsteking
    3- iets dunnere draad voor je brandstofpomp
    4 – draad van de ecu welke 12v schakelt op moment dat je de sleutel omdraait. wordt geregeld door de ecu icm bdp signaal
    5 – draad naar massa.

    dus 1 doorverbinden aan 2 en aan 3
    Pomp zal constant draaien op dat moment..

    #18246491

    leg eens een extra massa van je blok naar de accu
    Just to be sure

    #18246492

    Stom! helemaal vergeten…
    Een paar maanden geleden ging soms mijn managementlampje branden en in noodloop.
    Knippercode: 48, lage accuspanning.
    Hierbij had ik eigenlijk nooit problemen met starten en nooit uitvallen, alleen af en toe noodloop een paar seconden.

    Accu, Dynamo, en een aantal massadraden vervangen. Probleem is echter nog wel een paar keer teruggekomen terwijl accuspanning en spanning op ecu goed zijn. Daarna dit probleem niet meer gehad, onverklaarbaar waarom.

    Ik ga morgen eerst ZELF nogmaals de bdp sensor doormeten en het brandstofrelais.

    Nogmaals, vonk=perfect, pomp draait, injectoren gaan NIET open.

    #18246493

    nou ja injectoren die niet openen is of een massa probleem of een defecte ecu voor zover ik terug herleiden.
    hoe is de stekker tussen kabelboom en ecu?
    Zit daar misschien een beetje corrosie in? want dat heb ik ook al eens gehad.
    ff contacten op zowel de ecu als de stekker ff goed reinigen..
    Had ik ook problemen met de injectoren. na het schoonmaken deed alles weer naar behoren..

    Bij een perfecte vonk zou je bdp sensor het moeten doen.
    Want dan wordt het brandstof relais omgezet door de ecu

    #18246494

    De stekker is in perfecte staat, geen roest of dofheid te bekennen, ik heb wel even alle pinnetjes naar elkaar toe gebogen, om een zo goed mogelijk contact te maken, echter geen resultaat.
    Omdat het gebeurde onder bijzonder mooie omstandigheden (stralend weer, geen gekke drempels of wat dan ook) en boem van het ene op andere moment uitval ging mijn gevoel naar een sensor, relais, ecu of wat dan ook.

    Ik heb al aardig wat zitten googlen maar kan geen fatsoenlijke pinout van de ecu vinden, heeft iemand die? Of zou ik die bij de dealer kunnen opvragen of dergelijks?

    #18246495

    ff uit een ander topic:
    viewtopic.php?f=20&t=185879

    @RamSwa72 wrote:

    welke Motronic is het M15.4 ?

    Dit is de pinbezetting van de M15.4

    01 Bobine 2+3
    02 Massa
    03 Brandstofpomprelais
    04 Klep luchtregeling stationair toerental
    05 Klep actief koolfilter
    06 (leeg, alleen voor Sintra)
    07 Luchtmassameter
    08 (leeg, alleen voor Sintra)
    09 Regelmodule startblokkering, of wagensnelheidssensor bij wagens zonder startblokkering
    10 Massa
    11 Klopsensor
    12 Gaskleppositiesensor
    13 Diagnose-aansluiting
    14 Massa
    15 (leeg, alleen voor Sintra)
    16 Injector 3
    17 Injector 1
    18 Constante plus
    19 Massa
    20 Bobine 1+4
    21 (leeg)
    22 Motorstoringslampje
    23 Magneetklep EGR
    24 Massa
    25 Relais koppeling airco
    26 Klep luchtregeling stationair toerental
    27 Geschakelde plus
    28 Verwarmde lambdasonde
    29 (leeg)
    30 Gaskleppositiesensor, Klopsensor, Luchtmassameter, Temperatuursensor inlaatlucht, Temperatuursensor koelvloeistof
    31 (leeg)
    32 Instrumentenpaneel
    33 (leeg)
    34 Injector 2
    35 Injector 4
    36 (leeg)
    37 Relais motorregeling
    38 (leeg)
    39 (leeg)
    40 Airco
    41 Airco
    42 Transmissieregelmodule
    43 Toerenteller
    44 Temperatuursensor inlaatlucht
    45 Temperatuursensor koelvloeistof
    46 Relais motorregeling
    47 (leeg)
    48 Krukaspositiesensor
    49 Krukaspositiesensor
    50 (leeg, alleen voor Sintra)
    51 Transmissieregelmodule
    52 Koppelingspedaalschakelaar
    53 Gaskleppositiesensor
    54 Transmissieregelmodule
    55 Diagnose-aansluiting

    #18246496

    Overal vind ik 48 en 49 terug terwijl het toch echt pin 12 en 13 zijn.

    Het betreft ecu:
    Bosch 0 261 200 368
    GM 90 351 650
    Code: GG

    #18246497

    2 of 3 rijen?

    #18246498

    3

    vandaag niet meer aan de auto toegekomen, waarschijnlijk volgende week woensdag pas weer.

    #18246499

    brandstofpomp loopt, vonk aanwezig, vanavond meten wat de krukaspositiesensordraden doen.

    Hoe zou ik de luchtweger en gaskleppositiesensor kunnen doormeten/testen?

    #18246500

    Als het geen pin 48 & 49 is, dan heb je geen Motronic 1.5 maar 4.1.

    Brandstofrelais schakelt helemaal geen onsteking, alleen brandstof.

    Het 3e draad bij de krukassensor is gewoon een mantel ter bescherming van het signaal, als je een led spanningszoeker pakt en over pin 1 & 2 zet en start, gaat je spanningszoeker knipperen. Maar die zal wel werken bij je, anders heb je ook geen brandstofpomp die draait. Je moet dit dus doen op het moment dat de storing er is.

    Bekijk ook het massadraad van de dynamo zelf eens, die van bout naar spanbeugel.

    #18246501

    Probeer toch eens een andere roter+ verdelerkap just to be sure.
    ik heb het probleem ook gehad dat bij controleren van de ontsteking deze goed was. en toch het probleem in de onsteking zat hoe dan ook :hmmz Na vervangen van die 2 delen was het opgelost

    Edit: ik had de zelfde symptomen

    #18246502

    Hey, ik heb inderdaad precies dezelfde symptonen met mijn crossauto. Ook dat hij start, mooi loopt maar ik moet iedere keer bang zijn dat hij me ondertussen niet uitvalt want dan kan het even duren dat hij niet meer aan wil. Verdelerkap vervangen, niks veranderde natuurlijk.. nu is mij verteld dat waarschijnlijk mijn ontstekingsmodule (dat stalen plaatje onder de bobine) vervangen moet worden dat deze niet altijd meer goed functioneert en dat de onstekingsmodule deze symptonen kan geven. Ik ga het vandaag of donderdag proberen misschien is het voor jou ook een idee !

    mvg en success :thumbup

    #18246503

    Zijn NE heeft geen onstekingsmodule

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.