Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Probleem koelvloeistoftemperatuur
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 10 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
27 januari 2016 om 17:58 #17275178
Hallo,
Ik ben al een 5-tal jaren trotse eigenaar van een Astra G met z16xep motor.
Nu zijn deze jaren niet probleemloos verlopen.
Dan eens ABS-sensor stuk, dan nieuwe bobijn kunnen plaatsen, …
Al zeker 4 jaar zit ik ook met een probleem aan de twinport kleppen (foutcode P1113). Maar dit hoop ik dit jaar toch op te lossen.Maar goed, om lang verhaal kort te maken … De laatste weken blijkt hij problemen te hebben met zijn koelvloeistoftemperatuur. Het wijzertje blijft namelijk bijna een hele rit op “0” staan.
Een rit naar mijn werk duurt 15km. Als ik aankom heeft hij een maximum temperatuur bereikt van 70°.
Meestal zakt het wijzertje dan terug zo rond de 65°.Nu heb ik daarstraks een nieuwe temperatuursensor gaan halen en onmiddellijk vervangen, omdat ik dacht dat het daar aan zou kunnen liggen (geen foutcode die dit aangaf; gewoon buikgevoel).
Maar neen hoor, dit was het ook niet.Heeft er iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Hieronder enkele mogelijke oorzaken die ik in gedachten heb:– defecte temperatuursensor (kan ik nu dus uitsluiten)
– te laag koelvloeistofniveau
– verkeerde koelvloeistof (al ben ik hier niet zeker van)
– defecte thermostaat (maar de verwarming werkt, dus zou ik ook kunnen uitsluiten, niet?)Alvast bedankt voor enige reacties.
Grtz
27 januari 2016 om 18:27 #18309101Thermosstaat vervangen en hij komt weer mooi op 90 graden. Succes!
Verstuurd vanaf mijn Nokia 3310 zonder Tapatalk
28 januari 2016 om 07:39 #18309102Inderdaad, typisch gevalletje van thermostaat. Gelukkig heb je een 16V, dan ben je zo klaar.
28 januari 2016 om 18:15 #18309103idd thermostaat defect
29 januari 2016 om 11:21 #18309104Ik weet niet of het bij de z..xep motoren ook zo is, maar de oudere x..xe motoren hadden 2 koelwatersensoren.
1 voor de ecu en 1 om het metertje in het dash aan te sturen.29 januari 2016 om 16:09 #18309105Het metertje doet het gewoon zoals ook gezegd was. Meestal in 90% van de gevallen voldoet alleen om thermosstaat te vervangen. Ik vervang hem om de 2 a 3 jaar zowiezo met olie filter en alles erbij. Kost niet de hoofdprijs en auto blijft lekker warm
1 februari 2016 om 10:58 #18309106@littlebird wrote:
Het metertje doet het gewoon zoals ook gezegd was. Meestal in 90% van de gevallen voldoet alleen om thermosstaat te vervangen. Ik vervang hem om de 2 a 3 jaar zowiezo met olie filter en alles erbij. Kost niet de hoofdprijs en auto blijft lekker warm
Wat heeft de thermostaat met het oliefilter te maken? Waarom zou je die tegelijk moeten vervangen?
1 februari 2016 om 17:26 #18309107@TedMechanic wrote:
@littlebird wrote:
Het metertje doet het gewoon zoals ook gezegd was. Meestal in 90% van de gevallen voldoet alleen om thermosstaat te vervangen. Ik vervang hem om de 2 a 3 jaar zowiezo met olie filter en alles erbij. Kost niet de hoofdprijs en auto blijft lekker warm
Wat heeft de thermostaat met het oliefilter te maken? Waarom zou je die tegelijk moeten vervangen?
Heeft niks met elkaar te maken. Maar meestal toch elke twee jaar nieuwe olie erin en nieuwe kvs. Gelijk nieuw olie filtertje en nieuw thermosstaatje.
Ook nieuwe remvloeistof. Dan is alles weer fris en kan die weer tijdje mee.
Een slecht werkende thermosstaat komt motor niet (langzaam) op temperatuur en verbruikt dus meer. Dus ik vervang hem gelijk met de rest. Evenals nieuwe luchtfilter en interieurfilter.Verstuurd vanaf mijn Nokia 3310 zonder Tapatalk
1 februari 2016 om 17:32 #18309108*off-topic
Ik zou toch liever elk jaar nieuw olie in mn wagen willen hebben1 februari 2016 om 17:35 #18309109@KRSA2000 wrote:
*off-topic
Ik zou toch liever elk jaar nieuw olie in mn wagen willen hebbenLigt eraan hoeveel je rijd ook. En veel korte of lange stukken. Rijd niet veel maar wel langere stukken. Dus om de twee jaar lukt goef genoeg.
mn vw kever doe ik elk jaar omdat die korte ritjes in het dorp rijd en niet warm genoeg word. Eens in dr zoveel tijd een langer ritje.
Met de daily astra rijd zo 20k per jaar. Dus om de 40k word olie en alles gewisseld. Maar houd hem wel altijd op peil. Ondanks die haast niks verbruikt.Verstuurd vanaf mijn Nokia 3310 zonder Tapatalk
1 februari 2016 om 17:41 #18309110Hoe je de km’s maakt is niet de punt… olie vergaat en verzuurt na de loop van tijd en kan de motor aantasten als gevolg. Daarom is er een “houdbaarheidsdatum”. Maakt niet uit of je met de auto rijdt of als ie stil staat. Daarom wordt het aangeraden om elk jaar olie te wisselen.
Maar je moet vooral doen waar jij je prettig bij voelt.1 februari 2016 om 17:52 #18309111@KRSA2000 wrote:
Hoe je de km’s maakt is niet de punt… olie vergaat en verzuurt na de loop van tijd en kan de motor aantasten als gevolg. Daarom is er een “houdbaarheidsdatum”. Maakt niet uit of je met de auto rijdt of als ie stil staat. Daarom wordt het aangeraden om elk jaar olie te wisselen.
Maar je moet vooral doen waar jij je prettig bij voelt.Nouja ik wil je de olie van mn vw kever na een jaar laten zien. Die zit vol met vocht. Die olie lijkt me sneller te slijten en kapot te gaan. als olie van mn astra die gewoon warm gereden word. Maar ik weet niet wat beste is. Ik rijd al jaren zo en tot nu toe loopt ie nog perfect. Al kan om het jaar ook vast geen kwaad om te wisselen. Laten we maar verder topic niet vervuilen.
2 februari 2016 om 06:32 #18309112Ik vind het onzin om iedere 2 jaar je thermostaat te gaan vervangen, dat ding moet minstens 10 jaar mee kunnen zonder problemen.
Als je een 8-klepper hebt, zou ik ‘m tegelijk doen met de distributieriem, omdat je er dan makkelijk bij kunt, maar bij een 16 klepper kun je ‘m makkelijk pas vervangen als die kapot is.
2 februari 2016 om 06:52 #18309113Mijn 1.8 16 klepper is wat makkelijker ja.
De 1.6 8 klepper van me krijgt inderdaad minder vaak nieuw.
Maargoed ieder zijn ding natuurlijk. Ik vervang het gewoon mee. Lijkt mij het beste.
Maar ik ben ook zo raar dat ik alles spik en span schoon maak. Zelfs onder de auto en motorkap.Zullen we verder even afwachten of TS het probleem heeft opgelost?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.