Opgelicht door een louche autoverkoper

Forumindex Forums Modellen Astra Opgelicht door een louche autoverkoper

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 111)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243749

    In mei heb ik m’n Astraatje van een handelaar gekocht (de bandenman van mijn broer). Altijd leasebakken gehad, maar tijden veranderen, dus nu moest ik een auto van mijzelf. De ballen verstand ervan en toen ik een deal kreeg voor een Opel Astra F uit ’97 met 154.000 op de teller voor E1250,- dacht ik why not. NAP gecheckt met de stand van 150.000 die mondeling was doorgegeven, maar NAP zei dat deze niet klopte. De handelaar verzekerde mij, dat de auto stil had gestaan en bij de APK 4 maanden daarvoor al hoger stond dan 150.000 en dat ik mij er niet druk over hoefte te maken.
    Maandag is mijn auto door de APK gekomen, hoezee! Er moest wel e.e.a. gebeuren, maar gelukkig, nu kan ik weer even vooruit, dacht ik. Totdat ik vandaag de bestuurderstoel ging vervangen door eentje van de sloop. Er viel ineens een aap uit de mouw, namelijk het onderhoudsboekje dat ontbrak viel uit de stoel. En tot mijn grote schok kwam ik erachter dat de stand op 31-07-2009 al op 185.385 stond. Wat nu? Ik heb nu zo’n 6000 km gereden met de auto en de auto heeft zeer waarschijnlijk een tijd stilgestaan (veel oxide op allerlei contacten gehad). Met een beetje giswerk kom ik op een actuele tellerstand van zo’n 200.000 (en geen 161.000)..
    Nu zit ik met de volgende vragen, hoe veel km kan deze benzinemotor (zie signature) mee normaliter? En wat was deze auto eigenlijk waard in mei (55 KW benzinemotor, geen electrische ramen nog spiegels, geen airco en geen licht metalen velgen)? De schokdempers waren toen al op en de achterrubbers ook. En hoe zorg ik nu dat km-stand weer gaat kloppen? Of wat kan ik nu nog verder doen?
    Ik kan proberen om de verkoper de auto terug te laten kopen, maar ik heb inmiddels al zo’n E670,- door de garage eraan laten verspijkeren (los van het onderhoud wat ik er zelf al aan heb gedaan en wat slooponderdelen). Wat is wijsheid?

    #17948337

    Als je netjes de beurtjes doet kan hij nog 100.000 km mee.
    Als je er al zoveel geld in hebt gestoken zou ik hem mooi houden, je kan er als nog veel plezier van hebben.

    Wel erg van dat autobedrijf, zoiets doe je niet.
    En als je het doet, pak het boekje er dan uit, :thumb

    Maar goed, lekker mee door rijden als hij goed is!

    #17948338

    Ik zou gewoon teruggaan en het boekje laten zien en dan een deel terugeisen ook al is het moeilijk, gewoon doen hier heb ik echt een hekel aan dat zulke handelaren de boel belazeren zonde.

    Sent from my GT-I9100

    #17948339

    Ja idd wel ff terug gaan verhaal halen!

    #17948340

    het is niet verboden he om de km stand terug te draaien.
    dus je hebt weinig kans, ook al blijft het naaierij.
    was laatst wel in het nieuws dat het (volgens mij) vanaf volgend jaar wel strafbaar is.
    maar je kan hem eventueel wel op de stand zetten waar hij op hoort.
    ik had laats mijn dash er uit om lampjes te vervangen, toen kon ik ook zo de wieltjes bij draaien, niet dat ik er beter op word, of dat de auto er voor mij er op vooruit gaat, heb dit dus ook niet gedaan, maar heb wel gezien dat het niet moeilijk is.
    en zo zijn er wel meer manieren denk ik.

    enige waar jij je nu ff druk om moet maken is wanneer de distributie riem is vervangen.
    aan de stand op het stickertje kun je waarschijnlijk nog maar weinig van op aan namelijk, dus hopelijk heb je er ook een datum bij staan ;)

    #17948341

    Kan ook zijn dat de garagehouder bij inkoop de boekjes niet had en dat de km al eerder terug is gedraaid ik zou toch een poging waging nee heb je ja kan je krijgen en gewoon aandringen

    Sent from my GT-I9100

    #17948342

    En wat betreft de KM-stand: stel dat ik wat geld terug krijg van de verkoper, is de auto dan verder voor mij onverkoopbaar geworden vanwege de NAP? Kan je je KM-stand nog vooruitdraaien ofzo of hoe je dit eigenlijk officieel? Wat betreft de distributieriem, deze is zgan (tekst erop is nog duidelijk te lezen).

    #17948343

    Als dit allemaal mondeling gegaan is geef ik je weinig kans, dan is het jouw woord tegen de zijne. Welke km stand staat er op het keuringsrapport? als dat de 154000 is dan zou ik je niet zo’n zorgen maken bij eventuele verkoop. NAP klinkt heel leuk bij aanschaf dealer, particulier zit deze er vaak niet bij en zegt mij vrij weinig. Ik doe veel zelf, maar ik registreer dus niets bij NAP.
    Ik zou wel even hem confronteren en kijken of hij je tegemoet wil komen! Dat je bij distributieriem nog de letters kan lezen zegt niet zoveel, aangezien er een kap omheen zat. Bij de mijne zag je dit na 80.000 km ook nog heel goed, terwijl de vervangtermijn 60.000 is. We kun je voelen of er nog veel spanning opzit. Staat er niets over in het boekje?

    #17948344

    km stand zegt niks

    #17948345

    km stand zegt idd niet veel.de mijne had 130.000km op de teller.maar wel een lekke koppakking.
    Maar mensen die niet veel of niks geen verstand van auto´s hebben hangen nogal vaak vast aan de km stand.
    Ik zou hem toch confronteren met de km stand.ik zou proberen een deel van je reperaties vergoed te krijgen.als je niks doet,heb je ook niks.
    ik heb hetzelfde gehad met een vectra a V6 had 153.000 op de teller.maar stond met 260.000 op de NAP.
    Heb hem geconfronteerd met het NAP km stand en kreeg een deel terug.

    #17948346

    Dat mensen dat doen tellers terug draaien :swear

    #17948347

    Kilometers zeggen inderdaad niets, het gaat om het onderhoud. En dan kunnen deze blokjes gewoon een half miljoen kilometers maken! Maar hoe dan ook, gewoon teruggaan en eens even flink stennis schoppen!

    #17948348

    @astraTD wrote:

    Dat mensen dat doen tellers terug draaien :swear

    Hehe, jij hebt een paar mooie standen staan! Maar diesel natuurlijk. Heeft een diesel nu eigenlijk dezelfde carrosserie als eentje met benzinemotor? Oftewel: kan een carrosserie met benzinemotor ook die 460.000km aan (los van de motor natuurlijk)?

    #17948349

    Jahoor, de carrosserie is precies hetzelfde op technische onderdelen na.

    #17948350

    Als je een contract hebt getekend, staat de km stand dan niet op het contract vermeld?
    Zoja, kan je hier natuurlijk wel je geld voor terug eisen maar het geld dat je er zelf in hebt
    gestoken ben je dan zoiso kwijt..

    Als de wagen verder gewoon goed rijd zou ik hem houden,
    want zeg nu zelf als de wagen €1250 gekost heeft en je hebt er zelf al €670 in gestoken
    is het de moeite niet meer om die 1250 euro terug te eisen. Dan ben je alsnog 670 kwijt..
    En je zit zonder wagen ;)

    Groetjes.

    #17948351

    Ik besef mij trouwens net, dat als ik het goed begrijp, deze auto vanaf volgende jaar niet meer door de APK komt, vanwege de NAP-registratie? Err, toch wel een probleem……

    #17948352

    Nee, volgens mij beginnen ze dan gewoon overnieuw met de registratie, zeg maar.
    Dus fouten in het verleden zal niet uitmaken. Mijn teller is zeer waarschijnlijk ook teruggedraaid, gezien de motorschade die aanwezig was bij de relatief lage kilometerstand. Heb daar nu bij de apk ook geen probleem, zal in de toekomst ook niet zo zijn.

    #17948353

    Allereerst: balen dat je bent opgelicht.
    Twee: als NAP al zegt dat de kilometerstand niet kan kloppen, geloof dan de verkoper ook direct niet meer op zijn woord als hij zegt dat de stand wel klopt, want of hij weet het niet, of hij weet wel dat het niet klopt omdat hij zelf de stand heeft gewijzigd.
    Autohandelaren zijn per definitie oplichters, tenzij het tegendeel bewezen is.

    #17948354

    indd beetje jetcars streken :puke
    maar heb verschillende opels gehad boven de 300xxx die nog ecth lekker reden
    staat van onderhoud is belangrijker maar als die slecht was had je hem niet gekocht?
    ik had zeker geprobeerd wat terug te krijgen bij deze garage
    ze ruilen vaak zomaar een auto in en met een (kleine ) winst marge waar ze gek op zijn wordt hij weer doorverkocht dus verwacht er niet teveel van
    een fijne opel is een fijne opel 100xxx of 300xxx

    #17948355

    ik denk dat je carosserie nog wel hard is gezien het bouwjaar
    blokje kan bij goed onderhoud ruim 3 ton mee
    op gegeven moment gaat ie meer olie verbruiken en word langzamer
    maar ook dan zal hij je nog niet in de steek laten
    slim is dan een ander kopje met een lage km stand te vinden op de sloop
    en die monteren
    de x16szr is een zeer betrouwbaar blokje :thumb
    ik zeg houden

    Gr. Mario

    #17948356

    Als je twijfelt over NAP en apk volgend jaar, moet je gewoon de RDW even bellen. Zou natuurlijk raar zijn als je een auto koopt met nap je een probleem hebt en zonder niet! Dan zou je de NAP gewoon weg kunnen laten. Maak je geen zorgen, iedere dag worden er auto’s verkocht waarvan de km’s niet kloppen, kan me niet voorstellen dat kopers een probleem hebben, terwijl de handelaren bewust de standen terugdraaien. Maar even bellen kan je veel zorgen aan kop schelen!

    #17948357

    @trashmetal wrote:

    de x16szr is een zeer betrouwbaar blokje :thumb
    ik zeg houden

    Gr. Mario

    SIG:
    Was 1.6i 8v X16SZ 71pk
    Nu 1.6i 16v X16XE Mantzel ???pk

    De X16SZ is iets minder betrouwbaar? :-)

    #17948358

    de x16sz en de x16szr zijn het zelfde alleen andere ecu
    de sz heeft 71 pk en de szr 75
    mn oude blokje liep op zich nog prima en heeft nog maar 157dkm(echt)nap
    als je iets terug leest zie je dat ik hiervoor 2 liter modellen heb gehad
    dan gaat die 71 paardjes snel vervelen, hoe fit ze ook nog zijn ;)
    hoop nu op het dubbele king:

    Gr. Mario

    #17948359

    geld terug eisen. gewoon met een paar man heen gaan en je poot stijf houden.
    ga niet lopen dreigen, en alleen jij moet het woord doen.
    als hij ook zijn poot stijf houdt kunnen je maten zich ermee bemoeien :jerry

    en je kan gerust je astra houden hoor. zolang die geen olie lekt of verbruikt kan die nog jaren mee

    #17948360

    @touro_louco wrote:

    @astraTD wrote:

    Dat mensen dat doen tellers terug draaien :swear

    Hehe, jij hebt een paar mooie standen staan! Maar diesel natuurlijk. Heeft een diesel nu eigenlijk dezelfde carrosserie als eentje met benzinemotor? Oftewel: kan een carrosserie met benzinemotor ook die 460.000km aan (los van de motor natuurlijk)?

    Zoals Mr.F al zei carrosserie is het zelfde tussen de benzine en diesel.
    Hier op het forum rijd ook een astra F 1.6i met 470.000km op de klok.

    Tellers worden inderdaad flink terug gedraaid. Zo heb ik zelf al gezien, 3jaar geleden stond er een knappen tds tekoop in Maastricht van 97 met 330.000km op de klok ben zelfs nog gaan kijken en was dag later al verkocht door nieuwe eigenaar:swear Maar toen paar weken erna was ik wat aan het snuffelen op marktplaats terwijl ik al was voorzien van mijn eige tdsje stond die knappe tds weer tekoop wat toen 330.000km had gelopen.
    Hij stond nu bij een bedrijf tekoop aan geboden met niet schrikken 240.000km!!! 90.000km terug gedraait :swear :fy1

    Ben toen nog langs het bedrijf geweest en vertelt dat ik toen paar weken geleden ook wel interesse had in de astra, maar had toen nog 330.000km gelopen, en nu op ineens 240.000km?
    Beste meneer keek me toen beetje raar aan vertelde wat ik eigenlijk kwam doen, en dat hij nergens vanaf wist van de kmstand.
    Beetje gevloek dat het een schande was hoe ze mensen oplichten ben ik gegaan.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 111)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.