Open Lucht Filters

Forumindex Forums Modellen Corsa Open Lucht Filters

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17237180

    Hoi Allemaal.

    Wie heeft er hier ervaring met Open Lucht Filters? Ik heb gehoord dat hierdoor de motor beter ademt en dat hij iets meer Pk’s geeft. IS hier ook een How To voor en ook eventueel welke soort filter, of merk ik het beste kan kopen? Oh ja… mijn auto is de Opel Corsa B uit 1995 1.4i

    Bij voorbaat dank voor jullie info.

    #17873549

    Motor ademt inderdaad beter, maar meer pk’s krijg je er niet door ;)
    Bij m’n X14XE (Corsa B Sport 1.4i) heb ik gewoon een inlegfilter erin gegooit, werkt ook prima. Is een sportluchtfilter van FK.

    #17873550

    gewoon je orginele filter houden!

    een powerfilter geeft alleen meer geluid en je verliest pk’s door de warme lucht die je aanzuigd van de motor!

    #17873551

    Een open luchtfilter zuigt gewoon koele lucht aan als je er een buis naar toe legt.

    Ik heb een K&N-filter (zo’n conische) op m’n X18XE1 en de motor loopt er wat rustiger door. Niet meer pk’s ofzo, maar een rustigere loop en iets gretiger om in toeren te stijgen.
    How-to…bij de betere merken zit er een beschrijving van de montage bij.

    #17873552

    ik had een cold air intake, maar ik ga de orginele boks weer terug plaatsen, met een sport filter en grotere aanzuigbuis.

    #17873553

    @TechNAB76 wrote:

    Hoi Allemaal.

    Wie heeft er hier ervaring met Open Lucht Filters? Ik heb gehoord dat hierdoor de motor beter ademt en dat hij iets meer Pk’s geeft. IS hier ook een How To voor en ook eventueel welke soort filter, of merk ik het beste kan kopen? Oh ja… mijn auto is de Opel Corsa B uit 1995 1.4i

    Bij voorbaat dank voor jullie info.

    Nee, een Open Lucht Filter (aka sportfilter) is vette onzin voor een normale motor.
    Ik heb het hele verhaal al een paar keer eerder uitgelegd hier op het forum, maar het komt er op neer dat als je alle factoren mee weegt, je niks extra krijgt en eventueel nog vermogen er op verliest.
    Het enige wat je wel krijgt, is geluid. En dat moet dan ook het enige zijn waar je zo’n ding voor wil hebben.
    Voor de performance kan je beter ergens anders gaan zoeken.

    Anyway, wat merk betreft: K&N is de groot heerser in de kelkvormige filters. Op een goede tweede plaatst staat Raid-HP.
    Er is wel beter, maar dat kost je meteen het dubbele van een K&N (denk aan een BMC Carbon Dynamic Airfilter, met prijskaartjes van minimaal 175 euro)

    #17873554

    Super bedankt allemaal voor de informatie. Sja… zo zie je maar weer dat die gegevens die fabrikanten vertellen niet waar kunnen zijn. Erg erg jammer. Ik dacht echt dat je met een grotere lucht happer ook een beter resultaat zou krijgen. ’t komt er dus eigenlijk op neer, bij een Corsa zoals de mijne dan, dat het meer een cosmetische item is.

    #17873555

    @TechNAB76 wrote:

    Super bedankt allemaal voor de informatie. Sja… zo zie je maar weer dat die gegevens die fabrikanten vertellen niet waar kunnen zijn. Erg erg jammer. Ik dacht echt dat je met een grotere lucht happer ook een beter resultaat zou krijgen. ’t komt er dus eigenlijk op neer, bij een Corsa zoals de mijne dan, dat het meer een cosmetische item is.

    Audiovisueel item :P ja :P

    Maar bekijk het zo. Als je een trechter op een pijp zet, is het tuitje van de trechter de beperkende factor.
    Zelfde met een filter. Grotere bak (filter) er op maakt het tuitje (het verdere traject incl inlaatpoort in de kop van de motor) niet groter.

    #17873556

    @McKaamos wrote:

    Nee, een Open Lucht Filter (aka sportfilter) is vette onzin voor een normale motor.)

    Sportuchtfilter daarvallen ook de paneelfilters en complete systemen, zoals Green Twister, Dbilas Flowmaster onder!!
    Je generaliseert het nu wel heel erg richting de Kelken / Conus systemen, vind ik. :hmmz

    @McKaamos wrote:

    Anyway, wat merk betreft: K&N is de groot heerser in de kelkvormige filters. Op een goede tweede plaatst staat Raid-HP.

    Ik zou zeggen Green filters is ook een hele grote.

    @McKaamos wrote:

    Er is wel beter, maar dat kost je meteen het dubbele van een K&N (denk aan een BMC Carbon Dynamic Airfilter, met prijskaartjes van minimaal 175 euro)

    Dat klopt, denk ook aan Dbilas Flowmaster sets.

    Maar er zijn ook universele alternatieven daarop, en die zijn een stuk vriendelijker geprijsd:
    http://www.txautosport.co.uk/carbon-fibre-cold-air-induction-kit-94-p.asp
    carbon-fibre-cold-air-induction-kit-[4]-94-p.jpg
    Als er mensen zijn die interesse hebben, dan kunnen we wel korting regelen bij TX Autosport.

    #17873557

    schijnt dat een auto er ook wel wat meer dorst van krijgt.. tenminste dat heb ik mij wel eens laten vertellen.

    #17873558

    ja logisch je jaagt hem hoger in de toeren om dat open filter geluidje te horen….. ;)

    #17873559

    @McKaamos wrote:

    je niks extra krijgt en eventueel nog vermogen er op verliest.
    Het enige wat je wel krijgt, is geluid. En dat moet dan ook het enige zijn waar je zo’n ding voor wil hebben.
    Voor de performance kan je beter ergens anders gaan zoeken.

    euhm dit is echt niet waar bij me corsa a c14se maakte een opel luchtfilter zelfs heel veel uit aangezien deze origineel ook maar door een gatje van 4 cm doorsnee zijn lucht moet halen.
    en met de opel luchtfilter had ie een gat van 6-7 cm en hij kreeg koude lucht hadk wel voorgezorgd
    maar uiteindelijk ging hij hierdoor toch een stuk beter lopen hoor

    #17873560

    dat ie beter gaat lopen zit meestal tussen de oren,

    kelk werkt pas als ie compleet is afgeschermd van de warme motorruimte

    #17873561

    Amen :jerry

    #17873562

    Mijn blok verbruikt inderdaad iets meer (paar tiende liter per 100 km).
    Blok loopt veel rustiger (niet tussen de oren ;) ), het is echt duidelijk te horen en zien. Stationair staat de wagen niet meer te schudden en te pruttelen en klimmen in toeren gaat veel vloeiender. Was eerst met horten en stoten.

    Wie het niet gelooft, die mag komen luisteren en dan het originele spul terugbouwen en weer luisteren. Warme lucht…ja, er zal iets van warme lucht worden aangezogen, maar het merendeel is koel omdat er genoeg buizen naar toe liggen. Standaard zit er bij K&M 1 buis bij. Heb er nog twee liggen en het filter naar een andere plek gezet, zo ver mogelijk weg bij het blok en uitlaat.

    #17873563

    @RISL wrote:

    Mijn blok verbruikt inderdaad iets meer (paar tiende liter per 100 km).
    Blok loopt veel rustiger (niet tussen de oren ;) ), het is echt duidelijk te horen en zien. Stationair staat de wagen niet meer te schudden en te pruttelen en klimmen in toeren gaat veel vloeiender. Was eerst met horten en stoten.

    Wie het niet gelooft, die mag komen luisteren en dan het originele spul terugbouwen en weer luisteren. Warme lucht…ja, er zal iets van warme lucht worden aangezogen, maar het merendeel is koel omdat er genoeg buizen naar toe liggen. Standaard zit er bij K&M 1 buis bij. Heb er nog twee liggen en het filter naar een andere plek gezet, zo ver mogelijk weg bij het blok en uitlaat.

    lijkt me sterk dat het horten en stoten door je filter komt anders zouden immers alle x18xe’s dat doen
    en dat is zeker niet het geval
    vriend van me heeft ook een x18xe in vectra b uit bj 2000 meer dan 3 ton voor zn ballen
    poeppie origineel, en kan bij stationair een euro op zn kleppendeksel leggen zonder dat ie dr af valt
    bovendien kun je de x18xe niet vergelijken met een x14xe of x16xe
    anders dan de motorcode doet vermoeden lijken ze absoluut niet op elkaar
    en het open filter werkt dus bij jou wel omdat een 1.8 of 2.0 grotere poorten heeft en dus meer kan verwerken

    Mvg Mario

    #17873564

    ik heb er ooit 1 op mijn c20xe gehad. NOOIT MEER

    paar problemen:

    schokken.
    uitvallen tijdens schakelen
    loom optrekken
    echt een ramp, alles terug gezet naar origineel: weg problemen
    accu had ik btw losgehad om de zaak te resetten.

    op een c18xe heb ik er ook 1 gehad, geen problemen. super geluid. maar niet sneller ofzo

    #17873565

    @Oenatje wrote:

    ik heb er ooit 1 op mijn c20xe gehad. NOOIT MEER

    paar problemen:

    schokken.
    uitvallen tijdens schakelen
    loom optrekken
    echt een ramp, alles terug gezet naar origineel: weg problemen
    accu had ik btw losgehad om de zaak te resetten.

    op een c18xe heb ik er ook 1 gehad, geen problemen. super geluid. maar niet sneller ofzo

    En de verdere setup origineel?
    Ik had een c20xe met k&n 57i kit, m-tech sfi vervanger, spaghetti spruitstuk in een astra gsi
    en dat ging als de brandweer :D de wielbakken ook :???:

    het beste is gewoon bij ongetunede motor origineel filtertje te houden of hoogstens een ander inlegfilter :thumb

    #17873566

    jep helemaal origineel

    #17873567

    @ trashmetal

    Een X18XE1 is compleet anders dan een X18XE. Dus lees even goed voordat je het één en ander post, je comment is nu vrij offtopic.

    Het maakt mij niet uit waardoor het komt, het is nu opgelost met een openluchtfilter en dat bevalt prima. En nog een lekker geluidje ook.

    #17873568

    #17873569

    Even meer uitleg dan:

    Een openluchtfilter heeft minder last van tegendruk en omdat mijn cilinderkop kapot is, heb ik dat nodig. Een open luchtfilter is een stuk goedkoper dan een nieuwe kop. Daarnaast kan ik dat filter nog gebruiken als ik over een tijdje die V6 ga inbouwen (die inmiddels ook open ligt voor revisie). Met die nieuwe cilinderkop kan ik dan niks meer.

    #17873570

    Fijn dat je overtuigt bent ;)

    Een open luchtfilter kan dus bij een moeilijk lopende motor wel voor een rustigere loop zorgen.
    Geen pk’s of koppel extra inderdaad, ook al wordt dat wel beloofd. Zou zeggen….plaats ‘m, verhuis naar de VS en daag K&N voor de rechtbank omdat ze hun belofte niet nakomen ;) :thumb

    #17873548

    Ach meten is weten, maar ik kan je zeggen dat je daad werkelijk vermogen / koppel wint met andere filters.

    Heb er diverse getest op mijn x16xe op de rollenbank (zelfde dag, zelfde rijder, zelfde omstandigheden) en dan zag je wel iets verschil.

    #17873546

    @TechNAB76 wrote:

    Hoi Allemaal.

    Wie heeft er hier ervaring met Open Lucht Filters? Ik heb gehoord dat hierdoor de motor beter ademt en dat hij iets meer Pk’s geeft. IS hier ook een How To voor en ook eventueel welke soort filter, of merk ik het beste kan kopen? Oh ja… mijn auto is de Opel Corsa B uit 1995 1.4i

    Bij voorbaat dank voor jullie info.

    Wat voor een 14i is het eigenlijk?

    Als het een 14XE = 16V motor dan heeft een filter niet veel nut. Een Powerbox van Manzel echter wel. Dan win je werkelijk meer PK’s.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.