Opel vectra-b 1.8 1998 probleem HELP!

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Opel vectra-b 1.8 1998 probleem HELP!

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur

Goeiemiddag,

Ik heb een opel vectra uit 1998 met een probleem. Wanneer ik wil doortrekken tot het einde van me toeren stopr hij bij 5000 toeren. Ik weet egt niet wat er aan de hand is en weet ook niet wat ik moet doen. hij doet het in elke versnelling. en ik heb gekeken of het normaal is maar normaal hoort hij gewoon tot 6000+ toeren te gaan. Zou iemand me AUB kunnen helpen!!! :wors

Uhh je ben zeker iemand met net een rijbewijs. Want sorry dat ik het zeg vind het best een domme reactie, Met een 16 jaar oude auto. is tot 6000 toeren proberen wel wat gek. Als je een ding in matige conditie van MP heb geplukt en de motor wa minder is. Valt het nog mee. En dan nog. Boven de 4000 Toeren haal je buiten een hoop herrie er weinig profijt uit. Heb hier een nette vectra sport edition. Van de B. En ben ook een aardige toeren trapper. Maar bij de vectra vind ik meer dan 4000 Toeren toch niet nodig.

eerste post een vraag doet het ook altijd goed.

doe je dat in het cafe ook ?

6000 rpm is op zich niet erg hoor en ik lees ook nergens dat ie dat met z’n auto doet, wel dat dat zou moeten kunnen. En dat kan inderdaad: Ik trek ‘m af en toe ook even helemaal door (als ie goed warm is). ’t Is nota bene een 16-klepper. Als iets hoogtoerig rijdt is het wel een 16 klepper… ’n Auto constant ondertoeren te laten draaien en ‘m nooit eens door te trekken is kwalijker voor ’t rijgedrag.

Anyway. afkappen bij 5000 toeren wijst dus ergens op een begrenzing van het systeem. Kijk even of je foutcodes kan uitlezen en/of foutmeldingen op je dashboard krijgt. Waarom ie z’n toeren begrenst kan aan verschillende dingen liggen (bij defecte krukas- en nokkenassensor kapt ie ‘m bijvoorbeeld ook af rond de 4500-5000 toeren).

@theunm wrote:

eerste post een vraag doet het ook altijd goed.

doe je dat in het cafe ook ?

Meestal bestel ik gewoon een pils (of iets anders). :jerry

@ fernando93: waarom zou dat slecht zijn???

Mijn “matige van MP geplukte diesel uit 1999 met goed 300.000km op de 2e dag dat ik m had, mechanische gekieteld van 67pk naar 100pk, van 132nm naar 191,5nm.
    Dat heb ik niet gedaan om rustig te rijden.
    30.000km verder nog steeds geen centje pijn, geen olie verbruik, geen verdere rare dingen.

Vectra-b v6 gekocht met 232.000km op de klok.
    Paar dagen na aanschaf naar duitsland geweest, en m zeker 200km lang op topsnelheid gereden.

on-topic.

Niet meer als 5000 toeren is meestal de nokkenas sensor.
    Deze vervangen voor een originele met zelfde (vierkante)stekker

Willem

Verstuurt vanaf een trage Samsung Gio met Tapatalk

Gezond lijkt het mij in ieder geval niet in lagere versnellingen dan. Nu maakt de Vectra minder toeren dan bijvoorbeeld de Corsa van me of de vorige Lancia Lybra. Maar als ik de Corsa op 4500 Toeren heb lijkt het wel een vliegtuig. En haal met de vectra hier denk haast die toeren ook niet. Tik misschien 4000 toeren net aan bij de 150-160. En een diesel en benzine verschilt nogal ;)

Ik heb relatief kort mijn rijbewijs (schijnt ineens relevant te zijn hier), maar ik geef al mijn 70 bejaarde paarden ook wel eens een schop tegen hun hol.
    Dan heb je nog een beetje het gevoel dat je snel optrekt. Het zal ongetwijfeld niet heel goed zijn voor een wat oudere motor, maar boys will be boys dus moet het goed kabaal kunnen maken.
    Dus niet zo onaardig doen tegen de TS hoor. Ook al stelt ie zich blijkbaar niet vpot

Wat kunnen mensen toch onzin verkopen, 16v heeft vaak zijn max vermogen boven de 4000rpm.. waarom zou je die niet allemaal mogen aanspreken, mijn 16je krijgt al 5 jaar op zn klote,gewoon laten janken, en geen centje pijn, en een forum is ervoor om vragen te stellen of dingen op te zoeken,of iemand zich nu wel of niet voorsteld,ieder zn ding

Verstuurd vanaf mijn Q10 met Tapatalk

Dan zal het wel. Al zie hoor ik maar weinig wagens met 6000 toeren over de weg scheuren. Al heeft dat misschien ook wel te maken met de hoge benzine prijs haha. Maar misschien licht het bij de corsa wel aan men kleine motor maar kleine 1.2. Maar ik zie het nut er in ieder geval niet van in. Buiten een hoop geluid. En benzine weg gooien. Zolang ik bij het stoplicht lekker snel weg ben tegen over de rest is het goed. Had vandaag nog ff in zijn 2 de corsa tot 70 door gehaald. Maar hou het wel tot bij de 50.

Dank jullie wel ja ik heb net me rijbewijs en weet drm niet zo goed wat ik moet doen. Maar ik ga hem even een keer uitlezen en kijken wat der uit komt. maar ik wil niet teveel investeren in die auto. maar als het niet te duur is dan ga ik het wel vervangen. dankjewel !!

Groetjes Antonio

als je het flink duur is en inderdaad geen problemen geeft zo laten inderdaad. Zolang die maar de 160 haalt. Zit je in NL wel op de max zonder je rijbewijs te verliezen haha. Heb de mijne ook pas een half jaar. @ Wim 6000 toeren is toch de max van de vectra 1.6 zover ik weet te minste dus dan lijkt het mij niet zo gek dat ze hem op 5000 hebben beveiligd mogelijk. Al ben ik wel is een keer met een auto tot 6500 gegaan. Die steeg echt op haha.

Trek wel eens door tot de 6000 toeren. Als de motor warm is natuurlijk. Even op een korte invoegstrook bijvoorbeeld ( Duitsland)

Moet mijn motor tegen kunnen.

Is niet zo dat ik dat elke keer doe.

6000 tpm is het max continu toerental. Een motor kan kort 7000 ook wel overleven, maar dat moet je niet expres gaan doen. De meeste zullen het niet eens kunnen halen door een begrenzer gelukkig

De Vectra kan het aan de Omega ook, maar dat hij bij 5 stopt is niet goed, dat zou dan zoals de heren die er verstand van hebben wel een sensor kapot zijn, maar ik vind dat je die oude beestjes niet meer zo op hun donder moet geven.

Zorg wel dat je eerste nieuwe olie, luchtfilter, bougies er in zet zodat hij een goede smering krijgt dan is het iets minder slecht. Mijn 16je komt ook bij 4 a 4500 toeren gewoon elke invoegstrook op. Oude Omega is ook van iemand geweest die hem elke keer maar vol in zijn toeren jaagde en het resultaat is een motor die olieverbruikt en een bak die boven de 4 duizend toeren niet meer zonder kraken nar zijn 2 kan.

@gose91 wrote:

6000 tpm is het max continu toerental. Een motor kan kort 7000 ook wel overleven, maar dat moet je niet expres gaan doen. De meeste zullen het niet eens kunnen halen door een begrenzer gelukkig

Simpel zat.

X18XE:
    Max motor toerental continu:
    6600tpm
    Kortstondig:
    Als constant ivm begrenzing

Willem

@remutr wrote:

De Vectra kan het aan de Omega ook, maar dat hij bij 5 stopt is niet goed, dat zou dan zoals de heren die er verstand van hebben wel een sensor kapot zijn, maar ik vind dat je die oude beestjes niet meer zo op hun donder moet geven.

Zorg wel dat je eerste nieuwe olie, luchtfilter, bougies er in zet zodat hij een goede smering krijgt dan is het iets minder slecht. Mijn 16je komt ook bij 4 a 4500 toeren gewoon elke invoegstrook op. Oude Omega is ook van iemand geweest die hem elke keer maar vol in zijn toeren jaagde en het resultaat is een motor die olieverbruikt en een bak die boven de 4 duizend toeren niet meer zonder kraken nar zijn 2 kan.

dat bedoel ik. Die ervaring heb ik van een kennis ook. Die kon zijn GSI Om de 2000+- een liter olie er door geven. Ding reed verder goed. Heel weinig aan gehad. Maar olie luste die wel door het door trekken. Vandaar dat ik het wel tot 4500. Genoeg vind. Als je een nieuwe auto heb dan snap ik het. Maar een wagen van 14 tot 16 jaar oud. Is dier 4a5 idd zat. En dan kom je toch al met gemak de rest voorbij.

Ja klopt, Het eerste wat ik ga doen is even een nieuwe olie, luchtfilter en bougies vervangen. En dan kijken wat die doet. Ik vind het raar want als je je op youtube naar https://www.youtube.com/watch?v=LgBRNy8A5Ng” onclick=”window.open(this.href);return false; kijkt. dan zie je dat hij gewoon tot de rode lijntjes ken. maar die van mij stopt al voor dat die bij 5000 toeren is. Maar zoals jullie al zeggen moet je niet teveel verwachten van oude moddelen. ik moet binnekort na duitsland en wil niet 130 constant moeten rijden hahah.

Groetjes Antonio

130 lukt toch wel ? Dan zit die nog niet op de 4000. Teminste bij de 1600 van hier. dacht 3500+- of zo

Als een auto 115pk heeft wil ik die vol kunnen benutten, hoe oud deze ook is.

Zelfs mijn 28jaar oude ascona met originele nog nooit opgeknapte motor ziet regelmatig het rode vlak, alleen maar om de motor wakker en in gorde staat te houden.

In duitsland rijd ik hiermee ook hele stukken voluit.

Willem

Dat doortrekken zou ik nou juist niet met een (helemaal) nieuwe auto doen. Even inrijden kan dan geen kwaad en is nog aan te bevelen ook.

Als je ‘m inderdaad met koude motor al op z’n flikker geeft, dan is het natuurlijk vragen om problemen… Een goed warm gereden blokje kun je rustig doortrekken. Enige dat verder nog van belang is of je het moet doen of niet is de aandacht die je aan onderhoud besteed. Gooi je er nooit nieuwe olie in, vervang je het filter nooit, dan zou ik dat inderdaad ook niet doen. Bij gewoon regulier onderhoud kun je ook rustig vragen wat het motortje kan leveren. Sterker nog: dan loopt ie vaak nog een stuk soepeler dan ervoor. ‘m Nooit boven de 4000 rpm trekken is geen garantie dat ie geen olie gaat trekken/lekken. Net zoals met remmen: trap dat pedaal eens een keer GOED in. Scheelt weer een set kromme schijven… ;)

Mijn 3.0 V6 doet het er niet minder om, Niet Verrot getrapt, maar wel GOED Vlot ingereden, heeft in de eerste 1000km zelfs de 6000 toeren al gezien.

met 1500km achter de kiezen op zijn Klote gegeven bij de Oosterburen.
    Resultaat, een heerlijk losse V6 motor met een Knap vermogen, zeker voor een Bijzonder tamme uitvoering van deze 3.0 V6 motoren.
    Y30SE: Laag Compressie 3.0 V6 motor, met Tamme nokkenassen.
    Deze heeft alles in Middellaag, en Middelhoog toerengebied, Deze leeft echt tussen de 2500 en 5500 toeren.
    De Europese Hoogcompressie V6 motoren leven tussen de 3500 en 6700 toeren.

Specs:
    Vermogen: 205 Wiel pk’s bij 5590 tpm (voor de X30XE is dat 211 krukas pk’s bij 6200 toeren)
    Koppel: 285Nm tussen de 2500 en 5500 tpm (voor de X30XE is dat 270Nm bij 3600 toeren)

Met Inrijden moet je m niet VOL belasten, zeker niet de eerste Kilometer, maar Vlot inrijden kan geen kwaad.
    De eerste 500km zeker niet boven de 4500 toeren geweest, daarna langzaam steeds meer op zijn Donder gegeven.

Onderhoud.
    Mijn Auto’s krijgen zowiezo goed onderhoud:
    De Corsa Turbo Diesel word iedere 15000km voorzien van Ververst met Vers Filter en Valvoline 10W40 Olie (Deze diesel is in een Prima staat voor zijn Kilometers.
    318.000+ km, Olieverbruik Nihil, Motor is al een 30.000km opgevoerd van 67pk naar 100pk, maar geeft nog steeds geen Krimp (Rag m niet af, maar het is wel zo lekker om goed mee te kunnen rijden.

De Vectra Krijgt ieder jaar Verse Valvoline 5w40 Synpower, en een Nieuw inleg Filtertje, deze rijdt zo’n 8000km pj.

De Ascona Word iedere 10.000km of jaar (* wat het eerst komt) Voorzien van Versie 10w40 olie van Valovline inclusief nieuw Blikkie.

Ook op Overigen zaken als Filters en Dergelijke word zeker niet Bespaard.
    Remmen moeten ook gewoon GOED zijn, Gebruik daarvoor al jaren de Combi. Bosch Remschijven en TRW Remblokken.

=========================================================================================================================

Dat de Motor niet boven de 5000 toeren (lees 4500 toeren) komt heeft verder niks met de Olie te maken, Dit is een Storing in het management.

> Vraag: Brand er een Geel lampje met een Motorblokje erin bij:
    – Contact aan???
    – Als de Motor draait??

Willem

Oke welke olie ken ik het beste nemen voor mijn opel vectra-b 1.8 16v? Dan ga ik dat gelijk even binnen deze dagen doen!!

Antonio.

Tot hoeveel toeren exact gaat je motor?

4500toeren is namelijk noodloop, en dat is hoogstwaarschijnlijk je nokkenassensor kapot.

Komt vaker voor de de 1800 blokken

hij gaat precies tot ongeveer 4500 tot 5000 en dan moet ik alweer schakelen. hoeveel kosten die nokassen dan ?

Antonio,
    Ze bedoelen de sensor niet de assen zelf.

Voor olie zou ik de jongens van oliewereld.nl ff bellen misschien kunnen die nog een kannetje opsturen voor het weekend. 10 w 40 of 5 w 40 kan beide. (zijn sponsor van dit forum en hebben een scherpe prijs)

Bij de brezan even een oliefilter en ,luchtfilter halen en zou de VOD gebruiken om aan een sensor en bougies te komen en neem daar ook gelijk een ring mee voor de olieaftak bout. Aan het oliefilter wel wat olie smeren voordat je hem er op draait. Bougies kun je er droog in zetten maar het is beter goed kogellagervet er aan te smeren, zorg je ervoor dat ze helemaal niet meer zo makkelijk vast kunnen vreten.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.