Opel Astra G X1.7DTL Distributieriem los gelopen

Forumindex Forums Modellen Astra Opel Astra G X1.7DTL Distributieriem los gelopen

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243573
    Anoniem
    Inactief

    De distributie van de Astra G X1.7DTL is eraf gelopen, vermoedelijk door de spanrol.
    Hierdoor zijn de tuimelaars allemaal gebroken.

    Heeft een X1.7DTL nog meer schade als de riem eraf loopt, of zou het hierbij blijven?

    #17946490
    GSI Racer
    Deelnemer

    de tuimelaars breken doordat de zuigers tegen de kleppen slaan
    je hebt dus kans dat de kleppen krom zijn, maar dit durf ik niet zeker te zeggen omdat de kleppen recht in de kop zitten i.p.v schuin zoals bij een benzine motor

    #17946491
    wim-v6
    Deelnemer

    Normaal zouden ze Recht moeten blijven, Bij onze kadett 1.7D 17DR was dat wel het geval.

    Dat bleek na Controle door Revisie bedrijf, wel waren de Klepgeleiders ruim, na vervangen van deze Startte en reed ze weer als nooit tevoren, en een stuk zuiniger..

    Willem

    #17946492
    GSI Racer
    Deelnemer

    kan het wel zijn dat de kleppen gestuikt zijn Wim?
    heb dit wel eens mee gemaakt, maar weet ff niet meer bij welke auto dat was.

    #17946493
    astraTD
    Deelnemer

    Zelf mee gemaakt met de andere astra dat de riem eraf was gelopen… wisten totaal niet wat aan de hand was zeker 10talle minuten door liggen te starten, toen maar eens gaan voelen onder de kap inderdaad riem eraf.

    Garage nieuwe riem erop en hij liep als een tiet.

    astra F x17DTL dus een vrijloper

    #17946494
    xladage
    Deelnemer

    X17DTL is volgens mij GEEN vrijloper, maar heeft zwakke tuimelaars

    #17946495
    xladage
    Deelnemer

    Als het goed is (vanwege de constructie van de motor) zijn alleen je tuimelaars stuk, met een beetje geluk zijn dit de enige dingen die je hoeft te vervangen.

    #17946496
    astraTD
    Deelnemer

    @xladage wrote:

    X17DTL is volgens mij GEEN vrijloper, maar heeft zwakke tuimelaars

    Raar toen bij de F was er niks kapot.

    Mr.F heeft dan gewoon pech gehad dat de tuimelaars kapot zijn gegaan en toen de riem kapot.

    Nieuwe bovenkop voor 150 200,- rijd zijn astra weer.

    #17946497
    xladage
    Deelnemer

    @astraTD wrote:

    Mr.F heeft dan gewoon pech gehad dat de tuimelaars kapot zijn gegaan en toen de riem kapot.

    Ik denk dat de kapotte riem de oorzaak is geweest, niet de tuimelaars.
    De tuimelaars zijn juist zwak om kromme kleppen te voorkomen.
    Die gaan dus met opzet stuk, om de schade beperkt te houden.

    Hoe minder hard de klap (afhankelijk van belasting, toeren etc) hoe minder schade.
    Misschien heb jij gewoon geluk gehad met het moment waarop de riem stuk ging ;)
    Ook als je geen vrijloop motor hebt én geen zwakke tuimelaars kan je met geluk er zonder schade vanaf komen volgens mij

    #17946498
    GSI Racer
    Deelnemer

    AstraTD, dan hebben jou kleppen misschien net op een gunstig moment gestaan en heb je dus geluk gehad :thumb

    Dan in dit geval gewoon tuimelaars vervangen en karren met die geit

    #17946499
    Anoniem
    Inactief

    Ga ze indd maar vervangen ja.

    Nog een vraagje daarbij: Op mn werk hebben we een een sloop Astra G X16SZR blok over, kan ik de tuimelaartjes daar van pakken?
    M’n vader dacht dat de tuimelaars van de diesel hetzelfde waren als die van mn benzine Astra.

    #17946500
    GSI Racer
    Deelnemer

    ff vergelijken zou ik zeggen.
    of zijn ze alle 8 stuk?

    ik denk dat ze wel hetzelfde zijn. Opel kennende :thumbup

    #17946501
    Anoniem
    Inactief

    Alle 8 liggen ze in stukken:

    Morgen in de pauze de X16SZR maar even open schroeven dan!

    #17946502
    astraTD
    Deelnemer

    Succes Stefan, tenminste nog een diesel wat op de weg blijft :thumb

    Wel kun je de x17DTL van de G chippen van 68pk naar 88pk.
    De x17DTL in de F zelfde blok kun je weer niet chippen.

    #17946503
    GSI Racer
    Deelnemer

    volgens mij zijn dat gewoon dezelfde tuimelaars ja.
    kijk eens of je nog een complete bij elkaar gegraait krijgt en vergelijk die dan ff met een nieuwe :jerry

    maar als je het mij vraagt zijn die allemaal hetzelfde van de oudere 8 kleppers

    #17946504
    xladage
    Deelnemer

    Alle 8 stuk, precies zoals de bedoeling dus ;) Succes!

    #17946505
    Anoniem
    Inactief

    Heb ze van de X16SZR afgehaald, net als de DIS Module, Bougiekabels & Klepdeksel :angel
    Misschien van het weekend eens aan de Astra Diesel verder gaan, even kijken.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.