Opel Astra G olieverbruik

Forumindex Forums Modellen Astra Opel Astra G olieverbruik

  • Dit onderwerp bevat 0 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren geleden door .
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 50)
  • Auteur
    Berichten
  • #18116599

    Misschien dan toch maar eens een compressietest (laten) doen inderdaad.
    Ik zit er ook aan te denken om de vorige eigenaar in verborgen gebreken te stellen aangezien ik er expliciet om vroeg of de auto olie verbruikte.
    Hij vertelde mij toen dat de auto nagenoeg geen olie verbruikt (0.5 liter op 5000km), het lijkt mij sterk dat dit nu ineens zoveel meer is.

    EDIT:

    Even voor de duidelijkheid, carterventilatieslang is het kleine slangetje tussen cilinderkop en kleppendeksel?

    #18116600

    de carterventiatie is de dikke slang links op de kleppendeksel,deze gaat naar de luchtinlaat buis ,waar ook je luchtfilter op zit.
    ik ken de Z16SE niet zo goed maar ik denk dat er ook nog een dunne slang aan de achterkant van de kleppendeksel zit deze gaat naar het gasklephuis.

    is het olie verbruik gekomen na het vervangen van de kleppen seals dan heeft de monteur het niet goed gedaan of, was het daarvoor al zo erg?
    dan weet de eigenaar er vast meer van.

    #18116601

    Dunne slang voor de vacuum zit eveneens aan het kleppendeksel of, aan de zijkant van het nokkenashuis aan de injectiezijde..

    en in zo’n geval kan je beter een Cilinder lektest laten uitvoeren bij een Motoren revisie bedrijf, dan kan je gelijk zien wat de olieverbruik veroorzaakt.

    Een Compressie test zegt in dit geval vrij weinig namelijk.
    Mijn Corsa-A GSi 1.6-8V E16SE(-II) 101pk verbruikte ook 1 liter olie op zo’n 800 a 1200km, en dit verbruik kwam door In de zuiger klemmende olieschraapveren door een eerdere warmloper.
    De Compressie van dit motortje was verder DIK in orde namelijk, zowel koud als warm een goede 13bar op elke cilinder.
    De motor presteerde er ook verder niet minder om

    Willem

    Willem

    #18116589

    Ik heb alleen die dunne slang gecontroleerd die van het kleppendeksel naar de kop loopt, deze was helemaal schoon.
    De (dikkere) slang die van het kleppendeksel naar de luchtinlaatbuis loopt heb ik nog niet gecontroleerd, luchtfilter was wel mooi schoon.

    #18116602

    Gister op advies van Willem maar eens een lekker stukje gereden. Olie op peil gebracht en een rit van 250km gemaakt. Na de rit weer olie gepeild en er is 1 streepje weg. Wat mij opviel was dat het nat was onder de peilstok. Misschien lekt hij olie tijdens het rijden?

    #18116603

    Zweten uit de carterpakking zou kunnen, kijk eens als je m een tijdje laat draaien of r dan druppen olie onder liggen.

    willem

    #18116604

    Gisteravond een tijdje stationair laten lopen en ineens ging het gele motormanagement lampje branden. Op en rond de kleppendeksel is het vrij nat allemaal. Rijden doet ie prima maar dit is niet de bedoeling!

    #18116605

    dat dat lampje gaat branden, is niet vreemd bij de X16SZR hoor.. meestal brand deze betreffende de stationair regeling.

    Vervuiling van de gasklep, en stationairsteller.

    Willem

    #18116606

    Ik zal de auto morgen maar ff laten uitlezen en kijken wat daar uit komt

    #18116607

    Kan je in princiepe zelf met de paperclip methode.

    16 polige stekker onder het kapje onder de handrem
    Pin 5 en 6 met elkaar verbinden.
    Contact aan, en tellen maar

    werkt als volgt:

    voorbeeld code p0456

    Contact aan:
    lampje knippert 10x (=0)
    korte onderbreking
    lampje knippert 4x (=4)
    korte onderbreking
    lampje knippert 5x (=5)
    korte onderbreking
    lampje knippert 6x (=6)

    langere pauze

    Deze code word hierna nog 2x getoond voordat een eventuele volgende code word weergegeven

    Willem

    #18116608

    Dit kan op de Z16SE? Zoja ga ik het zo even proberen!

    #18116609

    Bij mij ontbreekt de 6e pin.

    Vanmiddag ben ik bij de garage geweest en vertelde ik over het olieverbruik. Hij liet hem stationair lopen en gaf daarna flink gas. Er kwam een enorme blauwe walm uit de uitlaat.
    Volgens de garage is de koppakking lek.
    Dit heeft een kostenplaatje van 800 euro omdat de distributieriem dan ook gelijk moet worden vervangen!?

    #18116610

    Die test doe je vaak om te kijken of je zuigerveren gaar zijn.

    #18116611

    Dan zijn dus de zuigerveren vrij gaar want hij rookte behoorlijk.

    #18116612

    Deze test doe je om te kijken of de kleprubbers gaar zijn.
    Dat komt doordat er bij stationair meer vacuum heerst, word de Olie door de kleprubbers naar binnen gezogen.

    Van versleten Zuigersveren krijg je juist rook bij Flinke motorbelasting.
    Dit ivm er een hoger Carterdruk heerst word en in de cilinders welke niet belast worden op dat moment door de carterduk voorzien worden van motorolie door de overdruk in het oliecarter.

    als de Koppakking lek zou zijn dan zou je Heel veel Carterdruk moeten hebben..

    bij mijn Corsa-A 1.6i 8V 101pk E16SE GSi waren de Olieschraapveren vast komen te zitten in de zuigers door een Flinke warmloper bij de vorige eigenaar.
    er is toen een Revisiekop opgekomen met nieuwe kleprubbers en gereinigde klepstoters, de orig kop miste een heel stuk staal tussen Cilinder 1 en 2, zo heet is deze geweest.

    Deze kon ik een Hele dag stationair laten draaien, en dan gas geven, ging ie niet van Roken, wel bij vollast op de weg, dan rookte ze wel lekker Lustig op los, en stonk echt verschrikkelijk (geen kat tussen ook natuurlijk) als je erachter reed :wub :wub :wub :wub king: king: king: king: :wors :wors :wors :wors ..

    Willem

    #18116613

    Zuigerveren was toch juist lang stationair laten draaien en dan een dot gas geven of ben ik nou even in de war?

    #18116614

    Vandaag de auto uitgelezen met de pedaalmethode, die werkte.
    Ik kom uit op foutcode P0303. Even op internet gezocht en dat schijnt misfire van de 3e cilinder te zijn.

    Olieverbruik, misfire 3e cilinder… wat een rampenbak heb ik gekocht :swear

    #18116615

    Nieuwe bougie in de 3e gedaan en hij loopt weer mooi op 4 cilinders, gelukkig :wors

    De bougie was helemaal doordrenkt van olie, zou dit kunnen komen omdat hij olie lekt bij de kleppendeksel? Daar lekt hij namelijk iets olie.

    #18116616

    Denk je in de war ben Joop1970.

    Stationair en na een tijdje gasgeven en dan rook is meestal te wijten aan uitgeharde of versleten kleprubbers, ook kan de carterventilatie dit veroorzaken, indien de vacuum heirvan verstopt zit.

    #18116617

    Willem, hoe kan ik de vacuum controleren?

    #18116618

    Ik ben in de war inderdaad, zuigerveren is hoge carterdruk. Als je er even over nadenkt voordat je typt scheelt dat ook de helft :jerry

    #18116619

    Helemaal juist..

    Geeft ook niet, fouten maken is menselijk gelukkig..

    Willem

    #18116620

    @wim-v6 wrote:

    Deze test doe je om te kijken of de kleprubbers gaar zijn.
    Dat komt doordat er bij stationair meer vacuum heerst, word de Olie door de kleprubbers naar binnen gezogen.

    Van versleten Zuigersveren krijg je juist rook bij Flinke motorbelasting.
    Dit ivm er een hoger Carterdruk heerst word en in de cilinders welke niet belast worden op dat moment door de carterduk voorzien worden van motorolie door de overdruk in het oliecarter.

    als de Koppakking lek zou zijn dan zou je Heel veel Carterdruk moeten hebben..

    bij mijn Corsa-A 1.6i 8V 101pk E16SE GSi waren de Olieschraapveren vast komen te zitten in de zuigers door een Flinke warmloper bij de vorige eigenaar.
    er is toen een Revisiekop opgekomen met nieuwe kleprubbers en gereinigde klepstoters, de orig kop miste een heel stuk staal tussen Cilinder 1 en 2, zo heet is deze geweest.

    Deze kon ik een Hele dag stationair laten draaien, en dan gas geven, ging ie niet van Roken, wel bij vollast op de weg, dan rookte ze wel lekker Lustig op los, en stonk echt verschrikkelijk (geen kat tussen ook natuurlijk) als je erachter reed :wub :wub :wub :wub king: king: king: king: :wors :wors :wors :wors ..

    Willem

    (bijvoorbaat excuses voor het omhoog trapen van een oud topic…)

    Ik heb zelf een astra G met x16szr motor, deze heeft sinds kort ook last van olie verbruik. Ik had na 5.000km rijden eens de olie gecheckt, er moest toen 0.8L bij. Op 5.000km, prima zou je zeggen.

    Daarna een aantal snelweg ritten gemaakt en daar viel het me op dat er iets niet klopte: Na een rit van 500km moest ik 2,5L olie bijvullen. De dag erop heb ik 300km gereden waarbij de auto nauwelijks olie verbruikt had, en de dag daar weer op heb ik 200Km gereden en moest er een liter olie bij. Als de auto een tijdje stationair draait begint-ie blauw te roken, als je dan gas geeft rookt hij niet meer, tot-ie weer even stationair loopt.

    Dit zouden dan dus mogelijk de klepseals zijn? Ik dacht zelf namelijk dat de zuigerveren de oorzaak was(waren), een reparatie die ik niet meer wilde gaan doen. Klepseals daarentegen wil ik best over nadenken :)

    #18116621

    Kan, maar kan ook zuigerveren zijn.

    We hebben hier een 3.2-V6 welke een liter op 8/900km wegfikt.
    Maar helemaal niet rook.

    Als je goed gas geeft ruik je wel olie in de verbranding.

    Bij deze is een zuigerveer naar de klote.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18116622

    Als ik bij mijn Astra een paar keer kortstondig toeren maak (met de bestuurdersdeur open), komt mij ook een olie luchtje tegemoet zetten.

    Ik heb de Astra nu ff bij een vriend van me staan die een garage heeft, morgen eens kijken of we wat aan de seals kunnen zien, met nieuwe seals in de aanslag uiteraard ;)

25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 50)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.