Opel Astra G 1.4 16v Benzine

Forumindex Forums Modellen Astra Opel Astra G 1.4 16v Benzine

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

Hallo,

ik heb even wat vraagjes over bepaalde zaken van mn Astra.
    Gewoon uit voorzorg, hij doet alles nog steeds perfect, maar ik ben graag wat voorbereid, immers, een verwittigd man…

Het betreft dus een Astra G uit 2002 met een 1.4 16v benzine, Z14XE.

Allereerst viel het me vandaag op dat er wat witte poederachtige aanslag rond het thermostaathuis zit.
    Kan dit kwaad? Wijst het misschien op een lichte lekkage? Koelvloeistofniveau ok.
    Onder de wagen lag een klein plasje, geen idee of het hiervan komt, ik heb er wat karton onder gelegd en kijk het morgen ofzo even na.

Dan, ik heb al gelezen dat deze motoren erom bekend staan niet echt zuinig te zijn, zowel op brandstof als olie. Ook heb ik al gelezen dat een beetje olie “zweten” niet heel erg is”.
    Maar wat is zweten? :p Want mijn wagen vertoont over de hele onderste helft een soort nattigheid die op sommige plekken, vooral dan helemaal onderaan, overgaat in druppeltjes olie die aan het blok hangen. Geen (zichtbare) oliezwembaden op de garagevloer.
    Ik vind het wat lastig omdat dit oliezweet nogal kort rond de V-riem zit, en in de garage hebben ze deze al eens afgekuist omdat er olie op zat.

Dan nog eentje (tis geen zorgenkind hoor, ik zeg het, gewoon ff checken :p): hij trekt wat naar links als ik het stuur loslaat. Is dit aanvaardbaar, of duidt het op een slijtage van iets van de sturing ofzo? Als ik rechtdoor wil rijden, moet ik dus constant beetje bijsturen zodat hij geen spiegeltjes van tegenliggers begint af te maaien ;).

Alvast bedankt voor jullie advies!

Groetjes,

Chris426

Dat poeder is gewoon zeg maar roest, aluminium dat oxideert is wit dus niks aan het handje.
    Heb je airco? Zoja dan is dat plasje waarschijnlijk gewoon condens water.
    Tja een drupje dat blijft hangen is zweten een drupje dat valt is lekken.

Dat naar links trekken is niet goed. Controleren of je stuurinrichting nergens krom is of stuurkogel versleten.

Hey Haasje, bedankt voor je reactie.

Heb geen airco, daar kan het dus niet vandaan komen.

Hoe test je een versleten stuurkogel? gewoon eens aan duwen en trekken en kijken of hij teveel beweegt?

Dat naar links trekken is al even bezig wel. Dus om een idee te geven, als ik midden op de baan rijdt en het stuur loslaat, zit ik binnen de 5-10 seconden op de andere baan…
    Als het stuur zelf recht staat, dus zeg maar helemaal in de rechtdoor stand, dan trekt hij dus steevast naar links.

zakt je koelvloeistof pijl?

Nog niet gemerkt. Ik check morgen het karton dat onder de wagen ligt alvorens ik vertrek.
    Nu, t kan ook wel zijn dat dat plasje van iets anders komt, maar het subframe net boven het plasje is ook vochtig (mss olie, kan ook), dus ik hou het toch maar even in de gaten.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.