opel astra f 1.4i

Forumindex Forums Modellen Astra opel astra f 1.4i

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Auteur

Hallo allemaal

Ik ben hier helemaal vers dus zal me eerst even voorstellen, mijn naam is Django en kom uit Friesland.

Sinds kort heb ik een opel astra f 1.4i welke nogal wat problemen heeft, na veel zoeken op internet kwam ik hier uit en waag ik me toch maar aan het openen van een topic, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

De problemen die ik met de auto heb zijn het volgende:
    – Motor loopt niet mooi stationair(onregelmatig)
    – Schokt onder het rijden(bij weinig gas geven wordt dit minder)
    – Koppelingskabel aan vervanging toe
    Ik heb zelf al een aantal dingen gedaan zoals:
    – Inlaatklep gereinigd
    – Klepdekselpakking vervangen
    – Bougies gecontroleerd en schoongemaakt
    – Brandstoffilter vervangen
    – Koppelingskabel van de sloop gehaald bleek verkeerde te zijn…dus nog op zoek naar de goeie

Nu is het probleem dat de auto helemaal niet meer start, ik heb ook het idee dat de bougiekabels niet goed zitten en een duidelijke ontstekingsvolgorde kan ik niet echt vinden.
    als ik probeer te starten hoor je een soort terugslag in het luchtfilter.

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen met deze problematiek, want ben zelf het spoor een beetje kwijt geraakt bij mijn online zoektocht.
    Alvast bedankt

volgens mij is dit de onstekings volgorde: 1-3-4-2

cil 4: rechtsboven verdelerkap
    cil 3: linksboven
    cil 2: rechtsonder
    cil 1: linksonder

onregelmatig toerental word meestal veroorzaakt door valse lucht.
    koop een spuitbus remmenreiniger en spuit op alle lucht/vacuüm slangen , rond je gasklephuis en, luchtfilter ,als je spuit waar de lek zit zal de motor hoger in toeren gaan lopen en, heb de lek gevonden.
    kijk eerst gewoon alle slangen na op scheuren en, of ze allemaal vast zitten.
    de pakking van het gasklephuis wil ook wel eens kapot zijn.

het verdeler huis kan je ook nog verschuiven om de ontsteking vroeger of later te zetten maar, als die nooit los is geweest kan je daar beter van af blijven,dan staat die waarschijlijk al goed.

dikke luchtslang aan je luchtfilter bak, bekijk die ff goed op scheuren.
    die zijn namelijk goed in kapot gaan ;)

Voor het onregelmatig stationair toerental moet je geloof ik de stappenmotor schoonmaken. Ik heb daar ook steeds last van, vooral na lange snelwegritten. Wanneer komt het bij jou voor?

stappenmotor, temperatuursensor, injector, ecu …
    Zijn veel dingen wat aan deze motor kapot gaan.

bedankt allemaal voor de snelle reacties!!

Ik heb er eigenlijk altijd last van en dan hort en stoot de hele auto, alsof je een koude motor hebt en geen choke…dat idee
    stappenmotor heb ik ook schoongemaakt (remmenreiniger erin en daarna wd40 maar hoor daarna niet echt een duidelijke tik bij het schudden…meer klotsen van de spullen die ik erin gedaan heb)

de slangen zou ik indd nog wel kunnen controleren

de verdelerkap is vervangen dat is duidelijk te zien vandaar ook mijn vermoeden dat de bougiekabels niet in de goeie volgorde zitten, ik heb hem zelf ook los gehaald om de contactpunten en rotor schoon te maken en op te schuren. Deze volgorde weet je ook zeker?
    gasklephuis heb ik los gehad om te reinigen en alle pakkingen schoongemaakt en gecontroleerd deze zijn goed

en heeft er toevallig iemand nog zo een koppelingskabel liggen (met haakje achter het pedaal, ik heb nu de verkeerde…oeps)

Ik probeer zoveel mogelijk informatie te krijgen en maak er binnenkort samen met mijn broertje een therapeutisch weekend van om te sleutelen, de auto staat nu in Noord Holland en ik woon in Friesland, vandaar

hoe kun jij duidelijk zien dat de verdelerkap vernieuwd is?
    van de buitenkant ziet zo ding er al snel als nieuw uit als iemand er ff een doekje over heen houd.
    die witte puntjes in je verdeler kap, daar zou je het wel aan kunnen zien.

bij mij zijn het geen witte puntjes maar gewoon koper…..wel wat ingesleten….en doekje eroverheen zou kunnen laat ik het even in het midden houden of die is vervangen….ikzelf heb hem los gehad in elk geval (we hebben het hier niet over zo een zwart blok op de zijkand van de motor maar een ouderwetse verdelerkap met rotor erin even voor de duidelijkheid ;) )

ja die heb ik er ook op ;)
    zit met 2 metalen klipjes vast.

als ik jou was zou ik sowieso die dikke luchtslang ff bekijken.
    het klinkt namelijk ook wel wat als een valse lucht moment.
    maar daar zal hij wel om moeten starten.

zo ff uit me hoofd, ik kan het fout hebben.
    als je de verdeler kap ziet zitten..
    van de 2 bovenste kabels, de achterste is de bougie die het ver weg zit, die daar onder is de bougie er na, die daar onder daar weer na, en dan de voorste bovenste is de laatste.

maar heb er niet echt uit kunnen halen als wanneer hij loopt hij ook slecht blijft lopen of dat het minder word.
    als hij bijvoorbeeld beter loopt kan het haast niet zo zijn dat de kabels er op verkeerde volgorde op zit.
    maar als ie eenmaal loopt, en hij blijft dan verrot lopen dan zal ik eerst de kabels controleren inplaats je luchtslang.

als het aan die luchtslang zal liggen moet ie wel starten namelijk.

hier heb je ff 2 voorbeelden.
    de volgorde die ik net zei is zoals ik op de foto kan zien NIET goed.
    als je op de foto klik worden ze iets groter.
    weet voor 99% zeker dat jij exact het zelfde blok hebt ;)

(let niet op de smeerzooi op de onderste foto, is inmiddels al beter en word waarschijnlijk nog wel netter dan de bovenste:P)

Mijn blok is exact hetzelfde (incl. smeerboel haha maar klepdekselpakking is al vervangen dus moet nu ook minder worden)
    Die dikke luchtslang zit indd ook tape op dus ik ga daar eerst maar even naar kijken.
    De bougiekabels moet ik even controleren want weet uit mijn hoofd even niet hoe die nu zitten.
    Als de motor loopt blijft hij rot lopen warm koud maakt niet uit schokken met accelereren ik moet dan echt spelen met het gaspedaal om het schokken minder te maken(weinig gas werkt het beste, net alsof hij te rijk is afgesteld) dus zou ik de kabels kunnen checken (doe ik dat met de bougie massa laten maken op het blok en kijken of hij vonkt of is er een andere manier?)
    Misschien stel ik vragen die bekend zijn hoor maar wil zeker weten dat ik het goed controleer vandaar

controleer eerst de volgorde maar ff.
    als je die op de juiste manier hebt zitten, en hij wil nu wel lopen, dan ff een planten spuit pakken met alleen water er in.
    dit over de bougie kabels spuiten.
    wel ff over de volledige lengte.
    wanneer hij door slaat gaat ie sowieso al iets anders lopen en je ziet vonkjes.
    dan weet je dus dat de kabels kapot zijn.

en een setje nieuwe bougies er op zetten kan sowieso nooit kwaad trouwens, zie dat je ze schoon gemaakt hebt, hoe zagen deze er uit?

okay dat ga ik in elk geval proberen…..mare heb ze niet schoongemaakt hoor (heb ook geen foto geplaatst) zien er verder wel netjes uit maar hoeft niks te zeggen natuurlijk misschien hetzelfde doekje als de verdelerkap ;) (maar is dan vorige eigenaar geweest) ik heb in de verdelerkap de contactpunten even opgeschuurd…die zagen er wel goed uit alleen beetje ingesleten ook de bougies even gedaan deze waren wel droog.

Ik heb in elk geval wel weer een aantal dingen te controleren zo….maar meer mag altijd hoor en ik houdt jullie op de hoogte als het is verholpen en wat het nou was.

Ik ben ook een beetje angstig voor bobine of ontstekingsmodule of kan ik die angst loslaten?

bougies moeten koperbruin achtig zijn, of koffie bruin hoe je het noemen wilt.
    een rotor en verdeler kap ben je nieuw MAX 15 euro kwijt, verdeler kapje kost maar iets van 6 euro, rotor nog goedkoper denk ik.
    dus eventueel kun je die ook nog eens proberen.
    bougies van beru zitten geloof ik op 7 euro per stuk, dus ook dat zijn de kosten niet.
    maar een setje nieuwe kabels ben je tegen de 70 euro voor kwijt ;)

dan hoop ik nu niet dat het die kabels zijn hahaha (is de sloop een idee voor kabels of beter van niet?)
    bougies zagen er indd zo uit, na het opschuren enzo weer mooi koper.

tsja je kan het er op gokken.
    je hebt 2 kansen, of je hebt goeie of je hebt kapotte ;)
    koop je nieuwen weet je zeker dat je goeien hebt en kun je weer een puntje van je lijstje weg krassen ;)

laat ik ze eerst maar controleren met een plantenspuit ;) heb ik nog bedenktijd (of spaartijd net hoe je het ziet haha)

@astra1994 wrote:

bedankt allemaal voor de snelle reacties!!

Ik heb er eigenlijk altijd last van en dan hort en stoot de hele auto, alsof je een koude motor hebt en geen choke…dat idee
    stappenmotor heb ik ook schoongemaakt (remmenreiniger erin en daarna wd40 maar hoor daarna niet echt een duidelijke tik bij het schudden…meer klotsen van de spullen die ik erin gedaan heb)

de slangen zou ik indd nog wel kunnen controleren

de verdelerkap is vervangen dat is duidelijk te zien vandaar ook mijn vermoeden dat de bougiekabels niet in de goeie volgorde zitten, ik heb hem zelf ook los gehaald om de contactpunten en rotor schoon te maken en op te schuren. Deze volgorde weet je ook zeker?
    gasklephuis heb ik los gehad om te reinigen en alle pakkingen schoongemaakt en gecontroleerd deze zijn goed

en heeft er toevallig iemand nog zo een koppelingskabel liggen (met haakje achter het pedaal, ik heb nu de verkeerde…oeps)

Ik probeer zoveel mogelijk informatie te krijgen en maak er binnenkort samen met mijn broertje een therapeutisch weekend van om te sleutelen, de auto staat nu in Noord Holland en ik woon in Friesland, vandaar

Hulp nodig zaterdag ?
    Ik woon ook in Friesland en tot nu toe hoef ik zaterdag niet te werken

Rik :D

hey Rik,

heel aardig van je maar de auto staat nog in Noord Holland en is zaterdag nog niet hier helaas….mag ik je even in gedachte houden voor als het autootje weer back home is?
    alle hulp is welkom

je zegt dat je bougie’s goed zijn heb je gekeken of ze goed vonkten?

je kan ook 1 bougie eruit draaien en, elke bougie kabel testen met die bougie ,als die bij 1 kabel slecht vonkt is waarschijnlijk die kabel kapot.

en die wil je dan in je hand vast houden en tegen het blok houden?
    of heb je er een speciale manier voor?
    want ALS 1 van de kabels door slaat dan ga je echt wel ff flink vloeken als je een opdonder krijgt ;)

@astra1994 wrote:

hey Rik,

heel aardig van je maar de auto staat nog in Noord Holland en is zaterdag nog niet hier helaas….mag ik je even in gedachte houden voor als het autootje weer back home is?
    alle hulp is welkom

Ik hoor het wel van je.
    Reactie kan dan wel via PM lopen.

Rik :D

Denk er wat betreft de ontsteking en de verdeler er wel om dat er op de Astra F C14NZ twee merken zijn geleverd: Bosch en Lukas. De rode zijn Bosch, heb je een zwarte is het Lukas, door elkaar mengen van merken levert ook een slecht lopende motor op. Misschien is het dat?

hoe bedoel je dat precies?……bedoel je de module die op de bobine zit?….en rood of zwart….huh???….ik groot vraagteken ;)

oh ik begrijp nu wat je bedoeld….ik heb een rode verdeler erop zitten maar hoe kom ik erachter of dat eigenlijk een zwarte had moeten zijn?

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.