op vakantie met bumpstops

Forumindex Forums Modellen Corsa op vakantie met bumpstops

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Auteur

Vast wel iemand die daar ervaring mee heeft, mn corsa is redelijk verlaagd en achter heb ik standaard 2-3cm veerweg. Nu is het de planning dit jaar naar slovenie te gaan, 1200 km snelweg, met een bepakte auto (3 man + dakkoffer). Ik krijg een donkerbruin vermoeden dat hij achter op zn bumpstops gaat zakken, kan dat veel kwaad?

Hard rijden op de snelweg zit er sowieso niet in ivm dakkoffer, bochtenwerk zal er ook niet mee gebeuren totdat alle lading er weer uit is.

Alles is mogelijk natuurlijk, maar de wegen daar zijn echt een stuk slechter onderhouden dan hier. Lijkt me niet echt een pretje voor die bumpstops (en voor jezelf om 2400km te zitten stuiteren…) :hmmz

De snelwegen zijn prima daar, tenminste die ik daar gezien heb wel. De binnenwegen zullen wel wat minder zijn vermoed ik.

Maar ik heb geen idee of het kwaad kan met je vering. Ik heb zoiets nooit geprobeerd.

ik raad het je af.
    de wegen die kant op kunnen erg slecht zijn.
    je bent na een uur rijden dan al gebroken. zelfs met onze volvo 850 station was het nog best een ruige rit.

met bumpstops kun je rijden hoor. alleen heb je dan geen veerweg meer.
    je kunt ook met je 3 vrienden een auto kopen voor een paar hondert euro.

Ik zou het ook niet doen.
    M’n neef heeft een extreem verlaagde Civic en is ook op z’n bumpstops naar Spanje gereden. Buiten dat z’n bumpstops kapot waren na de heenreis, was het ook zeer oncomfortabel en onprettig, zei hij.

Locatie is het meer van bled, dus dat is maar 15km buiten de snelweg voordat ik weer veerweg heb. Bijna de hele route gaat via Duitsland en Oostenrijk.

Dat het oncomfortabel is heeft wat minder prioriteit, het is niet gevaarlijk? Hij veert tenslotte niet meer in achter. Nogmaals, ik ga er niet mee scheuren ivm dakkoffer en brandstofverbruik

Maar hij veert nog wel uit.
    Een maximaal ingeveerd wiel (zoals bij jou het geval zou zijn) heeft maximale grip. Een maximaal uitgeveerd wiel heeft de minste grip.

Ik denk dat het wel moet lukken, zolang jij je snelheid en jouw rijstijl aanpast aan de omgeving moet het wel goed komen. Toegegeven, het zal niet comfortabel zijn, maar daarom heb je de auto ook niet verlaagd. Wij zijn afgelopen jaar naar Oostenrijk gegaan, hierna naar Milaan en daarna naar Sienna. De wegen in Italië waren op sommige stukken erg slecht.

Ook wij rijden verlaagd rond (50-35 dempers en veren op standaard 13”) en hadden soms echt het idee dat de veerpoten door de motorkap heen kwamen. Komend jaar pakken we daarom onze saxo to be sure. Je wilt immers niet gebroken aankomen op je bestemming.

Een maximaal ingeveerd wiel (zoals bij jou het geval zou zijn) heeft maximale grip. Een maximaal uitgeveerd wiel heeft de minste grip.

Hmm, maar als je zonder vering een bocht door gaat, krijg je dan geen rare situatie? (dynamica was niet mijn sterkste kant ;) )

Ja in principe rijd het zonder teveel lading wat mij betreft prima, niet echt comfortabel ofzo maar het is het een of het ander inderdaad. Op de camping smijt ik alles uit de auto zodat ik 2 weken leuk rond kan crossen daar. Wegen zagen er lekker bochtig uit op de kaart dus gaat leuk worden.

Mijn persoonlijke ervaring met de wegen aldaar zijn goed. De snelwegen zijn van een goede kwaliteit, de binnenwegen zijn over het algemeen niet slecht. Soms heb je wat stukken waar gaten inzitten, maar als je rustig rijdt, en afstand houdt tot de voorligger, dan zie je ze op tijd aankomen. Reparaties aan de auto zijn er niet duur, mocht het nodig zijn (wat ik niet hoop voor je!).

Probeer wel je ogen op de weg te houden, want de natuur is er prachtig!

Ik ben benieuwd! Zit op de camping bij het meer van Bled, rechts van het Triglav park. Word een hoop wandelen in ieder geval.

Als wandelen je ding is, dan verveel je jezelf daar niet!

Alvast een goede reis en veel plezier!

@joop1970 wrote:

Hmm, maar als je zonder vering een bocht door gaat, krijg je dan geen rare situatie? (dynamica was niet mijn sterkste kant ;) )

Tja, je krijgt dan wel meer druk op je buitenste wiel dat niet verder kan inveren, maar je binnenste wiel kan wel uitveren. Het is niet dat je vierkant de bocht doorgaat. Zou geen probleem moeten zijn, zolang je bumpstops de druk kunnen blijven weerstaan.

Koop anders voor een paar €100,- een astra F(station), 1.6i(gaan niet kapot).
    Rijden ook niet duur, en als je terug bent verpats je de auto weer, misschien wel met winst of sloop je hem.

Zo weet je zeker dat je Corsa niks te lijden heeft, en dat je ook nog eens meer ruimte en comfort hebt!

Dit is mijn mening betreft je lange reis!

Misschien ook een optie, Vectra B met cruise control, cruise control is echt een fijne optie bij lange ritten :wors

Gr.
    Pastra

@RISL, duidelijk, gaat goedkomen dan.

Corsa is voorzien van alle opties ;), ook cc

Ja, bij m’n neef waren de bumpstops dus wel kapot na enkele reis Spanje.
    Die heeft daar nieuwe gekocht en kon ze thuis weer vervangen.

Mocht je je bumpstops onderweg verliezen omdat ze kapot gedrukt worden o.i.d., zorg dan wel dat je iets bij hebt waarmee je voorkomt dat je schokdempers kapot gaan of je wielen de wielkasten gaan raken.

Waren dat ook van die harde rubberen? Ik nog een reserve setje liggen dus die zal ik maar even meenemen dan.

Ja, dat waren ook van die harde ja.
    Waren helemaal doorgescheurd en zelfs happen eruit. Moet er wel bij zeggen dat ze bij hem al wel een jaar of 5 oud waren, ik weet niet in hoeverre uitdroging o.i.d. van invloed is op dat materiaal.

snelwegen in duitsland zijn al soms slecht genoeg om flink te voelen met verlaagde autos.
    ik heb 1 keer zo’n afstand en nog iets verder gereden met goed verlaagde kadett met veel bagage en mensen erin.
    al in duitsland irriteerde iedereen zich keihard aan de klappen die we kregen van het wegdek. en ik als eigenaar van de auto die naar de klote ging irriteerde me nog 2 keer zo erg. :P
    zo ver rijden op bumpstops, dus eigenlijk zonder enige vering vind ik persoonlijk gewoon gekkewerk. :)
    en als ze stuk gaan, wat dan? sta je langs de snelweg in een of ander land.. pfff vragen om problemen hoor ;)
    koop toch gewoon een tweedehands setje veren en schokdempers voor de vakantie. kost geen bal en je komt er tenminste normaal.

Ja, komt door die betonplaten in Duitsland.
    Idee van Kaneelschep is niet verkeerd: tijdelijk weer originele vering eronder.

@RISL wrote:

Ja, komt door die betonplaten in Duitsland.
    Idee van Kaneelschep is niet verkeerd: tijdelijk weer originele vering eronder.

Heb ook een keer door Duitsland gereden met een verlaagde corsa a met veeerwegbegrenzers en met bagage.
    Toen we de grens overstaken begon het direct! Betonplaten.
    Had het idee dat de auto uit elkaar gerammeld zou zijn voor we bij de eindbestemming waren, die klappen waren enorm!

Misschien niet zon gek idee inderdaad, spul heb ik nog liggen en is ook binnen een half uur gewisseld.

Betonplaten is een hel met stugge vering!! Buiten betonplaten zijn de wegen richting Bled, Jesenice / Kroatië helemaal niet zo slecht. De (tol)snelwegen aldaar zijn van zeer goede kwaliteit.

Ik zou ook standaard spul er weer onder gooien. :thumb

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.