ontsteking 18s ombouw

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) ontsteking 18s ombouw

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 43)
  • Auteur
    Berichten
  • #17227160

    Ik heb een Ascona Voyage gekocht met een c20xe waar de originele ontsteking nog op zit.
    Kan weinig vinden over 18s ontstekings ombouw enkel paar foto’s.

    Ik zou deze graag willen verplaatsen. zodat ik de originele kachel weer kan plaatsen. Ik heb een 18s blok staan, maar dan loop je direct al tegen een aantal problemen.

    – Zag iemand die de originele steun van 18s gebruikt heeft, maar hoe bevestig je die dan aan je blok?
    – zelf een steun maken is ook geen probleem aangezien je de maten van de originele steun bekend zijn, maar dan nog zit je met de bevestiging ervan die lijkt nogal schaars.

    Foto’s en uitleg zou helemaal top zijn.

    ik neem aan dat de ontsteking van de c20xe gebruikt moet worden, maar kan deze dan wel de krachten van dat riempje aan? Aangezien in de 18s ontsteking een lager zit of kan je bijvoorbeeld de halgever van c20xe ontsteking in die van de 18s plaatsen?

    Als bovenstaande lastig worden zou ik dan een DIS kapje ipv de ontsteking kunnen plaatsen? Neem aan dat de DIS nokkenassen dan ook nodig zijn en dan enkel de rotor + kap naar voren plaatsen….:vertag

    #17743239

    heb jij ‘m gekocht :thumbup Ik kwijl al geruime tijd van die auto. Ontstekings vraag kan ik niet (met zekerheid) beantwoorden. wat je veel ziet is dat ze niet de 1.8s ontstekong gebruiken, maar de originele verplaatsen met behulp van de 1.8 onderdelen. Ik heb het zelf ook verplaatst, maar of het daadwerkelijk werkt weet ik niet, zo ver ben ik nog niet. Steuntje past niet, moet je zelf iets voor fabriceren

    #17743240

    orginele onsteking is niet gemaakt voor zijdelingse krachten, het zal best werken maar voor hoelang.

    zoals hans zegt, de 1.8s onsteking is gelagerd ipv met een glijbusje zoals de orginele onsteking.

    #17743241

    bovendien bestaan er wel mooiere oplossingen
    om je ontsteking naar voren te brengen
    zo,n uitsteeksel aan de zijkant van de motor
    ik vind het niets:o

    ;)

    #17743242

    origineel gepost door louwe 16 klepper
    bovendien bestaan er wel mooiere oplossingen
    om je ontsteking naar voren te brengen
    zo,n uitsteeksel aan de zijkant van de motor
    ik vind het niets:o

    Helaas heb ik niet zoveel ruimte tussen blok en radiateur. Als ik net als op de foto enkel de rotorkap naar voren plaats dan heb ik nog geen ruimte voor de kachelbak omdat de halgever dan nog steeds te ver uitsteekt.

    #17743243

    Misschien ligt het wel aan mij,
    maar waarom zou je het veranderen
    als het nu ook gewoon goed werkt?

    #17743244

    Ik wil ook graag mijn ontsteking veranderen van mijn c20xe die in mijn city ligt. De ontsteking zit nu namelijk op de plek waar de kachel radiateur zou moeten zitten.
    Zelf vind ik die oplossing van een 18s ontsteking aan de voorkant niet echt mooi staan.
    De verdelerkap op de voor distributie deksel maken zie ik ook niet zo zitten aangezien de hall gever dan achter op het blok moet blijven zitten.
    Daarom had ik zitten denken om een de ontsteking, achter langs het blok te zetten. Het 18s idee alleen dan aan de achterkant van het blok. Door zelf wat te draaien moet het mogelijk zijn om met 2 lagertjes, 2 asjes en 2 tandriemschijven een mooie oplossing te maken.

    #17743245

    origineel gepost door Mich
    Misschien ligt het wel aan mij,
    maar waarom zou je het veranderen
    als het nu ook gewoon goed werkt?

    Wel lezen he Mich, Ik wil de originele kachel terug plaatsen. :)
    Of jij moet een geweldige oplossen hebben dat ik een kachel in mijn auto heb waarbij alle ventilatie kanalen werken en mijn dashboardkastje behouden blijft.

    #17743246

    origineel gepost door Bas_nl
    Ik wil ook graag mijn ontsteking veranderen van mijn c20xe die in mijn city ligt. De ontsteking zit nu namelijk op de plek waar de kachel radiateur zou moeten zitten.
    Zelf vind ik die oplossing van een 18s ontsteking aan de voorkant niet echt mooi staan.
    De verdelerkap op de voor distributie deksel maken zie ik ook niet zo zitten aangezien de hall gever dan achter op het blok moet blijven zitten.
    Daarom had ik zitten denken om een de ontsteking, achter langs het blok te zetten. Het 18s idee alleen dan aan de achterkant van het blok. Door zelf wat te draaien moet het mogelijk zijn om met 2 lagertjes, 2 asjes en 2 tandriemschijven een mooie oplossing te maken.

    Dat is dan toch ook net zo lelijk….:hmmz
    en heel erg veel werk, komt je ontsteking ook wel ver van je blok af omdat die pijp in de weg zit. riemmaat moet je dan ook zelf opmeten.

    Ik heb de oplossing al op de “lelijke” manier vind het prima.

    #17743247

    origineel gepost door hanzzz
    Dat is dan toch ook net zo lelijk….:hmmz
    en heel erg veel werk, komt je ontsteking ook wel ver van je blok af omdat die pijp in de weg zit. riemmaat moet je dan ook zelf opmeten.

    Ik heb de oplossing al op de “lelijke” manier vind het prima.

    Ik vind zon ding op of langs mn distributie deksel optisch niet zo geweldig. Bovendien hou ik wel van een uitdaging dus wil ik eens proberen of ik gewoon iets kan maken wat weer eens wat anders is. Als ie achter langs het blok hangt zie het er al heel anders uit. Tja en een riemlengte berekenen + lagerberekening+ ontwerp maken moet je als hbo werktuigbouwkundige toch wel kunnen ;)
    Misschien kom ik straks wel tot de conclusie dat het niet past, dan wordt het als nog de 18 s mannier.

    #17743248

    Maak het je makkelijk en mooier en bouw hem om naar DIS met een 2.8 motronic.

    #17743249

    dan zit je nog met de nokkenassensor die daar weer byhoort. Dat is ook nog een redelyk uitstekend ding.

    #17743250

    origineel gepost door max
    Maak het je makkelijk en mooier en bouw hem om naar DIS met een 2.8 motronic.

    Zoals folkyc20xe zegt Diskapje is zo’n 2 cm gaat bij mij niet passen en makkelijk is het ook niet of je moet gewoon een DIS blok nemen.


    @Bas_nl
    heb jij wel ruimte voor een tandwiel achter je blok dan?
    Is voor mij dus ook geen optie.

    Ik heb alle maten voor de steun al opgemeten, donderdag maken :)

    #17743251

    origineel gepost door Bas_nl
    Ik wil ook graag mijn ontsteking veranderen van mijn c20xe die in mijn city ligt. De ontsteking zit nu namelijk op de plek waar de kachel radiateur zou moeten zitten.
    Zelf vind ik die oplossing van een 18s ontsteking aan de voorkant niet echt mooi staan.
    De verdelerkap op de voor distributie deksel maken zie ik ook niet zo zitten aangezien de hall gever dan achter op het blok moet blijven zitten.
    Daarom had ik zitten denken om een de ontsteking, achter langs het blok te zetten. Het 18s idee alleen dan aan de achterkant van het blok. Door zelf wat te draaien moet het mogelijk zijn om met 2 lagertjes, 2 asjes en 2 tandriemschijven een mooie oplossing te maken.

    je kunt ook de gehele ontsteking naar voren brengen
    dus zoals op de foto
    maar dan niet enkel de verdeler kap;)

    wel ff omdenken dat je draairichting dan ook omgekeerd is

    ;);)

    #17743252

    bas-nl

    maat van me heeft destijds een ombouwset van MLK gekocht daar zat de riem achter op het blok.

    heb hem voor hem nog wel wat aangepast.

    maar blok moest wel stuk naar voren,we moesten zelfs carterpen van 18s omlassen.

    poelie’s waren veel kleiner dan 18s.

    draaide prima verder was dagelijkse auto.

    later wel soort olie badje gemaakt voor smering glijlagers

    groet john

    #17743253

    Ik wil sowieso geen glijlagers gebruiken ivm smering. Maar mijn blok ligt nu relatief ver naar achteren. Wat louwe al zegt is zou voor mij ook nog een optie zijn om de complete ontsteking op de distributiedeksel te bouwen. Dat ga ik nog wel halen qua ruimte.


    @John

    Maar ik kan me niet echt voorstellen dat het blok zover naar voren moet dat je de carterpan aan moet passen. Heb je misschien trouwens nog foto’s van dit setje? Ik ben wel benieuw hoe dat er uitziet.

    Als je de ontsteking op de achterkant zet komt er misschien hooguit 2 cm bij. Dan zit mijn kachelhuis als nog wel in de weg maar zon plastic kap is zo aamgepast want die ruimte is er wel.

    #17743254

    origineel gepost door max
    Maak het je makkelijk en mooier en bouw hem om naar DIS met een 2.8 motronic.

    Kan dat eigenlijk wel zomaar? Volgens mij moet er dan een tamelijk wat ombouwen om van m2.5 naar m2.8 te gaan?
    Iemand enig idee of dit nog een optie is?

    #17743255

    volgens mij nokkenas vervangen en de bedrading/computer

    #17743256

    origineel gepost door hanzzz

    origineel gepost door Mich
    Misschien ligt het wel aan mij,
    maar waarom zou je het veranderen
    als het nu ook gewoon goed werkt?

    Wel lezen he Mich, Ik wil de originele kachel terug plaatsen. :)
    Of jij moet een geweldige oplossen hebben dat ik een kachel in mijn auto heb waarbij alle ventilatie kanalen werken en mijn dashboardkastje behouden blijft.

    Effe overheen gelezen denk ik.

    #17743257

    origineel gepost door 2000
    volgens mij nokkenas vervangen en de bedrading/computer

    inderdaad
    maar ook de dis module afdekkap enz enz

    dus ja kan wel maar dan had je beter meteen een dis motor kunnen nemen

    kennis van me had jaaaren geleden
    in zijn a manta
    ook al de gehele m2,5 ontsteking
    naar voren gebracht
    dacht zelfs dat hij het huis(alu gedeelte) van de ontsteking
    ingekort had;)

    heb helaas geen foto,s van de motor ruimte van die auto
    was wel n aparte a manta met b manta vooras en binnenschermen;)

    #17743258

    daar heb ik destijds ook mee geexperimenteerd, als je dat doet houd dan wel de hall-sensor in de gaten.

    reed prima, alleen heb ik later een mooiere oplossing bedacht.

    maar hans heeft daar niks aan denk ik.

    #17743259

    als je het echt strak onder de kap wilt maken,
    DTA / KMS / VEMS, dan een platte afdekplaat op de ontsteking (heb ik custom laten maken) en dan een dis ontsteking van bijv een x16xe..

    Ok is niet de goedkoopste manier maar als het allemaal zo lastig is wel een hele nette oplossing.
    Geen gedoe meer met draaiende delen en direct vrij programeerbaar.

    Wat wil je nog meer :D

    #17743260

    origineel gepost door marcel
    daar heb ik destijds ook mee geexperimenteerd, als je dat doet houd dan wel de hall-sensor in de gaten.

    reed prima, alleen heb ik later een mooiere oplossing bedacht.

    maar hans heeft daar niks aan denk ik.

    Wat voor een mooiere oplossing???? Een beetje nieuwsgierig maken en dan vervolgens niet uitleggen. Da kan natuurlijk niet he :P

    #17743261

    als je goed kijkt zie je dat de foto die lauwe heeft geplaatst dezelfde auto is, maar dan met een andere motor ;)

    met de xe heb ik niet zo lang gereden.

    #17743262

    origineel gepost door marcel
    als je goed kijkt zie je dat de foto die louwe heeft geplaatst dezelfde auto is, maar dan met een andere motor ;)

    met de xe heb ik niet zo lang gereden.

    heb van de a in m,n naam maar ff n o gemaakt:P

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 43)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.