omega 23D motor, zeeeeeer lage topsnelheid, trekt bijna niet

Forumindex Forums Modellen Omega omega 23D motor, zeeeeeer lage topsnelheid, trekt bijna niet

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #17253290

    Hallo,

    Ik heb een Opel Omega 23D motor in mijn 1979 Bedford oprijwagen zitten, en ondanks dat de motor redelijk netjes stationair loopt, zit er helemaal geen gang in! Onbeladen voor de wind bergaf haal ik plankgas in de 4e versnelling maximaal 84 km/h, en onder normale omstandigheden op een rechte weg plankgas 75 km/h.

    Ook klimt de motor zeer langzaam in toeren, ook als ie dus in de vrij staat en ik het gas vol in trap.

    De brandstoffilters zijn schoon, lucht is uit de leidingen, en ik zou zo even niet weten wat het is. Ik verdenk eigenlijk de timing van de injectiepomp, en heb een paar uurtjes op internet gezocht naar een engine manual, maar niets kunnen vinden voor een Omega A 2.3 Diesel.

    Hoe kan ik eventueel testen of het inderdaad de injectiepomp is, kan ik deze op de een of andere manier draaien om zo de timing te veranderen?

    Alvast bedankt :)

    #18080598

    Ik kan jen iet helpen aan Technische informatie, maar dit kan ook motorslijtge zijn.

    Kennis van ons had een Bedford Blitz CF350 2.1diesel welke echt niet vooruit te Branden was, van deze was dan ook de Compressie erg weinig bleek na het meten hiervan.
    Deze motor is toen vervangen voor een Rekord 2.3D motor, en de Bedford reed daarmee verbazend goed.

    De Bedford CF350 (Dubbellucht achter / 3500kg uitvoering) was voorzien van een Caravanopbouw achterop welke flink boven de Cabine uitkwam

    De beste man reed meestal met een gangetje van 80 a 90 naar zijn bestemming, met en gemiddeld verbruik van 1 op 10.

    Top van de Bedford was 130km/u (toerenbegrenzer)

    Willem

    #18080599

    Wow, daar teken ik voor, zulke snelheden en zo’n verbruik :)

    Hier zit dus al een opel motor in, ik mag toch aannemen dat ze die er niet in hebben gezet als ie al slecht was :( De motor start ook prima, wat al weer minder op slechte compressie lijkt. Ik heb een benzine compressiemeter, kan ik die ook voor diesel gebruiken?

    #18080600

    de 2.1diesel was ook een OPEL motor, uit de Ascona / Rekord
    deze is vervangen voor een 2.3 uit de rekord, en dat is gewoon plug and play..
    anders kijken voor een 2.3 Turbodiesel van een omega-A, dat vergt wel meer aanpassen..

    kijk eerst maar eens goed wat het probleem is..

    Willem

    #18080601

    @-WJ- wrote:

    Hallo,

    Ik heb een Opel Omega 23D motor in mijn 1979 Bedford oprijwagen zitten, en ondanks dat de motor redelijk netjes stationair loopt, zit er helemaal geen gang in! Onbeladen voor de wind bergaf haal ik plankgas in de 4e versnelling maximaal 84 km/h, en onder normale omstandigheden op een rechte weg plankgas 75 km/h.

    Ook klimt de motor zeer langzaam in toeren, ook als ie dus in de vrij staat en ik het gas vol in trap.

    De brandstoffilters zijn schoon, lucht is uit de leidingen, en ik zou zo even niet weten wat het is. Ik verdenk eigenlijk de timing van de injectiepomp, en heb een paar uurtjes op internet gezocht naar een engine manual, maar niets kunnen vinden voor een Omega A 2.3 Diesel.

    Hoe kan ik eventueel testen of het inderdaad de injectiepomp is, kan ik deze op de een of andere manier draaien om zo de timing te veranderen?

    Alvast bedankt :)

    Hoeveel KM staat er op de teller?
    Het kan nl ook zijn dat de verstuivers gewoon versleten zijn of verstopt (ongeveer tussen de 2 a 3 ton)
    Als dat zo is kan hij wel normaal starten en stationair draaien maar op vermogen komt hij gewoon brandstof te kort

    suc6

    #18080602

    ik neem aan dat hij geen vermogen nodig heeft om zonder belasting in toeren te klimmen? Dat doet ie dus ook langzaam… In de vrij, plankgas, langzaam toeren omhoog.

    Ik heb geen idee hoeveel de motor gelopen heeft :(

    #18080603

    jup, Roetstop verstellen helpt ook niet>>

    #18080604

    @-WJ- wrote:

    ik neem aan dat hij geen vermogen nodig heeft om zonder belasting in toeren te klimmen? Dat doet ie dus ook langzaam… In de vrij, plankgas, langzaam toeren omhoog.

    Ik heb geen idee hoeveel de motor gelopen heeft :(

    Geen vermogen wel brandstof en als die moeilijk krijgt door BV een te lage druk of (door vervuilde verstuivers)te langzaam open gaande verstuivers geeft dan dus ook bij onbelast problemen
    Ik heb dit verschijnsel al eens gezien bij een Toyota Landcruiser diesel (vervuilde verstuivers)
    Groet
    Pimo

    #18080605

    ok, altijd iets om naar te kijken dus.

    en diesel compressie testen, kan dat met een benzine compressietester ?

    #18080606

    nope, drukken te hoog, en meten vanuit verstuivergaten of Voorgloeigaten..

    Meter word geschroefd (23bar compressie)

    Willem

    #18080607

    @wim-v6 wrote:

    nope, drukken te hoog, en meten vanuit verstuivergaten of Voorgloeigaten..

    Meter word geschroefd (23bar compressie)

    Willem

    Zo!!!! ik wist niet dat de drukken zo hoog opliepen bij een diesel
    weet ik dat ook weer
    pimo

    #18080608

    als deze druk al wegzakt naar een 17 a 18 bar, is de Fut er al goed uit hoor!!!

    Willem

    #18080609

    Zo leer je elke dag weer iets bij

    Ben jij monteur ofzo of alleen maar een hobbyist?

    pimo

    #18080610

    simpele hobbyist..

    maar ieder logisch denkend mens kan zich wel bedenken als zo’n 70pk diesel minder druk overhoud, de gang er vlot uit zal zijn..

    Willem

    #18080611

    Mee eens maar ik wist niet dat hij zoveel druk opbouwt
    dus zo leert een mens elke dag weer wat bij ..lol
    :thumb

    #18080612

    Veel Oudere ongeblazen diesels halen wel dik over de 20 bar hoor..

    onze kadett 1.7D had na de koprevisie een nette 26 tot 27bar compressie einddruk tijdens de meting.

    Dat was tussen de 18 en 23, deze was dan ook niet meer aan te krijgen in de winter, en gang, dat zat er al helemaal niet meer in (mag het na 500.000km).

    Willem

    #18080613

    heeft iemand misschien een werkplaatshandboek voor zo’n motor?

    mag dus ook voor een opel rekord E zijn, de 2.3 diesel…

    #18080614

    succes met onderzoeken hopelijk is het op te lossen

    #18080615

    anders even de bedford garage in smilde vragen zijn specialisten met die motoren

    gr rob

    #18080616

    die garage ken ik ja, maar ik hoopte eigenlijk, omdat het “gewoon” een opel motor is, dat iemand een werkplaatshandboek heeft?

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.