Ombouw 1,6 naar 2,0

Forumindex Forums Modellen Kadett Ombouw 1,6 naar 2,0

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur

De vraag zal al vele malen gesteld zijn maar ik kon er verder geen info over vinden hier op het forum.
    Ik ben bezig bij een kadett 1,6 bwjr 1993 een 2,0 uit een kadett in te bouwen.De versnellingsbak laat ik zitten.
    Wie heeft nog wat tips en of trucks voor wat ik tegen gaat komen.
    O ja de computer heeft inmiddels plaats geruild voor die van de 2,0.
    Ook even de vraag van het dashbord in de donor zit een digidash moet deze mee over of kan ik het met de orginele van de 1,6 ook uit de voeten.

waarom laat je de versnellingsbak zitten? Zou er gewoon een f16 achter zetten die er achter hoort. Dan heb je ook de veerpoten nodig van de gsi en de remmerij.Eventueel ook de uitlaat , is geloof wel dikker als 1.6 maar dat weet ik niet zeker.

Uitlaat zeker!! Ik heb een 2.0 in mijn E kadett gebouwd…

Vanaf een 1.6 zul je ook stabilisatie stangen moeten nemen als je het echt goed wilt doen, da’s op zich niet heel ingewikkeld… ook niet erg duur…. Ik had een complete achter as met schijven en dubbele stabilisatie stangen gekocht, die tik je zo voor rond de 100 euro op de kop. Op zich kun je ook heel goed met trommels uit de voeten, dat scheelt namelijk wel een hoop in de juiste remverdeling vinden. Schijven zijn namelijk nogal wat krachtiger, dus moeten er 3/20 begrenzers tussen en die zijn zeldzaam en/of duur…

Dan grote 256mm geventileerde schijven en bijpassende remklauwen.

De juiste hoofdremcylinder die bij de remmen past, er zit namelijk nogal wat extra volume in die grotere remklauwen… Ik heb er een 22mm HRC op gezet…

Minstens 14 inch velgen…

Je kan inderdaad zeker het beste een F16 of F20 versnellingsbak nemen, want die hebben ook dikke aandrijfassen. Wel zo fijn om het extra vermogen goed en veilig bij de wielen te krijgen. Maar daar horen inderdaad ook andere veerpoten bij, want de dikkere assen hebben ook een dikker gat in de naaf nodig…

Dan heb je waarschijnlijk een (krachtigere) benzinepomp nodig.

Je benzinetank moet een minstens even grote retour leiding aansluiting hebben als de aanvoer leiding…

Verder ben ik zelf nog verder gegaan, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, alarm, nieuwe schokbrekers en veren, nieuwe rubbers in de draagarmen en achter as geperst…. ander schakel mechanisme…. Maar goed, daar moet je zelf verder een keuze in maken voor zover je dat nodig vindt….

Succes!

:thumbup

P.S. Wat voor motorcode had die 1.6?

Het is om precies te zijn een kadett cabrio zowel de auto waar de motor in gaat als waar hij uitkomt.
    Idd gaat ook de benzinepomp en retourleiding over.
    Van de remmerij daar zit geen verschil in,misschien dat het ermee te maken heeft dat het beide cabrio’s zijn.
    De motorcode van de 1,6 is NZ dus monopoint injectie.Dus om deze reden moet de kabelboom ook over gezet worden.
    De uitlaat gaat ook over want ook die past niet.

Heelijk zo’n donor auto ernaast, die luxe had ik niet…:angel

Verbaast me wel dat het onderstel remmerij enz van beide wagens identiek is,dus 1,6 en 2,0 hetzelfde.:hmmz
    Maar ik krijg zelf het idee dat het ermee te maken heeft dat het beide cabrio’s zijn.
    Zit ik ook nog ff met de vraag van het digidash of dat veel werk is om over te zetten.

als je de kabelboom overlegt gaat het digidash gewoon mee!
    neem aan dat je de boom binnen ook wisselt,dan pak je tevens het check paneeltje midden op het dash mee.
    das het makkelijkst.

Hoeft niet persé hoor, ik heb ook gewoon de interne boom en dash laten zitten. Dat check control paneeltje geeft nou niet echt wereld schokkende informatie…:hmmz

Het is een kwestie van waar je voorkeur voor hebt, ik wou liever een analoge klok….

De analoge tellerbak kabel kan gewoon op de versnellingsbak aangesloten worden, dan werkt de teller. De toerentelleris gewoon een kwestie van de groene draad in de dikke ronde stekker boven de accu op elkaar aan te sluiten.

Lampjes en dergelijke werken ook gewoon het zelfde, alleen je motor management lampje moet je mogelijk even binnen door verbinden, is de bruin/gele draad…. Dan de oliedruk sensor, die zit aan de achterkant van de oliepomp, zit een enkele draad in met een plastic stekkertje met zo’n vergrendel clipje eraan. Die draadkleur moet ook in de ronde stekker op elkaar komen.

Die dikke ronde stekker heet in alle schema’s X5, dus alle draadjes waar een X5 verbinding in wordt gemarkeerd lopen door die stekker….

Remmen van een 8v kadett GSI zijn gewoon trommels net als op elke andere E-kadett.
    Misschien alleen de stabistang erop niet.
    Ik heb ook een 16v schijfachteras en die remt perfect met de originele remdrukverdeler.
    Misschien omdat het al een GSI was?
    De remschijven, voor, zouden wel groter moeten zijn op de 2 liter cabrio hoor!
    Maar je hebt wel een vrij nieuwe cabrio waar je het op zet dus misschien waren die al net zo groot.
    Standaard Deawoo nexia zijn ook al net zo groot namelijk als GSI kadett.
    En indeed de bak en assen en poten gewoon meepakken.
    Is nog makkelijker ook… hoeft het blok niet uit elkaar. Maar als het blok toch los is.. KOPPELING VERVANGEN!!!
    :D

k zou gewoon alles overbouwen

motor incl bak
    assen
    poten
    kabelbomen binnen en buiten
    uitlaat
    radiateur e.d
    brandstofpomp

is dan gewoon kwestie van schroeven en geen gekloot

wel net wat kaneelschep zegt ff koppeling vervangen en ook de distributie INCL waterpomp

dat is t makkelijkst als t blok er uit is

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.