Oliepomp en Distributie riem.

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Oliepomp en Distributie riem.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277070

    Een vraag over de oliepomp van een Zafira Z18XE uit 2002:

    Op aanraden van de vakgarage en hier op het forum vervang ik netjes elke 60.000km mijn distributieriem.

    Om geen risico te lopen vervang ik dan ook ALTIJD alle rollen en de spanner.

    Wat de waterpomp betreft zijn er verschillende meningen: De een vervangt dan tevens altijd de waterpomp, en de ander laat die gewoon wat langer draaien. Ik heb voor de midden-oplossing gekozen, en zet er om en om (dus elke 2×60.000km) een nieuwe waterpomp in.

    Nu heb ik een vraag over de oliepomp: Hoe lang kan die mee? Doe ik er goed aan die de volgende keer ook maar uit voorzorg te vervangen? Ik heb er nu zo’n 280.000 op zitten met de originele oliepomp.

    (ps: Ik doe er trouwens elk jaar nieuwe olie in en een filter, ook als ik weinig gereden heb dat jaar)

    #18321408

    Nee olie pomp lekker laten zitten.
    Pas vervangen als er problemen mee zijn.
    En dat is bij normaal gebruik eigenlijk nooit.

    Zelf zal ik zeker bij elke riemwissel de waterpomp vervangen. Heb teveel schades gezien waarbij het niet gebeurt was. En Opel staat er om bekend dat de pompen kapot gaan na een riemwissel.(pompen die lopen over de multiriem uitgesloten)

    #18321409

    Wat was jouw ervaring met pompen die je hebt zien sneuvelen?:

    1) Begonnen ze gewoon te lekken, of herrie te maken, en was het gewoon onhandig?

    2) Of werd de distributie riem beschadigd, met breuk, en volledige puinhoop als gevolg, zoals kromme kleppen etc etc

    #18321410

    Bij elke willekeurige garage is het een standaard ls de distributieriem en spanner vervangen wordt dat ook de waterpomp mee vervangen wordt.. Een nieuwe riem kan een oude pomp onder meer stress zetten en gaat dan sneller kapot..
    Hang er wel een goede kwaliteit riem om.. Er zijn een paar merken die voortijdig kapot gaan..

    Qua oliepomp.. Zoals gezegd.. Niks aandoen tot je oliedruk problemen krijgt.. En dat zal je auto tijdig laten merken door een knipperend olielampje bij voldoende olie in de motor (of perdiodiek als de opel dealer dit in hun systeem hebben staan)

    #18321411

    Bart…..dat roept een nieuwe vraag op:

    Welke merken riem kun je aanbevelen? En welke juist niet?

    #18321412

    Gates, SKF, Dayco, Contitech zijn allemaal prima merken.

    SKF wordt vaak fabrieksuit gemonteerd

    Met dank aan basss27 uit een ander topic:

    #18321413

    @rinus747 wrote:

    Wat was jouw ervaring met pompen die je hebt zien sneuvelen?:

    1) Begonnen ze gewoon te lekken, of herrie te maken, en was het gewoon onhandig?

    2) Of werd de distributie riem beschadigd, met breuk, en volledige puinhoop als gevolg, zoals kromme kleppen etc etc

    Vooral dat 2de. En dan is het of de pomp slaat vast of het lager gaat kapot waardoor de riem kapot gesneden wordt of er gewoon afloopt.

    Maar ook dat de pompen gaan lekken.

    #18321414

    Nu al meerdere kapotte waterpompen gehad bij de X18xe1 en Z18xe waar een Contitech set op gemonteerd was, meest ruim binnen de termijn.

    1 motor kapot gelopen.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18321415

    Dan gewoon SKF aanhouden als fabrieksgemonteerd merk..

    #18321416

    ik heb distr. set met waterpomp van SKF totaal geen problemen mee (vectra B)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.