oliedruk sensor

Forumindex Forums Techniek Cih oliedruk sensor

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17212659

    Op Internet kwam ik 2 verschillende sensoren tegen, met een prijsverschil van €100!


    (beide voor op een CIH motor)

    Die bovenste is toch nieuwer of niet?
    Of meet de een weer wat anders?
    Of is de een voor een andere motor?

    Die onderste (rode) heb ik hier liggen.

    #17530610

    De bovenste is alleen voor een oliedruk-lampje. Heeft dus ook maar 1 contact.

    De onderste is voor een lampje en voor een oliedruk-meter.
    Deze heeft dus ook twee aansluitingen.
    Hier zit dus behalve een verbreekcontact, ook een potentiometer in. Daarom is deze duurder.

    #17530611

    klopt hellemaal

    #17530612

    Ah, super bedankt!
    Maar toch, 100 euro’s verschil,!

    #17530613

    65 euro is een gangbare prijs, maar dan heb je een goede tweede hands.

    #17530614

    Ach ja, dat is dan redelijk.

    Bij mijn oude commodore had ik de bovenste en die had inderdaad geen oliedrukmeter.

    #17530615

    Die met oliedruk meter aansluiting zijn zeldzamer dus duurder en nieuw kosten ze echt ruim over de 100€ van VDO.

    #17530616

    Hoe werkt de onderste dan? Met aansluiten enz?

    GR Bennie

    #17530617

    http://home.arcor.de/ohf-archiv/ohf_archiv/Motor/Anbauteile/Oeldruckgeber/oeldruckgeber.html

    Zo werkt ie.

    Simpel gezegt:
    Membraampje komt druk op en dat bedient een wijzer die weer op een rij weerstanden zit enz zo doende op en neer gaat bij wisselende druk,en zo verschillende waarde geeft die zichtbaar worden op een meter op je dashbord.

    Hoop dat nu ook duidelijk is dat zoiets maken stukke duurder is als een contact meter zoals de goedkope meters zijn.
    Boven de 0,5 bar geen contact daaronder vormt zich een contact/brug en kan een stroom vloeien en gaat een lampje aan.

    De volgende vraag zal wel zijn:
    Der zit maar 1 kabel op hoe kan die dan een lampje laten branden.
    Die schakelaars van het goedkope model zijn massa geschakelt en maken massa via het blok,der staat continu +12V op als de auto op contact staat maar de meter maakt massa via het blok als de druk te laag is en zodoende vloeit er dan stroom door het lampje naar het blok naar de accu of niet….

    En waarom zo,n druk meter zo duur moet zijn is:
    Der is veel vraag na en weinig productie VDO maakte ze in die tijd serie en daar zijn ze nu nog leverbaar,alleen tegen de prijs die VDO telt en waarom ze zo duur moeten zijn….
    Bel VDO maar ik maak die prijs niet.
    Als je er 1 kapot hebt moet je soms lang zoeken naar een betaalbare van 3/4 tientjes,omdat der veel vraag naar is.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.