http://home.arcor.de/ohf-archiv/ohf_archiv/Motor/Anbauteile/Oeldruckgeber/oeldruckgeber.html
Zo werkt ie.
Simpel gezegt:
Membraampje komt druk op en dat bedient een wijzer die weer op een rij weerstanden zit enz zo doende op en neer gaat bij wisselende druk,en zo verschillende waarde geeft die zichtbaar worden op een meter op je dashbord.
Hoop dat nu ook duidelijk is dat zoiets maken stukke duurder is als een contact meter zoals de goedkope meters zijn.
Boven de 0,5 bar geen contact daaronder vormt zich een contact/brug en kan een stroom vloeien en gaat een lampje aan.
De volgende vraag zal wel zijn:
Der zit maar 1 kabel op hoe kan die dan een lampje laten branden.
Die schakelaars van het goedkope model zijn massa geschakelt en maken massa via het blok,der staat continu +12V op als de auto op contact staat maar de meter maakt massa via het blok als de druk te laag is en zodoende vloeit er dan stroom door het lampje naar het blok naar de accu of niet….
En waarom zo,n druk meter zo duur moet zijn is:
Der is veel vraag na en weinig productie VDO maakte ze in die tijd serie en daar zijn ze nu nog leverbaar,alleen tegen de prijs die VDO telt en waarom ze zo duur moeten zijn….
Bel VDO maar ik maak die prijs niet.
Als je er 1 kapot hebt moet je soms lang zoeken naar een betaalbare van 3/4 tientjes,omdat der veel vraag naar is.