Olie in 2.4

Forumindex Forums Techniek Cih Olie in 2.4

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17209543

    Volgens kroon en brezan hoort er 0W30 of 5w30 in,
    en dat kost een een paar centen.
    Ik deed in mijn andere CIH blokken altijd 15w40
    Kan dit ook in de c24ne?

    #17478541

    Ja en een 0w30 hoort er niet in af fabriek zit er in
    10W40
    15W40 beide zijn normaal goed.
    10W60 kan ook

    20W50 is voor warme landen aanbevolen aldus de handleiding van een Monza A2 en of je nu een 16S of 2400 hebt de lagers en oliepomp zijn grotendeels gelijk.

    0W30 is te dun voor een CIH liever een wat dikkere soep.

    Ik heb persoonlijk nooit kunnen volgen dat bv bij een Senator A 30E er een minerale olie inzat (in 78 was er geen/amper syntheytische olie) en de latere Omega A/Senator B blokken moet dan plotseling een half synthetische olie in op minerale olie zou ie dan kapot kunnen lopen aldus de oliehandel,tenminste dit hebben zij in hun boeken staan.

    Nu zijn de onderblokken van een A1 30E en een Sennie B 12V bijna gelijk…….Ook de oliepompen en lagers zijn meestal identiek….

    #17478542

    In de winter 10 w 40 en in de zomer 20 w 50.

    Het idee hierachter is dat de 10w40 lekker dun is in koude toestand en dus de smering sneller op gang komt.
    En de 20w50 zorgt er voor dat bij hogere temperaturen je oliedruk beter blijft.

    #17478543

    origineel gepost door GSE
    Ik heb persoonlijk nooit kunnen volgen dat bv bij een Senator A 30E er een minerale olie inzat (in 78 was er geen/amper syntheytische olie) en de latere Omega A/Senator B blokken moet dan plotseling een half synthetische olie in op minerale olie zou ie dan kapot kunnen lopen aldus de oliehandel,tenminste dit hebben zij in hun boeken staan.

    Nu zijn de onderblokken van een A1 30E en een Sennie B 12V bijna gelijk…….Ook de oliepompen en lagers zijn meestal identiek….

    Lagerwerk zal hetzelfde zijn maar misschien is de belasting hoger dus betere olie noodzakelijk?

    #17478544

    Nee ook dat nog niet echt,als ik bv naar de C30LE kijk dan zie ik een stuk minder vermogen uit het blok komen als de 30E mede door de verlaagde compressie,8:6 ipv 9:4 en toch moet die nieuwere motor de C30LE op half systheet lopen en de 30E op minerale olie volgens de olie handel hier terwijl de ingewanden van het blok grotendeels hetzelfde zijn,en ook dezelfde nummers hebben.

    #17478545

    dus 15w40 kan zonder problemen?

    #17478546

    Yep, die dure onzin er niet in gooien.

    #17478547

    Heb jaren zonder problemen met 15/w40 gereden in de 2,4.
    En ga het binnenkort ook terug doen…

    #17478548

    :hmmzik gooide er altijd 10w40 in

    #17478549

    Ik heb 20W50 en 10W40 in mijn CIH,s zitten met beide goede oliedruk en vele km,s dus laat die dunne dure saus maar achterwege.

    Na mijn idee kan het meer kosten dan opleveren.

    #17478550

    Heb even wat verder gezocht, in de zomer/warme motor hebben alle oliën dezelfde viscositeit
    (dikte of stroperigheid voor de leek)
    Daar staat het laatste getal 40 voor.

    Het eerste getal is voor de winter/koude motor:
    0W is olie met een kleinere viscositeit en getest tot -35
    10W is olie met de viscositeit iets hoger en getest tot -30
    enz.

    Aangezien ik toch alleen zomers rijdt en met koude motor nooit gekke dingen doe gooi ik er nu gerust 15W40 in
    maar 0W40 zou dus ook wel kunnen, dat smeert gewoon wat beter bij koude motor en in winter,

    bij warme motor zijn alle bovengenoemde oliën hetzelfde.

    #17478551

    origineel gepost door boyanka
    :hmmzik gooide er altijd 10w40 in

    Ook goed:thumbup

    #17478552

    en maakt het nou nog wat uit of je er mineralen in gooit of half synteet

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.