Forumindex › Forums › Modellen › Tigra › Olie
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 4 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
19 juli 2011 om 16:30 #17239982
Nou word me bij Opel gezegd dat m’n 1.6je (x16xe) 10w40 moet hebben, maar nu zie ik op de site van Kroon Olie dat het beste 0w40 5w40 of 5w30 is, best een verschil denk ik dan.
Wie moet ik geloven?
Hij zuipt op het moment olie als de malle, kan het minder zijn/worden met dunnere olie of juist meer?19 juli 2011 om 16:47 #17904216Maak niet heel veel uit.. Hoe dikker die is hoe langer het
Duurt voordat ie op temp. Is..19 juli 2011 om 16:50 #17904215http://m.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/resultaat/mbIbkjvMA7sA/opel-tigra-16i-16v-1994-2000/” onclick=”window.open(this.href);return false;
0w40 is dunner als 10w40 bijvoorbeeld..
Lekt ie nergens? Anders ff je olie laten verversen incl
Filter! Heeft bij mij ook geholpen..19 juli 2011 om 17:04 #17904214nee lekt nergens, ben er al voor weg geweest. word alleen gezegd dat bijv 1l/1000km nog wel moet kunnen, olie verversen is iig niet nodig rijd altijd op schone :D
komt er gewoon langs me uitlaat uit, na een paar weekjes niet wassen in de winter zie je ook een mooie zwarte plek op de achterbumper haha, maar het lijkt mij dat dunnere olie juist sneller verbrand dan dikke olie?19 juli 2011 om 19:25 #17904218Dunnere olie loopt makkelijker langs afdichtingen heen, mogelijk de verbrandingskamers in.
Daar ontwikkelt het van die zwarte rook en roet die op de achterkant (in de luwte van je auto) blijft dwarrelen en tegen je achterklep en bumper neerslaat.Als er olieverbruik is, zal je eens moeten nagaan waar het precies heen gaat en wat de oorzaak is.
Ik zou sowieso eens de carterontluchting nalopen. Als er zwarte aanslag in je gasklep zit, is dat al een voorteken.
Is het daar gewoon schoon, dan is de volgende veroorzaker je koppakking.
Dan komen de klepsteel afdichtingen. Zijn die niet lekvrij, dan loopt het bij je kleppen naar beneden vanaf de nokkenassen.
Als laatste zou de kop poreus kunnen zijn (komt bij sommige blokken voor) en dan zal dat gefixt moeten worden door de gaatjes dicht te laten persen met een speciaal goedje.Wat betreft de dikte: eerste getal staat voor de dikte als de olie koud is (bij 0 graden celcius), tweede als het warm is (bij 100 graden celcius)
Als je een lager getal neemt voor de W, dan is de olie dus dunner als de motor nog koud is. Dat kan nuttig zijn bij het starten in de winter, of wanneer je b.v. last hebt van tikkende klepstoters. Deze worden dan beter en sneller gevuld met olie.
De warm waarde is afhankelijk van hoe dun je motor de olie wil hebben. Als de olie te heet wordt, verliest dunnere olie zijn smerende werking.In princiepe is 10W40 voor de meeste auto’s dus prima.
In turbo blokken wordt vaak 5W30 gegooid omdat die meestal een oliekoeler hebben en de olie direct bij het starten al op druk moeten hebben voor de turbolagers.
Mocht je last hebben bij kou of last hebben van tikkende kleppen, dan zou ik eens 5W40 proberen, of eventueel 5W30.19 juli 2011 om 19:37 #17904219ik heb een x16xel ( is in principe hetzelfde) en ik vind dat een goede volsyntheet 5w40 het beste loopt en ik heb er geen olieverbruik bij.(agip olie)
Erwin
19 juli 2011 om 20:25 #17904217Kop is al eens gereviseerd, EGR al meerdere malen vervangen in het verleden zagen ze bij opel in de history. heb hem een maand geleden nog eens vervangen, en heb nu sinds vanavond het idee dat hij weer begint in te houden ( wat toen ook de eerste tekenen waren ) dus word er een beetje moe van. blok heeft nog maar ong. 125000 km’s op de teller staan
19 juli 2011 om 21:01 #17904220Wat is er aan de kop gereviseerd dan? Kleppen ingeslepen?
Want het kan zomaar dat de klepgeleiders gewoon ruk zijn en eigenlijk opnieuw ingeperst moeten worden.
Of dat de oliekanalen poreus zijn geworden en eigenlijk moeten worden afgeperst met een vulmiddel.19 juli 2011 om 21:08 #17904221heb geen idee ken de details helaas niet. maar kan daardoor de EGR weer zó snel vies zijn geworden? olie verbruik is minder als daarvoor omdat ik andere olie gebruik, en daarvoor reed ik toch al wel zo’n 6 maanden met de oude EGR. was trouwens een nieuwe die er nu in is gegaan en geen schoongemaakte
19 juli 2011 om 21:39 #17904222Als je weet wat een EGR doet, snap je ook dat het alleen maar symptoombestrijding is om hem te vervangen ;)
EGR staat voor “Exhaust Gas Recirculation”. Komt er op neer dattie uitlaatgas terug de inlaat in stuurt om het opnieuw in de verbranding mee te nemen en zo schonere uitlaatgassen te produceren. (beinvloeding van temperatuur om binding van verbrandings gassen te beinvloeden)Als er uit je uitlaat roet (veroorzaakt door olieverbranding) geblazen wordt, wordt er dus ook een deel via de EGR geleid.
Die wordt dan weer vies en gaat slecht werken.
Elke keer blijf je dus dat kreng vervangen, terwijl de oorzaak bij het verbranden van olie ligt.Ik zou zeggen: Trek de kop er af en laat die helemaal nakijken. Zit er geen speling op de klepgeleiders, issie niet poreus, kan er meteen een nieuwe koppakking tussen, etc.
En terwijl hij gereviseerd wordt maak je je gasklep schoon, boor je de carter ontluchting aansluiting op de gasklep een beetje uit, maak je de carter ontluchtingsslang schoon en maak je het carter ontluchtingsfilter in de kleppendeksel schoon.Is het dan nogsteeds niet goed, dan zit het probleem waarschijnlijk in je cylinders en moet het blok uit de auto.
Dan laat je hem honen en monteer je nieuwe zuigerveren.
Dan moet het probleem echt helemaal weg zijn en mag je blok geen druppel olie meer verbruiken.Kost een paar duiten, maja, dan issie weer 100% goed.
23 juli 2011 om 20:59 #17904223Neem alsjeblieft ‘grote’ merken!
Daar hoort Kroon zeker niet bij!
Geloof geen promotie verhalen maar ga af op keiharde feiten zoals test rapporten en race ervaringen op hoog niveau! de motoren in de tigra’s zijn al gevoelig op warmte en slijten hierdoor ‘redelijk’ hard. Pak zeker qua olie het beste voor je motor.
24 juli 2011 om 00:06 #17904224@1985 wrote:
Neem alsjeblieft ‘grote’ merken!
Daar hoort Kroon zeker niet bij!
Geloof geen promotie verhalen maar ga af op keiharde feiten zoals test rapporten en race ervaringen op hoog niveau! de motoren in de tigra’s zijn al gevoelig op warmte en slijten hierdoor ‘redelijk’ hard. Pak zeker qua olie het beste voor je motor.
Zou ik heel graag doen, maar ik ga geen olie van 50 euro erbij gooien waar 2 weken later alweer nieuwe van in moet.
@McKaam;
Ben nog naar opel geweest, blok was al helemaal gereviseerd vlak voordat ik m kocht, kan hem volgende week brengen kijken ze alles ff voor me na want ze snappen het zelf ook niet. Misschien dat ze nog iets kunnen regelen met garantie bij het revisiebedrijf.24 juli 2011 om 09:08 #17904225@DeMeistah wrote:
Zou ik heel graag doen, maar ik ga geen olie van 50 euro erbij gooien waar 2 weken later alweer nieuwe van in moet.
Dat is uiteraard een eigen keuze/overweging wat je zelf moet weten ;)
Achteraf nooit ‘huilie huilie’ doen over te warme motoren (denk eens aan een koppakking die er zwaar mee heeft), stuk lopende motoren en andere grapjes als dat opel slechte auto’s heeft etc. Goedkoop is duurkoop en dat zal je ten alle tijde terug zien wanneer ‘de eigenaar’ op het onderhoud gaat besparen.
Aangezien het er nu in zit wees zuinig qua rijstijl en probeer hoog toerental (net als ‘vroeger’ met rijles!) te vermijden en ververs het eerder. (maar das mijn advies ;))
Kroon olie is niet per definitie slecht, maar er is meer bewijs over andere merken. En die paar individuen met andere rijstijlen en/of gebruik zullen nooit representatief zijn. (Niemand heeft een gelijke rijstijl, en geen auto rijd exact de zelfde soort kilometers, dus deze verhalen zijn nooit representatief)
24 juli 2011 om 09:38 #17904226Mwa ik zeg niet dat ik op slechte olie rijd, zit nu Valvoline volsyntheet 10w40 in. iets van 38 euro voor volgens mij 4 liter, is nog wel te doen kwa kosten. doe ongeveer anderhalve maand met zon flacon.
Ik bedoel alleen dat ik geen speciale olie van 30 euro per liter erin ga gooien omdat ik maar een week met dat litertje kan rijden, verbruik lijkt nu 1l/1000km te zijn.Rij er altijd wel zuinig mee, als ik hem doortrap af en toe kom ik nog niet boven de 4000 toeren uit en met warmrijden schakel ik al bij de 2000
24 juli 2011 om 10:18 #17904227em, moet jij in anderhalf maand 1 flacon van (ongeveer) 4 liter olie bij vullen??? :shock: Ik hoop dat ik het verkeerd heb begrepen/gelezen :shock: hoeveel kilometer rijd je per ‘anderhalf’ maand dan?
Mijn tigra’s en corsa’s hadden geen olie verbruik, en mijn vectra moest ik eens in de ongeveer 1500 kilometer een 150/200cc bij te vullen.
24 juli 2011 om 21:03 #17904228@1985 wrote:
em, moet jij in anderhalf maand 1 flacon van (ongeveer) 4 liter olie bij vullen??? :shock: Ik hoop dat ik het verkeerd heb begrepen/gelezen :shock: hoeveel kilometer rijd je per ‘anderhalf’ maand dan?
Mijn tigra’s en corsa’s hadden geen olie verbruik, en mijn vectra moest ik eens in de ongeveer 1500 kilometer een 150/200cc bij te vullen.
Met 4 liter olie doe ik zo’n 1 á 2 maanden ja, precies weet ik het zo niet maar je snapt wel wat ik bedoel met de kosten.
Ik rij zo’n 600km per week dus 2400km per maand25 juli 2011 om 09:19 #17904229@DeMeistah wrote:
Met 4 liter olie doe ik zo’n 1 á 2 maanden ja, precies weet ik het zo niet maar je snapt wel wat ik bedoel met de kosten.
Ik rij zo’n 600km per week dus 2400km per maandmy god :shock:
Misschien aandelen nemen bij een olie maatschapij? :jerry Iedere x gas geven brand een gat in de ozonlaag? :jerry Olie tanken en benzine bij vullen? :jerry
Maar zonder dollen, hoe nat/bezweet is jou motor aan de buitenkant? heb je vaak olie na het parkeren op de straat liggen?
Ik zou dat toch eens uitzoeken want in mijn beleving is dat niet gezond :shock:
25 juli 2011 om 11:22 #17904230Veel voorkomend probleem bij deze motoren zijn de klep-seals.
Als deze niet goed sluiten, dan druipt hier de olie door heen en komt vanzelf in de uitlaat terecht.
Vandaar de zwarte achterbumper. Heeft mijn blok toen ook last van gehad. Reparatie is erg kostbaar.
Daarom heb ik toen besloten om er een 2.0 16v in te hangen.25 juli 2011 om 12:29 #17904231Blok is helemaal droog en op straat ligt geen druppel. Alles word gewoon verbruikt op de een of andere manier. Zou toch niet moeten kunnen na een revisie, maar ik weet nog toen ik hem een week had en mn olie ging pijlen zat er bijna niks meer in, tikken deed hij toen niet maar ik weet dus niet of hij die eerste week al verbruik had of dat hij sindsdien gewoon versleten is..
25 juli 2011 om 12:48 #17904232Je moet de olie wel in je blok gooien, en niet door de benzine :P :jerry
Nee ongein, ik vermoed ook je klepseals of oliekanalen, omdat je zegt dat het via de uitlaat komt.
Ik heb een E16SE en daar heb ik de laatste 20000 maar een krappe 1,5 liter bij hoeven gooien. En nóg minder koelvloeistof.
Jouw olieverbruik is dus bijzonder buitensporig :P25 juli 2011 om 14:37 #17904233In het topic met iedereen zijn olie verbruik zie ik nog wel ergere gevallen voorbij komen. Maar de mijne gebruikt dus wel 0,0 kvs das toch weer een plus dan jaapie haha
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.