Nokkenassen afstellen

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Nokkenassen afstellen

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17229050

    Vandaag mijn nokkenassen gemonteerd, morgen heb ik een meetklok en kan ik ze afstellen, ik ga ze afstellen dmv de lift in bdp juist te zetten..
    Maar nu begin ik te twijfelen, zoals je op de foto ziet kan ik nu de uitlaatas afstellen en als ik de krukas 1x rond draai en terug op bdp zet kan ik de inlaat afstellen? Of kan ik ze nu allebei al afstellen?

    #17766845

    moeten die dingen niet op de rollenbank worden afgesteld??? mijne hebben ze daar afgesteld om max eruit te halen

    #17766846

    Ik stel ze zelf altijd af, dan laat ik de motor wat inlopen en dan ga ik naar de testbank en kunnen we ze daar nog wat bijstellen indien nodig…

    #17766847

    Volgens mij kan je ze zo allebei afstellen. Alleen wel even goed bdp punt meten, want je zuiger staat even stil bovenin. Is ongeveer 1 tand op je starterkrans, zet em daar precies tussen in na het meten

    #17766848

    Ok, ga ze zo afstellen dan!

    #17766849

    Ik ben zelf meer een fan van afstellen max lift at xx krukasgraden.
    Dan omzeil je een aantal onbekende variabelen zoals slijtage van stoters en klepspeling ed….

    #17766850

    Ik begrijp er niets meer van, als ik hem zoals op foto te zien is zet (in bdp) dan heb ik 0,0 lift.
    Dit zou bij de inlaat 2,87mm en uitlaat 2,03 moeten zijn, dit kan ik dus nooit bereiken met mijn verstelbare tandwielen?? De pinnetjes op de assen(die in de tandwielen zitten) staan recht naar boven in bdp, dit is toch normaal?

    #17766851

    Dan sta je in de compressieslag handige harry ;) krukas 360graden verdraaien….

    Of op cilinder 4 gaan meten..

    #17766852

    Als de nokkenassen liggen zoals ze op foto liggen, kan ik de lift in bdp toch afstellen?

    (Als ik de krukas 360 verdraai staan de nokkenassen ook andersom en heb ik nog 0,0 lift :-) )

    #17766853

    Ja op cilinder 4 kan je ze nu afstellen. Cilinder 1 staat nu in de compressie slag. Dan moet je de krukas 1 slag draaien, staat cilinder 1 eind uitlaat slag/begin inlaat. Je nokkenassen draaien maar 1 slag rond als je krukas er 2 doet he ;)

    #17766854

    Zo ver was ik ook al:-)
    Maar goed ik heb dus helemaal geen lift in bdp, nu de nokkenassen staan dus met het pennetje bovenaan, is het erg ivm ontsteking als ik ze een paar tanden verzet?

    #17766855

    Duh, het is net verteld waarom je geen lift hebt… :vertag

    #17766856

    Heb je hem wel er naar toe gedraait?
    Als je de inlaatnokkenas wilt verstellen moet je hem eerst linksom draaien totdat hij
    op zijn basiscirkel loopt en je geen lift hebt.
    Dan stel je de micrometer op nul. Daarna draai je de krukas naar rechts totdat
    hij in B.D.P. staat. Nu geeft de micrometer de juiste kleplift waarde in B.D.P. aan.
    Bij de uitlaatnokkenas is het andersom. Dus eerst naar rechts draaien, op nul zetten
    en dan naar links draaien.

    Je moet iets meten als de pinnetjes van de nokkenas naar boven wijzen anders
    doe je iets verkeerd. Of je hebt de distributie er niet goed op liggen.
    Ga hem niet tanden verzetten. 1 tand zou kunnen als je net niet ver genoeg met de poelie kan
    verstellen maar meer niet want dan klopt er gewoon iets niet.

    Ps:
    Zoals Youri al schreef: Als je de nokkenassen zoals op de foto hebt liggen dan moet je nu op cilinder 4 gaan afstellen.
    Cilinder 1 ligt nu in de verkeerde positie.

    Succes!

    #17766857

    probeer even een kwart slag van de krukas te meten(daar is de zuigersnelheid het grootst) dan + 90 deg.
    Dan heb je het meest nauwkeurige bdp punt

    #17766858

    Originally posted by Miruni
    Bij de uitlaatnokkenas is het andersom. Dus eerst naar rechts draaien, op nul zetten
    en dan naar links draaien.

    En daarna weer een stukje naar rechts om de spanning weer op je riem te krijgen

    #17766859

    Originally posted by Miruni
    Bij de uitlaatnokkenas is het andersom. Dus eerst naar rechts draaien, op nul zetten
    en dan naar links draaien.

    En daarna weer een stukje naar rechts om de spanning weer op je riem te krijgen

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.