nog tips

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum nog tips

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur

Ben van plan morgen de spiraalveren aan de voorzijde, remschijven/blokken beide wielen achter en de handremkabel van mijn Vec B station sport ed. II te vervangen.

Nu heb ik mijn beide handen wel rechts zitten :D , maar dit is toch wel helemaal nieuw voor mij!

Hebben jullie misschien nog wat tips betreft benodigde smeermiddelen, gereedschappen volgorde van demonteren, monteren, waar op te letten, enz.

Ik zal wat foto`s maken van het vervangen van de veren en proberen een how-to te plaatsen als daar interesse naar is.
    Voor het vervangen van de handrem weet ik nog niet wat ik tegen kom, neem aan dit dit ook naderhand afgesteld moet worden?
    Moet hiervoor de handrem zelf “bloot” worden gelegd?

De benodigde materialen heb ik al in mijn bezit, verder heb ik nog het volgende;

zware autokrik
    autosteunen 1750 kg.
    verenspanners
    alle maten ring/steeksleutel
    dopsleutelset
    handschoenen

gr. greg

Hmm ja, ik heb vanmiddag m’n Vectra teruggekregen van de garage. Heb alle remmen rondom laten vervangen, dwz. schijven, blokken en handremmechaniek + handremschoenen en vloeistofwissel. Kostte me € 860, een dure grap maar nu is ’t voor de komende jaaaaaaaren klaar.

Normaal gesproken zou ik dit zelf gedaan hebben maar kwam bij de achterremmen al meteen het probleem tegen dat één van de twee bouten van de klauw recht achter een stuk remleiding zit (niet flexibel, geen slang dus maar echt pijp). Daarnaast is het handremmechaniek bij de versies met schijven achter (nagenoeg allemaal op de 1.6jes na) gewoon beroerd. Ik moest zelf de handremhendel tot op de achterbank trekken om überhaupt IETS te merken van remwerking. Bij nadere inspectie van de dealer bleek het hele binnenwerk vastgeroest en gerot. Met wat pech zul je dat dus ook moeten vernieuwen (en niet alleen de handremkabel).

Qua smeermiddelen gebruik ik normaal bij het monteren van de blokken een beetje kopervet. De een doet het wel, de ander monteert het droog. Bij alle schijven die we thuis vervangen bij auto’s komt even een klein kwakje kopervet op de achterkant van de blokjes. In al die tijd en bij al die auto’s met die behandeling nog nooit een vasthangende klauw / blokje of iets dergelijks gehad. :)

@Lemmens wrote:

Normaal gesproken zou ik dit zelf gedaan hebben maar kwam bij de achterremmen al meteen het probleem tegen dat één van de twee bouten van de klauw recht achter een stuk remleiding zit (niet flexibel, geen slang dus maar echt pijp).

Was er met geen ene sleutel bij te komen?

Daarnaast is het handremmechaniek bij de versies met schijven achter (nagenoeg allemaal op de 1.6jes na) gewoon beroerd. Ik moest zelf de handremhendel tot op de achterbank trekken om überhaupt IETS te merken van remwerking. Bij nadere inspectie van de dealer bleek het hele binnenwerk vastgeroest en gerot. Met wat pech zul je dat dus ook moeten vernieuwen (en niet alleen de handremkabel).

Bij was het echt de remkabel achter links, die ingescheurd was. Ik heb het nog ff onder de brug mogen zien. Dus ik hoop dat met het losdraaien van het stelmechanisme middenin ik de nieuwe kan monteren.

Bedankt voor je reactie!

Ik kwam zelf niet erbij, niet met een ringsleutel, niet met een bijzonder goede uitgebreide collectie doppensetjes. De pijp liep ongeveer 1 cm boven de kop van de bout langs. Dat betekende dus voor mij losdraaien en dan ook nieuwe vloeistof erin doen. Aangezien ik daar het materiaal niet voor heb en ik geen zin had om er aan het eind van een file achter te komen dat er misschien toch nog luchtbelletjes zaten, heb ik ’t wiel weer netjes gemonteerd en het de dealer laten doen. ;)

De voorremmen waren een minder groot probleem, maar aangezien de dealer €211 vroeg voor vervangen van blokken en schijven en ik voor de losse onderdelen al op dat bedrag zat, heb ik me de moeite niet gedaan.

Als het alleen de handremkabel is, heb je geluk. Maak in ieder geval even het mechaniek gangbaar als je het toch open en bloot hebt. Dan heb je daar naderhand geen omkijken meer naar. :)

vanmorgen om uurtje of 11:00 begonnen met het opkrikken van de auto. we hadden er zin in en het weer was er naar in de volle zon was het goed te doen.

op een borgveer na van de remleiding :swear tsjezus dacht dat de remleiding zijwaards uit zijn bevestiging gehaald moest worden (half uur aan het tobben geweest), bleek later dat de remleiding naar voren uit zijn bevestiging gehaald moest worden er hoefde geen hamer of schroevendraaier bij te pas te komen :swear .

hieronder de oude twee veren, waarvan de linker onderin is afgebroken

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.