Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Nog steeds een wiellager of naaf probleem Corsa A
- Dit onderwerp bevat 0 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 5 maanden geleden door .
-
AuteurBerichten
-
13 april 2011 om 14:07 #17235583
Hoi.
Ik heb sinds ik met de corsa terug ben van vakantie last van wat lijkt op een kromme remschijf linksvoor. Je hoort en voelt een ritmisch geluid wat vooral bij 40 en 60 het hardst is.
Alles losgehaald en zag dat de corsa klauw niet geweldig meer kon bewegen en dacht dus daardoor aan aanlopen en daardoor een kromme remschijf. :mad:De klauw gangbaar gemaakt en maar meteen alles vervangen voor de E-kadett klauwen die ik nog had.
Bijbehorende schijf vervangen voor een nieuwe set schijf en blokken om te testen.
Nu loopt ie echter met andere klauw en hagelnieuwe set nog steeds op precies dezelfde manier aan. Alleen remt ie nu als een BEEST! :DAls je schijf/wiel met de hand ronddraait kan je ook zien en horen dat ie de eerste helft vd draaiing wel licht aanloopt en de andere helft niet.
Blijkbaar ligt het dus aan de fusee waar de schijf aan vast zit.Kan het zijn dat daar iets aan stuk/krom is? Wiellager?
De sporing was niet echt geweldig te noemen tijdens de reis van 2300 km die ik er onlangs mee gemaakt heb. als je een kant op stuurde bleef ie ook die kant opgaan zeg maar ;)
Misschien dat dat het lager kapot heeft gemaakt?
Iemand idee? Bedankt! :)13 april 2011 om 14:27 #17854816Wiellager kun je op 3 manieren testen. Tijdens het rijden een paar keer van links naar rechts slingeren en goed luisteren of je een apart geluid hoort. De andere manier is door je auto omhoog te krikken, je wiel vast te pakken aan beide zijkanten en snel heen en weer drukken. Als je wiellager speling heeft, voel een een tik tijdens dit heen en weer drukken. Nog een manier is om je auto op te krikken en je wiel een slinger geven terwijl je met je andere hand de veer vast pakt. Een versleten wiellager zou je moeten kunnen voelen in de veer dmv resoneren. Kijk anders dit filmpje ff:
[youtube]DaMgqEnQGkk[/youtube]
13 april 2011 om 15:15 #17854817Ik kende die testjes ook al. maar heb alleen nog maar wiellagers kapot gehad aan de achterkant. dus voor is mij nog onbekend ;)
Het wiel lijkt goed op zn plek zonder beweging.
En er is wel een soort schurend geluid maar dat komt vd schijf.
Het is gewoon net alsof de fusee iets scheef staat waardoor de rem aanloopt wat doorwerkt qua geluid en trilling in de auto.
Vooral bij zo 40 en 60 km per uur.
daarboven tussen en onder is het geluid en gevoel van bonken en aanlopen veel minder.Maar dat kan niet door het lager komen?
De set schijven die ik erop heb geprobeerd waren gloednieuwe dure geboorde brembos (niet de goedkope max uitvoeringen) met nieuwe ferrodo blokken.
Kan echt niks mis mee zijn geweest.
Dus moet aan fussee of lager liggen denk ik persoonlijk zo.13 april 2011 om 15:39 #17854818Heb je het naafje ook goed ontroest voordat de nieuwe schijf er op ging?
De stofplaat achter de schijf kan ook tegen de schijf aan komen. Dat maakt ook een rotherrie. Iets verbuigen is de oplossing.13 april 2011 om 16:52 #17854819De stofplaat heb ik sowieso al moeten verbuigen voor de grotere schijf en loopt niet meer aan. en de naaf heb ik inderdaad met een staalborstel helemaal ontvet ontroest en onttroept.
Je voelt en hoort het echt. Echt een ritmisch doing doing doing doing achtig geluid van het linkervoorwiel wat vd schijf komt.
Maar heb nu 3 schijven geprobeerd en weet echt helemaal zeker dat 2vd3 niet krom zijn.Dus moet de naaf niet goed zitten om de een of andere reden.
13 april 2011 om 22:01 #17854820wat voor maat en soort wielen heb je eronder ??
kadett schijven en klauwen zijn groter he dan van een corsa , dus kan maar zo zijn dat je velgen dusdanig krap om je klauwen vallen dat er bijv een loodje telkens bij je klauw langs schaaft .
of erger nog dat je wiel niet eens helemaal goed gemonteerd zit :hmmz
16 april 2011 om 14:12 #17854821Probleem was er met de originele velgen en klauwen ook al.
18 april 2011 om 06:56 #17854822wiellager is kapot denk ik.
heb het ook eens gehad, was nauwelijks te voelen, maar was kompleet aan gort.
is zo vervangen bij een a corsa. (haalde ze gewoon op de sloop)
20 april 2011 om 13:07 #17854823is een voor wiel aan drijver dus de wielen er af aan beide kanten ,
de schijven er af en dan laten lopen in een versnelling,
en met een bande lichter of grote schroevendraaier op het lagerhuis horen of je daar geen gekke geluiden hoort i.p.v een zacht geruis .
is daar een raar geluid vervang dan de lagers maar .
Bert
20 april 2011 om 15:35 #17854824Dr zijn meerdere trucjes om een versleten wiellager te controleren….
Ik laat het wiel draaien met de krik er onder….in de versnelling en gasgeven. Dan koppeling in en motor uit. NIET REMMEN!!!! Uit laten draaien…
Dan hoor je je lagers wel……22 april 2011 om 10:22 #17854825Ok dan. Ik was even paar dagen in Hongarije zonder normaal functionerend internet maar er zijn weer wat mooie tips bij gekomen.
Ga ik proberen!
Wiellager is toch geperst?
Is toch ook wel met een bankschroef en een juiste grootte dop eruit en erin te krijgen neem ik aan?
ff kijken wat die uberhaupt kost.22 april 2011 om 11:11 #17854826Wiellager kan je het mooiste gewoon onder een goeie pers er uit drukken.
Desnoods met je veerpoot los naar de garage.Ik heb ze er wel eens uit gemept. omdat die garage eigenaar te laks was om in goed gereedschap te investeren. Dat is niet ideaal, want bij een lager met abs moet je heel er uit kijken.
Nou zal die kadett geen abs lager hebben, maar toch. Een lager moet er uit geperst worden ipv er uit geslagen.23 mei 2011 om 15:11 #17854815Goed.. Weinig gedaan aan de Corsa behalve aan de voorkant een paar verlaagde poten eronder gehangen.
Rijdt lekker!
iig.. probleem is er nog steeds en er is nog steeds geen speling op het wiel te voelen. Je hoort ook geen lagers. alleen het aanlopen van de remschijf. Op de slopen hier liggen allang geen corsa a’s meer. jammer genoeg.
De laatste die nog oud spul had is net gesloten.Ik heb hem even op bokjes laten lopen met de motor aan in de versnelling en er een filmpje van gemaakt.
Je ziet nu dat de as op en neer beweegt terwijl de fusee dat niet doet. :wtf
Dat had ik nog niet meegemaakt… Filmpje:

Ik vind het raar… heb helaas vandaag geen tijd meer om het verder uit elkaar te halen.7 juni 2011 om 17:14 #17854827Niemand iets te zeggen over het filmpje?
Je ziet best duidelijk dat de as niet netjes in het midden draait maar iets heen en weer wiebelt.Ik heb het nu allemaal los gehaald en de fusee in de bankschroef gezet.
Remschijf en wiel erop.
met de remschijf alleen al zie je dat die ook uit het midden wiebelt.
Kan het zijn dat het hele lager in de fusee scheef is komen te zitten?
Het heeft nooit speling gehad die je voelt door het wiel heen en weer te bewegen. Nu nog steeds is er geen beweging te voelen.
Ook maakte het nooit geluid.
Nu ik het los heb en op de bankschroef eraan draai merk ik dat je het toch wel iets van een schraap hoort.Is het nu verstandig om de naaf ook te vervangen? of is het gewoon goed als ik er een ander lager in zet?
Bedankt nog even voor het meedenken :)
7 juni 2011 om 17:21 #17854828Hehe.. Trouwens… Ik snap dat het verhaal al wat lang duurt nu. En dat iedereen allang drie keer wiellager heeft geroepen. ;) Maar het is nou eenmaal niet echt het standaard wiellager verhaal. Geen speling. geen schrapende geluiden. Vandaar dat ik er maar over door emmer :D
Ik rijd toch weinig met de auto. en het is zo uit elkaar met de compressor.
En het is een stuk leuker en goedkoper dan het ding wegbrengen en laten maken. ;)17 juni 2011 om 11:50 #17854829Ik wordt er een beetje gek van.
Ik heb een hele fusee met naaf van een corsa die geen problemen had erop gezet.
En het kloppend geluid en gevoel is nog precies zo. Ook met een nieuwe remschijf.
Dus geen lager probleem.. Want deze lagers waren gewoon goed.
Kan eigenlijk alleen nog maar aan de remklauw of de as liggen lijkt me dan…
Wat kan ik daar nou weer aan doen. De remklauw had ik al helemaal gangbaar gemaakt. die beweegt soepeltjes.17 juni 2011 om 12:07 #17854830Ik heb de as losgehaald met de motor in de versnelling draaiend en auto op bokjes.
Nu hoor je niks meer…
Zou er een homokineet kapot zijn wat doortrilt in het fusee ofzo..17 juni 2011 om 12:58 #17854831hmm rijdend hoor je hem wel nog.
Net maar weer eens de klauw uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gesmeerd. Die kan het niet meer zijn iig.
Toch zorgt er iets voor onbalans..17 juni 2011 om 14:20 #17854832Nou ik heb alles geprobeerd hoor.
Dit hele rijtje is allemaal een keer vervangen tijdens het testen.
2 setten remklauwen, 3 remschijven waarvan 1 nieuw, set nieuwe remblokken, 2 fusees inc. naaf.
Alles schoon en gangbaar gemaakt en gesmeerd.
En toch blijft rond de 60 de linkerschijf aanlopen alsof ie krom is.Ik weet het niet meer. Ik leef er wel mee… Mogen ze bij de keuring vertellen wat er is.
18 juni 2011 om 13:06 #17854833ik zeg aandrijfas / homokineten ;)
Probeer eens een andere aandrijfas met goede homokineten . Ik heb het ook gehad , trillen in het stuur , dus dacht balanceren , niet over . remschijven vervangen , niet over . 1 keer goed hard optrekken en geen aandrijving meer . Andere aandrijfas gemonteerd en weg was de trilling :angel
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.