Nieuwe banden op de Astra

Forumindex Forums Modellen Astra Nieuwe banden op de Astra

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur

Ik hoop niet dat ik ga vragen naar de bekende weg, en ik heb al in het banden-forum-gedeelte gekeken, en naar de tools, maar ben er nog steeds niet helemaal uit. Ik weet ook niet welke info die ik heb gevonden nu klopt…

Even voor de goede orde.
    De velgen op mijn Astra zijn 6J 15 inch 47 ET (en er staat H2 op, ik weet niet wat dat betekend)
    De banden die er nu op zitten zijn 185 / 65 R 15 (88H)

Ik wilde in eerste instantie dezelfde bandenmaat er nieuw op laten zetten, maar zie nu dat de 195 / 65 R 15 (88H) 20 euro per stuk goedkoper zijn (vermoedelijk gangbaardere maat)

Vraag 1: past het? Ik weet dat het maar 1cm verschil in breedte is, maar wil het toch even weten.
    De tool op http://www.1010tires.com zegt voor
    huidige band: Rim Width Range: 5 – 6.5 in
    nieuweband: Rim Width Range: 5 – 7 in
    Omdat ik 6J heb, zou ik denken dat dus beide banden passen, toch?

Vraag 2: kan iemand zeggen of bovenstaande velgen standaard zijn voor mijn astra G. Want bij 1 van de tools op dit
    forum stond dat 49 ET de standaard velg is.

Vraag 3: is de 195 / 65 R 15 de “meest” standaard maat voor deze velg

Ik heb in ieder geval gevonden dat ik een 2% tellerafwijking (langzamer) krijg.

Bedankt voor de antwoorden

Zeker weten doe ik het niet maar volgens mij is ET 49 idd standaard op de astra.
    De 195 banden gaan gewoon passen.. De originele banden maat is eigenlijk 195/60R15..
    Maar als ik banden inkoop zit er tussen die 2 maten zo goed als geen prijs verschil..

Maar goed het past dus wel.

De eerste type’s Astra G hadden 185/65 15. De laatste types 195/60 15. Dit houd in dat de band iets breder is maar niet hoger.

De 65 of 60 staat voor de hoogte van de band, dit is het aantal procent van de breedte van de band.

De 195/65 15 zal zonder problemen passen, maar je snelheidsmeter zal minder kilometers aangeven terwijl je harder rijd.

Die afwijking had ik idd gevonden (2%)
    Ik heb ook gezien dat er bijna geen prijsverschil zit tussen H en V banden.
    ik heb me laten vertellen dat hoe hoger de snelheidsindex, hoe nauwkeuriger de banden zijn.
    Kan ik dan stellen dat een V band BETER is dan een H?
    En ga ik dat verschil ook merken bij het rijden?

Bedankt (en bedankt alvast) voor de antwoorden!

Het verschil tussen een V en een H band is eigenlijk niet te merken. Voor normaal huis-tuin en keukengebruik is H voldoende.

Het zit hem vooral in het merk band, hoe de balans is. Michelin bijvoorbeeld heeft bij mij tijdens het balanceren vaak de minste onbalans. Met de goedkopere banden, bijvoorbeeld roadhog, merk je vaak dat er veel meer onbalans in de banden zit. Dit komt puur door de minder nauwkeurige fabricage van de band..;)

V en H codering is puur voor de snelheid waar de banden voor gemaakt zijn.

let wel dat je in Duitsland een band moet hebben die de max snelheid van de auto kunnen hebben of zelfs meer.

Willem

zou gaan voor de 195-60. rijd een stukje fijner. heb zelf een half jaartje gereden met michelin energy saver banden 185-65-15 op n’joy velgen. vond het persoonlijk een stille band, soepel, bij droog weer goeie grip, en regen en sneeuw vind ik ze iets minder worden. daarbij heeft michelin van die wangen, hierdoor lijkt de auto wat windgevoeliger en minder stabiel.
    kan nu wel zeggen dat goedkope banden gewon waardeloos zijn, veel goedkope banden geven veel herrie, zijn stug en hard. en je moet vaker te balanceren. zou zelf gaan voor mischelin, pireli nero zero, brighstone en vredestein.

rij nu zelf met 195-65-15 vredestein snowtrack 2. en in de zomer met 215-45-17 pirrelli nero zero. allebei fijne bandjes.

Ik heb eigenlijk altijd Pirelli Cinturato P6 gereden, die wil ik er weer op.
    Geweldige band!
    Heb ook een keer Kleber gereden en Michelin energy saver, en mijn eerste auto een set Dunlops, maar geen van allen kunnen wat mij betreft op tegen de Pirelli CP6, zeker met regen en sneeuw (even niet pratend over winterbanden dan natuurlijk).

Extra vraagje is dan natuurlijk is de 195-60 dan echt merkbaar fijner dan de 195-65?
    ik dacht hoe hoger de band, hoe comfortabeler…

[rquote=1870522&tid=142831&author=wim-v6]

let wel dat je in Duitsland een band moet hebben die de max snelheid van de auto kunnen hebben of zelfs meer.

[/rquote]

Hahaha, dan zit ik met T zelfs nog goed ;)

[rquote=1870534&tid=142831&author=xladage][rquote=1870522&tid=142831&author=wim-v6]

[/rquote]

Hahaha, dan zit ik met T zelfs nog goed ;)[/rquote]

Zou ik bij een diesel niet doen.
    Ivm koppel. H banden kunnen er beter tegen.

[rquote=1870531&tid=142831&author=xladage]Ik heb eigenlijk altijd Pirelli Cinturato P6 gereden, die wil ik er weer op.
    Geweldige band!
    Heb ook een keer Kleber gereden en Michelin energy saver, en mijn eerste auto een set Dunlops, maar geen van allen kunnen wat mij betreft op tegen de Pirelli CP6, zeker met regen en sneeuw (even niet pratend over winterbanden dan natuurlijk).

Extra vraagje is dan natuurlijk is de 195-60 dan echt merkbaar fijner dan de 195-65?
    ik dacht hoe hoger de band, hoe comfortabeler…[/rquote]

Hoe hoger hoe fijner gaat niet helemaal op. Als ie hoger wordt krijg je meer een rol effect op de wangen, dus als je stuurt heb je meer kans op frictie tussen de velg en het loopvlak.

De auto wordt er dus in het geheel wat minder stabiel en strak op. Platter betekend welk stugger en stijver, maar hoger niet per se comfortabeler. Ik heb er zelf ook 195/60 opzitten, maar ik zou niet snel wat groter nemen.

Hmmm ok, dit topic geeft me iets om over na te denken.
    Wat een beetje jammer is, is dan de 195-60 twintig euro per band duurder is dan de 195-65, das dus wel 80 euries….
    Daar moet ik nog even een ei over leggen….
    Thanks 4 the tips iig!

Dat 195/60 duurder is dan de 195/66 heeft te maken dat de 195/65 een soort standaard maat is. Ik zou zelf ook gaan voor de 195/65 scheelt je weer redelijk veel geld en je zult na mijn mening niks uit maken.

Orgineel op mijn astra g 195/65/15. En heb als zomer setup 225/35/18 Y87 Irmscher Evo Sportstars liggen rijdt
    gewoon weg geweldig. Alleen is deze maat ook duurder omdat het geen standaard maat is. Want voor 18″inch is het 225/40/18. Maar dat loopt te veel aan bij een astra g model.

Succes met je banden keus.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.