Nieuwe airco pomp of eerst nog bijvullen?

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Nieuwe airco pomp of eerst nog bijvullen?

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277208

    Beste Opel rijders,

    Ik heb een geluidsbestand bijgevoegd. Ik heb twee verschillende “Geluidjes” die verdwijnen als je de airco uitzet.
    Het eerst geluidje is een soort ratel die op de snelheid van de motor sneller word en als de motor langzamer gaat dan gaat de ratel ook langzamer (niet harder of zachter). Het tweede geluid is een schrapend geluid dat er alleen is als je bepaalde snelheden rijd. dit is pas begonnen, ook hier stopt het als de airco uitgaat.

    Ik heb regelmatig gehoord dat je airco lawaai kan maken als deze niet goed gevuld is, te weinig vloeistof heeft. Is dat met dit geluid nog te proberen of is de pomp overleden?

    Klik hier voor opname:
    http://www.filedropper.com/nieuweopname MP3
    http://www.filedropper.com/nieuweopnamewav Wav

    #18322143

    Kan het bestand niet openen.

    #18322144

    compressor laten nakijken voordat je de airco bij laat vullen…
    dat gerammel kan je magneet spoel/koppeling zijn van je compressor dat met de snelheid van de motor meegaat

    #18322145

    Ik heb er nu ook een WAV bestand bijgezet voor de mensen die de MP3 niet kunnen openen.
    Is de compressor hetzelfde als de aircopomp?

    #18322146

    ja dat is dit onderdeel
    https://www.winparts.nl/koelsysteem-verwarming/airco-compressor/opel/vectra-c-gts-bouwjaar-2002-08/c42-588-14775/compressor-airconditioning/p346052_900_900.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
    kost veel geld om te vervangen.. maar daarom laat eerst kijken of dat gerammel van je magneet spoel komt… als die kapot is, is die makkelijk te vervangen.. scheelt zo`n 450 euro…

    #18322147

    @bart-gsi wrote:

    ja dat is dit onderdeel
    https://www.winparts.nl/koelsysteem-verwarming/airco-compressor/opel/vectra-c-gts-bouwjaar-2002-08/c42-588-14775/compressor-airconditioning/p346052_900_900.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
    kost veel geld om te vervangen.. maar daarom laat eerst kijken of dat gerammel van je magneet spoel komt… als die kapot is, is die makkelijk te vervangen.. scheelt zo`n 450 euro…

    en de magneetspoel zit ook op de pomp/compressor? en die kan dus vervangen worden voor minder, dus op de pomp word dan een onderdeel vervangen?

    #18322148

    de spoel zit idd voor op je compressor waar je multiriem omheen loopt
    en om de spoel te vervangen hoeft de compressor als het goed is niet los.. en is een fractie van wat het kost om de complete compressor te vervangen.. wat ze dus regelmatig bij een garage/dealer doen

    #18322149

    Kan ik dat controleren op een of andere manier?

    #18322150

    aan de spoel zit een stekker met 2 draadjes.. als er spanning op komt moet de magneet actief zijn en de airco laten werken.. ( ik weet niet of je dat met opcom ook kan activeren in het testvenster.. opcom is een opel specifiek uitlees software) zo niet dan zou de spoel kapot kunnen zijn.. als je hier geen idee of ervaring mee hebt kun je dat het beste door iemand laten doen die er wel verstand van heeft.. zoals de bekende aircospecialist…

    anders een keertje een om sturen naar wim-v6 of carloastra .. die kunnen je een indicatie geven wat het probleem kan zijn met hun skillz met opel..
    ik weet niet waar je vandaan moet komen.. hun zitten in omg nootdorp/den haag.. maar als iemand anders een indicatie kan geven die in de buurt woont zouden ze jouw een PM kunnen sturen

    #18322151

    Is dit iets waar ik mee naar een opel dealer moet of zou een goede peugeot dealer deze kennis ook hebben? Niet dat peugeot mensen geen kennis hebben, ik bedoel alleen of dit een specifiek opel/vectra probleem is?

    #18322152

    dit is een specifiek opel item.. dus peugeot zal je ook naar opel verwijzen…
    dus een dealer kan wel.. maar de kans is groot dat als de spoel kapot is.. dat ze zeggen dat je compressor ook vervangen dient te worden terwijl dit niet zo is… niet alle dealers zijn gelijk in hun handel en verkoop…

    #18322153

    Nee inderdaad, daar ben ik dus bang voor :)
    Je mag het eigenlijk niet denken maar toch doe je het…… :hmmz

    Bedankt voor je snelle reactie’s, ik ga morgen maar eens de garage bellen….

    #18322154

    Is dit geluid van binnen in de auto?
    Niet hoorbaar onder de motor kap.

    #18322155

    Het is inderdaad binnenin de auto hoorbaar, lekker geluidje he?

    #18322156

    @crunch81 wrote:

    Het is inderdaad binnenin de auto hoorbaar, lekker geluidje he?

    maar komt het van binnen in de auto on onder de motorkap vandaan is de vraag.. waar het geluid het hardste is.. dat je het binnen hoort is mogelijk als het hard gaat onder de kap

    #18322157

    Ik heb wel met de kop onder de motorkap geluisterd met draaiende motor. Het probleem is dat het geluid er alleen is met rijden. Ik kan niet beoordelen of het dan onder de motorkap harder gaat als binnen maar ongetwijfeld wel want als ik de airco uitzet is het heerlijk stil.

    #18322158

    ik heb het geluid niet gehoord maar het verhaal doet sterk vermoeden dat er te weinig koudemiddel in zit.
    ook kan ik mij vinden in het verhaal van bart-gsi, alleen ben ik het niet eens met een specifiek Opel item, een airco is een airco, die zijn in nagenoeg elke auto hetzelfde, dus ook de werking.
    zelf zou ik kiezen voor een airco specialist en niet voor een dealer, dit i.v.m. de kosten die per uur berekend worden.
    in het geval dat de magneet koppeling stuk blijkt te zijn en je wil die alleen vervangen, dan ben je meestal aan een dealer veroordeeld omdat die koppelingen in veel gevallen niet los in de buitenhandel te krijgen zijn ( ik spreek hier uit eigen ervaring).
    zelf zou ik altijd kiezen voor een hele pomp, deze zijn after-market goedkoper dan een losse koppeling bij de dealer.
    in mijn eigen voorbeeld, koppeling koste bij de dealer 440 euro en een after-market pomp was 275, om maar even aan te geven.
    plus je loopt dan ook niet het risico dat de pomp alsnog daarna stuk gaat.

    #18322159

    @dockedmarc wrote:

    ik heb het geluid niet gehoord maar het verhaal doet sterk vermoeden dat er te weinig koudemiddel in zit.
    ook kan ik mij vinden in het verhaal van bart-gsi, alleen ben ik het niet eens met een specifiek Opel item, een airco is een airco, die zijn in nagenoeg elke auto hetzelfde, dus ook de werking.
    zelf zou ik kiezen voor een airco specialist en niet voor een dealer, dit i.v.m. de kosten die per uur berekend worden.
    in het geval dat de magneet koppeling stuk blijkt te zijn en je wil die alleen vervangen, dan ben je meestal aan een dealer veroordeeld omdat die koppelingen in veel gevallen niet los in de buitenhandel te krijgen zijn ( ik spreek hier uit eigen ervaring).
    zelf zou ik altijd kiezen voor een hele pomp, deze zijn after-market goedkoper dan een losse koppeling bij de dealer.
    in mijn eigen voorbeeld, koppeling koste bij de dealer 440 euro en een after-market pomp was 275, om maar even aan te geven.
    plus je loopt dan ook niet het risico dat de pomp alsnog daarna stuk gaat.

    de compressor als onderdeel is alleen voor opel.. dus past niet op een andere auto.. daarmee bedoelde ik dat het opel specifiek is..
    bij opel zijn de koppelingen voor diverse modellen gewoon los verkrijgbaar… zowel via de dealer als via een GM groothandel als fsrs-opelwebshop o.a.

    #18322160

    Ik heb een afspraak gemaakt bij de lokale peugeot dealer voor maandag, hun doen ook airco’s, ik laat het hier even weten wat de diagnose is.

    Met vriendelijke groet,

    Crunch81

    #18322161

    @bart-gsi wrote:

    @dockedmarc wrote:

    ik heb het geluid niet gehoord maar het verhaal doet sterk vermoeden dat er te weinig koudemiddel in zit.
    ook kan ik mij vinden in het verhaal van bart-gsi, alleen ben ik het niet eens met een specifiek Opel item, een airco is een airco, die zijn in nagenoeg elke auto hetzelfde, dus ook de werking.
    zelf zou ik kiezen voor een airco specialist en niet voor een dealer, dit i.v.m. de kosten die per uur berekend worden.
    in het geval dat de magneet koppeling stuk blijkt te zijn en je wil die alleen vervangen, dan ben je meestal aan een dealer veroordeeld omdat die koppelingen in veel gevallen niet los in de buitenhandel te krijgen zijn ( ik spreek hier uit eigen ervaring).
    zelf zou ik altijd kiezen voor een hele pomp, deze zijn after-market goedkoper dan een losse koppeling bij de dealer.
    in mijn eigen voorbeeld, koppeling koste bij de dealer 440 euro en een after-market pomp was 275, om maar even aan te geven.
    plus je loopt dan ook niet het risico dat de pomp alsnog daarna stuk gaat.

    de compressor als onderdeel is alleen voor opel.. dus past niet op een andere auto.. daarmee bedoelde ik dat het opel specifiek is..
    bij opel zijn de koppelingen voor diverse modellen gewoon los verkrijgbaar… zowel via de dealer als via een GM groothandel als fsrs-opelwebshop o.a.

    er werd gevraagd of de airco na te kijken was door een Peugeot dealer, en dat kan gewoon want daar hoeft het niet specifiek Opel voor te zijn.
    en de opmerking dat de koppelingen los te verkrijgen zijn snap ik niet, dat is toch ook wat ik aangeef.

    #18322162

    @dockedmarc ==> http://www.fsrs-opelwebshop.nl/search/magneetspoel/&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false; <== losse koppelingen

    #18322163

    Hallo mensen,

    Even een update; De airco is opnieuw gevuld en alle geluiden zijn weg!

    Bedankt voor het meedenken met mij!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.