Newbe paar (aanschaf) vragen Opel Vectra type jaar 2000

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum Newbe paar (aanschaf) vragen Opel Vectra type jaar 2000

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273735

    Ik weet enigszins waar op te letten met aanschaf, heb echter een paar xpecifieke vraagjes.

    Denk er over het model 1999 / 2001 aan te schaffen en zelfs automaat.

    Vragen:

    De 1.6 motor. Hoeveel toeren draait ie met b.v. 120 / 130 Km per uur? Ik bedoel: Rustig, of herrie bak ?

    Is de 1.6 OK of 1.8 beter ivm net ff wat meer power en daardoor zelfs bijna hetzelfde of zelfs nog minder brandstof verbruik dan 1.6?

    Bij dit bouwjaar. Wanneer dient die distributieriem vervangen te worden / zijn? Nog steeds 40.000 Km / 4 jaar?

    Freak vraag: Komt dit type / bouwjaar uit Duitsland c.q. Russelheim?

    Die EGP toestand. Echt vaak een probleem?

    Andere adviezen. thanks

    #18298149

    Tja komt hij uit Duitsland od Engeland.
    Dat kan je enkel aan chassisnummer achterhalen.

    1.6-16V 1.8-16V 2.0-16V

    Mooiste keuze is de 2.0-16v, zeker als je automaat gaat rijden.

    De 1.6-16V is een net aan motor voor de Vectra-B

    EGR tja, dat blijft een punt bij velen automerken.

    Distrie was bij opel al sinds jaar en dag 60.000km of 4jaar.

    Ik zou de X18XE1 als motor achterwege laten.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18298150

    Met die 1.6 16V heb ik nooit met de egr problemen gehad in de 5 jaar dat ik hem reed, ook niet schoongemaakt etc.
    Beresterke motor, en voor de rest reed ie toch wel zuinig met 1 op 12,5 en toch wel flink doorrijden. Snelste is ie niet en reed geloof ik aardig wat toeren met 120/130, zeker over de 3500 uit mn hoofd. Maar was zeker geen herriemaker ondanks de toeren. Zou gewoon voor de 2 liter gaan, die paar euro’s per tankbeurt krijg je wel een dikke smile voor terug als je het gas intrapt.

    #18298151

    Met de X20XEV deed ik 1op12 in de stad, tussen de 1op14 en 1op17 op de baan.

    De Astra met 1.6-16V X16XEL Motor en automaat van mijn moeder loopt zuinig op de snelweg (1op14/15).
    In de stad zuipt dat ding zelfs bij rustig rijden als een malle (1op7/8)

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18298152

    Thanks, dus die automaat vreet benzine op de korte stukjes? Tja, zit hier in een dorp 3 kilometer en stuk of 10 drempel krengen van de bewoonde wereld af. Dus met versnelling dien je iedere keer EN af te remmen EN terug naar z’n 2 voor die )(&(^&^% drempels. Kan sneller maar dan mol je de schokbrekers. Vond dat altijd erg prettig met automaat. Rijd allemaal veel minder gestressed.

    Maar het lijkt wel welke auto je ook kiest, ze kennelijk allemaal op dat shit stukkie naar minimaal 1 op 8 gaan. Vectra vind ik nog een beetje auto. Corsa of zo iets moet ik niet aan denken. Sorry.

    #18298153

    Automaat heeft continu slip wanneer de lock-up (va 60 / 70kmu) niet ingeschakeld is.

    Deze slip is verlies in warmte, dat is nog best een groot verlies.

    Een Gerobotiseerde handbak (zelf schakelende en koppelende versnellingsbak heeft geen verlies op slip, maar is op korte stukken weer aan slijtage onderhevig.

    Deze bakken.opereren veelal niet schokvrij en doen niet altijd wat je wilt.
    Door de vele mechaniekjes op de bak en Computerregeling word deze ook wat storingsgevoeliger.

    Het rijden met deze Robot bak word niet altijd als prettig ervaren.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18298154

    Thanks, maar uuuh, zulk soort Robot technieken. Die zaten toch niet al in 2000 in die Vectra’s?

    #18298155

    Nog niet in de Vectra’s van die leeftijd.

    Astra-G Corsa-C Agila begin 2001 met Z10XE / Z12XE motoren.
    Vectrapas vanaf 2004 / 2005

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18298156

    OK, thanks. Tja. Denk toch sterk aan automaat. De rust ervan vind ik heerlijk.

    #18298157

    Dan zal je het meerverbruik een bertje op de koop toe moeten nemen.

    Let wel dat rijstijl bijzonder bepalend is.

    Met een beetje geduld en vooruitkijken rijdt je zomaar een kilometer of 2 a 3 verder op een liter benzine.

    Ik rijdt gemeddeld 1op11,7 met een Vectra-B 3.0-V6 met handbak.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18298158

    Zo. Knap.

    #18298159

    Ja, maar daar heb je natuurlijk geen 3 liter V6 voor. Ik zie dat de 2 liter zelfs zuiniger is dan de 1.6 in de praktijk zou goed kunnen, want de 1.6 moest toch wel zwoegen om de vaart er in te houden.

    #18298160

    @SimpleFace wrote:

    Ja, maar daar heb je natuurlijk geen 3 liter V6 voor. Ik zie dat de 2 liter zelfs zuiniger is dan de 1.6 in de praktijk zou goed kunnen, want de 1.6 moest toch wel zwoegen om de vaart er in te houden.

    Mijn vectra station weegt rond de 1500kg.. Dan heeft de 1.6 er zeker moeite mee…

    #18298161

    Heb een Astra G station Z16XE handbak gehad en heb nog steeds een Vectra B2 station X20XEV handbak in bezit en wat verbruik betreft was de Astra zeker niet zuiniger. Op de lange afstand was deze zelfs minder zuinig dan de Vectra. Daarbij in de 5 jaar dat wij nu een Vectra B2 X20XEV rijden (eerste een sedan, tweede dus een station) weinig tot geen grote dingen gehad buiten de gewone onderhoudsbeurten.

    Voor mij zou de keuze dus snel gemaakt zijn. Al moet ik daarbij wel vermelden dat ik ook 2 V6’en rijd waarvan zeker de Vectra A V6 handgeschakeld niet veel meer verbruikt dan de Vectra B X20XEV.. Voor mij dus een V6..

    Groetjes Benjamin

    #18298162

    Klinkt goed. Zal de 2 liter ook eens in de peiling houden. Beetje juiste midden misschien. Klinkt nog steeds gelukkig allemaal zoals Opel was. Betrouwbaar. No nonsense. Heb jaren een Kadet B (erbij) gehad. Jaren. Liep altijd.

    #18298163

    Ja das wel fijn, lopen altijd, zeer zelden een beetje beroerd in geval van storing, maar nog altijd beter dan aan de kant van de weg waar bmw’s en mercedessen staan omdat: de computer says NO!

    #18298164

    Bij de x20xev zie je nog wel eens dat de carterventilatie in het gasklephuis verstopt raakt… Maar even uitboren met 1,5mm en klaar…

    #18298165

    Dat Geld ook voor de x18xe x16xel type 2 x18xe1 z16xe en z18xe.

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18298166

    DISTRIBUTIE RIEM. Wanneer moet ie nu bij het 2000 type ? (1999 – 2001)

    Ergens had ik 40.000 / 4 jaar in m’n hoofd. Wel erg frequent dan, zeg maar.

    #18298167

    Kan natuurlijk per motor type / inhoud verschillen

    #18298168

    Voor elke motor in de Vectra-B in 2000 60.000km of 4jaar.
    Behalve de 1.7TD (100.000KM 8jaar).
    2.0 / 2.2Diesel (ketting)
    2.2-16V (ketting)

    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

    #18298169

    Great info. Belangrijk !!! Zeker met aanschaf check. Thanks

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.